دانشنامه ساختمانفضاهای داخلی

تزیین حیاط خلوت و لذت خوردن یک چای دبش کنار اعضای خانواده

تزیین حیاط خلوت : اگر با نزدیک شدن به بهار احساس می‌کنید به هوای تازه نیاز دارید و دوست دارید در حیاط خلوت خود روزگار بگذرانید، حالا زمان کوچ کردن از داخل به بیرون از خانه است. مهم نیست که ابعاد حیاط خلوت چقدر است، گذراندن هر دقیقه از اوقات فراغت در یک فضای سرسبز می‌تواند بسیار شادی‌آور باشد. در تزیین حیاط خلوت (پاسیو یا حتی تراس) سعی کنید همه چیز را دگرگون کرده تا آنچه را مورد دلخواه خود و خانواده‌تان است را ایجاد کنید. اگر قصد چنین کاری را دارید، پس با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

نحوه تزیین حیاط خلوت

در زیر به تشریح برخی از راه‌حل‌ها برای تغییر سبک طراحی یا اضافه کردن یک عنصر به دکوراسیون حیاط خلوت می‌پردازیم:

مناطق خود را تعریف کنید

اولین کاری که باید هنگام طراحی و تزیین حیاط خلوت خود انجام دهید، این است که تصمیم بگیرید می‌خواهید در این فضا چه کارهایی انجام دهید. آیا می‌خواهید فضایی برای غذا خوردن داشته باشید؟ فضایی برای استراحت؟ مکانی برای سرگرمی و بازی؟ اگر کمبود جا دارید، نیازهای خود را اولویت‌بندی کنید. شما باید به این فکر کنید که چند وقت یک بار از حیاط خلوت خود استفاده می‌کنید. بنابراین، نخستین کاری که باید انجام دهید تعیین این است که کدام قسمت از حیاط خلوت برای چه کاری است! این کار بیشترین تأثیر را در عملکرد و لذت خواهد داشت.

نحوه تزیین حیاط خلوت

منطقه غذاخوری را تزیین کنید

حیاط خلوت اگر رو به شرق و جنوب باشد می‌توان از یک وعده صبحانه خوشمزه در زیر نور آفتاب لذت بُرد. بنابراین، بهتر است اول به سراغ منطقه مناسبی برای غذا خوردن باشید. میز غذاخوری را زیر سایه در یک مکان خنک قرار دهید. اگر در کنار حیاط خلوت، آشپزخانه قرار دارد، بهتر است میز غذاخوری را در نزدیکی آشپزخانه قرار دهید. انتخاب شکل و ابعاد میز نیز بسیار مهم است، میز گرد کمک می‌کند تا فضای بیشتری داشته باشید و جریان بهتر ترافیکی در حیاط خلوت فراهم شود. به تعداد نفرات نیز باید صندلی راحتی تهیه کنید. اگر هم نور آفتاب مستقیم به حیاط خلوت می‌خورد، از یک چتر آفتابگیر استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: پاسیو چیست؟ 4 مزایای داشتن پاسیو و تفاوتش با حیاط خلوت و تراس

تزیین حیاط خلوت

به میز بار نیاز خواهید داشت

وقتی فضایی به عنوان غذاخوری دارید و سرگرم خوردن انواع و اقسام غذاهای خوشمزه می‌شوید، وجود یک میز بار در کنار میز ناهاخوری ضروری است. اندازه میز بار را براساس تعداد نفرات، ظروف، مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید، انتخاب کنید. حتی می‌توانید وسایل جانبی مانند دستمال کاغذی، دستمال پارچه‌ای، زیرلیوانی، کتری و قوری و … را روی میز بار قرار دهید. اگر گهگاهی به حیاط خلوت می روید و یک خوراکی کوچک می خورید، یک میز بار کوچک چرخ‌دار که قابلیت تاشو بودن دارد، انتخاب بهتری است. اما برای افرادی که تمام وعده‌های روز خود را در حیاط خلوت نوش جان می‌کنند، میز بار ثابت، بزرگ‌تر و مجهزتر بهتر است.

طراحی و تزیین حیاط خلوت

در تزیین حیاط خلوت از گل‌ها استفاده کنید

همه ما عاشق باغبانی بر روی سبدهای پرورش گل‌وگیاه هستیم. این سبدها که به شکل آویزان قرار می‌گیرند، در عین حال که احساسات انسانی را بیدار می‌کنند، به زیبایی حیاط خلوت نیز کمک می‌کنند. سبدها می‌توانند از چوب یا پلاستیک‌های رنگارنگ ساخته شده باشند، پس انتخاب متریال به مقدار بودجه شما بستگی دارد. فقط مطمئن شوید می‌توانید به خوبی از گل‌ها و گیاهان خود مراقبت کنید. اگر طرفدار کارهای باغبانی نیستید، فقط چند گیاه با شرایط نگهداری کم را در نظر بگیرید. گیاهان سرسبز خیلی بهتر از یک دسته گل پژمرده هستند! پس اگر در پرورش گل‌ها مهارت ندارید، بی‎خیال آن‌ها شوید.

مطلب پیشنهادی: 15 ایده برای نورپردازی فضای باز

باربیکیو را به حیاط خلوت اضافه کنید

یکی از بهترین قسمت‌ها در مورد تزیین حیاط خلوت منزل، انتخاب یک باربیکیو (BBQ) است. می‌توانید به سراغ خرید یک باربیکیو برقی یا گازی بروید یا اینکه خودتان دست به کار شوید و با استفاده از مصالح ساختمانی، یک باربیکیو آجری درست کنید. باربیکیو هم وسیله‌ای تفریحی است که افراد را دور هم جمع می‌کند و همچنین غذاهای کبابی خوشمزه را فراهم می‌کند. باربیکیو را می‌توان در طرف دیگر میز غذاخوری قرار داد تا غذاها در صورت آماده شدن، سریعاً مورد استفاده قرار گیرند.

تزیین دکوراسیون حیاط خلوت

از گودال آتش غافل نشوید

در حیاط خلوت خانه خود می‌توانید یک گودال آتش بتنی درست کنید. این پروژه نیاز به یک فضای بزرگ و مهارت در ساخت بتن دارد. گودال آتش در فضای باز به لطف ایده‌های خلاقانه می‌تواند به معنای افزایش زیبایی و شادابی در افراد باشد. نتیجه ساخت گودال آتش، گرم نگه داشتن افراد در شب‌های خنک پاییز است. این گودال را بهتر است در وسط فضای نشیمن و راحتی خود قرار دهید تا با نشستن به دور آن از دیدن آتش و ارتباط با دیگران لذت نهایی را ببرید.

چند نکته درباره تزیین حیاط خلوت

در اینجا چند ایده دیگر برای تزیین حیاط خلوت آورده شده‌اند:

  • یک رنگ بندی ساده را انتخاب کنید. از آنجا که بیشتر فضاهای بیرونی در میان شاخ و برگ‌های سبز و زیبای گیاهان قرار گرفته‌اند، نیازی به اغراق در رنگ‌ها نیست. این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید رنگ‌های شاد و روشن را انتخاب کنید بلکه باید در انتخاب رنگ‌ها دقت بیشتر داشته باشید. یک یا دو رنگ مانند آبی و زرد را برای تم کلی حیاط خلوت انتخاب کنید.
  • به فضای حیاط خلوت به عنوان محیطی برای خانه خود فکر کنید تا آن را بتوانید همانند فضای داخلی خود تزیین کنید. از مبلمان راحتی استفاده کنید و آن‌ها را با کوسن‌های رنگی زینت ببخشید. برای شب‌های خنک بهار و اوایل پاییز از شال بافت استفاده کنید تا در کنار زیبایی دکوراسیون، بتوانید آن را روی پاهای خود بیاندازید. مهم است حیاط خلوت را برای لذت بردن از خانواده و مهمانان خود در نهایت زیبایی تزیین کنید.
  • استفاده از فرش در فضای باز راهی عالی برای ایجاد محیطی راحت و دِنج است. از آنجا که حیاط خلوت مانند داخل خانه دیوار ندارد، فرش‌ها راهی عالی برای تمایز فضاها برای استفاده‎‌های مختلف هستند. یک فرش زیر دو صندلی قرار دهید تا یک منطقه مکالمه کوچک ایجاد کنید یا از آن برای ایجاد یک فضای دورهمی دوستانه و شاد بهره ببرید.

چگونگی تزیین حیاط خلوت

کلام آخر

با این ایده‌های ساده مشغول تزیین حیاط خلوت خود شوید. این فضا را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید تا از بودن در فضای باز نهایت لذت را ببرید. هدف‌تان باید راحتی و زیبایی باشد، پس از وسایل تزیینی مختلف برای دکوراسیون حیاط خلوت خانه خود استفاده کنید. لذت بودن در یک فضای سبز در کنار خانه و نوشیدن یک لیوان چای دبش، تمامی چیزی است که در این عصر به سختی به دست می‌آید!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا