مقالات کارگشا

بهترین برندهای سیستم اعلام و اطفا حریق کدام اند؟

سیستم‌های اعلام و اطفا حریق ممکن است از نظر بسیاری یک عملکرد داشته باشند ولی همانطور که از نام آن‌ها هم پیداست، برخیاز آن‌ها تنها به اعلام حریق بسنده می‌کند و دیگری علاوه بر اعلام حریق از گسترش آن جلوگیری می‌کند و به کنترل آن از طریق‌های مختلف اقدام می‌کند. در ایم مقاله قصد داریم به معرفی بهترین برندهای سیستم اعلام و اطفا حریق بپردازیم. با کارگشا همراه شوید.

انواع سیستم‌های اعلام حریق کدام اند؟

سیستم‌های اعلام حریق به طور کلی به دو دسته خودکار و دستی تقسیم می‌شوند. نوع خودکار سیستم‌های اعلام حریق با استفاده از سنسورهایی که دارد به تشخیص دود، آتش، حرارت و سپس به هشدار اقدام می‌کند و از طریق تولید صدا یا آژیر خبررسانی را انجام می‌دهد. به طور کلی سیستم‌های اعلام حریق خودکار به دو گره آدرس‌پذیر و بدون آدرس تقسیم می‌شوند که در نوع آدرس‌پذیر پس از تشخیص سریعا به مراکز کنترل حریق نشانی سیستم نصب شده اطلاع رسانی می‌شود.

سیستم‌های اعلام حریق دستی در واقع همان اهرم‌های معمولا قرمز رنگی هستند که بیشتر در راهروها نصب می‌شوند که برای فعال سازی و اعلام حریق به حضور انسان نیاز دارند و در هنگامی که انسان در محل حضور ندارد عملا بلا استفاده هستند.

سیستم اعلام واطقا حریق

انواع برندهای سیستم اعلام حریق کدام اند؟

خوشبختانه در ایران هم برندهای خارجی سیستم اعلام و اطفا حریق و هم برندهای ایرانی موجود هستند و مشتریان می‌توانند به منظور خرید هر برند دلخواه به فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های آنان مراجعه کنند. از میان برندهای خارجی موجود در بازار ایران می‌توان به زیتکس، آریاک، سنس، تسلا و سایان اشاره کرد و از میان انبوه برندهای خراجی نیز می‌توان از زتا، آپولو، یونی پاس، اینیم، فایرگارد، هانی وال، پرلا و … نام برد. در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی‌های برخی از برندهای نام برده ، پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای نصب سیستم های اعلام حریق و جاگیری سنسورهای دود

برند زتا (Zeta)

محصولات شرکت زتا در حال حاضر شامل سیستم‌های اعلام حریق خودکار و دستی ، سیستم‌های هشدارهای اضطراری و صوتی، سیستم‌های تشخیص گازهای قابل احتراق و منوکسید کربن و کنترل پنل‌های پیشرفته است . دتکتور یا سنجشگرهای برند زتا به دلیل اخذ استانداردهای جهانی معتبر همچون LPCB، BSI، VDS بازار پرفروش و مورد استقبالی برای این شرکت انگلیسی در ایران به وجود آمده است.

برخی از ویژگی‌های برند زتا

  • دسترسی از طریق  رمز عبور چها رقمی  بجای کلید که احتمال گم شدن آن وجود دارد
  • امکان آزمایش مداراها و دتکتورها بصورت انفرادی
  • امکانات غیرفعال کردن زون‌ها و آژیرها
  • پشتیبانی از ۳۲ عدد دتکتور دودی یا حرارتی در هر زون
  • امکان تأخیر آژیر
  • دارای چهار مدار آژیر

برند جی اس تی (GST)

برند جی اس تی توسط یک شرکت در شمال چین تولید و روانه بازار می‌شود که در سال‌های اخیر در زمینه اعلام حریق حرفی برای گفتن دارد. تولیدات این شرکت در زمینه سنسورهای دود و حرارات، کنترل پنل، فلاشر، آژیر، شاسی دستی و … است. محصولات این شرکت علاوه بر اعلام حریق قادر به ایزوله کردن فضای آلوده شده از دیگر فضاها و قابلیت آزمایش به صورت انفرادی و فعال‌سازی به صورت دستی هستند.

برند آریاک الکتریک

این شرکت با بیش از 30 سال تجربه در صنعت اعلام و اطفا حریق در زمینه تولید انواع دکتورها و کنترل پنل‌ها فعالیت دارد. محصولات این شرکت مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان آتشنشانی تهران، دارای گواهینامه بین المللی ISO 9001 و 2008 است و خسارات احتمالی مصرف کنندگان این برند در مواقع حوادث توسط شرکت بیمه البرز تامین می‌شود.

شرکت آریاک در حال حاضر به تولید انواع دتکتورهای دودی، حرارت، کنترل پنل‌های 2 تا 6 و 8 تا 14 زون، انواع آژیر، فلاشر، چراغ سردرد و شاسی دستی می پردازد و می‌توان از محصولات این شرکت در پروژه‌های تجاری، اداری، صنعتی، درمانی، فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها، مدارس، انبارها، دفاتر و واحدهای مسکونی بهره برد.

شرکت تسلا

شرکت آشکارسازان ایرانیان از سال 1390 محصولات خود مانند کنترل پنل، دتکتور دود، دتکتور حرارت، شاسی اعلام حریق، آژیر فلاشر و … را با نام تجاری تسلا به بازار اعلام کرد. محصولات این شرکت از گارانتی مادم العمر بهره‌مند هستند و یکی از بهترین برندهای سیستم تعلام حریق به شمار می‌آیند.

شرکت سنس

شرکت فناوری سانا پژوهش گستر به تولید اجزای سیستم اعلام حریق کانونشنال مانند آژیر، دکتور حرارتی و دودی ، کنترل پنل و…. می‌پردازد که با نام تجاری سنس به بازار عرضه می‌شود. در ایران این سیستم اعلام حریق ایرانی از سیستم‌های آدرس‌پذیر است و می‌تواند جایگزین خوبی برای برندهای خارجی با قیمت بالاتر مانند جی اس تی باشد.

سیستم‌های اطفا حریق کدام‌اند؟

سیستم‌های اطفا حریق نیز مانند سیستم‌های اعلام حریق به گروه عمده دستی و خودکار تقسیم می‌شوند. سیستم‌های اعلام حریق دستی درواقع همان کپسول‌های اطفا حریق خشک و تر هستند که در تمام مکانها حضور دارند. سیستم‌های اعلام حریق خودکار به شبکه‌ای از لوله‌های آب و پاششگرهای خودکار گفته می‌شود که بلافاصله پس از اعلام حریق وارد عمل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: انواع سیستم اطفای حریق را به طور کامل بشناسید!

سیستم‌های اطفا حریق نیز انواع مختلفی مانند خشک، تر، آزاد و نیمه آزاد دارند که مکانیسم کلی آن‌ها پاشش آب از طریق اسپرینکرها یا پاششگرهای خودکار است. برای بهره‌برداری از سیستم اطفا حریق خودکار باید در مرحله گچ و خاک ساختمان اقدام به لوله گذاری مخصوص این سیستم شود و در ادامه مراحل نازکاری اسپرینکرها نصب شود. پاششگرهای خودکار نیز بر اساس نحوه قرارگیری در ساختمان به انواع، پایین‌زن، بالازن، دیواری و دکوراتیو (مخفی) تقسیم می‌شوند.

البته سیستم‌های اطفا حریق دیگری هم وجود دارند با تزریق گاز دی اکسید کربن اقدام به خفه کردن آتش می‌کنند و باعث پیشگیری از پیشرفت آن به دیگر مناطق می‌شوند. البته استفاده از این سیستم‌ها به دلیل ایجاد خفگی در بسیاری از مکان‌ها مرسوم نیست.

سیستم اطفا حریق

انواع برندهای سیستم اطفا حریق کدام‌اند؟

برند آئروسول پایروژن (Aerosol PyroGen)

شرکت آئروسول پایروژن یکی از شرکت‌های با اعتبار جهانی است که در زمینه اطفا حریق است که خوشبختانه در ایران نیز فعالیت می‌کند. نمایندگی انحصاری این شرکت در ایران با همین نام شناخته می‌شود. این شرکت به تولید شیرآلات و پاششگرهای خودکار و سایر تجهیزات اطفا حریق می‌پردازد و در مکان‌های استراتژیک ایران مانند مجلس شواری اسلامی و شرکت‌های معتبر مانند ذوب آهن اصفهان نیز ارائه خدمت کرده است.

برند انگوس (angus)

شرکت انگوس یکی از شرکت‌های مشهور در زمینه اطفا حریق است که بیشترین فعالیت آن در جهان در خصوص سیستم های اطفا حریق و تولید اسپرینکلرهای دکوراتیو و عادی است. این برند چینی در بازار ایران نیز فعال است و ارائه خدمت می‌کند.

برند فسکو fesco

شرکت فسکو نیز یکی از شرکت‌های تولید کننده اسپرینکر است که در سطح جهانی دارای شهرت است و در ایران نیز می‌توان محصولات این شرکت را از طریق نمایندگی‌های روش آن تهیه کرد.

معرفی متخصص

«چنانچه نیاز به نصب و راه اندازی سیستم اعلام واطفا حریق را دارید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

متخصص نصب سیستم اعلام واطفا حریق

سخن آخر

سیستم‌های اعلام و اطفا حریق یکی از سیستم‌های پیشرفته در صنعت ساختمان است که با رویکردی روبه رشد در این حوزه فعالیت دارند. در ایران نصب و راه‌اندازی سیستم‌های اعلام حریق برای ساختمان‌های بیش از پنج طبقه الزامی است و نصب و راه‌اندازی سیستم‌های اطفا حریق برای مکان‌های پرخطر مانند کارخانه‌ها، سالن‌ها، مکان‌های عمومی ضروری است.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا