تعمیر و نگهداریدانشنامه ساختمانکف

تعمیر کاشی و سرامیک چگونه است و عوامل تاثیرگذار در خرابی

هیچکس دوست ندارد با کاشی و سرامیک ترک خورده روبرو شود! اما از آنجا که برخورد با چنین مشکلی بسیار نادر است، تشخیص اینکه برای تعمیر کاشی و سرامیک چه کاری باید انجام شود نیز دشوار است. نادیده گرفتن مشکلات کاشی و سرامیک هرگز ایده خوبی نیست زیرا ممکن است منجر به خرابی بیشتر در آینده شود و بر ظاهر فضای شما تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل است که دانستن نحوه تعمیر کاشی و سرامیک خراب بسیار مهم است؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

چه عواملی باعث ترک خوردن کاشی می‌شود؟

کاشی و سرامیک ممکن است در مقایسه با سایر پوشش‌های دیوار و کف دوام زیادی داشته باشند اما مانند هر نوع دیگر از مصالح ساختمانی، دچار فرسایش می‌شوند. چیزی که می‌تواند باعث ساییدگی کاشی و سرامیک شود، آلودگی و ذراتی است که در بین بَندهای کاشی گیر می‌کند. اگر خاک و مواد شیمیایی زیادی در بندها جمع شود، در طول زمان باعث تخریب کاشی‌ها می‌شود.

ثبت سفارش آنلاین خدمات سرامیک کاری در کارگشا

این تخریب از پایین با گذشت زمان باعث ضعف کاشی می‌شود و در نتیجه ترک خوردن را اجتناب ناپذیر می‌کند. ترمیم کاشی‌هایی که از این طریق ترک می‌خوردند دشوارتر است زیرا ترک‌ها معمولاً در کنار کاشی ایجاد می‌شوند. مورد دیگر هم می‌تواند افتادن چیزی سنگین بر روی کاشی و سرامیک باشد که اغلب باعث شکستن آن‌ها می‌شود. گاهی اوقات نیز زیرسازی غیراصولی نیز در طول زمان باعث تکان خوردن یا به اصطلاح «لَق شدن» کاشی و سرامیک کف شده و باعث ترک خوردنشان می‌شود.

اگر کاشی آشپزخونتون ترک خورده و نیازمند ترمیم آن هستید میتونید از برچسب کاشی استفاده کنید ککه هزینه بسیار مقرون به صرفه ایی هم دارد.

نحوه تعمیر کاشی و سرامیک چگونه است؟

نحوه تعمیر کاشی و سرامیک چگونه است؟

ترمیم کاشی و سرامیک می‌تواند کار بسیار پیچیده‌ای باشد اما اگر همه موارد صحیح را رعایت کنید مطمئنا در تعمیر این مصالح ساختمانی موفق عمل خواهید کرد. اولین چیزی که باید بدانید این است که چه چیزی کاشی و سرامیک را در کنار هم نگه می‌دارد. ماده‌ای که در کنار کاشی استفاده خواهید کرد متفاوت از ماده‌ای است که برای چسباندن سرامیک بر روی کف استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: تعویض کاشی سرویس بهداشتی ؛ مراحل کامل کاشی کاری

انجام این اشتباه معمول است و در بسیاری از موارد، منجر به تعمیر ناقص می‌شود. دانستن اینکه قطعات کاشی و سرامیک با چه ماده‌ای کنار هم قرار می‌گیرند، مرحله اول تعمیر است. کاشی‌ها با دوغات سیمان یا چسب مخصوص به یکدیگر و به دیوار متصل می‌شوند. شکاف یا بَند کاشی‌ها نیز با دوغاب سیمان یا همان چسب مخصوص پُر می‌شوند.

سرامیک ها با استفاده از ملات ماسه و سیمان یا چسب مخصوص به کف متصل شده و بَندهای بین آن‌ها با استفاده از دوغات سیمان سفید پُر می‌شوند. اینها موارد کلی هستند که شما باید هنگام تعمیر کاشی و سرامیک یا تعویض کاشی خراب با کاشی جدید بدانید. حالا بریم بینیم چطور می‌توانیم کاشی و سرامیک را تعمیر کنیم.

تعمیر کاشی

وسایل و مصالح ساختمانی مورد نیاز:

  • کاشی یا سرامیک
  • ماسه
  • سیمان
  • چسب مخصوص اتصال کاشی
  • اسکنه (برای جداسازی کاشی از زیرسازی)
  • کاردک
  • پتک
  • کاشی‌بُر
  • چکش لاستیکی

نحوه ترمیم بستگی به مقدار خرابی دارد، اگر ترک‌ها بسیار بیش از آن چیزی است که نتواند شرایط تعمیر را فراهم کند، بهتر است کاشی جدید جایگزین شود. اما اگر ترک کمی دارد و به صورت طولی و در یک خط مستقیم ایجاد شده است، کار می‌تواند ساده باشد.

مطلب پیشنهادی: چسب کاشی چیست؟ به دوغاب سیمان “نه” بگویید

همچنین در تعمیر کاشی و سرامیک این نکته مهم است که چه چیزی باعث ایجاد ترک شده است، آیا زیرسازی مشکل دارد یا جسم سنگینی روی کاشی و سرامیک افتاده است؟ اگر زیرسازی مشکل دارد، بهتر است فعلاً برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، فقط زیرسازی کاشی شکسته را اصلاح کنید. برای این کار قطعات کاشی شکسته را بیرون بیاورید و اقدام به تخریب زیرسازی کنید.

تعمیر سرامیک

سپس زیرسازی جدید را با استفاده از ملات ماسه سیمان اجرا کنید و کاشی‌های شکسته را با استفاده از چسب مخصوص در محل خود قرار دهید تا در محل شکاف به اصطلاح جوش بخورد. در بعضی موارد زیرسازی به قدری قوی و مستحکم است که نمی‌توان کاشی را به‌راحتی از زیرسازی جدا کرد. در این مواقع چه باید کرد؟

در این مواقع اگر ترک کاشی از وسط تقسیم شده باشد، احتمالاً باید نیمی از کاشی کاملاً خُرد شده را با کاشی جدید تعویض کنید. برای انجام این کار، نیمی را که می‌خواهید تعویض کنید بردارید و با کاشی جدید جایگزین کنید. مقداری چسب مخصوص را به زیر کاشی یا سرامیک بمالید و در محل قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی

اگر هم ترک‌ها به تعداد کمی ایجاد شده‌اند و زیرسازی بسیار قوی است، می‌توانید تنها محل ترک را با دوغاب سیمان یا چسب مخصوص پُر کنید؛ به این حالت ترمیم کاشی و سرامیک یا «لعاب کاری» گفته می‌شود. این کار باعث می‌شود تا کاشی و سرامیک به مدت مدیدی قابل استفاده باشند. همچنین سطح نهایی را بعد از خشک شدن ملات تمیز کنید.

چند نکته در تعمیر کاشی و سرامیک:

  • از دستگاه کاشی بر برای بریدن کاشی و سرامیک استفاده کنید.
  • ملات ماسه و سیمان را به نسبت مساوی و با آب مخلوط کنید (یک قسمت ماسه و یک قسمت سیمان).
  • بعد از قرار دادن کاشی جدید از پتک پلاستیکی استفاده کنید و با آن را روی کاشی ضربه بزنید تا چسبنده بیشتری بین کاشی و زیرسازی ایجاد شود.
  • بهتر است کف کاشی یا سرامیک را خیس نکنید تا با ملات اتصال قوی ایجاد کند.
  • اگر تعداد کاشی های ترک خرده حمام، دستشویی ترک خورده‌اند، بعد از لعاب کاری آن‌ها را رنگ کنید. می‌توانید از رنگ‌های اسپری استفاده کنید تا سطح کاشی ظاهری یکنواخت داشته باشند و ترک‌ها هم دیده نشوند.

چگونه از خرابی کاشی و سرامیک جلوگیری کنیم؟

چگونه از خرابی کاشی و سرامیک جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از این امر بدان معناست که شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا مطمئن شوید فضاهای خالی بین بًندهای کاشی و سرامیک کاملاً پُر شده‌اند. همانطور که در بالا بیان شد، خرابی بند کاشی در بلند مدت باعث نفوذ رطوبت (شستن کاشی و سرامیک) و آلودگی به داخل شده و زیرسازی را به کلی تخریب می‌کند. در این زمان کاشی بیش از اندازه مستعد شکستگی خواهد بود. یک کار ساده برای جلوگیری از ترک خوردن کاشی و سرامیک این است که با مشاهده فضاهای خالی، آن‌ها را با دوغاب سیمان یا چسب مخصوص به سرعت پُر کنید. نگذارید هیچ فضای خالی باقی بماند.

کلام آخر

تعمیر کاشی و سرامیک خیلی کار سختی نیست. اگر متریال درستی دارید و می‌دانید چگونه از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید کاشی و سرامیک خود را به طور کامل توسط خودتان ترمیم کنید و نیازی به استخدام کسی برای این کار ندارید. اما لازم است در این کار دستی داشته باشید و به اصطلاح فنی باشید! وقتی می‌دانید چگونه می‌توانید کاشی و سرامیک را خودتان تعمیر کنید، هم در مقدار هزینه و هم زمان خود را صرفه‌جویی کرده‌اید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا