بازسازی

تعویض کاشی سرویس بهداشتی ؛ مراحل کامل کاشی کاری

کاشی‌کاری سرویس‌های بهداشتی به دلیل تماس پیوسته با رطوبت یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در مرحله نازک کاری ساختمان به شمار می‌روند. کاشی‌ها بعد از استفاده مکرر و با گذشت چند سال درخشندگی و زیبایی خود را از دست می‌دهند و از طرفی هم سبک و طراحی آن‌ها قدیمی می‌شود و از این رو بسیاری تصمیم به تعویض آن‌ها می‌گیرند. کاشی‌کاری در سرویس‌های بهداشتی به دلیل کوچک بودن فضا و همچنین کاشی‌کاری کف و دیوار با دشواری‌های خاص خود روبه‌رو است و طی مراحل خاصی صورت‌ می‌گیرد. در این مقاله سعی کرده‌ایم که تمامی مراحل برای تعویض کاشی سرویس بهداشتی را شرح دهیم.

اندازه‌گیری سطوح مورد نظر قبل از تعویض کاشی سرویس بهداشتی

تعویض کاشی حمام و دستشویی

قبل از شروع به کاشی‌کاری یا حتی قبل از شروع به کندن کاشی‌های قدیمی، ابعاد دقیق سطح مورد نظر را اندازه‌گیری کنید و بر اساس این ابعاد تعداد مورد نیاز کاشی‌های جدید را محاسبه کنید. نگران فضای لازم میان کاشی‌ها برای ماده چسبنده نباشید زیرا که این ماده هر چه که باشد فضای بسیار کمی را اشغال‌ می‌کند و متعاقباً مزاحم کار شما نخواهد شد. در هنگام خرید کاشی‌های جدید سعی کنید که بر اساس مقدار کاشی محاسبه شده حتماً یک بسته کاشی اضافه نیز تهیه کنید.

کندن کاشی‌های قدیمی برای تعویض کاشی سرویس بهداشتی

برای کندن کاشی‌های قدیمی می‌توانید که از اسکنه یا قلم درز و یک چکش استفاده کنید. سعی کنید که برای کاهش آلودگی صوتی حتماً از چکش‌های پلاستیکی مخصوص استفاده کنید. برای اینکه قلم عرضه جاگیری خوبی داشته باشد حتماً محل استقرار قلم درز را بتراشید و مواد چسبنده را حذف کنید. برای شروع قلم درز را با زاویه تقریباً ۴۵ درجه در فاصله میان دو کاشی قرار دهید.

برای مطالعه: ایده برای بازسازی ساختمان

کندن کاشی های قدیمی سرویس بهداشتی

با ضربه‌های آرام و آهسته کاشی را یکجا و سالم جدا کنید چون جدا کردن خرده‌های کوچک کاشی مانده به دیوار واقعاً وقت‌گیر و خسته‌کننده است. بهترین روش برای جدا کردن کاشی‌ها شروع از گوشه‌ها یا از بالای سطح مورد نظر است.

پر کردن شکاف و ترک‌های ایجاد شده در دیوار

پر کردن شکاف های زیر کاشی سرویس بهداشتی

جدا کردن کاشی‌ها آسیب‌هایی را به سطح مورد نظر وارد خواهد آورد. با استفاده از کاردک و بتونه به پر کردن تمامی درزها و شکاف‌های موجود اقدام کنید. تا خشک شدن کامل بتونه‌کاری‌ها صبر کنید. مدت‌ زمان لازم برای خشک شدن انواع جدید بتونه ۴ تا ۶ ساعت و انواع قدیمی هم‌ می‌تواند 1 تا 2 روز نیز طول بکشد.

برای مطالعه: ایده برای بازسازی ساختمان

صاف کردن و تمیزکاری دیوار با کاغذ سنباده

سنباده زنی دیوار قبل از تعویض کاشی سرویس بهداشتی

با استفاده از کاغذ سمباده درشت تمامی برآمدگی‌های حاصل از بتونه‌کاری را کاملاً صاف کنید. سمباده کشی همچنین به حذف خراش‌ها و درزهای بسیار کوچک کمک خواهد کرد. بعد از تمام شدن کار با سنباده درشت، با استفاده از سنباده‌های شماره 100 یا 80 که مقداری ریزتر هستند، دستی به سطح موردنظر بکشید تا یک بستر کاملاً صاف و مناسب برای چسباندن کاشی فراهم شود. با توجه به گرد و خاک حاصل شده از کشیدن سنباده حتماً از ماسک استفاده کنید.

تمیز کردن دیوار بعد از کشیدن سمباده

گرد و خاک‌های حاصل از کشیدن سنباده به سطح مورد نظر می چسبند و مانع از ایجاد چسبندگی مناسب میان مواد چسبنده و کاشی به دیوار‌ می‌شوند. برای تمیز کردن دیوار از یک پارچه نمدار و یا یک اسفنج مرطوب موردنظر استفاده کنید. دقت کنید که زیاده روی نکنید و دیوار خیلی خیس نشود. هم‌چنین اگر هم سطح موردنظر خیلی بزرگ است هر از گاهی از تمیز بودن آبی که از آن برای مرطوب کردن پارچه یا اسفنج استفاده‌ می‌کنید مطمئن شوید.

عایق‌کاری در صورت نیاز در تعویض کاشی سرویس بهداشتی

بعد از حذف کاشی‌های قدیمی و بتونه کاری نوبت به عایق‌کاری‌ ساختمان می‌رسد. البته عایق‌کاری‌ها از قبل وجود دارند و شاید نیازی به تکرار آن نباشد ولی خب اشاید ضربات ناشی از‌ کندن کاشی‌ها آسیب‌هایی را به عایق‌کاری سرویس بهداشتی وارد کرده باشد. به این منظور عایق‌کاری را با دقت بررسی کنید.

شروع کاشی‌کاری و آغشته کردن دیوار به ماده چسبنده

تعویض کاشی سرویس بهداشتی

ماده چسبنده به‌اندازه یک مشت را روی یک سمت ماله قرار دهید. ماله را از گوشه انتهایی دیوار به سمت خود بکشید و سعی کنید با یک آهنگ یکنواخت کار را به پیش ببرید تا یک لایه مناسب با ضخامت یکسان از مواد چسبنده تشکیل دهید. در هر بار فضای مورد نیاز برای ۲ تا ۳ کاشی را به ماده چسبنده آغشته کنید. برای تمیزکاری و بالا بردن کیفیت کار هر از گاهی ماله خود را کاملاً تمیز کنید.

ایجاد شیارهای کوچک بر روی ماده چسبنده

زیرسازی کاشی حمام و سرویس بهداشتی

برای افزایش چسبندگی میان کاشی و ماده چسبنده بهتر است که شیار‌های کوچکی را بر روی آن ایجاد کرد. برای این کار ماله یا کاردک خود را محکم در دست بگیرید و آن را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به دیوار قرار بدهید. ماله را در راستای دیوار برای ایجاد شیار‌های مناسب و با یک فشار یکنواخت حرکت دهید. توجه داشته باشید که این مرحله از کار ضروری نیست و صرفاً بابت محکم‌کاری و بالا بردن کیفیت نهایی کار است.

تعویض کاشی سرویس بهداشتی: نصب اولین کاشی

بسیاری بازسازی ساختمان را با تعویض کاشی سرویس بهداشتی و حمام آغاز می کنند. با دقت هر چه تمام‌تر اولین کاشی خود را در محل مناسب تنظیم کنید و برای ایجاد چسبندگی به کاشی فشار وارد کنید. برای جلوگیری از تشکیل حباب‌های هوا سعی کنید که قبل از محکم شدن کاشی آن را به آرامی کمی در همه جهات تکان دهید.

سپس طبق چیدمانی که قبلاً در نظر گرفته‌اید کار خود را به پیش ببرید. توجه داشته باشید هر بار روی بخش کوچکی از سطح مورد نظر کار کنید. شاید مقداری ماده چسبنده از لابه لای کاشی‌ها در اثر فشاری که وارد‌ می‌کنید بیرون بزند در این صورت آن را با یک پارچه نمدار یا اسفنج مرطوب به آرامی پاک کنید.

استفاده از جداکننده‌ها در تعویض کاشی سرویس بهداشتی

بازسازی کاشی های سرویس بهداشتی

هنگامی که مشغول بهم چسباندن دانه به دانه کاشی‌ها هستید از جداکننده‌های پلاستیکی استفاده کنید تا از وجود فضای لازم و مناسب برای ماده چسبنده در میان کاشی‌ها اطمینان حاصل کنید. توصیه می‌شود که برای بالا بردن کیفیت نهایی کار حتماً از همان ابتدا از جداکننده‌های پلاستیکی استفاده کنید. این جداکننده‌ها نه تنها موجب افزایش چسبندگی میان کاشی‌ها‌ می‌شوند بلکه همچنین به تراز کردن هر چه بهتر کاشی‌ها نیز بسیار کمک‌ می‌کنند.

اعمال ملات یا دوغاب در فاصله میان کاشی‌ها

بعد از این که تمامی سطح مورد نظر را کاشی‌کاری کردید نوبت آن است که فضای میان کاشی‌ها که در اثر استفاده از جداکننده شکل گرفته است را پر کنید. این دوغاب فاصله میان کاشی‌ها را پر می‌کند و چسبندگی آن‌ها به دیوار و به یکدیگر را افزایش می‌دهد.

بعد از کندن جدا کننده‌ها، ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس از دوغاب مورد نظر استفاده کنید. برای پرهیز از ایجاد هر گونه خراش و کثیف کاری بر روی کاشی‌ها سعی کنید که حتماً از وسایل نرم مانند پارچه یا اسفنج برای اعمال دوغاب استفاده کنید.

تعویض کاشی حمام و سرویس بهداشتی

ممکن است که دوغاب تمامی سطح کاشی را کثیف کند ولی نگران نباشید و بعد از اتمام کار‌ می‌توانید کاشی‌ها را کاملاً و به راحتی تمیز کنید. برای این کار بعد از ۳۰ دقیقه از تمام شدن دوغاب کاری فاصله میان کاشی‌ها، با یک پارچه یا اسفنج مرطوب می‌توانید که به تمیزکاری آن‌ها بپردازید.

دست آخر هم می‌توانید بعد از یک ساعت و خشک شدن کامل دوغاب‌، با یک اسفنج یا پارچه خشک گرد و غبار‌های روی سطح کاشی‌ها را پاک کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا