بهترین سیستم سرمایشی برای خانه کدام است؟ از کولر آبی تا چیلر

با شروع فصل گرما، بازار سیستم‌های سرمایشی داغ و داغ‌تر می‌شود. سیستم‌های سرمایشی انواع مختلفی دارند و انتخاب بهترین نوع از میان آن‌ها برای خانه شما به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد. سیستم‌های سرمایشی از ساده‌ترین آن‌ها گرفته تا پیشرفته‌ترین، همگی دارای ویژگی‌ها و متعاقباً مزایا و معایب خاص خود هستند. در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که شما را در انتخاب بهترین نوع سیستم سرمایشی برای خانه خود راهنمایی کنیم.

انواع سیستم‌های سرمایشی

در دهه گذشته شاید این انتخاب بسیار ساده بود ولی خب امروزه با روی کار آمدن فناوری‌های جدید باید بتوان با مدیریت بودجه و در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف بهترین انتخاب را داشت. به طور کلی انواع سیستم‌های سرمایشی مناسب برای فضای خانه‌ها شامل چند مورد زیر می‌شوند.

کولر آبی

بدون هیچ شک و شبهه‌ای کولر‌های آبی را در بسیاری از مناطق کشورمان می‌توان محبوب‌ترین سیستم سرمایشی در نظر گرفت اما در مورد اینکه بتوان آن را بهترین در نظر گرفت بستگی به اولویت‌های شما به عنوان کاربر دارد همانطور که میدانید کار سرویس کولر آبی بسیار ساده است اما بهتره برای سرویس اجزا مهم آن مثل نصب پمپ کولر آبی از متخصص کمک بگیرید. در زیر به مزایا و معایب این کولرهای پرداخته شده است.

ثبت سفارش آنلاین خدمات نصب و تعمیر کولر آبی

مزایای کولر آبی

معایب کولر آبی

کولر گازی

کولرهای گازی از جمله سیستم‌های سرمایشی به شمار می‌روند که روز به روز استفاده از آن‌ها در شرایط جغرافیایی مختلف در حال افزایش است. کولرهای گازی خود به لحاظ فنی نوع اسپلیت به شمار می‌روند و دو نوع دیواری و قابل حمل دارند. نوع قابل حمل بیشتر در فروشگاه‌ها به کار برده می‌شوند و در فضاهای خانه چندان کاربرد ندارد. با این وجود، کولرهای گازی برای بسیاری یکی از بهترین سیستم‌های سرمایشی برای خانه هستند. در زیر بیشتر به مزایا و معایب این سیستم سرمایشی پرداخته شده است.

نصب کولر گازی توسط متخصصین ماهر

مزایای کولر گازی

معایب کولر گازی

فن کویل

فن کویل یکی دیگر از سیستم‌های سرمایشی پرکاربرد در خانه‌ها است و از بسیاری جنبه‌ها می‌توان آن را جزء بهترین گزینه به شمار آورد. فن کویل‌ها بر خلاف کولرهای آبی و گازی و سایر سیستم‌های سرمایشی فاقد بخش خارجی بوده و در کل یک سیستم یکپارچه است. سقفی تو کار و روکار، دیواری، زمینی و کانالی از انواع فن کویل‌ها به شمار می‌روند. در زیر مزایا و معایب فن کویل به عنوان سیستم سرمایشی استفاده شده در فضای خانه آورده شده است.

معرفی بهترین نصابان فن کویل از طریق سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا

مزایای فن کویل

معایب فن کویل

چیلر

چیلرها نیز از دیگر سیستم‌های سرمایشی مورد استفاده در مجتمع‌ها و ساختمان‌های مسکونی بزرگ هستند. می‌توان آن را تحت شرایطی بهترین سیستم سرمایشی برای خانه در نظر گرفت. چیلرها نیز انواع مختلفی از نظر نحوه کارکرد و ساختار دارند. تراکمی و جذبی دو نوع اصلی آن‌ها هستند. برخی از انواع چیلر‌ها اندازه بسیار کوچکی دارند که به آن مینی چیلر گفته می‌شود. چیلرها نیز دارای یک واحد خارجی یا مرکزی و یک واحد داخلی هستند. در ادامه مزایا و معایب این سیستم‌های سرمایشی ارائه شده است.

مزایا چیلر

معایب چیلر

پیشنهاد ویژه: سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع، از انواع تا اجرا

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها یکی از پر کاربردترین و بهترین سیستم‌های سرمایشی برای ساختمان‌های بزرگ اداری و تجاری به شمار می‌روند اما استفاده از آن‌ها در ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ مسکونی هم دیده می‌شود. یونیت مرکزی هوای خنک تولید شده را از طریق کانال به بخش‌های مختلف ساختمان و خانه انتقال می‌دهد. یونیت داخلی نیز هوای گرم فضای داخلی را گرفته و پس از خنک کردن دوباره آن را به فضای داخلی پس می‌فرستد. در ادامه بیشتر در خصوص مزایا و معایب این سیستم‌های سرمایشی بحث شده است.

مزایا داکت اسپلیت

معایب داکت اسپلیت

بهترین سیستم سرمایش برای خانه

انواع سییستم‌های سرمایشی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و واقعاً انتخاب بهترین از میان آن‌ها برای خانه کاملاً به شما و اولویت‌هایی که مد نظر دارید بستگی دارد. در فرآیند انتخاب خود موارد زیر را برای خود مشخص کنید.

پاسخ به هر یک از سؤالات بالا می‌تواند بهترین سیستم سرمایشی متناسب با خانه شما را دگرگون کند. راه اندازی هر یک از سیستم‌های نیازمند بودجه‌ای مشخص خواهد بود. در صورتی که بودجه‌ای پایین در اختیار دارید، کولر آبی برای محیط‌های خشک بهترین گزینه است و در محیط‌های مرطوب هم چاره‌ای جز کولر گازی نخواهی داشت.

از طرفی هم اگر خانه شما از سیستم گرمایش جداگانه‌ای بهره می‌برد شاید استفاده از فن کویل‌ها چندان مناسب نباشد ولی اگر خواهان در دو سیستم سرمایشی و گرمایی هستید این نوع سیستم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. دات اسپیلت‌ها و چیلر‌ها برای ساختمان‌های بزرگ طراحی شده‌اند و با استفاده از آن‌ها در مساحت‌های کم، نمی‌توان از تمامی ظرفیت و توان آن‌ها بهره برد و از طرفی باید هزینه بیشتری پرداخت.

سخن آخر

بهترین سیستم‌های سرمایشی متناسب با خانه را در بالا از جنبه‌های مختلفی بررسی کردیم. مزایا و معایب هر یک از آن به تفسیر بیان شد. حال، انتخاب کاملاً به شما بستگی خواهد داشت. شرایط آب و هوایی، بودجه و مساحت سه فاکتور اصلی تاثیر گذار بر انتخاب شما خواهند بود.

خروج از نسخه موبایل