معماری و زندگی

بهترین طبقه در آپارتمان برای خرید یا اجاره کدام است؟

بهترین طبقه در آپارتمان از پرسش‌هایی است که افرادی که به دنبال خانه برای اجاره یا خرید هستند، با آن مواجه می‌شوند. این پرسش پاسخ‌های زیادی دارد که در یک یا دو پاراگراف جای نمی‌گیرد و از طرفی هم به شرایط افراد خانواده و عادات زندگی آن‌ها بستگی دارد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد باید نگاهی عمیق‌تر با مسئله انتخاب واحد آپارتمانی کرد. برای یافتن پاسخ پرسش خود در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

بهترین طبقه در آپارتمان از نظر هزینه

وقتی بحث هزینه به میان می‌آید و افراد تنها به فکر خرید یا اجاره آپارتمانی هستند که کمترین هزینه را بر دوش آن‌ها بگذارد و راحتی نسبی هم به همراه داشته باشد. در بین طبقات آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی، طبقات پایینی به ویژه طبقه اول نازل‌ترین قیمت را در بین همه طبقات دارد. این امر به دلیل سر و صدای زیاد، عایق نبودن سازه در برابر برودت و حرارت، امنیت کمتر و … است.

بهترین طبقه در آپارتمان‌های بدون آسانسور

طبق قوانین موجود در مقررات ملی ساختمان، سازه‌های بلندتر از سه طبقه ملزم به نصب آسانسور هستند، پس در بین آپارتمان‌های تازه ساخت، آن‌هایی که از سه طبقه بیشتر هستند، حتماً دارای آسانسور هستند؛ ولی آپارتمان‌های قدیمی هم وجود دارند که بیشتر از سه طبقه دارند و آسانسور هم ندارند، سؤال اینجاست که در این آپارتمان‌ها کدام طبقه برای سکونت بهترین است؟

در آپارتمان‌های بدون آسانسور معمولاً طبقه‌های اول و دوم طرفدار بیشتری دارند، زیرا پله‌های زیادی ندارند و از طرفی هم این طبقات مشکلاتی دارند که در مقایسه با پله‌های زیاد تا طبقات بالاتر، قابل چشم پوشی است. البته ناگفته نماند که در آپارتمان‌های بدون آسانسور، طبقات اول و دوم به دلیل پله کمتر، قیمت بالاتری نسبت به طبقات بالاتر آن‌ها دارند.

بهترین طبقه در آپارتمان‌های آسانسور دار

بهترین طبقه در آپارتمان‌های آسانسور دار

در آپارتمان‌های آسانسور دار، معمولاً طبقات آخر یا میانی برای سکونت انتخاب می‌شوند. وقتی آپارتمان آسانسور دارد، مشکلی برای رفت‌وآمد وجود ندارد، طبقات بالاتر که سر و صدای کمتری دارند و در زمستان‌ها گرم‌تر هستند، پرطرفدار هستند. البته این طبقات مشکلاتی را نیز دارند. به طور مثال اگر قطعی برق پیش بیاید و استفاده از آسانسور مقدور نباشد یا خرابی در آن ایجاد شود، رفت‌وآمد برای ساکنان طبقات آخر بسیار مشکل خواهد بود. از طرفی هم درست است که این طبقات در زمستان گرم هستند ولی در تابستان هم گرم هستند و هزینه سرمایش بیشتری پرداخت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آپارتمان یا خانه ویلایی : دوست دارید سبک زندگیتان چگونه باشد؟

بهترین طبقه در آپارتمان برای ساکنینی که رفت‌وآمد زیادی دارند

به طور کلی برای خانواده‌هایی که رفت‌وآمد زیادی دارند، طبقات اول و دوم و به طور کلی طبقات پایینی و میانی مناسب‌ترین طبقات است؛ زیرا سر و صدای مهمانی و رفت و آمدهای فراوان کمتر موجب رنجش همسایه‌ها می‌شود و در صورت نبود آسانسور، پذیرایی از مهمانان مسن نیز مقدور است.

بهترین طبقه در آپارتمان برای ساکنینی که مسن هستند

برای افراد جوان سکونت در طبقات بالایی آپارتمان‌هایی که آسانسور ندارند، مسئله مهمی نیست ولی برای افرادی که پا به سن گذاشته‌اند و کمر درد و پا درد به سراغشان آمده است، انتخاب طبقه‌ای که رفت‌وآمد در آن راحت‌تر باشد، بسیار مهم است. به طور کلی چه در آپارتمان‌هایی که آسانسور دارند و چه در آپارتمان‌هایی که آسانسور ندارند، طبقات پایین و میانی برای ساکنین مسن مناسب‌تر است.

بهترین طبقه در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی

بهترین طبقه در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی

بسیاری برای برخورداری از امکانات رفاهی ویژه و دسترسی که برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی دارند، قصد خرید یا اجاره خانه در آن‌ها را دارند. مجتمع‌های مسکونی و برج‌ها از امکانات رفاهی زیادی مانند استخر، سالن‌های ورزشی، سالن اجتماعات، کتابخانه، مهدکودک، سوپرمارکت، آرایشگاه و … بهره‌مند هستند که با توجه به هزینه رفت‌وآمد برای تهیه احتیاجات زندگی پرداخته می‌شود، این مجموعه‌ها را برای زندگی مکان مناسبی می‌کند.

گروهی نیز برای برخورداری از امنیت جانی و مالی برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی را برای سکونت انتخاب می‌کنند. با توجه به نگهبانی 24 ساعته در اغلب برج‌ها و مجتمع‌ها، وجود دوربین‌های مدار بسته برای کنترل رفت و آمد، افرادی که زمان‌های طولانی خانه خود را ترک می‌کنند و به سفر می‌روند از جمله افرادی هستند که برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی را بر می‌گزینند.

البته بسیاری هم هستند که از منظره طبقات بالای برج‌ها لذت می‌برند و دوست دارند خانه‌ای با منظره شهر داشته باشند و به همین خاطر برج‌ها را انتخاب می‌کنند. البته زندگی در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی سراسر خوبی نیست و مشکلاتی نیز دارد. شارژ ماهیانه بالا از اولین نکاتی است که افراد را از زندگی در این مکان‌ها منصرف می‌کند. شلوغی و رفت‌وآمد زیاد در برج‌های مسکونی نیز از جمله مواردی است که برای بسیاری از مهم‌ترین نکات انتخاب محیط زندگی است.

بهترین طبقه در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی

برخی افراد نیز به دلیل ترس از ارتفاع برج‌ها را برای زندگی انتخاب نمی‌کنند. البته ناگفته نماند ارتفاع زیاد خانه مزایایی هم دارد، علاوه بر منظره زیبا و بدون مزاحم، ارتفاع بالای خانه در شهرهای پر جمعیت مانند تهران در زمستان‌ها، می‌تواند محیطی عاری از آلودگی را به شما هدیه کند. به گفته بسیاری از متخصصان املاک و مستغلات در شهری مانند تهران که اثر وارونگی دمایی در زمستان آزار دهنده است، در طبقات بالایی برج‌های مرتفع بسیار کمتر است و از هوای سالم‌تری برخوردار است.

بهترین طبقه در آپارتمان در هنگام وقوع بلایای طبیعی

با توجه به زلزله و سیلاب‌های مکرر در چند سال گذشته و بی خانه شدن بسیاری از هموطنان در طی این حوادث طبیعی، افرادی که به دنبال خرید یا اجاره خانه و آپارتمان هستند، ویژگی‌های آپارتمان‌ها را از نظر مقاومت در برابر زلزله و سیل در نظر می‌گیرند. به طور کلی خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که تازه ساخت هستند و طبق استانداردهای مقررات ملی ساختمان و سازمان نظام مهندسی ساخته شده‌اند، از نظر مقاومت در برابر زلزله و تندبادها از درجه قابل قبولی برخوردار هستند. به طور کلی واحد‌هایی که در طبقات بالاتر قرار دارند در هنگام وقع زلزله و ریزش در موقعیت بهتری قرار دارند و با وقوع ریزش‌های احتمالی، تلفات جانی کمتری نسبت به طبقات پایین‌تر خواهند داشت.

در رابطه با سیلاب نیز باید گفت که خانه‌هایی که در مسیر رودخانه و دشت سیلابی آن بنا نهاده نشده باشند، خطر جانی و مالی چندانی وجود ندارد. ولی به طور کلی طبقات بالایی در هنگام وقوع سیل از نظر خسارت مالی در موقعیت بهتری قرار دارند. این مسئله در هنگام وقوع تندباد یا طوفان برعکس است و خانه‌هایی که در طبقات پایین‌تری قرار دارند، در موقعیت و شرایط بهتری از نظر حفظ جان قرار دارند. البته سیل و طوفان قابل پیش بینی هستند و از این نظر می‌تواند اقداماتی جهت کاهش خسارات وارده انجام داد.

بهترین طبقه در آپارتمان از نظر گرما و سرما

از نظر تأمین گرما در فصل زمستان بهترین طبقه در آپارتمان را طبقات بالایی شامل می‌شوند؛ زیرا گرما به طرف بالا صعود می‌کند و در طبقات بالا در فصل زمستان، هزینه تأمین گرمایش بسیار پایین‌تر از طبقات پایین است، پس اگر سرمایی هستید و در زمستان‌ها زیاد سرما می‌خورید، طبقات بالا را برای زندگی انتخاب کنید.

برای تأمین سرمایش در فصل تابستان، بهترین طبقه در آپارتمان طبقات پایین هستند، در طبقات پایین برخلاف طبقات بالا که گرما در آن‌ها صعود می‌کند و حبس می‌شود و از طرفی هم میزان زیادی گرما در اثر تابش خورشید به سقف، وارد آپارتمان می‌شود، طبقات پایین خنک‌تر هستند و هزینه تأمین سرما در تابستان، بسیار پایین‌تر از طبقات بالایی است. البته این موضوع استثناهایی هم دارد، در مناطق بادخیز مانند شمال غرب، جنوب غرب و غرب تهران، تابستان‌ها نسیم خنکی می‌وزد که باعث جریان هوا در طبقات بالا می‌شود و در این مناطق تابستان‌ها از طبقات پایین خنک‌تر است.

بهترین طبقه در آپارتمان از نظر گرما و سرما

بهترین طبقه در آپارتمان از نظر امنیت

به طور کلی آپارتمان‌های طبقات پایینی دسترسی بهتری برای سارقین فراهم می‌کنند زیرا در هنگام حمل وسایل دزدی مسافت کمتری را طی می‌کنند و در صورت شناسایی، راهی برای فرار دارند. اگر با توجه به شرایط گفته شده در بالا فکر می‌کنید، طبقه اول برای شما مناسب است، حتماً نسبت به تأمین امنیت آن تمهیدات مناسبی را اتخاذ کنید.

بهترین طبقه در آپارتمان از نظر آلودگی صوتی و نوری

به طور کلی از نظر آلودگی صوتی و نوری کمتر واحدهای طبقات بالایی و آخر، بهترین طبقه در آپارتمان هستند، زیرا سر و صدا و نور کمتری از شلوغی داخل کوچه و خیابان به آن‌ها می‌رسد و از طرفی هم رفت‌وآمدهای دیگر ساکنان طبقات برای آن‌ها مشکلی به همراه نخواهد داشت.

سخن آخر

به طور کلی انتخاب بهترین طبقه در آپارتمان به سلیقه، توانایی مالی، تعداد ساکنان، میزان رفت‌وآمد، عادات زندگی اجتماعی و بسیار مسائل دیگر بستگی دارد و نمی‌توان یک نسخه از بهترین طبقه در آپارتمان را برای همه پیچید. توصیه ما به همه این است که برای خرید و اجاره آپارتمان عجله نکنند و همه معیارها را در نظر بگیرند تا زندگی همراه با آسایشی داشته باشند.

منبع
rent
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا