مقالات کارگشا

بهترین هود آشپزخانه کدام است و کدام مناسب من است؟

در گذشته آشپزخانه با مطبخ جدا از نشیمن بود و معمولاً برای اینکه بوی غذا و دود آتش وارد خانه نشود، این فضا معمولاً در فاصله‌ای در طبقه زیر زمین قرار می‌گرفت. اما امروزه با کوچک شدن خانه‌ها و زندگی شهرنشینی، به ناچار آشپزخانه‌ها در فاصله کمتری از فضای نشیمن و اتاق پذیرایی قرار می‌گیرند؛ پس باید تمهیداتی برای خروج بوی غذا وجود داشته باشد. در اینجاست که پای هود آشپزخانه به میان می‌آید. در این مقاله از کارگشا به معرفی انواع هودهای آشپزخانه از نظر ساختار  و ذکر بهترین هود آشپزخانه از نظر میزان مکش، میزان صدا، فیلترها، قیمت و برند پرداخته شده است. با ما همراه بمانید.

انواع هود آشپزخانه کدامند

به‌طورکلی از نظر ساختاری هودهای آشپزخانه به انواع جزیره‌ای، شومینه‌ای، مخفی، شیب‌دار و زیر کابینتی تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیح مختصری در رابطه با هر کدام ارائه می‌شود.

هود جزیره‌ای

با روی کار آمدن آشپزخانه‌های جزیره‌ای و قرار گرفتن اجاق گاز روی کابینت جزیره وسط آشپزخانه‌ها، نیاز به هود جزیره‌ای نیز احساس می‌شد که با طراحی و عرضه آن‌ها به بازار این مشکل حل شد. پس اگر از طرفداران آشپزخانه جزیره‌ای به سبک اجاق گاز در جزیره هستید، توصیه می‌شود از هود جزیره‌ای نیز استفاده کنید تا بیش از پیش با بوی غذا در محیط خانه آزرده نشوید. این نوع هود نسبت به دیگر انواع هود مکش کمتر و در نتیجه صدای کمتری دارند و معمولاً در مدل‌های استوانه‌ای در بازار هستند.

انواع هود آشپزخانه کدامند

هود مخفی

اگر طرفدار سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک هستید و نمی‌خواهید هود آشپزخانه در بین کابینت‌های چوبی یا ممبران نمایش غیر حرفه‌ای داشته باشد. پیشنهاد می‌شود از هود مخفی استفاده کنید. همه برندهای تولید کننده هود، هود مخفی دارند و بیشتر آن‌ها نیز کارایی چندانی ندارد. ازآنجایی‌که هود درون کابینت قرار می‌گیرد و از نظر اندازه معمولاً کوچکتر از سایر هودها است، مکش کم نسبت به هودهای شومینه‌ای و صدای نسبتاً بیشتر به دلیل لق بودن هود داخل کابینت که با بالا رفتن دور موتور، بیشتر نیز می‌شود.

هود مخفی

هود شیب‌دار

هود شیب‌دار برای خانواده‌های با رنج قدی بالا گزینه مناسبی است. به شخصه در هنگام آشپزی هودهای شومینه‌ای زیر کابینتی و مخفی را که تقریباً موازی با کابینت‌های ردیف بالا نصب شده‌اند، مزاحم میدانم. پس اگر دوست ندارید در هنگام آشپزی و کار در آشپزخانه سرتان آسیب ببیند این نوه هود گزینه مناسبی است.

هودهای شیب دار از نظر مکانیسم تفاوتی با هودهای شومینه‌ای ندارند و ممکن است به دلیل زاویه‌دار بودن آن‌ها، مکش کمتری داشته باشند که اگر آشپزخانه دارای پنجره باشد، مکش کمتر آن‌ها نقطه ضعف بزرگی محسوب نمی‌شود.

از مزایای هودهای شیب‌دار می‌توان به صدای کمتری و ماندگاری بیشتر اشاره کرد. همانطور که گفته شد، مکش این هودها کمتر است و طبیعتاً صدای کمتری دارند و ازآنجایی‌که زاویه‌دار هستند و حرارت کمتری می‌بینند، عمر طولانی‌تری دارند.

هود شیب دار

هود شومینه‌ای

هودهای شومینه‌ای اولین هودهای مدرن پس از هودهای زیر کابینتی به حساب می‌آیند. در واقع تفاوت چندانی هم ندارند. این هودها معمولاً از فلزاتی مانند مس مقاومت گرمایی بیشتری دارند درست می‌شوند. مکش بالا و صدای کمتر نسبت به هودهای زیر کابینتی و صفحه کنترل لمسی برای روشن و خاموش کردن و کم و زیاد کردن دور موتور و روشنایی به جای دکمه نیز از مزایای هودهای شومینه‌ای است.

بیشتر بخوانید: سیستم تهویه آشپزخانه (قسمت اول)

در مدل‌های جدیدتر هود شومینه‌ای سنسور تشخیص دود و ترموستات دارند که با تشخیص دود ناشی از سوختن غذا هشدار می‌دهند و با بالا رفتن دما در هنگام استفاده از اجاق گاز، به صورت خودکار روشن شده و هوای گرم را به بیرون هدایت می‌کند.

هود شومینه ای

هود زیر کابینتی

اولین هودهای تولید شده، هودهای زیر کابینتی هستند. فیلتر ساده نمدی، صدای زیاد، مکش کم، نورپردازی نا مناسب و طراحی نه چندان زیبا باعث شد که به مرور این هودها جای خود را به دیگر هودها از جمله هود شومینه‌ای و شیب‌دار دهد. البته به دلیل قیمت پایین، نگهداری آسان این هودها هنوز هم طرفداران زیادی دارند و در اندازه‌های 90، 80 و 60 سانتی متری در بازار موجود هستند.

بیشتر بخوانید: آشنای با انواع هودها و سیستم تهویه آشپزخانه ( قسمت دوم)

بهترین هود برای آشپزخانه ایرانی

بسیاری برای خرید هود آشپزخانه به دنبال هودهای آلمانی، ایتالیایی، ترکیه‌ای و .. می‌روند، واقعیت این است که قیمت این هودها با توجه به هزینه گمرک و نرخ بالای دلار به صرفه نیستند و از طرفی هم از نظر عملکرد تفاوتی با هودهای ایرانی ندارند و تقریباً می‌توان گفت که کیفیت ساخت آن‌ها نیز تقریباً با هم برابر است.

 در بین بهترین هود آشپزخانه ایرانی می‌توان به برندهای معتبر و مشهور اخوان، بیمکث، کن، استیل البرز، ایلیا استیل، داتیس و درخشان اشاره کرد. همه برندهای نام برده انواع هود آشپزخانه شومینه‌ای، مخفی، زیر کابینتی، شیب‌دار و جزیره‌ای تولید می‌کنند.

به‌طورکلی از نظر کیفیت ساخت، فرایند مکش هوا، ابعاد و زیبایی همه برندهای نام برده یکسان هستند و معمولاً برای ست شدن وسایل مبله آشپزخانه، از هر برندی برای سینک ظرفشویی استفاده شده باشد، از همان برند هود نیز تهیه می‌شود. اگر آشپزخانه شما دارای پنجره باشد، عملاً هود تزیینی است و تنها باید سالانه یا ماهانه اقدام به تمیز کردن آن کرد.

بهترین هود برای آشپزخانه ایرانی

میزان صدای هود

در بین انواع هودهای با برندهای مختلف هودهای جزیره‌ای و شیب‌دار از سایر انواع هود صدای کمتری تولید می‌کنند که به دلیل مکش کمتر آن‌ها است. اگر آشپزخانه شما پنجره دارد و یا رنج قدی خانواده بلند است و مشکل برخورد سر با هود وجود دارد، توصیه می‌شود از این نوع هودها استفاده شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سیستم های تهویه آشپزخانه

میزان مکش

هودهای شومینه‌ای از هر برندی دارای مکش بالا هستند و خارج کردن هوا و بوی غذا با استفاده از این هودها به شکل بهتری انجام می‌شود. دقت کنید که اگر میزان مکش بالا برای شما مهم است باید قید صدای کم هود را بزنید. زیرا هودهای با مکش زیاد طبیعتاً صدای بیشتری هم دارند.

فیلتر

اگر موقع خانه تکانی برای یک بار هم که شده، اقدام به تمیز کردن هود کرده باشید، متوجه می‌شوید که تمیز کردن فیلترهای روغنی شده بسیار سخت است. بسیاری از هودها دارای فیلترهای روغن گیر یا زغالی هستند که پس از کثیف شدن، باید تعویض شوند و نیاز به شستشو نیست. اگر تمیز کردن فیلتر هود از جمله مواردی است که برای انتخاب هود مد نظر دارید، توصیه می‌شود از برندهایی استفاده کنید که فیلتر زغالی و روغن گیر دارند.

قیمت

اگر به دنبال ارزان‌ترین هود برای آشپزخانه خود هستید. هودهای زیر کابینتی قیمت پایینی دارند ولی اگر زیبایی زیر برای شما اهمیت دارد، هودهای مخفی می‌توانند گزینه مقرون به صرفه‌ای باشند.

سخن آخر

اگر به دنبال نصاب هود آشپزخانه هستید، درخواست خود را در صفحه ثبت درخواست کارگشا ارائه کنید و با جست و جوی عبارت نصاب هود آشپزخانه از میان افراد، گروه‌ها و شرکت‌های معتبر در زمینه خدمات ساختمانی به دلخواه یکی را انتخاب کرده و با بستن قرارداد، اجرای کار را به وی بسپارید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا