مقالات کارگشا

بهترین رنگ برای اتاق خواب از نظر روانشناسی کدام است؟ بدترین رنگ کدام است؟

رنگ در اتاق خواب نقش متفاوت تری از سایر بخش های خانه ایفا می کند. نظرات مختلفی در خصوص رنگ اتاق خواب مطرح شده است و گاهی سلیقه افراد به نظرات علمی و روانشناسی غلبه می کند. در این مقاله قصد داریم از دو جنبه بهرتین رنگ برای اتاق خواب را بررسی کنیم.

بهترین رنگ خنثی و آرامش‌بخش برای اتاق خواب

بهترین رنگ اتاق خواب کدام است؟ رنگ‌های خنثی همواره رنگ‌هایی اطمینان‌بخش و کلاسیک برای اتاق خواب هستند. این رنگ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عاجی یا استخوانی
  • خاکستری مایل به قهوه‌ای
  • سیاه
  • خاکستری
  • سفید

رنگ‌های خنثی پس‌زمینه‌های مناسبی برای اتاق خواب هستند زیرا با سایر رنگ‌های روشن در تختخواب، پرده، موکت و کارهای هنری هماهنگی دارند. دیوارهایی با رنگ خنثی به شما اجازه می‌دهند تا با استفاده از رنگ‌های روشن و نقش و نگارها، فضا را بیشتر کنید. اگر ترجیح می‌دهید رنگ اتاق خوابتان کاملاً خنثی باشد، به ملافه‌های چند لایه و لوازم جانبی برجسته برای داشتن سبکی ملایم نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک رنگ روغن برای نقاشی ساختمان کدام است؟

یادگیری نحوه انتخاب رنگ‌های خنثی برای اتاق خواب، به معنای در نظر گرفتن سایه روشن‌های اصلی رنگ است. به عنوان نمونه، رنگ سفید به ندرت رنگ سفید خالص است. رنگ‌ها اغلب با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند تا رنگ‌های ملایم و کمرنگی از صورتی، آبی، زرد یا قهوه‌ای ایجاد کنند.

این رنگ‌های کمرنگ باید با اثاثیه منزل، فرش و تختخواب هماهنگی داشته باشند در غیر این صورت، احساس ناخوشایندی در اتاق وجود خواهد داشت. کارشناسان رنگ می‌توانند برای تعیین بهترین رنگ خنثی و رنگ‌های کمرنگ برای اتاق خواب، به شما کمک کنند.

بهترین رنگ خنثی برای اتاق خواب

در ادامه به معرفی بهترین رنگ های خنثی برای اتاق خواب پرداخته شده است.

آبی بهترین رنگ خنثی برای اتاق خواب

میشل لیساک، بنیان‌گذار و طراح داخلی می‌گوید: «وقتی به رنگ‌های روشن و آرامش‌بخش اتاق خواب فکر می‌کنم، خودبه‌خود به رنگ آبی فکر می‌کنم. یکی از رنگ‌های مورد علاقه من، آبی روشن مایل به سبز است که من را به یاد دریای گرمسیری می‌اندازد.»

 نینا گارنر طراح داخلی اتاق خواب نیز می‌گوید: «سایه روشن‌هایی با محتوای دریا در ایجاد محیطی آرامش‌بخش برای یک خواب آرام در شب مفید است.»

اما سیبل زیمرمن، بنیان‌گذار و معمار داخلی می‌گوید: «سایه روشن دیگری که برای اتاق خواب مناسب است، تقریباً به رنگ سیاه و سفید است.» او از این رنگ در اتاق خواب یک مرد مجرد استفاده کرد تا در عین مردانه بودن، زیبا نیز باشد. او دیوارهای تیره و چهارچوب تخت را با چوب بلوط سفید، کف‌پوش چوبی، فرش کنفی و یک صندلی قدیمی با پارچه طرح دار تزئین کرد.

هاول به دنبال یک رنگ آبی مایل به خاکستری است. او پیشنهاد می‌کند: «من عاشق رنگ آبی مایل به خاکستری شاد برای اتاق خواب هستم. این رنگ بسیار آرامش‌بخش است و می‌تواند محیط را کاملاً خوش‌رنگ کند. به علاوه این رنگ تقریباً با هر رنگ دیگری هماهنگ می‌شود.»

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ اتاق خواب دخترانه کدام است؟ از رنگ صورتی و زرد تا یاسی و آبی

سبز

زیمرمن رنگ سبز ملایم را توصیه می‌کند، هرچند او اذعان دارد که زیبایی این رنگ به نحوه چیدمان و سبک فضا نیز بستگی دارد. وی در ادامه می‌گوید: «این رنگ برای همه مناسب نیست، اما می‌تواند اثری آرامش‌بخش داشته باشد و احساس خوبی را ایجاد کند.»

سفید

هرگز قدرت تغییردهنده رنگ سفید خالص و کلاسیک را دست کم نگیرید (به اتاق‌های لوکس یک هتل فکر کنید). زیمرمن می‌گوید: «من رنگ سفید خالص را دوست دارم. زمانی که خانه خود را خریداری کردم، رنگ سفید تمیز و روشن می‌خواستم. سبک خانه مهم نیست، خانه با رنگ سفید، همیشه مدرن و تمیز به نظر می‌رسد.»

زرد

زرد یک رنگ قطبی است. اگر این رنگ موجب می‌شود احساس شادی کنید، همان را انتخاب کنید. برای افرادی که رنگی ملایم‌تر می‌خواهند، زیمرمن رنگ استخوانی را توصیه می‌کند که آن را زرد کمرنگ و در عین حال آرامش‌بخش می‌نامد.

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ برای بخش های مختلف خانه از اتاق و پذیرایی تا آشپزخانه و حمام

بهترین رنگ ملایم آرامش‌بخش برای اتاق خواب

رنگ‌های ملایم، بافتی نرم و آرام دارند و برای محیط اطراف خود آرامش به ارمغان می‌آورند. بهترین رنگ‌های ملایم برای اتاق خواب، این رنگ‌ها هستند:

  • آبی کمرنگ
  • بنفش کمرنگ
  • سبز
  • زرد
  • صورتی

اتاق خواب با رنگ‌های ملایم می‌تواند زیبا به نظر برسد. با ترکیب و تطبیق چند رنگ مورد علاقه خود، رنگ ملایم مورد نظر خود را پیدا کنید، ملافه و لوازم جانبی خاکستری روشن را نیز به اتاق خواب اضافه کنید، از رنگ‌های ساحلی الهام بگیرید، یا اتاق خواب را با نور روشن‌ ترکیب کنید و دیوارها را با وسایل تیره‌تر تزئین کنید.

بهترین رنگ های رسا برای اتاق خواب

بهترین رنگ رسا برای اتاق خواب

اگر رنگ‌های پررنگ و روشن شما را خوشحال‌تر می‌کند، پس چرا از آن‌ها در رنگ دیوارهای اتاق خواب استفاده نکنید؟ اگر فردی پرانرژی هستید که دوست دارید اطراف خود را با رنگ‌های پررنگ احاطه کنید، حتماً این کار را انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر به فضای داخلی روشن و پرنشاط علاقه‌مندید، از رنگ سبز بهاری برای دیوارها استفاده کنید. این رنگ سبز را با رنگ‌هایی مانند مرجانی و سبز تیره یا قرمز و خاکستری مایل به قهوه‌ای ترکیب کنید.

چند دستورالعمل برای زمانی که قصد دارید از رنگ‌های سیاه یا آبی تیره برای اتاق خواب استفاده کنید، به ویژه زمانی که فضای کوچکی در اختیار دارید، وجود دارد:

  • احساس زندانی شدن را به اتاق ندهید؛ یعنی نیازی نیست که تمام دیوارها را به یک رنگ دربیاورید.
  • دیوار اصلی را با رنگ موردعلاقه خود رنگ‌آمیزی کنید و به سایر دیوارها رنگی روشن‌تر بزنید.
  • بر طول دیوار با رنگ زدن تأکید کنید. اگر دیواری باریک و بلند دارید، یکی از این دیوارهای بلند را رنگ کنید تا طول دیوار بلندتر به نظر بیاید.

توجه داشته باشید که رنگ‌های روشن موجب بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شوند و برعکس رنگ‌های تیره فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهند. اگر نور طبیعی زیادی وارد اتاق خواب شود، به بزرگ‌تر به نظر رسیدن اتاق نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب رنگ های آرامش دهنده اتاق خواب

بهترین رنگ اتاق خواب از لحاظ روانشناسی

زمان انتخاب رنگ برای اتاق خواب، از نظر روانشناسی بهترین گزینه انتخاب رنگ‌های سرد است. رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز طول موج نسبتاً کوتاه‌تری دارند که می‌تواند احساس آرامش بیشتری نسبت به رنگ‌های گرم مانند قرمز ایجاد کند که این رنگ‌های گرم به طور قابل‌توجهی تحریک کننده‌تر هستند و دقیقاً برخلاف آنچه هنگام استراحت به آن نیاز دارید، عمل می‌کنند.

حتی در رنگ‌های سرد، از انتخاب رنگ‌های براق خودداری کنید. براق بودن این نوع رنگ‌ها می‌تواند نور را منعکس کرده و اثر آرام رنگ را کاملاً منتفی کند. به جای آن، رنگ مات را انتخاب کنید.

بیشتر رنگ‌های طبیعی نیز گزینه‌هایی عالی برای اتاق خواب هستند، زیرا احساس آرامش موجود در طبیعت را منعکس می‌کنند. از این رو جای تعجب نیست که زمینه‌های خنثی یا خاکی اغلب در هتل‌های لوکس و اقامتگاه‌ها و همچنین در اکثر سرویس‌های خواب به طور گسترده نمایش داده می‌شوند.

از نظر روانشناسی، بهترین رنگ‌ها برای خواب بهتر این موارد هستند:

بهترین گزینه: آبی

در رده اول رنگ آبی قرار دارد. انتخاب این رنگ تعجب‌آور نیست، زیرا گزارشی در سال 2012 نشان داد که رنگ آبی رنگ مورد علاقه مردم آمریکا است و 29 درصد از کل آرا را به خود اختصاص داده است. رنگ ابی به لحاظ نظر بسیاری از رواشناسان و کارشناسان بهترین رنگ برای اتاق خواب است.

علاوه بر این، درک اینکه چرا رنگ آبی به کاهش استرس کمک می‌کند، دشوار نیست. این رنگ یکی از فراوان‌ترین رنگ‌ها در طبیعت است که بیشترین ارتباط آن با دریا و آسمان است که دو مورد از آرامش‌بخش‌ترین مناظر طبیعی به شمار می‌آیند.

در نظرسنجی مربوط به خواب، پاسخ‌دهندگان با داشتن اتاق خواب آبی رنگ که 7 ساعت و 52 دقیقه خواب مناسب را فراهم می‌کند، بالاترین رأی را به دست آوردند.

علاوه بر این، گزارش دیگری از دانشگاه کنتاکی نشان داد که بین قرار گرفتن در معرض رنگ‌های آبی و سبز با احساس آرامش و همچنین واکنش‌های جسمی مانند کاهش نبض و فشارخون پایین، رابطه مستقیمی وجود دارد.

از این رو، رنگ آبی یکی از بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب و برای بهبود کیفیت خواب است. واکنش‌های تسکین‌دهنده و آرامش‌بخشی که رنگ آبی ایجاد می‌کند، می‌تواند خواب بهتری را فراهم کند، از کابوس دیدن جلوگیری کند، خلق‌وخوی فرد را در زمان بیداری بهبود بخشد و سلامت عمومی را تقویت کند.

نکته: رنگ‌های مات آبی را انتخاب کنید، زیرا این گزینه‌ها به بهترین شکل از مضامین طبیعی الگو می‌گیرند و برای خواب بهتر مناسب‌ترند.

دومین گزینه: زرد

زرد نیز یکی دیگر از بهترین گزینه ها برای اتاق خواب است. زرد رنگی است که اغلب احساسات قوی و پاسخ‌های فیزیکی را فرا می‌خواند. زرد یکی از بارزترین رنگ‌هاست که به طور معمول درخششی تابان به همراه دارد و درخشندگی آفتاب را شبیه‌سازی می‌کند و احساس نشاط و شادی را برمی‌انگیزد.

با این حال، هنگامی که نوبت به گزینه‌های رنگ برای اتاق خواب می‌رسد، با انتخاب رنگ زرد، باید مراقب باشید زیرا تغییرات کوچک در سایه‌ها می‌تواند تجربیات کاملاً متفاوتی را ایجاد کند.

زرد یک رنگ شاد است و رنگ‌های روشن‌تر آن می‌توانند کاملاً تحریک کننده و انرژی‌زا باشند و به همین دلیل این رنگ برای اتاق خواب توصیه نمی‌شود. با این حال، رنگ‌های ملایم‌تر مانند زرد روشن یا زرد مات از بهترین گزینه‌ها برای بهبود خواب و آرامش هستند.

این طیف‌های ملایم‌تر از رنگ زرد، تمام گرما و آرامش مربوط به رنگ را فراهم می‌کنند و تحریکات شدید مرتبط  با رنگ زرد را از بین می‌برند. در نتیجه، رنگ‌های زرد کمرنگ می‌توانند انتخاب عالی برای هر اتاق خواب باشند زیرا به ایجاد یک فضای شاد و در عین حال آرام کمک می‌کنند.

سومین گزینه: سبز

دیر یا زود، رنگ سبز باید به این لیست اضافه شود. تنها یک‌بار قدم زدن در جنگل می‌تواند قدرت این رنگ را در تقویت آرامش و بهبود خواب نشان دهد.

ارتباط زیاد رنگ سبز با طبیعت به این معنی است که برای محیط زندگی ما کاملاً مناسب است. یک دلیل محکم که از این نظریه پشتیبانی می‌کند این واقعیت است که چشم انسان ابتدا برای دیدن رنگ سبز تکامل یافته است، زیرا رنگ سبز، آسان‌ترین رنگ برای دیدن است.

درست همانند گشت‌وگذار در طبیعت، یک اتاق خواب به رنگ سبز نیز می‌تواند به تقویت احساس آرامش، راحتی و امنیت کمک کند. از این رو، انتخاب طیف‌هایی از رنگ سبز برای اتاق خواب می‌تواند به ایجاد پناهگاهی مناسب برای پایان دادن به شلوغی‌های زندگی روزمره کمک کند.

تعدادی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین طیف‌هایی از رنگ سبز که می‌توان در نظر گرفت، رنگ‌های سبز-آبی، سبز-زرد، سبز تیره و سبز زیتونی است. با این حال، با در نظر گرفتن رنگ سبز، آزادی بیشتری در انتخاب طیف‌های مختلف رنگ خواهید داشت.

رنگ‌هایی که باید از انتخاب آن‌ها خودداری کرد

بدترین رنگ اتاق خواب کدام است؟ علاوه بر رنگ‌هایی که در بالا پیشنهاد شد، در اتاق خواب می‌توان از رنگ‌های کمرنگ، مات و طیف‌های روشن رنگ‌های مختلف و همچنین رنگ‌های خنثی استفاده کرد، بدون اینکه کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار دهند. با این حال، برای داشتن اتاقی آرامش‌بخش و راحت، باید از انتخاب این رنگ‌ها خودداری کنید:

بنفش

برای هزاران سال، در بسیاری از جوامع در سراسر جهان، استفاده از رنگ بنفش منحصر به پادشاهان و اشراف‌زادگان بود. امروزه نیز این رنگ در بسیاری از حوزه‌ها تجمل‌گرایی را نشان می‌دهد.

با این حال طبق تحقیقات، رنگ بنفش بدترین گزینه‌ای است که می‌توان برای اتاق خواب انتخاب کرد. این رنگ یکی از گزینه‌های تحریک کننده است زیرا روانشناسی رنگ توضیح می‌دهد که رنگ بنفش خلاقیت را زیاد می‌کند که از طرف دیگر می‌تواند رؤیاها و کابوس‌های شدیدتری را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: رنگ پلاستیکی چیست؛ انواع، روش اجرا، تفاوت آن با رنگ آکریلیک

خاکستری

اگرچه به نظر می‌رسد رنگ خاکستری رنگی عالی و خنثی و مات برای فضای اتاق خواب است، اما استفاده بیش از حد از رنگ خاکستری در اتاق خواب می‌تواند حالتی غم‌انگیز و حتی افسرده کننده ‌ایجاد کند که ممکن است از سلامت عمومی شما بکاهد.

قرمز

دلیلی وجود دارد که علائم توقف، چراغ راهنمایی و علائم مختلف هشداردهنده همه دارای رنگ قرمز هستند. در اصل، این رنگ بیشترین تضاد را با رنگ سبز و طبیعت دارد و تصویری هشداردهنده ایجاد می‌کند که بلافاصله حواس انسان را تحریک می‌کند.

اگرچه این ویژگی نیروبخش رنگ قرمز می‌تواند برای ایجاد شور و انرژی در اتاق خواب عالی باشد، اما می‌تواند محیط تحریک کننده‌ای را ایجاد کند که مانع از استراحت شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا