مقالات کارگشا

بهترین سیستم سرمایشی برای خانه و معرفی نصاب ماهر

یافتن بهترین سیستم سرمایشی برای خانه کاری نه چندان دشوار است فقط کافی است اطلاعات کافی درباره آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و انواع سیستم‌های سرمایشی در دسترس داشته باشید. آنگاه می‌توانید با چشمی باز بهترین سیستم سرمایشی با مصرف بهینه و آسودگی حاصل از آن را انتخاب کنید. در این مقاله نگاهی بر انواع سیستم‌های سرمایشی و نحوه عملکرد آن‌ها به همراه معرفی نصاب‌هایی ماهر و با تجربه داریم. با کارگشا همراه باشید.

انواع سیستم‌های سرمایشی موجود در ایران

کولر آبی

کولر آبی از جمله سیستم‌های سرمایشی پرطرفدار در ایران است و بیشتر خانه‌ها از این سیستم برای ایجاد سرمایش استفاده می‌کنند. اجزا کولر آبی شامل دینام، پره‌ها، دیواره‌ها، پمپ آب و سیستم آب‌رسانی به پوشال‌ها است. آب با نیروی پمپ از طریق لوله‌ها به پوشال‌ها می‌رسد و آن‌ها را تر و مرطوب می‌کند. نیروی الکتریسیته هم دینام را شارژ می‌کند که در نهایت باعث چرخیدن پره‌ها می‌شود. به این صورت باد خنک تولید می‌شود و از طریق کانال‌هایی به سوی محل‌های مورد نظر روانه می‌شود.

«معرفی بهترین نصابان و سرویس کاران کولر آبی»

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد. بیشتر مردم ایران از این سیستم خنک کننده استفاده می‌کنند. ولی از آنجایی که این سیستم سرمایشی تولید هوای مرطوب و خنک می‌کند برای مناطق خشک مناسب است و در مناطق شمالی و جنوبی ایران که آب و هوایی شرجی و مرطوب دارد، گزینه مناسبی نیست.

نکاتی در رابطه با سیستم سرمایشی کولر آبی

بهتر است کولر آبی در محلی نصب شود که نور مستقیم خورشید به آن نمی‌رسد؛ زیرا نور خورشید باعث می‌شود آبی که به پوشال ریخته شده است، سریع تبخیر شود و محفظه کولر با تابش خورشید داغ شده و در نهایت باعث بازدهی کولر آبی پایین می‌شود.

برای عملکرد بهتر کولر آبی هنگامی که فرسودگی پوشال‌ها مشاهده شد، بهتر است برای بالا بردن قدرت تولید سرمایش به تعویض پوشال‌ها اقدام شود.

شستشو و مراقبت از کولر در زمستان و قطع انشعاب آب منتهی به آن باعث کاهش استهلاک سیستم سرمایشی کولر آبی می‌شود.

کولر گازی

در ابتدا لازم به ذکر است که کولر گازی در این مقاله به کولرهای گازی پشت پنجره‌ای اشاره دارد. کولر گازی مدتی است که با روی کار آمدن استفاده از گاز فریون برای ایجاد سرمایش در وسایلی مانند یخچال، تولید و عرضه می‌شود. عملکرد کولر گازی به این صورت است که گاز فریون درون لوله‌هایی گردش می‌کند و باعث خنک شدن لوله‌های می‌شود و سرمایش تولید شده در محفظه کولر گازی به وسیله یک فن به فضای مورد نظر انتقال پیدا می‌کند. این‌گونه کولرهای گازی معمولاً پشت پنجره نصب می‌شوند و تنها برای ایجاد سرمایش یک فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

«معرفی بهترین نصابان و سرویس کاران کولر گازی»

نکاتی در رابطه با استفاده بهینه از کولر گازی

مصرف کولرهای گازی قدیمی بسیار زیاد است و به همین دلیل است که استفاده از آن‌ها در بین مردم به شدت کاهش پیدا کرده است.

برای کاهش مصرف سوخت کولرهای گازی بهتر است آن‌ها را دور از تابش مستقیم خورشید قرار داد. به دلیل اینکه این‌گونه کولرها معمولاً در پشت پنجره نصب می‌شوند و تقریباً همیشه در معرض نور خوشید قرار دارند. بهتر است از یک سایبان برای خنک نگه‌داشتن کابین آن استفاده کرد و خروج هوای گرم را از آن تسهیل نمود.

مطلب پیشنهادیسیستم سرمایش فضای باز ، انواع و مزایا و معایب هر کدام

اسپلیت

وقتی استفاده کولرهای گازی به منظور ایجاد سرمایش در بین مردم رایج شد. شرکت‌های تولید کننده به تولید اسپلیت‌ها که مصرف برق کمتری داشتند و در هر جای امکان نصب آن‌ها وجود داشت، روی آوردند. عملکرد اسپلیت و کولرگازی بسیار شبیه به هم است و تنها تفاوت آن را می‌توان در فن اضافی در بیرون از خانه و در برخی موارد داکت گذاری دانست.

«ثبت سفارش آنلاین نصب سیستم سرمایشی اسپلیت»

اسپلیت‌ها از دو پنل داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند که عملکردی متناسب و هماهنگ با هم دارند. در پنل داخلی صفحاتی به نام فین وجود دارد که معمولاً از جنس آلومینیوم هستند و به لوله‌های مسی متصل هستند. مایع خنکی در لوله‌های مسی در جریان است که با حرکت خود صفحه‌های آلومینیومی را خنک می‌کند و با عبور هوا که فن‌ها آن را مکیده‌اند، هوای خنک و مطبوع حاصل می‌شود.

وقتی مایع بیش از حد سرمای خود را از دست دهد گرم می‌شود و به صورت گاز در می‌آید که نیاز دارد دوباره تبدیل به مایع شود. این مایع از طریق لوله‌های مسی به پنل خارجی می‌رود و در آنجا در کندانسور (فشرده ساز) منتقل می‌شود و با فشار زیاد فشرده شده و دوباره به مایع تبدیل می‌شود. در این بخش نیاز است که حرارت از گاز خارج شود، پس پنل خارجی باید در فضای باز قرار گیرد تا حرارت تولید شده در هوای باز رها شود. گاز تبدیل شده به مایع دوباره از طریق لوله‌های مسی به پنل داخلی باز می‌گردد و موجب خنک شدن فضا می‌شود.

نکاتی درباره اسپلیت

برای مصرف برق کمتر بهتر است پنل خارجی اسپلیت را در سایه قرار دهید تا حرارت زیادی به آن وارد نشود در نتیجه مصرف برق آن کاهش پیدا کند و عملکرد بهتری داشته باشد.

از آنجایی که اسپلیت از هوای بیرون استفاده می‌کند و به همین منظور دارای فیلتر تصفیه هوا است. بهتر است در موعد مقرر فیلترهای آن تعویض یا تمیز شوند.

صدای پنل خارجی اسپلیت‌ها ممکن است برای بسیاری آسیب دهنده باشد. بهتر است پنل‌های خارجی را در فاصله دورتری از پنجره‌ها نصب کنید یا از پنجره‌های دوجداره که عایق خوبی برای صوت هستند بهره ببرید.

مطلب پیشنهادی: سیستم VRF (وی آر اف) ؛ طرز کار، انواع، مزایا و معایب

فن کوئل

مکانیسم تولید سرما در فن کوئل شباهت بسیاری به اسپلیت دارد. تفاوت فن کوئل با اسپلیت این است که مایعی که درون لوله‌ها هوای خنک را برای فن تأمین می‌کند، آب است. حال اگر این آب سرد باشد، هوای خنک تولید می‌کند و اگر آب گرم باشد، هوای گرم تولید می‌کند. اجزا فن کوئل همانطور که از نامش پیداست از فن، کوئل، مدار الکترونیک، لوله‌های آب سرد و گرم و صفحه تنظیم لمسی یا دکمه‌ای است.

«از طریق کارگشا یک متخصص خوب برای راه اندازی سیستم های سرمایشی فن کوئل پیدا کنید.»

عملکرد فن کوئل به این صورت است که از بخش پایین هوا را به داخل می‌مکد و با عبور هوا از بین لوله‌های سرد، از بالا هوای خنک خارج می‌کند. فن کوئل‌ها دارای انواع دیواری، سقفی و زمینی هستند. مزایایی که فن کوئل به اسپلیت دارد این است که لوله کشی و داکت گذاری ندارد و می‌توان هر فن کوئل را به طور مجزا تنظیم کرد.

نکاتی درباره سیستم سرمایش فن کوئل

باید از قرارگیری اشیا و مبلمان خانه در مسیر هوایی مکنده‌های فن کوئل خودداری شود تا هوا به راحتی وارد سیستم سرمایشی شود.

از قرار دادن اشیا و روی مسیر خروج هوا خودداری کنید و هیچ‌گاه گلدان روی فن کوئل نگذارید زیرا مرطوب شدن قطعات الکترونیکی می‌تواند موجب از کار افتادن سیستم سرمایشی شود.

فن کوئل‌ها توانایی تولید سرما و گرما را دارند و در برخی مدل‌های جدید تنظیمات جداگانه دستگاه‌ها موجب شده است که یک فن کوئل توانایی تولید سرمایش و فن کوئل دیگر گرمایش داشته باشد.

استفاده کنندگان از فن کوئل از صدای زیاد آن در درجه بالای آن شکایت دارند ولی مدل‌های جدیدتر فن کوئل‌ها از این ایراد مبرا هستند.

تفاوت اسپلیت و فن کوئل در این است که فن کوئل هوای درون فضا را خنک می‌کند ولی اسپلیت هوای بیرون را به درون می‌آورد و آن را خنک می‌کند.

مصرف کم برق در فن کوئل‌ها نسبت به اسپلیت‌ها در انتخاب مردم بین این دو تأثیر زیادی دارد.

چیلر مرکزی

به استفاده از سیستم‌های شبیه فن کوئل و اسپلیت در مقیاس‌های بزرگ چیلر گفته می‌شود. در ساختمان‌های بزرگ، ادارات، سالن‌های بزرگ و برج‌های مسکونی استفاده از چیلر مرکزی برای تأمین سرمایش و همچنین گرمایش رایج است. البته وقتی برای گرمایش از این سیستم‌ها استفاده می‌شود دیگر نام چیلر برازنده آن‌ها نیست و بهتر است آن‌ها را سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی نامید.

چیلرها در دو نوع جذبی و تراکمی در بازار وجود دارند که عملکردی مشابه اسپلیت دارند و در یک مکان مانند موتورخانه یا پشت بام اقدام به تولید گرمایش و سرمایش می‌شود و توسط لوله‌های انتقال دهنده این انرژی‌ها به واحدهای مورد نظر می‌رسد. تنظیم سرمایش و گرمایش از درون واحدها انجام می‌شود.

سخن آخر

با توجه به اطلاعات داده شده، اگر از بین بهترین سیستم‌های سرمایش بالا خانه، یک نوع را برای خانه خود انتخاب کرده‌اید و حالا به دنبال نصاب آن هستید. کارگشابرای مشکل شما راه حل مناسب و سریعی دارد. با استفاده از سامانه ثبت سفارش کارگشا می‌توانید یک نصاب ماهر و با تجربه برای نصب انواع سیستم سرمایشی پیدا کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا