باغبانی

تقویت گل‌های آپارتمانی با کدام کود و مواد مغذی بهتر است؟

ما با یک راهنمای شگفت‌انگیز در مورد تقویت گل‌های آپارتمانی با بهترین کودها و مواد تقویتی برگشته‌ایم! کود، ماده‌ای باارزش برای نگهداری از گیاهان و گل‌های آپارتمانی است. این ماده نه تنها مواد مغذی اولیه مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم را برای رشد گیاه فراهم می‌کند، بلکه منبعی سرشار از مواد آلی نیز هست.

بهترین خدمات آنلاین باغبانی را از کارگشا بخواهید

افزایش ماده آلی برای توسعه ساختار خاک، ظرفیت نگه داشتن آب و زهکشی خاک را بهبود می‌بخشد و رشد موجودات مفید خاک را تقویت می‌کند. منابع متداول کود می‌تواند از حیواناتی نظیر گاو، اسب، گوسفند، خوک، بز، ماکیان (مرغ و خروس) و یا به صورت کمپوست و فرآوری شده تأمین شود. حال منتظر چه چیزی هستید؟ بیایید نحوه تقویت گیاهان خانگی و گل‌های آپارتمانی را بررسی کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع مختلف کود برای گیاهان و تقویت گل‌های آپارتمانی

انواع مختلف کود برای گیاهان و تقویت گل‌های آپارتمانی

متداول‌ترین انواع کود مورد استفاده در نگهداری گیاهان و تقویت گل‌های خانگی شامل:

کود حیوانی

کود حیوانی بهترین کود برای رشد گیاهان و تقویت گل‌های آپارتمانی است. انواع کود رایجِ مورد استفاده در گیاهان خانگی شامل «کود گاو» و «کود اسب» است. کود گوسفند علاوه بر این که از نظر پُتاس بسیار غنی است، یک افزودنی ارزشمند برای کمپوست نیز است. کود حاصله از حیواناتی که غلات می‌خورند، از نظر مواد مغذی از حیواناتی که گیاه‌خوار هستند غنی‌تر است.

مطلب پیشنهادی: خدمات باغبانی منزل: دستمزد باغبون خوب + از کجا پیداش کنیم؟!

از آنجایی که کودهای حیوانی سطوح مختلفی از مواد مغذی را دارند، بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند. در حالت ایده‌آل، بهترین کود برای گل‌های آپارتمانی احتمالاً کود مرغ است، زیرا بالاترین میزان ازت (نیتروژن) را دارا است. کود مرغ منبع غنی از مواد مغذی بوده و بهتر است در پاییز یا بهار استفاده شود.

تقویت گل‌های خانگی

کود کمپوست

کودی که اغلب افراد برای گیاهان خانگی و تقویت گل‌های آپارتمانی به کار می‌برند و معمولاً در گل‌فروشی‌ها یا بازارچه‌های گل و گیاه خریداری می‌کنند، «کود کمپوست» است. این کود برخی از مشکلات کود تازه از جمله بو را ندارد و از آنجا که رطوبت کمتری دارد، برای حمل و نقل سبک‌تر و راحت‌تر است.

مطلب پیشنهادی: معرفی 14 نوع از گیاهان گلدار آپارتمانی زیبا با نحوه نگهداری

در فرآیند تولید کمپوست ممکن است بذر و علف‌های هرز کود در حرارات ۱۴۵ درجه فارنهایت از بین بروند. در این فرآیند، مقدار نمک ممکن است بیشتر از قبل شود و مقداری از نیتروژن نیز از بین برود، و فرم‌های ارگانیک پایدارتر کاهش یابد. کود کمپوست از نیتروژن کمتری برخوردار است و در مقایسه با کودهای تازه به مواد آلی خاک کمک بیشتری خواهد کرد.

تقویت گل‌ها و گیاهان خانگی

کود ارگانیک

کودهای ارگانیک موادی هستند که از گیاهانی به‌دست می‌آیند. مواد مغذی این گیاهان به آرامی آزاد می‌شوند، زیرا میکروارگانیسم‌ها در خاک تجزیه در حال تجزیه شدن هستند. اکثر مواد مغذی ارگانیک که اغلب به شکل دانه‌ای استفاده می‌شوند، آهسته رها شده و مواد آلی را به خاک اضافه می‌کنند. بنابراین نیازی نیست که تقریباً به دفعات از آن استفاده شود. این نوع کود را نیز می‌توان از بازار خریداری کرد.

کود فرآوری‌شده

کودهای فرآوری شده از ترکیبات طبیعی مانند سنگ فسفات و کلرید سدیم  و نمک کلرید پتاسیم  تولید می‌شوند. بیشتر کودهای فرآوری شده (اما نه همه آن‌ها) به شکلی سریع در آب حل می‌شوند تا مواد مغذی را به گیاه منتقل کنند، که در بعضی مواقع می‌تواند بسیار مفید باشد. این کود را هم می‌توان از بازار تهیه کرد.

تقویت گیاهان آپارتمانی

کود مایع

کودهای مایع شامل آمونیاک بی‌آب، محلول‌های آبی آمونیاک، محلول‌های آبی نیترات آمونیوم یا اوره هستند. این محصولات ممکن است با آب رقیق شوند تا یک کود مایع غلیظ تشکیل شود. مزایای کود مایع اثرگذاری سریع‌تر و استفاده آسان‌تر است. افزودن کود به آب «آبیاری شیمیایی» نامیده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: باغبانی در فصل پاییز را فراموش کنیم یا دریابیم؟!

مواد تقویتی و مغذی برای تقویت گل‌های خانگی

مواد تقویتی و مغذی برای تقویت گل‌های خانگی

تقویت گل‌های آپارتمانی و رشد سالم گیاهان و شادابی آن‌ها همیشه کاری آسان نیست! برای توسعه کامل گیاهان به ۱۳ ماده معدنی مختلف از خاک نیاز هست، که در این بین به شش ماده از این مواد مغذی به مقدار زیادی مورد نیاز است. مواد تقویتی موجود در بازار باید شامل همه این شش ماده مغذی باشند.

این شش ماده مغذی اساسی عبارتند از نیتروژن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و کلسیم. نکته جالب در مورد آن‌ها این است که این مواد مغذی به ایجاد سلول‌های جدید که در بافت‌های گیاهی سازماندهی می‌شوند، کمک می‌کنند. بدون این مواد مغذی رشد و بقا اتفاق نمی‌افتد!

۶ مواد مغذی برای تقویت گل‌های خانگی

6 مواد مغذی برای تقویت گل‌های خانگی

  1. نیتروژن: نیترات (فرمی از نیتروژن که گیاهان از آن استفاده می‌کنند) با تأثیرگذاری روی برگ گیاه به رشد قوی شاخه‌ها کمک می‌کند. همچنین با کمک به تولید کلروفیل وظیفه دارد رنگ سبز خود را به گیاهان ببخشد.
  2. فسفر: فسفر وظیفه کمک به رشد ریشه‌ها و گل‌ها دارد. فسفر هم‌چنین به گیاهان کمک می‌کند تا در برابر تنش محیطی و زمستان‌های خشن مقاومت کنند.
  3. پتاسیم: این ماده گیاهان و گل‌های خانگی را تقویت کرده و به رشد زودرس و حفظ آب آن‌ها کمک می‌کند. پتاسیم هم‌چنین بر بیماری گیاه و سرکوب حشرات تأثیر می‌گذارد.
  4. منیزیم: منیزیم به سبز نشان داده شدن برگ گیاهان و تقویت رنگ دانه‌های گل‌ها کمک می‌کند.
  5. گوگرد: گوگرد به گیاه در مقاومت در برابر بیماری، رشد بهتر و شکل‌گیری دانه‌ها کمک می‌کند. آن‌ها هم‌چنین به تولید اسیدهای آمینه، پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و ویتامین‌ها کمک می‌کنند.
  6. کلسیم: کلسیم به رشد و نمو دیواره‌های سلولی کمک می‌کند. وجود این ماده مهم است، زیرا دیواره‌های سلولی در برابر بیماری‌های مخصوص گیاهان مقاومت بیشتری خواهند داشت. همچنین برای متابولیسم (سوخت و ساز) و جذب نیترات نیز ضروری است.

می‌توان برخی شرایط و مواد تقویتی دیگر را نیز به کار برد:

  • آسپرین
  • قرص آهن
  • آبی که درون آن تخم مرغ پخته می‌شود (به‌دلیل وجود سودا)

دستورالعمل استفاده از انواع کود برای گیاهان آپارتمانی

دستورالعمل استفاده از انواع کود برای گیاهان آپارتمانی

کودها در بازار به دو شکل جامد و مایع عرضه می‌شوند، پس نحوه مصرف هر کدام نیز متفاوت است. اشکال جامد کود در ریشه خاک قرار می‌گیرند تا مواد مغذی را از طریق ساقه به برگ‌ها و گل‌ها برسانند. کودهای جامد آهسته عمل می‌کنند و بسته به نوع‌شان، میزان دریافتی، مقدار آب و دما، از ۳ هفته تا یک سال نیاز به تغییر دارند.

خاک گلدان را باید برحسب نوع گل و گیاه انتخاب و در زمان‌های مختلف عوض کرد. اما لازم است کف گلدان به اندازه ۳ تا ۵ سانتی‌متر جهت زهکشی آب از سنگ‌ریزه پر شود. سپس خاک یا کود مورد نظر را در گلدان ریخته و ضروری است گیاه را نسبت به سنگ‌ریزه‌ها در فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر قرار گیرد. در واقع، ریشه گیاه بهتر است دقیقاً در مرکز توده خاکی قرار گیرد.

کودهای مایع برای شاخ و برگ کاربرد دارند، معمولاً با استفاده از یک قوطی اسپری، آب بر روی شاخ و برگ گیاهان پاشیده می‌شود. گیاهان به جای ریشه، مواد مغذی را از طریق برگ‌ها جذب می‌کنند. کودهای مایع به‌طورکلی کمی غلیظ هستند و باید با آب رقیق شوند. کود مایع باید در قسمت خنک روز (اوایل صبح و اواخر بعد از ظهر) استفاده شود تا از آفتاب‌سوختگی جلوگیری شود.

اهمیت استفاده از کود مناسب برای تقویت گل‌های آپارتمانی

اهمیت استفاده از کود مناسب برای تقویت گل‌های آپارتمانی

طبیعت خدادادی به قدری دارای تنوع گسترده از انواع گیاهان است که ضروریت شناخت و نیازهای هر کدام را اجتناب‌ناپذیر کرده است. گیاهان و گل‌های آپارتمانی هر کدام بسته به خصوصیاتی که دارند، نیاز به کود مناسب، آب، دما، مواد مغذی و به‌طورکلی برنامه نگهداری متفاوتی دارند. بنابراین، اهمیت شناخت و انتخاب کود مناسب می‌تواند از یک سو به ماندگاری و تقویت گل‌های آپارتمانی و از سوی دیگر به صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری گیاهان می‌انجامد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام ، من کود آلی که نوشته ارگانیک خریداری کردم میخواستم بپرسم میشه ازین کود توی خونه استفاده کرد ؟ یا نه ممکنه حشرات موذی تشکیل بشه
    اسمش کود ارگانیک چیکال هست

    1. سلام وقتتون بخیر
      بله از کودهای ارگانیک در گلدان‌های آپارتمانی می‌توانید استفاده نمایید. نتیجه‌اش هم عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا