پاییزهمعماری و زندگی

جاذبه های گردشگری زمستانی ایران : از اسکی تا پیاده‌روی در ساحل

با در نظر گرفتن اینکه هر چهار فصل سال چقدر زیبا است، جستجو برای یافتن بهترین جاذبه های گردشگری زمستانی ایران می‌تواند هر مسافری را سَر شوق بیاورد. در واقع زمستان بخش دیگری از ذات طبیعت را نمایان می‌سازد که ریشه در زیبایی و حیات دارد. با اینکه درختان و پهنه سرسبز گیاهان به خواب فرو می‌روند، اما پیوند زنده انسان با طبیعت هم‌چنان برقرار است.

به همین دلیل است که هر ساله مسافران بسیاری به سوی مقاصد گردشگری زمستانی ایران می‌شتابند و ساعات و روزهای خود را خاطره‌انگیز می‌کنند. اما برای برخی از گردشگران پیدا کردن جاهای دیدنی ایران در زمستان که دارای هوای برفی و حتی بهاری باشد کمی دشوار است. اما ما در این مقاله کار شما را راحت کرده‌ایم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

جاذبه های گردشگری زمستانی ایران

قبل از آنکه باروبنه سفر ببندید، لازم است نخست مقصد سفر خود را تعیین کنید. در این امتداد، ما در زیر به برخی از مهم‌ترین شهرهای ایران برای سفر در زمستان اشاره می‌کنیم:

یزد؛ بادگیرهای بلند و هوای خنک در زمستان

جاذبه های گردشگری زمستانی ایران در یزد

یزد یکی از شهرهای بزرگ ایران است که در بخش مرکزی کشور واقع شده است. از نظر جغرافیایی، از شمال توسط میبد و اردکان محدود شده است و از شرق با اردکان و بافق، از غرب با اصفهان و از جنوب نیز با تفت و مهریز هم‌مرز است. یزد اولین شهر خشتی جهان و پس از ونیز در ایتالیا، دومین شهر تاریخی جهان است. یزد شهری با بادگیرهای بلند، دوچرخه و قنات است که در زمستان مسافران زیادی را به خود می‌بیند، زیرا آب و هوای خنکی دارد. این شهر اغلب دارای شب‌هایی سرد و روزهای زمستانی خنکی است. از آثار تاریخی این شهر می‌توان به مجموعه امیرچخماق، آتشکده ورهرام، باغ دولت آباد، ساباط‌های یزد و موارد دیگر اشاره کرد. خنکی و تاریخی بودن، دو ویژگی مهم برای ترغیب مسافران برای سفر به این شهر در زمستان است.

قشم؛ صخره‌های مرجانی و لذت آفتاب گرفتن

جاذبه های گردشگری زمستانی ایران در قشم

شهرها و جزایر جنوبی ایران می‌توانند به عنوان بهترین مقاصد سفر در زمستان باشند، زیرا هوای خنک و بهاری را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. در کنار آب و هوای بسیار مطبوع، سواحل زیتونی در انتهای جنوبی شهر قشم که کاملاً از سنگ و مرجان ساخته شده‌اند، چشم‌اندازی دیدنی را از تأثیر امواج بر روی صخره‌های مرجانی نشان می‌دهند. سواحل پوشیده از شن و ماسه، جزیره قشم را به مکانی عالی برای پیاده‌روری، استراحت و آفتاب گرفتن تبدیل کرده است. ساحل معروف ریگو مکانی است که لاک پشت‌ها برای تنفس و تغذیه از آب بیرون می‌آیند. همچنین منطقه آزاد قشم دارای جاذبه‌های گردشگری منحصربه فردی همانند غارهای خربس و غارهای نمکی است.

تهران؛ شهر عاشقان اسکی

جاذبه های گردشگری زمستانه ایران

بارش برف در غرب و شمال غربی کشور به ویژه تهران بسیار محتمل است. بارش برف معمولاً چند روز به طول می‌انجامد و روزها نیز کوتاه هستند. اما آنچه تهران را به یکی از جاذبه های گردشگری زمستانی ایران تبدیل کرده است، علاقه به اسکی می‌باشد. زمستان‌های تهران بهترین زمان برای افرادی است که عاشق ورزش‌های زمستانی هستند، زیرا می‌توانند در توچال، دیزاین و شمشک لذت اسکی را تجربه کنند. در توچال و حتی آبعلی می‌توانید تله کابین سفر شوید و از پیست سورتمه سواری لذت نهایی را ببرید. اما اگر به گشت و گذار در داخل شهر علاقه‌مند هستید، به دربند، درکه، باغ فردوس، پل طبیعت، دریاچه چیتگر، کاخ سعد آباد و مکان‌های دیدنی دیگر بروید.

کیش؛ پیاده‌وری در سواحل ماسه‌ای با هوای مطبوع

جاذبه های گردشگری زمستانی ایران در کیش

کیش در شمال شرقی خلیج فارس با حداقل فاصله ۱۷ از ایران با مساحتی در حدود ۹۰ کیلومترمربع، یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین مناطق کشور در تمام سال است. اگرچه در تابستان بسیار گرم و مرطوب است، اما از اواسط پاییز تا پایان زمستان با میانگین دمای سالانه ۲۷ درجه سانتی‌گراد، هوای بسیار مطبوع و خنکی دارد. سواحل زیبای آن پوشیده از شن‌های نقره‌ایِ سفید است که توسط امواج آبی لاجوردی دریا شسته می‌شوند. کیش به عنوان یکی از برترین جاذبه های گردشگری زمستانی ایران شناخته می‌شود. وجود مراکز خرید، هتل‌های مجلل و لوکس، تفریحات گوناگون آبی، پارک دلفین‌ها، شهر زیرزمینی کاریز و انواع رستوران‌های بومی و بین‌المللی، امروزه کیش را به عنوان یک منطقه آزاد تجاری به مقصدی پر سفر تبدیل کرده است.

خوزستان؛ زمستان‌های دیدنی در کنار ۵۰۰۰ سال تاریخ

جاذبه های گردشگری زمستانی ایران در خوزستان

به نقشه گربه مانند ایران نگاه کنید. خوزستان دقیقاً نقطه‌ای است که گربه روی دستانش نشسته است. این سرزمین قدیمیِ مسحور کننده که هزاران سال قبل از مسیح یکی از مهم‌ترین مراکز ایران و سایر تمدن جهان به حساب می‌آید، اکنون یکی از مقاصد عالی سفر به ایران است. خوزستان در بیشتر فصول سال دارای آب و هوای گرم و مرطوب است، ولی در زمستان هوایی خنک و شاداب دارد. در این میان، آثار باستانی زیگورات، حرم ایلامی با ۳۳۰۰ سال تاریخ به همراه آکادمی بزرگ جندی شاپور که حدوداً دو هزار سال پیش به عنوان بزرگ‌ترین مرکز پزشکی و علمی در جهان ساخته شده بود را نمی‌توان از لیست جاهای دیدنی خوزستان خط زد. سازه‌های آب شوشتر که زمانی توسط باستان‌شناس برجسته فرانسوی، خانم جین دیولافوی به عنوان «بزرگترین مجموعه صنعتی قبل از به دنیا آمدن جهان صنعتی» توصیف شده بود، شاهکار دیگری از نیاکان ایران باستان در مهندسی و معماری است.

تبریز؛ تفریحات برفی در شمال غربی ایران

جاذبه های گردشگری زمستانی ایران در تبریز

یک پیست اسکی مشهور دیگر نیز در شمال غربی ایران در دامنه کوه سهند و ۵۰ کیلومتری شهر تبریز، ششمین شهر بزرگ ایران واقع شده است. به گفته افراد محلی، در این منطقه سردسیر گاهی اوقات می‌توانید تا اواخر بهار نیز در این منطقه اسکی کرد. در تمام روزهای فصل زمستان ساکنان تبریز و گردشگران به اینجا می‌آیند تا هوای تازه، پیاده‌روی، اسکی، پاراگلایدر را تجربه کنند. برای اسکی‌بازان خبره، دو آسانسور برای دسترسی سریع به قله وجود دارد. همچنین می‌توانید در این منقطه از روستای معروف کندوان دیدن کنید و از هوای پاک آن نهایت لذت را ببرید. از دامنه‌های کوه که پایین بیایید و به شهر تبریز نزدیک شوید، می‌توانید به سراغ جاذبه‌های گردشگری شهر اعم از کلیسای مریم مقدس، مسجد کبود، خانه حریری، گوم تپه و جنگل ارسباران بروید.

چابهار؛ هوای بهاری در سرزمین بلوچ‌ها

جاذبه های گردشگری زمستانی ایران در چابهار

در میان جاذبه های گردشگری زمستانی ایران، مناطق جنوب شرقی احتمالاً مورد غفلت واقع شده‌اند و برای بسیاری از مسافران ناشناخته هستند. با این وجود، چابهار علاوه بر زیبایی‌های بی‌مانندش، به عنوان خانه یکی از قدیمی‌ترین اقوام کشور یعنی بلوچ‌ها است. چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی خط استوا قرار دارد، ولی در تمام طول سال از هوای مطبوع برخوردار است که این امر گزینه‌ای عالی برای افرادی است که در زمستان و پاییز به این منطقه ایران سفر می‌کنند. در حقیقت، تابستان‌های چابهار گرم است، ولی دارای زمستان‌های بسیار خنک و بهاری می‌باشد. همچنین از جاذبه‌های چابهار می‌توان به کوه‌های مینیاتوری، تالاب لیپار، مسجد جامع دزک، منطقه حفاظت شده گاندو، بندر گواتر و موارد دیگر اشاره کرد.

چرا باید در زمستان سفر کرد؟

هدف ما از معرفی جاذبه های گردشگری زمستانی ایران این بود که: «زمستان بهانه‌ای برای ماندن در خانه نیست!» پس تنها خود را محدود به بهار و تابستان نکنید، هر فصل در ایران زمین زیباست، تنها کافی است دایره انتخاب‌های خود را متنوع‌تر کنید. به طورکلی، مناطق جنوبی ایران به دلیل آب و هوای گرم اغلب بهترین مناطق برای سفر در زمستان هستند.

شهرهایی که در مجاورت کوه‌های البرز و زاگرس قرار دارند برای ورزش‌های برفی همانند اسکی انتخاب مناسب‌تری هستند. شمال کشور همچنین در همه فصول مقاصدی بی‌جایگزین هستند؛ ولی آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است پرداخت دقیق به نیازهای شخصی می‌باشد. ضروری است برحسب علائق و مقدار بودجه خود، مقصد مورد نظرتان را تعیین کنید تا در زمستان بتوانید بخش دیگری از زیبایی‌های طبیعت را مشاهده کنید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا