ابزارآلات

تفنگ میخکوب بتن : انواع، کاربرد و راهنمای خرید آن

ما انواع ابزارآلات برقی را در کارگاه‌های ساختمانی دیده‌ایم اما در مورد ابزارهایی که چندان معمول نیستند و در عین حال عملکرد مهمی دارند خیلی نمی‌دانیم! امروز بیایید نگاهی به تفنگ میخکوب بتن بیندازیم و این وسیله را به طور دقیق بررسی کنیم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

تعریف تفنگ میخکوب بتن

تفنگ میخکوب بتن ابزاری برقی است که برای زدن میخ به بتن استفاده می‌شود. در حالی که چکش می‌تواند میخ را داخل بتن جای دهد اما تفنگ میخکوب بتنی کار را بسیار راحت‌تر و سریع‌تر کرده است؛ مانند سایر ابزارهای برقی، استفاده از این دستگاه نیز محدودیت‌هایی دارد. همچنین، این دستگاه با برق یا با چاشنی کار می‌کند.

از اسلحه میخکوب بتن نمی‌توان برای میخ زدن روی موادی مانند چوب استفاده کرد زیرا باعث از بین رفتن چوب می‌شود. پس از جا انداختن صحیح میخ‌ها و کشیدن ماشه، میخ به داخل قطعه بتنی می‌رود. مهم‌ترین دلایل استفاده از این دستگاه، راحتی و سرعت انجام کار است.

تعریف تفنگ میخکوب بتن

انواع تفنگ میخکوب بتن

در اصل سه نوع اسلحه میخکوب بتنی از جمله بی‌سیم (شارژی)، برقی و هوای فشرده (پنوماتیک) وجود دارد. هر یک از این‌ها انواع مزایا و معایب خاص خود را دارند.

میخکوب بی‌سیم با گاز یا باتری کار می‌کند. یک میخکوب بی‌سیم گازی از میله‌های سوخت استفاده می‌کند تا مکانیسم نیلینگ را تقویت کند. در آن از یک باتری برای اشتعال سوخت استفاده می‌شود تا انرژی کافی برای هدایت میخ‌ها به بتن فراهم شود. اگرچه به اندازه میخکوب پنوماتیک قدرتمند نیست اما برای کاربردهای با درجه متوسط عالی است.

تفنگ میخکوب بتن شارژی مکانیسمی شبیه به نوع برقی دارد اما با باتری کار می‌کند. همچنین، به نسبت مدل برقی از قدرت کمتری برخوردار است ولی استفاده و حمل آن بسیار راحت است. مدل‌های شارژی برای کاربردهای خانگی انتخاب بهتری هستند و در کارگاه‌های ساختمانی اغلب نامناسب تلقی می‌شوند.

میخکوب برقی یا سیم‌دار قدرت بالایی دارد اما ممکن است استفاده از آن ناخوشآیند باشد زیرا برای فضاهای دورتر، سیم یک عامل محدودیت خواهد بود. تفنگ میخکوب پنوماتیک بیشترین قدرت را در میان انواع تفنگ بتن دارد. این دستگاه برای کار به یک کمپرسور باد فشرده نیاز دارد. به همین دلیل، این میخکوب برای کاربردهای سنگین در کارگاه‌های ساختمانی بهترین انتخاب است.

انواع تفنگ میخکوب بتن

کاربرد تفنگ میخکوب بتن

  • اتصال هر قطعه به عضو بتنی
  • انواع اتصالات موقت و دائم در کارگاه‌های ساختمانی
  • انواع سیستم‌های برقی و مکانیکی
  • اتصال پلیت‌ها و صفحات مختلف به بتن و قطعات فلزی
  • نصب انواع تور‌ی‌های مشبک فلزی و پوشش‌های ایزولاسیون به بتن و مصالح دیگر
  • نصب دیوارهای سبک و استفاده در دکوراسیون داخلی
  • نصب انواع ورق‌های فلزی در سقف‌های عرشه فولادی و کامپوزیت (اتصال گل میخ)

مطلب پیشنهادی: تخریب ساختمان بتنی ؛ مراحل، ابزار و ماشین آلات مورد نیاز

نکات مهم در خرید تفنگ میخکوب بتن

برای خرید دستگاه مناسب می‌توانید برخی نکات زیر را در نظر بگیرید:

نوع تفنگ

همانطور که در بالا بیان شد، اسلحه میخکوب بتنی در سه نوع مختلف اعم از شارژی، پنوماتیک و برقی است. اولین قدم برای تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع تفنگ مناسب، بررسی نحوه استفاده از آن است.

اگر ترجیح می‌دهید دستگاه را به راحتی حمل کنید و بیشتر کار شما در مواردی انجام می‌شود که دسترسی به پریز برق وجود ندارد، نوع شارژی بهترین گزینه است. با این حال، اگر در محیط کارگاهی هستید که نیاز به دستگاهی قوی‌تر است، نوع برقی و پنوماتیک گزینه مناسب‌تری هستند.

کاربرد تفنگ میخکوب بتن

اندازه تفنگ

از آنجا که ممکن است نیاز به حمل مداوم دستگاه داشته باشید، اندازه تفنگ میخکوب بتن مهم خواهد بود. این دستگاه‌ها همچنین در دو نوع اندازه بزرگ و کوچک در بازار موجود است، اندازه کوچک دارای وزن و قدرت کمی است اما اندازه بزرگ‌تر، وزن و قدرت بیشتری دارد.

در کنار اندازه، مهم است که به وزن تفنگ نیز دقت شود، هر چه وزن تفنگ بیشتر باشد، شرایط حمل آن سخت خواهد بود. برندهای معتبر تولید کننده اسلحه میخکوب بتن دارای محصولاتی هستند که وزن و اندازه مناسبی دارند تا کاربر در نهایت راحتی از دستگاه استفاده کند.

کیفیت تفنگ

یکی از نکات کلیدی برای خرید تفنگ میخکوب بتنی، کیفیت دستگاه است. بررسی کیفیت بدنه و دوام هر قسمت از اسلحه بتنی مهم است زیرا شما می‌خواهید از دستگاه برای مدت زمانی طولانی استفاده کنید. خرید دستگاهی بی‌کیفیت منجر به صرف هزینه اضافی و از دست رفتن زمان می‌شود.

یکی از راه‌های تشخیص محصول مناسب، بررسی برند و کشور سازنده است. تفنگ‌های میخکوب بتنی که تولید کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن هستند، بالاترین کیفیت دارند. در رتبه بعدی محصولات کشورهای تایوان و چین قرار دارند که طور عمر کمتری دارند. همچنین، کیفیت رابطه مستقیمی با قیمت تفنگ میخکوب بتن دارد. هر چه کیفیت بالاتر باشد، قیمت نیز افزایش خواهد داشت.

بهترین مارک تفنگ میخکوب بتن

بهترین مارک تفنگ میخکوب بتن

در زیر به برخی از بهترین برندهای اسلحه میخکوب بتنی اشاره می‌کنیم:

  • فریمن
  • هیلتی
  • بوستیچ
  • بوش
  • هیتاچی
  • والته
  • کامرکس
  • رونیکس
  • کی تی پی

کلام آخر

تفنگ میخکوب بتن وسیله‌ای است که از آن برای میخکوبی روی اعضای بتنی استفاده می‌شود. سرعت بالای اجرا و راحتی، از فواید اصلی استفاده از این دستگاه است. کاربر تنها نیاز است با فشار دادن ماشه، میخ را به سطح یا قطعه مورد نظر وارد کند. تمام فرآیند کار به سرعت انجام می‌شود و نیاز به برنامه یا فرآیند خاصی نیست. در هر صورت، سعی کنید در زمان خرید به دنبال محصول با کیفیت باشید تا بتوانید از آن به بهترین نحوه ممکن استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا