معماری و زندگی

جاذبه های گردشگری تفلیس ، سفری ارزان به شهر تضادها

جاذبه های گردشگری تفلیس نشان دهنده این مهم است که پایتخت گرجستان، شهر تضادها است! جایی که هم ساختارهای مدرن و هم معماری قدیمی آن کاملاً در کنار هم هویت شهر را تشکیل داده‌اند. این شهر در طول تاریخ خود، بارها مورد هجوم قرار گرفته و چندین بار نیز سوخته و از نو مرمت شده است، اما با وجود این، هنوز هم می‌تواند تاریخ غنی و فرهنگ متمایزش را به رخ جهانیان بکشد. علاوه بر زیبایی‌های بی‌مانند تفلیس، این شهر جاذبه‌های گردشگری منحصربه فردی را در دلش جای داده است که هر رهگذری را به خود می‌خواند. در این مقاله ما بهترین مکان‌ها و جاهای دیدی تفلیس را معرفی می‌کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

جاذبه های گردشگری تفلیس

هر زمان که به تفلیس سفر کردید، بهتر است دیدنی‌های این شهر را در خاطر ثبت کنید:

قلعه ناریکالا (Narikala Fortress)

جاذبه های گردشگری تفلیس

مشرف به آبانوتوبانی، قدیمی‌ترین منطقه پایتخت، بنای آجری با نام قلعه ناریکالا که به قرن چهارم باز می‌گردد، نشان از آن دارد که شهر تفلیس دارای یک ارگ مشهور ایرانی می‌باشد. این قلعه در تپه‌ای شیب‌دار بین حمام‌های گوگرد و باغ گیاه شناسی قرار دارد. کلیسای سنت نیکلاس واقع در داخل حیاط، ساختاری نسبتاً جدید دارد (1997)، اما جایگزین نمونه اصلی قرن سیزدهم است که از طریق آتش‌ سوزی تخریب شد. می‌توانید برای رسیدن به این قلعه از شیب تند آن بالا بروید و یا از تراموای برقی استفاده کنید.

کارتلیس ددا (Kartlis Deda)

جاذبه های گردشگری تفلیس

درست کنار ارگ ناریکالا، یکی از جاذبه‌های گردشگری تفلیس، مجسمه‌ای بزرگ از یک بانو است که یک شمشیر و یک فنجان در دست دارد. این مادر گرجستان یا کارتلیس ددا به زبان گرجی است. این مجسمه آلومینیومی تا 20 متر (65.6 فوت) ارتفاع دارد و نه تنها نمادی از تفلیس بلکه سنبل تمام کشور نیز هست. شمشیر برای کسانی است که به عنوان دشمن می‌آیند، در حالی که لیوان شراب برای کسانی است که به عنوان دوست می‌آیند. این مفهوم نشان از اقتدار و انسان دوستی گرجی‌ها دارد.

کلیسای مِتخی (Metekhi Church)

جاذبه های گردشگری تفلیس

کلیسای متخی در سمت مقابل قلعه ناریکالا واقع شده است، به همراه مجسمه پادشاه واگنگانگ گرگاسالی، بنیانگذار تفلیس، یک بنای تاریخی مشهور در این شهر است. این محل جایی است که گرگاسالی کاخ خود و اولین کلیسای این منطقه را در قرن 5 بنا کرد. کلیسایی که امروز وجود دارد از قرن سیزدهم است و از آن زمان تاکنون چندین بار مورد بازسازی  و نوسازی قرار گرفته است.

خانه‌های مسکونی قدیمی (Old Residential Houses)

جاذبه های گردشگری تفلیس

تفلیس به خاطر خانه‌های مسکونی قدیمی خود و بالکن‌های منحنی شکل چوبی با اشراف بر میدان اصلی شهر و کلیسای متخی، مکانی بی نهایت مشهور است. درهای ورودی این خانه‌ها شما را به حیاط‌های داخلی می‌برند که افراد محلی آن را «حیاط ایتالیا» نام گذاری کرده‌اند، زیرا شباهت خاصی به حیاط‌های سنتی در شهرهای قدیمی ایتالیا دارد. حیاط‌های این خانه‌ها جایی است که ساکنان آن برای گفتگو، خوردن نوشیدنی و شام دور هم جمع می‌شدند.

پل صلح (Peace Bridge)

جاذبه های گردشگری تفلیس

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تفلیس که معماری مدرن دارد و از ساختاری شیشه ای و فولادی ساخته شده است، پل صلح می‌باشد. میشل لوچچی، معمار ایتالیایی، پلی را بر فراز رودخانه متکواری طراحی و در سال 2010 برای استفاده عموم بهره برداری شد. پل صلح، خیابانی پر از کافه‌های محلی و شیک را از یک سمت با پارک ریک در سمت دیگر به یکدیگر وصل کرده است.

پارک ریک (Rike Park)

جاذبه های گردشگری تفلیس

یکی از فضاهای تفریحی در تفلیس، پارک ریک است که دارای حوض بزرگ، فواره، تخته شطرنج غول پیکر و چند ده صندلی است. در طول شب‌های تابستان، مردم محلی و بازدید کنندگان از «فواره‌های رقصان» این پارک همراه با موسیقی و نورپردازی لذت نهایی را می‌برند. همچنین، پارک ریک در نزدیکی ایستگاه مترو اوبلاوری و در ساحل سمت چپ رودخانه متکواری واقع شده است. این پارک، مقصد گردشگری بسیار محبوب برای خانواده‌های محلی ساکن در این محله و گردشگرانی است که به این شهر سفر می‌کنند.

کلیسای جامع تثلیث (Tsminda Sameba Cathedral)

بزرگ‌ترین نماد کلیسای اُرتدکس گرجستان، پس از اتحاد جماهیر شوروی، کلیسای جامع تثلیث تفلیس است. کلیسای جامع، واقع در تپه اِلیا بالاتر از اتلباری، تقریباً در هر گوشه از مرکز شهر قابل مشاهده است. ساخت این کلیسای جامع تقریباً یک دهه طول کشید و در سال 2004 برای عموم افتتاح شد. ارتفاع آن 84 متر (275.5 فوت) است و از جنبه‌های معماری آن می‌توان به صلیب پوشیده از طلا در بالای گنبد مرکزی کلیسا اشاره کرد.

برج ساعت (Clock Tower)

این برج ساعت که شبیه برج‌های داستان‌های جن و پری است، بنایی نسبتاً جدید و یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس است. برج توسط رضو گابریادزه، استاد عروسک گردانی و فیلمنامه نویس مشهور گرجی بنا گشته است. برج ساعت با صدها کاشی توسط دست‌های شخص گابریادزه ساخته شده است. هر ساعت یک فرشته از در بالای برج بیرون می‌آید و با چکش به زنگ می‌زند. در ساعت 3 ظهر و 7 بعد از ظهر، می‌توان یک نمایش عروسکی کوچک به نام «دایره زندگی» را از برج ساعت تماشا کنید.

چاپخانه زیرزمینی استالین (Stalin’s Underground Printing House)

کمی در خارج از مرکز شهر، تفلیس دارای یک چاپخانه بی‌نظیر و مخفی زیرزمینی است که استالین جوان و همکارانش در آغاز قرن بیستم از آن برای تبلیغات شوروی استفاده می‌کردند. این چاپخانه به عمق 17 متر (56 فوت) زیر زمین ساخته شده است. افرادی که به چاپخانه دسترسی داشتند، با پایین رفتن از زیرزمین به اتاق دسترسی پیدا می‌کردند، اما در صورت فاش شدن رازشان، یک خروج اضطراری دیگری نیز وجود داشت.

باغ ملی گیاه شناسی (National Botanical Garden)

جاذبه های گردشگری تفلیس

باغ ملی گیاه شناسی، با اشغال 161 هکتار از اراضی، صاحب مجموعه‌ای از حداقل 4500 گروه گیاهان طبقه‌بندی شده است. از تاریخچه باغ بیش از سه قرن می‌گذرد. اولین بار نام این باغ در نوشته‌های مسافر فرانسوی ژان چاردین در سال 1671 یافت شد که وی آن را «باغ سلطنت» نامید. این باغ به احتمال زیاد در سال 1625 تأسیس شده است. در طول تهاجم‌های ایرانیان در سال 1795، این باغ در اوایل قرن 19 ویران و از دوباره احیاء شد.

مجلس شورا (Tbilisi City Assembly)

آنچه در حال حاضر مجلس شورای تفلیس نام دارد، نتیجه بازسازی کامل و تدریجی ساختمان پلیس شهر در قرن 19 است. ساختمان اصلی در دهه 1830 تحت امپراتوری روسیه ساخته شد اما چندین بار بازسازی شده و ظاهری متفاوت در طول 200 سال گذشته پیدا کرده است. این اداره تا سال 1879 به عنوان اداره پلیس مشغول به کار بود. در سال 1878، مسابقه‌ای برای بازسازی ساختمان به تالار شهر اعلام شد که پل استرن معمار معروف برنده آن شد. معماری بیرونی آن نمایانگر سبک محبوب آن زمان اگوستیک است. یک برج در سال 1910 به ساختمان اصلی اضافه شد و سپس بنای کلی آن در سال 1912 باز هم گسترش یافت.

چرا باید به تفلیس سفر کرد؟

تفلیس، خانه بسیاری از جاذبه های گردشگری کشور گرجستان است که در آن می‌توانید تاریخ یک ملت را مشاهده کنید. این شهر با آن هوای تمیز و فضای آرامش بی‌شک یکی از خاطره‌انگیزترین سفرها است. برخورد دو فرهنگ غربی و شرقی به همراه تاریخ سرشار از افتخارات و ناملایمتی‌ها، از تفلیس به عنوان یک مقصد سفر فوق‌العاده ساخته است. به همین دلیل، در طول سال شاهد حضور بسیاری از مسافران از کشورهای مختلف جهان به ویژه ایران به این شهر زیبا هستیم. نزدیکی و ارزان بودن سفر به تفلیس، دو ویژگی اصلی برای مسافران ایرانی است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا