اخبار ساختمانتکنولوژی

بزرگترین ساختمان جهان با پرینت سه بعدی در دبی ساخته شد!

فناوری‌های جدید در حوزه ساخت و ساز روز به روز در حال گسترش و پیشرفت هستند. بدون شک می‌توان ساخت و ساز با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی را یکی از بالقوه‌ترین این فناوری‌ها در نظر گرفت که هر روز با جنبه‌های نوینی از آن آشنا می‌شویم. چند ماه پیش بود که ساخت بزرگترین ساختمان با استفاده از تکنولوژی سه بعدی (3D) در شهر دبی آغاز شد. با به بهره برداری رسیدن این پروژه در ادامه با معرفی کامل آن با ما همراه باشید.

بزرگترین ساختمان ساخته شده با پرینت سه بعدی

شرکت ساخت و ساز رباتیک اپیس کور (Apis Cor) بعد از تمامی بررسی‌هایی که صورت داد تصمیم به ساخت بزرگ‌ترین ساختمان جهان با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی گرفت. این پروژه و ساختمان متعلق به شهرداری دبی است. در طراحی این ساختمان هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده است و در واقع طراحان سعی کرده‌اند به گونه‌ای طرح را به پیش ببرند که این فناوری چاپ سه بعدی را به چالش بکشند و از این رو با یک ساختمان کاملاً پیچیده و کامل سر و کار داریم.

بزرگترین سازه ساخته شده با پرینت سه بعدی

مشخصات بزرگترین ساختمان ساخته شده با پرینت سه بعدی

این سازه در واقع یک ساختمان اداری متعلق به شهرداری دبی است که در دو طبقه طراحی شده است. ارتفاع این ساختمان به 9/5 متر می‌رسد و کل مساحت زیربنای آن برابر با 640 مترمربع است و همان‌طور که می‌بینید سازه‌ای کاملاً بزرگ است. شرکت اپیس کور مدعی شده است که این ساختمان بزرگترین سازه‌ای است که تاکنون در سرتاسر جهان با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی (3D) ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: پرینتر سه بعدی ساخت خانه ؛ از نحوه کار تا آینده آن

مراحل ساخت

شکرت رباتیک اپیس کور به منظور ساخت یا نساختمان اداری از مصالح پایه گچ استفاده کرده است که به طور محلی در شهر دوبی تأمین می‌شود. از جمله چالش‌هایی که در این پروژه بر سر راه فناوری چاپ سه بعدی ساختمان قرار داده‌اند این است که این ربات پرینت سه بعدی را فضایی کاملاً باز نصب کرده‌اند تا ثابت کنند که این ماشین‌آلات پر هزینه می‌توانند در شرایط سخت جوی و بدون کنترل دما و رطوبت نیز همچنان به کار خود ادامه دهند.

مراحل ساخت بزرگترین ساختمان ساخته شده از طریق پرینت سه بعدی

در ساخت بخش‌های مختلف این ساختمان، با استفاده از یک جرثقیل ربات پرینت سه بعدی را جا به جا می‌کنند تا بتوانند ساخت ساختمان را مرحله به مرحله به پیش ببرند. ساختمان روی یک فونداسیون معمول قرار گرفته است و چهارچوب سه بعدی برای ستون‌ها در واقع با استفاده از بتن و میلگرد مسلح و تقویت شده‌اند. از دیگر نکاتی که باید عنوان داشت این است که اولاً برای کل این ساختمان تنها به یک ربات پرینت سه بعدی (3D) نیاز است و از طرفی نیز برای ساخت کف از دال‌های آماده استفاده شده است و در، پنجره و سقف نیز بعد از اتمام ساخت دیوارها توسط خود پیمانکار نصب خواهد شد.

مراحل ساخت بزرگترین ساختمان ساخته شده از طریق پرینت سه بعدی

تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنعت ساختمان

اجرای این پروژه نه تنها دانش و تجربه منحصر به فردی با شرکت اپیس کور می‌دهد بلکه گام مهمی در جهت ارتقای این تکنولوژی نیز قلمداد می‌شود. این پروژه به عنوان بزرگترین ساختمان ساخته شده با پرینت سه بعدی می‌تواند نقطه آغاز استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در ساخت ساختمان‌هایی دیگر باشد و قطعاً همین‌طور نیز خواهد بود. به طوری که این شرکت قصد دارد که در سال 2020 یک پروژه مسکونی بزرگ را در کشور ایالات‌متحده آمریکا طراحی و اجرا کند.

ساخت و ساز با استفاده از پرینت سه بعدی هم ارزان و هم سریع خواهد بود. فناوری ساخت سه بعدی تنها به استفاده از گچ محدود نمی‌شود و از هر ماده‌ای می‌توان در آن استفاده کرد. از همین رو، علاوه بر ساخت این ساختمان، گروهی از معماران آمریکایی با استفاده از این فناوری اقدام به بازآفرینی برخی از ساختار‌های طبیعی زمین کرده‌اند. علاوه بر این، شرکت واسپ (WASP) به عنوان توسعه دهنده تکنولوژی پرینت سه بعدی در ایتالیا در تلاش برای ساخت یک ماشین چاپ سه بعدی (3D) برای استفاده از خاک به منظور ساخت خانه‌های مسکونی بوده است.

سخن آخر

تکنولوژی پرینت سه بعدی (3D) از جذاب‌ترین فناوری‌های نوین محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر ارزش‌های آن در صنعت ساخت و ساز دو چندان شده است. پروژه ساختمان اداری شهرداری دبی به عنوان بزرگترین ساختمان ساخته شده با تکنولوژی پرینت سه بعدی را می‌توان گامی بزرگ در راستای استفاده هر چه بهتر و بیشتر از این تکنولوژی قلمداد کرد که در آن سعی شده است این تکنولوژی را از جنبه‌های مختلفی همچون پیچیدگی طراحی و شرایط آب و هوایی به چالش بکشند.

منبع
dezeen
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا