تعمیر و نگهداری

تمیز کردن کولر گازی در خانه، آموزش کامل و مرحله به مرحله

همان‌قدر که از هوای مطبوع و مناسب داخل خانه خود لذت‌ می‌برید، مطمئناً همان مقدار هم در طلب نگهداری از کولر گازی یا اسپلیت خود و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستید. سرویس و تمیزکاری کولرهای گازی و اسپلیت‌ها علاوه بر اینکه ماندگاری آن‌ها را فزایش‌ می‌دهد، تأثیر به سزایی بر بازدهی آن‌ها دارد. همه ما‌ با رعایت یک سری اصول ساده می‌توانیم به تنهایی کولرهای گازی خانه خود را با کمترین هزینه تمیز کنیم. در این مطلب ویکی‌ساختمون سعی شده است تمیز کردن کولر گازی و اسپلیت مرحله به مرحله شرح داده شود تا به کار شما آید.

نکات مهم در فرایند تمیز کردن کولر گازی

  • در تمیز کردن پنل داخلی کولر‌ گازی، حتماً قسمت برقی پنل را خوب با پلاستیک بپوشانید و دقت داشته باشید که این قسمت نباید به هیچ وجه خیس شود.
  • برای تمیز کردن کویل یا قسمت رادیات مانند کولر‌ گازی سعی کنید از پارچه‌های مخصوص و فرچه‌های نرم استفاده کنید.
  • قبل از برگرداندن فیلتر‌ها حتماً از خشک شدن آن‌ها مطمئن شوید.
  • از اعمال فشار و حرکات غیر ضروری حین تمیز کردن کولر‌ گازی خودداری کنید.
  • از قرارگیری صحیح و محکم قطعات اطمینان حاصل کنید.
  • قبل از بستن کامل قاب از سالم بودن سیم‌ها و اتصالات اطمینان حاصل کنید.
  • بعد از تمیز کردن پنل داخلی کولر گازی حتماً مسیر تخلیه آب کولر بررسی شود.
  • نحوه باز کردن دریچه‌های کولر با هم تفاوت‌هایی دارند و سعی کنید حتماً دفترچه راهنمای کولر را مطالعه کنید.

کولر‌های گازی چگونه کار‌ می‌کنند؟

شاید نداشتن درک درست از نحوه کارکرد کولر گازی دلیلی باشد که بسیاری از اهمیت تمیز کردن دوره‌‌ای آن غافل هستند. به طور کلی کولر‌های گازی از بخش‌های اصلی کمپرسور، کندانسور، اپراتور، گاز و لوله مویی تشکیل شده است.

کمپرسور یا موتور وظیفه مکش گاز از اپراتور و هدایت آن به سمت کندانسور یا تقطیرکننده را بر عهده دارد. کندانسور در واقع مجموعه‌‌ای از لوله‌های مسی و صفحات آلومینیومی است که در بخش خارجی دستگاه را تشکیل‌ می‌دهد و در بیرون از فضای خانه قرار‌ می‌گیرد و وظیفه آن جذب گرمای گاز یا دفع سرمای آن است.

اپراتور یا تبخیر کننده در واقع مجموعه‌‌ای لوله‌های و صفحه‌ها است که در فضای داخلی قرار گرفته و وظیفه آن خنک‌سازی یا گرم کردن هوا است. هوا از طریق قسمت بالای دستگاه وارد اپراتور شده و پس از خنک شدن یا گرم شدن از قسمت پایینی به بیرون پرتاب‌ می‌شود.

گاز خنک‌کننده با دریافت گرمای محیط در بخش اپراتور کولر گازی از حالت مایع تبدیل به گاز و در بخش کندانسور با پس دادن گرما مجدداً به حالت مایع تبدیل‌ می‌شود. لوله مویی یا اکسپنشن در کولرهای گازی وظیفه افت فشار و فراهم کردن امکان تبخیر در اپراتور را بر عهده دارد.

برای مطالعه: نصب پمپ کولر آبی

وسایل مورد نیاز برای تميز كردن كولر اسپيلت

  1. آچار و پیچ‌گوشتی مناسب
  2. شانه نرم مخصوص (می‌توانید از فرچه‌های نرم استفاده کنید)
  3. دستکش‌های ضخیم مخصوص
  4. دستمال پارچه‌ای ترجیحا نخی
  5. دستگاه دمنده و مکنده هوا
  6. دستگاه کارواش
  7. مایع شستشوی چربی زدا یا همان مایع ظرف‌شویی معمولی

نگران در دسترس نبودن برخی از موارد بالا نباشید. از جاروبرقی‌ می‌توانید به عنوان دستگاه مکنده استفاده کنید. شیر آب هم‌ می‌تواند نقش کارواش را ایفا کند. دستکش هم بیشتر به منظور ایمنی به کار‌ می‌رود و اگر مراقب باشید دستکش آشپزخانه هم کفایت‌ می‌کند.

برای مطالعه : عایق کاری ساختمان

تميز كردن كولر اسپيلت به چه صورت انجام میگیرد؟

برای تميز كردن كولر اسپيلت بهتره از یک متخصص خبره کمک بگیرید زیرا هرگونه اختلال و مشکلی که به وجود بیاد درست کردنش شاید زمان زیادی ببره و بعد هم متخصصین این حوزه بهتون بگن چرا از کمک شون استفاده نکردید.

نحوه تمیز کردن کولر گازی

فکرش را هم نخواهید کرد که داخل بخش های مختلف گولر گازی به ویژه فیلترهای آن چقدر می توانند کثیف و پر از آلودگی باشند. سرویس کولر گازی باید طبق یک روال مشخص صورت گیرد، به این منظور تمام فرآیند تمیز کردن کولر گازی به صورت مرحله به مرحله شرح داده شده است.

فیلتر کثیف در نحوه تمیز کردن کولر گازی

مرحله اول در تمیز کردن کولر گازی – رعایت نکات ایمنی

مرحله اول به اقدامات قبل از شروع به کار مربوط‌ می‌شود. اولین اقدام لازم اطمینان حاصل کردن از قطع بودن برق دستگاه است. برای این کار ابتدا دوشاخه برق کولر گازی را از برق بکشید و برای محکم کاری حتماً از داخل جعبه فیوزی که در داخل واحد قرار گرفته است، فیوز مربوط به کولر گازی را قطع کنید. یک چهارپایه چوبی یا پلاستیکی مناسب هم انتخاب کنید.

مرحله دوم در تمیز کردن کولر گازی – تمیز کردن فیلترهای کولر گازی

در این مرحله از سرویس کولر گازی شروع به تمیز کردن بخش داخلی دستگاه تهویه هوا می‌کنیم. برای این کار ابتدا خیلی آرام و بدون هیچ‌گونه فشار، قاب جلویی پنل را باز‌ می‌کنیم. برای این کار به سمت چپ و راست این دریچه نگاه کنید.

در هر سمت یک فرورفتگی وجود دارد (برای اطمینان بیشتر از نحوه باز شدن قاب جلویی پنل داخلی به دفترچه راهنمای کولر گازی رجوع کنید). انگشت خود را داخل این شکاف‌ها قرار دهید و به آرامی بیرون بکشید تا ضامن آن آزاد شود. دو فیلتر اولین چیزهایی هستند که به چشم‌ می‌آیند که باید آن‌ها را بیرون بیاوریم. این دو فیلتر را‌ می‌توانید با استفاده آب و مواد شوینده تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر ها در کولر گازی

مرحله سوم در تمیز کردن کولر گازی – تمیز کردن سنسور کولر گازی

در این مرحله از تمیز کردن کولر گازی نوبت سنسور یا حسگر قرار گرفته در داخل پنل داخلی دستگاه و پشت فیلتر‌ها است. با کمی فشار‌ می‌توانید این سنسور دمایی را خارج و با یک پارچه خشک آن را تمیز کنید و سپس سر جای خود قرار دهید. این سنسور در واقع دمای هوای فضا را‌ می‌سنجد و فرمان روشن شدن را به دستگاه صادر‌ می‌کند و کثیف بودن آن موجب ایجاد اختلال در کارکرد آن و در نتیجه افزایش مصرف انرژی‌ می‌شود.

مرحله چهارم در تمیز کردن کولر گازی – شستن کویل‌های پنل داخلی

منظور از کویل در واقع صفحات رادیات شکلی هستند که در هنگام باز کردن قاب یا در پنل آن‌ها را مشاهده‌ می‌کنید. از آنجایی که این کویل‌ها در ارتباط مستقیم با هوای اتاق هستند، تأثیر به سزایی بر عملکرد دستگاه خواهند داشت. از طرفی هم به همین دلیل این بخش عمدتاً چرب است برای شست و شوی آن باید از اسپری‌ها یا مایع‌های شستشوی چربی زدا استفاده کرد.

تمیز کردن کویل ها در کولر گازی

برای این کار ابتدا خیلی با حوصله روی کویل‌ها را با مایع شستشو خیس کنید. نیم تا یک ساعت صبر کنید تا مایع عمل کند. سپس با یک برس نرم‌ می‌توانید آن را کامل تمیز کنید. استفاده از دستگاه‌های بخارشوی در این مرحله‌ می‌تواند بسیار مفید واقع شود. راه حل ساده‌تر برای تمیز کردن کویل‌ها استفاد هاز دستگاه‌های دمنده هوا است. البته این روش نمی‌توانند آثار چربی موجود روی کویل را از بین ببرد.

مرحله پنجم در تمیز کردن کولر گازی – تمیز کردن پنل خارجی کولر گازی

در این مرحله از تمیز کردن کولر‌ گازی پنل خارجی دستگاه یا کندانسور که عمدتاً در فضای باز قرار‌ می‌گیرد نیز لازم است که کاملاً تمیز شود. در ابتدا سعی کنید که به آرامی قسمت رادیات مانند پشتی کندانسور را از دستگاه جدا کنید و با یک دستگاه دمنده هوا یا کارواش یا هر وسیله دیگری که آب و هوا را با فشار خارج‌ می‌کند، آن را تمیز کنید. برای شستن این قسمت هم‌ می‌توانید که از مایع‌های شستشو استفاده کنید. البته خارج کردن قسمت رادیات مانند خیلی هم واجب نیست و از بیرون و با فشار آب هم می‌توانید از تمیز شدن آن مطئن شوید.

تمیز کردن پنل خارجی در کولر گازی

بعد از تمیز کردن قسمت پشتی کولر‌ گازی،‌ می‌توانیم که برای محکم کاری دستی به داخل پنل خارجی یا همان کندانسور هم بکشید. برای این کار پنل پشتی یا دریچه رویی را باید باز کنیم. پنکه و فن یکی از اصلی‌ترین قسمت‌هایی است که باید حتماً تمیز شود. برای این کار‌ می‌توانید از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. اگر خیلی به مسائل فنی آشنا نیستید‌ می‌توانید باز کردن کندانسور و تمیز کردن قسمت خارجی  کولر گازی را نادیده بگیرید.

در ضمن نگران خیس شدن قسمت‌های انتهایی دستگاه نباشید، زیرا که کاملاً عایق و ضد آب هستند. در آخر هم‌ می‌توانید چند قطره روغن مخصوص موتورهای الکتریکی در قسمت پره‌های فن بریزید تا از روان بودن آن اطمینان حاصل کنید. بعد از اتمام کار و در حین سر هم کردن کندانسور از محکم بودن پیچ‌ها مطمئن شوید تا صدای اضافی تولید نشود. پس از اتمام تمیز کردن پنل خارجی چند ساعت حتماً صبر کنید تا دستگاه کاملاً خشک شود.

تمیز کردن پنکه و فن در کولر گازی

تمیز کردن کولر گازی هر چند وقت یک بار باید صورت گیرد؟

باید بگوییم که به عوامل و شرایط زیادی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های مدت زمان کارکرد کولر گازی است. از آنجایی که تمیز کردن فیلتر‌های کولر‌ گازی کار چندان سختی نیست‌ می‌توانید هر دو هفته تا یک ماه یک بار آن‌ها را تمیز کنید. تمیز کردن دیگر قسمت‌های کولر گازی را‌ می‌توانید سالی یک بار و با شروع فصل گرما انجام دهید.

ساخت محلول شستشوی کولر گازی

اگر با مشکل زردی و کثیف شدن کولر گازی مواجه شدید از چندین محلول مختلف میتونید استفاده کنید تا تمیز بشه. برای ساخت محلول شستشوی کولر گازی میتونید از الکل و آب استفاده کنید.در ابتدا یه مقدار الکل بریزید و سپس به آن اضافه کنید و محل موردنظر روتمیز کنید.

از مواد شوینده که سفید کنندگی دارند هم میتونید استفاده کنید اما باید دقت کنید خیلی این محصولات بر روی کولر خودتون نزنید که بعدا به مشکل بخورید و بهتره در استفاده از این محصولات حتما از دستکش استفاده کنید.

سخن آخر

در این مطلب سعی شود تا مراحل نحوه تمیز کردن کولر گازی و اسپلیت به گونه‌‌ای شرح داده شود که هر فردی بتواند در خانه به تنهایی نسبت به آن اقدام کند. با این وجود شاید هر از گاهی نیاز باشد که کولر به طور کامل و به منظور رفع ایراداتی همچون چکه کردن آب از پنل داخلی کاملاً باز و توسط تعمیرکار سرویس شود.

تميز كردن كولر اسپيلت و تمیز کردن فیلتر‌های پنل داخلی نیاز به دانش فنی خاصی ندارد ولی باز کردن سایر قسمت‌ها شاید برای برخی کمی دشوار و پیچیده باشد به همین دلیل هم اگر از دانش فنی کافی برخوردار نیستید آن را به افراد متخصصی واگذار کنید.

ثبت سفارش خدمات نصب، تعمیر و نگهداری کولر گازی از متخصصان کارگشا

 

منبع
CanstarblueFamilyhandymanChoiceAfrdynamicsDengarden
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا