تعمیر و نگهداری

تعمیرات کولر اسپلیت و بررسی ۶ مورد مشکل آفرین

برای حفظ کیفیت هوای داخل و داشتن یک واحد تهویه کارآمد، تعمیرات کولر اسپلیت (کولر گازی) کاری ضروری است. هنگامی که هوا به شکل غیرقابل تحملی گرم است و از طرفی هم یک دستگاه اسپلیت خراب روی دست‌تان افتاده است، کاری جزء عیب یابی و بررسی مشکلات آن ندارید.

کولرهای گازی به طُرُق مختلفی دچار مشکل می‌شوند. مشکلات هر چه که باشند، شناسایی سریع مشکل و سپس تعمیر آن می‌تواند از بدتر شدن مسائل در بلند مدت جلوگیری کنند. ما در این مقاله در مورد بهترین ترفندها برای تعمیرات کولر اسپلیت صحبت می‌کنیم، با ویکی ساختمون همراه باشید.

معرفی تعمیرات کولر اسپلیت

معرفی تعمیرات کولر اسپلیت

فرض بر این است که قبل از انجام تعمیرات، تمیز بودن فیلترهای هوا را بررسی کرده‌اید و همچنین باتری‌های ترموستات نیاز به تعویض ندارند و تنظیمات دستگاه صحیح است. اما ممکن است مشکلات زیر را مشاهده کنید:

  • بدون توجه به تنظیمات ترموستات، دستگاه شروع به کار نمی‌کند.
  • دستگاه روشن می‌شود اما هوا از دریچه خارج نمی‌شود.
  • دستگاه ناگهان هوای گرم را با فشار به بیرون می‌دهد.
  • به نظر می‌رسد هوایی که از اسپلیت خارج می‌شود، گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود.
  • کولر گازی نشتی آب دارد.
  • مبلغ قبض برق خیلی بیشتر از ماه قبل است.
  • دستگاه به مدت یک ساعت خاموش می‌شود و دوباره روشن شده و به کار ادامه می‌دهد.

تعمیرات کولر گازی خود را به متخصصین کارگشا بسپارید

اگر مبلغ قبض برق خانه یا محل کار شما بیشتر از اندازه معمول است، این ممکن است نشانه آن باشد که کولر گازی برق زیادی مصرف می‌کند. دلایل زیادی وجود دارد که دستگاه اسپلیت انرژی زیادی مصرف می‌کند، این دلایل اغلب به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • اتصالات الکتریکی ضعیف
  • موتور خراب است (معمولاً موتورهای خراب بیش از حد گرم می‌شوند).
  • مشکلات دهانه کمپرسور (کمپرسور نیاز به تعویض دارد).
  • ممکن است سوپاپ معکوس وجود داشته باشد.
  • میزان شارژ مبرد کم یا زیاد است.
  • کثیف شدن فیلتر یا سیم پیچ تبخیر کننده داخلی
  • کویل کندانسور (انتقال حرارت) کثیف

تعمیرات کولر اسپلیت ناشی از گرد و غبار

شایع‌ترین علت عدم تهویه هوا از پنجره‌ها ، هوای سرد نیست. در یک سیستم تهویه مطبوع مناسب ، یک فن هوا را از روی سیم پیچ‌های تبخیر کننده ، جایی که خنک می شود، بکشید و دوباره مجدداً به داخل اتاق برگردانید. اگر فیلتر هوا کثیف یا مسدود باشد ، ممکن است جریان هوا روی سیم پیچ های اواپراتور کم یا زیاد نباشد ، که ممکن است باعث سرد شدن بیش از حد آن‌ها شود و یخبندان یا یخ بر روی آن‌ها ایجاد شود و جریان هوا را حتی بیشتر محدود کند.

مطلب پیشنهادی: تعمیرکار کولر آبی کیست و در جه صورت به تعمیرکار نیاز داریم؟!

این امر باعث می شود که هوای خنک در فضای اتاق کم یا زیاد شود. فیلتر هوا به طور معمول در پشت جلو پنجره جلو قرار دارد که ممکن است یک دهانه دسترسی جانبی داشته باشد. فیلتر را به دفعات مورد نیاز تمیز یا تعویض کنید. اگر کویل اواپراتور بسیار کثیف است، تمیز کردن با آب صابون و یک برس نرم مورد نیاز است و ما همچنین توصیه می کنیم فیلتر را تعویض کنید.

تعمیرات کولر اسپلیت ناشی از گرد و غبار

مشکلات کولر گازی ناشی از فیلتر کثیف

مشکلات کولر گازی ناشی از فیلتر کثیف به شرح زیر هستند:

  • جریان هوای کم از دریچه‌های هوا
  • یخ روی خطوط مبرد
  • سیم پیچ اواپراتور منجمد شده
  • نشت آب از دستگاه
  • سرمایش ناکافی
  • افزایش مصرف انرژی (قبض برق زیاد میاد)
  • خرابی تجهیزات

تعمیرات کولر اسپلیت ناشی از کنترل دما

اگر کولر گازی هوای سرد می‌دمد و شما فیلتر هوا و موتور فن را بازرسی کرده‌اید و آن‌ها خوب کار می‌کنند، ممکن است مشکل در کنترل دما یا ترموستات باشد. ترموستات وسیله‌ای است که دمای هوای ورودی را کنترل کرده و کمپرسور را روشن یا خاموش می‌کند. به طور معمول یک لامپ سنجش به کنترل متصل شده است که به قسمت جلوی سیم پیچ اواپراتور امتداد می‌یابد. مجموعه‌ای از اتصالات الکتریکی در بدنه کنترل وجود دارد که منبع تغذیه مدار کمپرسور است.

لامپ، دمای هوای اتاق را کنترل می‌کند و به ترموستات می‌گوید که وقتی دمای تنظیم شده کمتر از دمای اتاق باشد کمپرسور را روشن کند. ترموستات با رسیدن به دمای مورد نظر کمپرسور را خاموش می‌کند. اگر کنترل دما یا ترموستات معیوب باشد، ممکن است برق را به کمپرسور نرساند و هیچ خنک کنندگی اتفاق نیفتد. لامپ سنجش را از نظر وجود علائم خمیدگی شدید، انقباض یا پارگی بازرسی کرده و در صورت مشاهده کنترل را تعویض کنید. همچنین می‌توانید با چرخاندن صفحه شماره گیری به پایین‌ترین تنظیمات، کنترل دستگاه در دست بگیرید.

تعمیرات کولر اسپلیت ناشی از گرد و غبار

تعمیرات کولر اسپلیت ناشی از گرد و غبار

اگر کولر گازی هوای سرد نمی‌وزد، مشکل می‌تواند به فن یا موتور فن مربوط باشد. در یک سیستم اسپلیت که به درستی کار می‌کند، فن هوا را از روی سیم پیچ‌های تبخیر کننده هوا بیرون می‌کشد و دوباره هوا را مجدداً درون اتاق می‌چرخاند. اگر فن کار نمی‌کند و یا سرعت کمی دارد، جریان هوا از طریق کویل‌های اواپراتور عبور داده نمی‌شود.

فن و موتور در داخل آن قرار دارند، بنابراین برای انجام هرگونه بررسی، برداشتن درب و قسمت‌های جلویی کولر اسپلیت ضروری است. اطمینان حاصل کنید که موتور فن به راحتی می‌چرخد ​​و تیغه‌ها آسیب ندیده‌اند. اگر موتور خراب است و یا اگر تیغه‌های فن آسیب دیده‌اند، باید تعویض شوند. اگر موتور به سختی کار کند ممکن است هنوز معیوب باشد یا اینکه به درستی از کنترل نیرو نمی‌گیرد. هرگونه بررسی جزء فرآیند تعمیرات کولر اسپلیت است که باید توسط متخصص بررسی شود.

تعمیرات کولر گازی ناشی از خازن

اگر دستگاه اسپلیت هوای سرد نمی‌دمد، ممکن است مشکل در مدار کمپرسور باشد. بیشتر کولرهای گازی از یک خازن برای کمک به راه اندازی کمپرسور استفاده می‌کنند. اگر خازن خراب شود، کمپرسور روشن نمی‌شود و فن فقط هوای گرم به بیرون می‌دمد. برخی از سیستم‌های تهویه مطبوع از خازن در مدار موتور فن نیز استفاده می‌کنند و غالباً هر دو دستگاه را در یک بسته یا کنسول مشابه ترکیب می‌کنند.

کمپرسور و خازن در داخل اسپلیت قرار دارند و دسترسی به آن مستلزم برداشتن پوشش رویی دستگاه است. اگر خازن هیچ علامت قابل مشاهده‌ای از آسیب نشان ندهد، شما باید به یک متخصص حرفه‌ای برای تعمیر اسپلیت مراجعه کنید. اطمینان حاصل کنید که خازن جدید دقیقاً همان مشخصات خازن اصلی را دارد.

تعمیرات کولر اسپلیت ناشی از ترمیستور

تعمیرات کولر اسپلیت ناشی از ترمیستور

اگر کولر گازی هوای گرم می‌وزد و شما فیلتر هوا و موتور فن را بررسی کرده‌اید و آن‌ها به خوبی کار می‌کنند، در این صورت ممکن است با ترمیستور مشکل داشته باشید. این قطعه در مدل‌های کنترل الکترونیکی یافت می‌شود و دمای هوای ورودی را کنترل می‌کند تا کمپرسور را روشن یا خاموش کند.

دستگاه معمولاً در جریان هوا در نزدیکی سیم پیچ تبخیر کننده قرار دارد. اگر ترمیستور معیوب باشد، سیگنال مناسبی برای روشن کردن مدار کمپرسور برای صفحه کنترل فراهم نمی‌کند. در صورت وجود علائم خسارت یا خوردگی، ترمیستور را تعویض کنید.

کلام آخر

افرادی که در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنند به خوبی از اهمیت کولر اسپلیت آگاه هستند. در این امتداد، کولر گازی اگر خوب کار کند، اول به حفظ دمای مطلوب در محیط کمک می‌کند و دوم باعث افزایش برق مصرفی نمی‌شود. با این حال، زمانی فرا می‌رسد که اسپلیت به درستی کار نمی‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، یکی از اولین چیزهایی که به ذهن همه افراد خطور می‌کند، نحوه تعمیرات کولر اسپلیت است. اما برای اکثر افراد، فهمیدن دلایل عملکرد ناکارآمد کولر گازی دشوار است، بنابراین رجوع به یک متخصص می‌تواند تنها راه باقی مانده باشد!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا