تعمیر و نگهداری

تعمیر آبگرمکن دیواری با عیب یابی و تشخیص 8 مشکل دردسر ساز

هر کدام از ما اگر هنگام دوش گرفتن احساس کنیم آب به طور مدام گرم و سرد می‌شود، بلافاصله به فکر تعمیر آبگرمکن دیواری خواهیم افتاد. این مورد یکی از چندین مشکل مربوط به آبگرمکن‌های دیواری است که افراد در طول عمر دستگاه با آن مواجه می‌شوند.

در اغلب موارد، عیب یابی آبگرمکن دیواری اولین مرحله در فرآیند تعمیر آبگرمکن دیواری است. سپس با شناسایی مشکل، روند تعمیر توسط فرد متخصص انجام می‌شود؛ اما موضوعی که معمولاً ذهن افراد را مشغول کرده است، عیب یابی و تشخیص مشکل است! به همین دلیل، ما در این مقاله به مشکلات آبگرمکن‌ها و دلایل مرتبط با آن‌ها می‌پردازیم.

تعمیر آبگرمکن دیواری؛ روشن نشدن آبگرمکن

از موارد رایج در خرابی آبگرمکن‌ها می‌توان به روشن نشدن آن‌ها اشاره کرد. این مشکل اغلب ناشی از موارد زیر است:

  • کار نکردن جرقه زن
  • رسوب گرفتن الکترود جرقه زن
  • خراب شدن شمعک آب گرمکن دیواری
  • خراب شدن سنسور جریان گاز
  • نقص فنی در لوله کشی ساختمان
  • جابه‌جا شدن شیرهای آب سرد و گرم

در تعمیر آبگرمکن دیواری معمولاً شمعک مهم‌ترین قطعه در روشن نشدن آبگرمکن است! مواردی مانند رسوب گذاری شمعک، رسوب گذاری مجرای نازل شمعک، بسته بودن شیر پروانه‌ای و مسدود شدن صافی شمعک اغلب دلایل کار نکردن و روشن نشدن شمعک هستند.

قبل از آنکه شمعک روشن شود، جرقه زن باید بررسی شود. درحقیقت، این جرقه زدن هست که باعث روشن شدن شمعک و شلعه گرفتن آبگرمکن می‌شود. از جمله مواردی که به خرابی جرقه زن مربوط می‌شود، می‌توان به فاصله الکترود جرقه زن تا شمعک و رسوب گرفتن و کثیفی آن اشاره کرد.

آموزش تعمیر آبگرمکن دیواری

در بعضی موارد شمعک روشن می‌شود اما پس از رها کردن شیر جرقه زن، دوباره خاموش می‌شود. در اینگونه موارد باید مشکل را ناشی از ترموکوپل، سنسور جوش، سنسور دود و دودکش آب گرمکن دانست و سریعاً به رفع آن همت کرد. برای مثال، ترموکوپل وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد، اگر محل اتصال دو فلز در ترموکوپل سوخته باشد، این قسمت از آبگرمکن خراب شده است.

کلیه مشکلات باید توسط متخصص انجام شود و کاربر نباید به هیچ عنوان خود به تنهایی دست به تعمیر آبگرمکن دیواری بزند. هرگز نباید با سوزن یا وسایل نوک تیز مجرای شمعک را باز کرد زیرا این مجرا بسیار ظریف است و ممکن است با این کار به آن صدمه وارد شود.

گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری

گرم نشدن آب را باید مهم‌ترین عامل در تعمیر آبگرمکن دیواری دانست. عوامل متعددی باعث می‌شوند تا آبگرمکن گرم نشود اما قبل از پرداختن به آن‌ها لازم است که در مورد کارکرد صحیح جرقه زن و شمعک مطمئن شد. بدین دلیل که جرقه زن و شمعک باعث روشن شدن آبگرمکن و گرم شدن آب می‌شود.

از دیگر موارد می‌توان به اُفت فشار گاز، خاموش شد مداوم شمعک و خرابی ترموکوپل اشاره کرد؛ اما از موارد بسیار ساده‌ای که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد، کم فشار بودن آب ورودی است. اگر آب مورد نیاز آبگرمکن تأمین نشود و فشار آب در خروجی‌ها (دوش حمام یا سینک ظرفشویی) کم باشد، آب گرم نمی‌شود یا مدام گرم و سرد می‌شود.

گاهی اوقات نیز به دلیل رسوب گرفتن مبدل‌های حرارتی، حرارت به خوبی به آب منتقل نمی‌شود. در بیشتر موارد، رسوب زدایی لوله‌ها، مبدل‌ها و هر قسمتی که تجمع رسوب در آن وجود دارد، باعث برطرف شدن مشکل گرم نشدن آب می‌شود. در اینگونه موارد نیز باید به تعمیرکاران متخصص مراجعه کرد.

تعمیر آبگرمکن

نوسان داشتن دمای آبگرمکن دیواری

ممکن است کاربر متوجه ثابت نبودن حرارت آبگرمکن شود. در بیشتر موارد، مشکل کم بودن فشار آب ورودی به آبگرمکن موجب ایجاد نوسان در درجه حرارت آب می‌شود. درحقیقت، کم و زیاد بودن فشار آب ورودی به آبگرمکن باعث خاموش و روشن شدن مداوم شمعک می‌شود. این مشکل علت اصلی گرم و سرد شدن پیاپی آب است.

در راستای تعمیر آبگرمکن دیواری و جلوگیری از نوسان دما می‌توان هر چند وقت یکبار فیلترهای دستگاه را از نظر تجمع رسوب بررسی کرد. اگر رسوبات وجود داشتند آن‌ها را تمیز کنید. گرفتگی فیلترها مهم‌ترین عامل در نوسان دما و داغ شدن و سرد شدن بیش از حد معمول آب هستند.

از دیگر موارد مربوط به نوسان دما می‌توان به خرابی ترموستات اشاره کرد. در داخل آبگرمکن‌های دیواری یک ترموستات وجود دارد که در صورتی خرابی باعث نوسان دمای آب می‌شود. در صورت خراب شدن ترموستات باید آن را به قطعه‌ای جدید جایگزین کرد.

مطلب پیشنهادی: پکیج دیواری بهتر است یا زمینی؟ تصمیم با شما، نصاب از ما

تعمیر آبگرمکن دیواری؛ نشت آب از آبگرمکن

نشتی آب می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. نشتی ممکن است اغلب به موارد زیر مربوط باشد:

  • لوله آب خروجی به سمت مشعل
  • لوله آب سرد ورودی به کاربراتور
  • اطراف دیافراگم
  • پیچ‌های تنظیم
  • محل اتصال کاربراتور آب به کاربراتور گاز

ابتدا باید تمامی موارد بالا بررسی شوند تا محل نشتی شناسایی شود. سپس می‌توان با نوار تفلون محل نشتی را مسدود کرد. ممکن است مشکل از واشر اورینگ باشد! پارگی و مستهلک شدن واشر باعث نشت آب آبگرمکن شود. در هر صورت، بررسی نشتی و برطرف کردن آن و انجام هرگونه تعمیر آبگرمکن دیواری به تجربه و مهارت تعمیرکار نیاز دارد.

آموزش تصویری تعمیر آبگرمکن

جوش آوردن آبگرمکن دیواری

جوش آوردن یکی از علائم مربوط به عملکرد نامناسب آبگرمکن است. اگر در حین باز کردن شیر آب گرم احساس کردید صدای جوشیدن و قُل قُل زدن می‌آید، باید بدانید که این مشکل ناشی از حد گرم شدن بیش از حد آب و فشار بسیار زیاد آب است که در داخل مخزن آبگرمکن جمع شده است.

دلایل جوش آوردن آبگرمکن دیواری عبارتند از:

  • هوا گرفتگی در مدار گرمایشی آب
  • قطعی در شیرهای رفت و برگشت
  • اختلال در جریان آب
  • خرابی قطعات داخلی
  • رسوب گرفتگی مبدل

برای رفع این مشکل و تعمیر آبگرمکن دیواری باید سریعاً با کارشناس تماس حاصل فرمایید.

روشن شدن خود به خود آبگرمکن دیواری

مهم‌ترین دلیل در روشن شدن خودکار آبگرمکن، وجود نشتی آب گرم در یکی از لوله‌های آب گرم ساختمان است. وجود نشتی به این معناست که با مصرف آب گرم تولیدی آبگرمکن، سیستم مجبور به تولید مجدد آب گرم است.

برای یافتن دلیل چکه کردن آب باید از متخصص کمک گرفت. همچنین، جرم گرفتگی لوله‌های آبگرمکن را می‌توان یکی دیگر از عوامل روشن شدن خود به خودی دستگاه دانست. اگر جرم گیری لوله‌ها انجام نشود، امکان ترکیدن آبگرمکن وجود دارد.

تعمیر آبگرمکن دیواری؛ روشن شدن ناگهانی آبگرمکن

یکی از شایع ترین مشکلات آبگرمکن‌های دیواری، روشن شدن ناگهانی دستگاه در هنگام باز کردن شیر آب گرم است. در این زمان صدای بلندی شنیده می‌شود و کاربران را نسبت به ترکیدن آبگرمکن نگران می‌کند.

روشن شدن ناگهانی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • خرابی شیر احتراق آهسته (برای رفع این مشکل باید قطعه تعویض شود)
  • کوتاه بودن شعله شمعک
  • بالا رفتن فشار آب یا خروج آب گرم پُر فشار
  • بالا بودن فشار گاز مشعل
  • تنظیم نبودن الکترود

هر کدام از موارد بالا نیاز به بررسی دقیق دارند. به همین دلیل، توصیه می‌شود خودتان برای تعمیر آبگرمکن دیواری دست به کار نشوید!

عیب یابی و تعمیر آبگرمکن دیواری

خاموش نشدن آبگرمکن بعد از بستن شیر آب

در برخی از موارد با بستن شیر آب گرم، هنوز شعله دستگاه روشن است و آبگرمکن کار می‌کند. خاموش نشدن دستگاه می‌تواند به دلایلی مختلفی رخ دهد. برای مثال، خراب بودن سوپاپ خروجی آب و تعویض آن مشکل را حل می‌کند.

جرم گیری لوله‌های دستگاه و شیر احتراق آهسته نیز می‌تواند مشکل خاموش نشدن آبگرمکن را حل کند. مشکلات زیر از علل دیگر این مشکل هستند:

  • خرابی در اورینگ میله سوپاپ آب
  • خرابی سوپاپ اصلی گاز
  • از بین رفتن خاصیت فنری و کشسانی در سوپاپ اصلی گاز
  • خرابی اورینگ میله سوپاپ گاز
  • فشار گاز نامناسب و غیر متعادل

کلام آخر

در زمان تعمیر آبگرمکن دیواری مهم است که تک تک مشکلات به درستی بررسی شوند تا از دوباره کاری و پرداخت هزینه اضافه اجتناب شود. آبگرمکن‌ها دستگاهی پیچیده هستند و اغلب یک مشکل ممکن است ناشی از چند عامل متفاوت باشد. اگر خودتان دست به آچار هستید و در تعمیر و نگهداری آبگرمکن مهارت دارید، پس به خوبی می‌توانید مشکلات این دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی را حل کنید، وگرنه باید به متخصص مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا