دیوار

تری دی پنل دیواری چیست + فیلم نحوه نصب تری دی پنل

در مطالب قبلی به روش‌های مختلفی از پرداختن به طراحی دیوارها و انواع دیوارپوش‌ها پرداخته‌ایم. گاهی طراحان بعد از کلی طرح و نقشه، باز هم در خاص کردن و برجستگی بخشیدن به یک فضا حال چه مسکونی باشد یا اداری و تجاری عاجز‌ می‌شوند. استفاده از تری دی (3D) پنل دیواری که جنبه‌ای تزئینی و دکوراتیو دارد یک راه‌حل بسیار مناسب برای فائق آمدن بر این مشکلات است. در این مطلب قصد پرداختن با این پنل‌های سه‌بعدی خاص را داریم پس با ما همراه باشید.

تری دی پنل دیواری چیست؟

تری دی پنل دیواری یا پنل سه‌بعدی دیواری یکی از انواع دیوارپوش‌های موجود در بازار ایران است و به دلیل مزایای بالقوه‌ای که به ویژه در زمینه زیباشناختی در اختیار کاربران قرار‌ می‌دهند استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی در کاربری‌های مختلف روز به روز در حال افزایش است. این پنل‌های سه‌بعدی دیواری که در بی‌نهایت طرح و رنگ در دسترس هستند‌ می‌توانند برجستگی خاصی به فضا ببخشند.

تری دی پنل دیواری از چه ساخته‌ می‌شوند؟

تری دی پنل دیواری با توجه به اینکه یک محصول فرآوری شده است‌ می‌توان آن را از مواد و مصالح مختلفی ساخت. پلاستیک، پی‌وی‌سی، ام دی اف، چوب، پارچه و چرم از مهم‌ترین مواد به کار رفته در ساخت پنل‌های سه‌بعدی دیواری دکوراتیو هستند.

این پنل‌های خاص و جذاب علاوه بر جنس‌های مختلف در رنگ و طرح‌های بی‌نهایتی در دسترس هستند. شرکت‌های تولیدکننده این پنل‌ها با توجه به فرآیند ساخت آن‌ها قادر هستند که هر طرح یا رنگی را به این پنل‌ها بدهند.

انواع تری دی پنل دیواری

تری دی پنل دیواری چگونه ساخته‌ می‌شود؟

نحوه ساخته شدن این پنل‌ها تا درجه زیادی به جنس مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها بستگی دارد. پنل سه‌بعدی دیواری از جنس ام دی اف را معمولاً با استفاده از ایجاد برش‌هایی دلخواه با استفاده از دستگاه‌های سی ان سی (CNC) تولید‌ می‌کنند. این نوع از پنل‌های دیواری سه‌بعدی با توجه به در دسترس بودن ام دی اف در بازار ایران، بسیار پر استفاده هستند.

تری دی پنل‌های دیواری چوبی هم از کنار هم چیدن اشکال و قطعات مختلف چوب که گاهی هم با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، برش‌ها و طرح‌هایی روی سطح آن‌ها ایجاد شده است شکل‌ می‌گیرد. تری دی پنل دیواری از جنس پی‌وی‌سی هم در طی فرایند ساخت در کارخانه، طرح‌های سه‌بعدی دلخواه روی آن‌ها پیاده‌ می‌شود.

انواع مختلف پنل‌های پلیمر‌ی نیز با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و ساختاری منحصر به فردی که از آن بهره‌ می‌برند را‌ می‌توان با استفاده از دستگاه‌هایی مخصوص در طول فرایند ساخت به اشکال و طرح‌های مختلف درآورد. اگرچه استفاده از پنل تری دی دیواری از نوع پلیمر هزینه‌های بیشتری در پی خواهد داشت اما با توجه به ویژگی‌هایی همچون عایق حرارتی و صوتی بسیار خوب از جمله گزینه‌های جذاب و ایده آل در این خصوص هستند.

مزایای تری دی پنل دیواری

سبک‌ وزن بودن

پنل‌های سه‌بعدی دکوراتیو به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که سبک باشند و در عین حال بتوانند که از عهده کاربردهای در نظر گرفته برای آن‌ها بر بیایند. این وزن کم، پرداختن و نصب تری دی پنل دیواری را صرف نظر از موقعیت و شرایط بسیار ساده کرده است.

نصب سریع

تجاربی که در سرتاسر جهان در موقعیت‌ها و با نیروهای کار مختلف در خصوص استفاده از تری دی پنل‌های دیواری به دست آمده است همگی نشان از این دارند که کاربرد این پنل‌ها در مقایسه با دیوار پوش‌های سنتی زمان اجرای پروژه‌ها را به طرز چشمگیری کاهش‌ می‌دهند.

مقاومت و ماندگاری

بسیاری از انواع تری دی پنل دیواری دکوراتیو به گونه‌ای طراحی و ساخته‌ می‌شوند که در برابر عوامل مختلف از جمله آتش و رطوبت مقاومت خوبی داشته باشند. پنل‌های سه‌بعدی پلیمری در خصوص مقاومت در برابر رطوبت و آتش بهترین بازده ممکن را دارند.

طراحی آسان‌تر

استفاده از تری دی پنل دیواری‌ می‌تواند که فضاهای ساده و خشک را به فضاهایی سرشار از انرژی و حس خاص بودن تبدیل کند. این ویژگی خاص بر‌ می‌گردد به فرایند ساخت، مواد و مصالحی که در فرآوری این پنل‌ها از آن‌ها استفاده‌ می‌شود.

طرح های متنوع در انواع تری دی پنل دیواری

استفاده از این پنل‌ها که در طرح و سبک‌های بسیار متنوعی در دسترس هستند بسیاری از کارفرما را از طرح‌های دکوراتیو پر هزینه و اجرای مراحل چندگانه طراحی فضاهای داخلی بی‌نیاز‌ می‌کند. متنوع بودن این پنل دیواری استفاده از آن‌ها را در فضای مختلف از دفتر کار گرفته تا اتاق‌خواب را ممکن ساخته است.

عایق صدا و حرارت

از جمله ویژگی‌های بسیار کاربردی این پنل‌های سه‌بعدی دیواری عایق بودن آن‌ها در برابر آلودگی‌های صوتی است. امروزه همه‌ می‌دانیم که بسیاری از سازه‌هایی که در کشو ما ایران ساخته‌ می‌شود آن‌چنان که باید از استاندارد‌های لازم در برابر انتقال حرارت و صوت برخوردار نیست و به همین دلیل ورد صدای محیط بیرون به فضای داخل ساختمان‌ می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد.

بسیاری از انواع این پنل دیواری به گونه ساخته و به کار برده‌ می‌شوند که از حداکثر مقاومت در برابر انتقال آلودگی‌های حرارتی برخوردار باشند و نقش بسیار مؤثری را می‌توانند در این خصوص ایفا کنند. از طرفی هم با توجه به ساختاری خاصی که دارند به عنوان عایق حرارتی بسیار خوبی عمل‌ می‌کنند و‌ می‌توانند در کاهش مصرف انرژی و هدر رفت آن نیز بسیار مفید واقع شوند.

نصب تری دی پنل دیواری

همان‌طور که در بالا هم چند بار به آن اشاره کردیم، سادگی در این پنل دیواری دکوراتیو یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این نوع از دیوار پوش‌ها است پس نباید توقع دانش فنی یا تجهیزات پیچیده‌ای را داشته باشیم. مراحل اجرای تری دی پنل دیواری را‌ می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد. در ابتدا بد نیست که آشنایی مختصری با وسایل مورد نیز برای نصب این پنل‌های سه‌بعدی پیدا کنیم.

وسایل مورد نیاز برای نصب تری دی پنل دیواری

  • یک سطل آب
  • پارچه تمیز و نم‌دار
  • کاغذ سمباده شماره 350
  • ابزاری برای برش
  • تراز
  • خط‌ کشی فلزی
  • مداد
  • رنگ (در صورت نیاز)
  • درزگیر
  • چسب

مراحل اجرا

مراحل اجرای تری دی پنل دیواری

  • آماده‌سازی دیوار که خود به وضعیت و شرایط دیوار بستگی دارد. شاید اصلاً نیازی به این مرحله هم نباشد و شاید هم وضعیت دیوار مناسب نباشد و به بتونه‌کاری و پر کردن تمامی درز و شکاف‌ها نیاز باشد. در این صورت ابتدا سطح را کاملاً تمیز کنید سپس نسبت به پر کردن حفرات اقدام کنید. اگر سطح شما صیقلی است پس باید با استفاده از کاغذ سمباده درشت یک سطح زیر و مناسب برای چسبیدن پنل‌ها را فراهم کنید. در آخر هم اجازه دهید که گچ یا بتونه‌کاری‌ها کاملاً خشک شوند.
  • در مرحله بعد برخی با توجه به رنگ دلخواه نسبت به رنگ کردن پنل‌های سفید رنگ اقدام‌ می‌کنند و یا اینکه‌ می‌توانید پنل با رنگ دلخواه را خریداری و خود را از شر این مرحله راحت کنید.
  • با استفاده از خط کش و مدادی که در اختیار دارید و با توجه به اندازه پنل‌ها محل دقیق قرارگیری پنل‌ها روی دیوار را مشخص کنید.
  • با استفاده از مواد چسبنده سطح پشتی پنل را در دو جهت عمودی یا افقی چسب کاری کنید.
  • پنل چسب کاری شده را به آرامی در محل مشخص بچسبانید. شروع چسباندن پنل‌ها را سعی کنید که حتماً از گوشه‌ها شروع کنید. همین‌طور به پیش بروید تا کل سطح را کاملاً بپوشانید.
  • از درزگیر هم رنگ پنل‌ها برای پر کردن فضای بین پنل‌ها استفاده کنید.
  • با استفاده از پارچه تمیز درزگیری را تمیز کنید تا با سطح پنل تراز شوند.

سخن آخر

بی‌تردید تری دی پنل دیواری به هدف طراحی داخلی به کار برده‌ می‌شود و مزایای عمده‌ای از جمله عایق حرارتی و صوتی، ماندگاری بالا و مزیت‌های زیباشناختی زیادی را در اختیار قرار‌ می‌دهد که هر یک از آن به تنهایی برای استفاده از این پنل‌ها در دیوار‌ها کفایت‌ می‌کند. انواع مختلفی از این پنل با ویژگی‌های متنوعی در بازار موجود هستند و می‌توانید انتخاب یکی از آن‌ها را به بودجه خود محدود کنید.

منبع
wallrice3dthecarpentersdaughtertalissadecordecoflairspec-net
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا