مقالات کارگشا

برق کشی ساختمان مسکونی چگونه است + معرفی برقکار ماهر

برقکشی ساختمان مسکونی یکی از مراحل ساخت خانه است که باید توسط یک فرد یا گروه متخصص و ماهر انجام شود. در این مقاله قصد داریم به زمان انجام عملیات برق کشی، قوانین، پیش نیازها و افرادی که در این زمینه ماهر هستند بپردازیم. در ادامه با کارگشا همراه باشید.

قوانین و استانداردهای برق کشی ساختمان مسکونی کدام است؟

در حرفه برق کشی ساختمان مانند هر حرفه دیگری یک سری قوانین و استانداردها وجود دارد که برق‌کاران حرفه‌ای آنان را به خوبی می‌شناسند و رعایت می‌کنند که در ادامه به طور خلاصه به آنان پرداخته می‌شود.

نحوه قرارگیری کلید و پریزها روی دیوار

  • همیشه ارتفاع تمام کلیدهای برق از کف خانه باید ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر باشد.
  • ارتفاع پریزها در آشپزخانه از کف آن باید ۶۰ و ۱۲۰ سانتی‌متر باشد (ارتفاع کم‌تر پریزها در آشپزخانه به دلیل مصارف آن‌ها برای لباسشویی و اجاق‌گاز است).
  • ارتفاع پریز در حمام باید از کف آن ۱۲۰ سانتی‌متر باشد و در جایی باشد که بخار، آب و رطوبت با آن در تماس نباشد.
  • ارتفاع کلید کولر آبی، پنکه سقفی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و … از کف باید۱۳۰ سانتی‌متر باشد.
  • تمامی کلیدها باید در یک ساختمان با هم تراز باشند که این کار در گذشته به وسیله شلنگ تراز انجام می‌شد و امروزه به وسیله لیزر انجام می‌شود.
  • فاصله پریزهای برق، تلفن و آنتن مربوط به قسمتی از ساختمان که تلوزیون در آن قرار می‌گیرد از کف باید ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر باشد که این امر به دلیل ارتفاع پایین تلوزیون است و بیشتر برای زیبایی و مخفی شدن پریزها انجام می‌شود.
  • فاصله جعبه فیوز ساختمان از لوله‌های گاز و آب باید بیش‌تر از ۱ متر باشد.
  • فاصله پنل و گوشی آیفون ساختمان از کف باید ۱۴۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر باشد که به دلیل ارگونومی بهتر و نوع کاربرد آن انجام می‌شود.
  • فاصله آویز لامپ‌ها از سقف ساختمان باید ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد که به دلیل کارایی بهتر و زیبایی سیستم روشنایی است.
  • فاصله قوطی‌های کلید و پریز از چارچوب در و پنجره‌ها باید ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر باشد.

بیشتر بخوانید: علت پریدن فیوز برق چیست؟

نحوه قرارگیری کلید و پریزها روی دیوار

برای برق کشی ساختمان مسکونی باید از چه نوع سیم‌هایی استفاده کرد؟

  • سیم‌های به کار برده شده برای کلید و پریزهای ساختمان باید سطح مقطع ۲/۵ میلی‌متری داشته باشند.
  • سیم‌های به کار رفته به عنوان سیم‌های اصلی برق باید سطح مقطع ۴ میلی‌متری داشته باشند.
  • سیم‌های به کار رفته برای کولر آبی باید سطح مقطع ۲/۵ میلی‌متری داشته باشند
  • سیم‌های به کار رفته برای کولر گازی باید سطح مقطع ۴ میلی‌متری داشته باشند.

برای برق کشی ساختمان مسکونی باید از چه نوع سیم هایی استفاده کرد؟

برای برق کشی ساختمان از فیوزهای چند آمپری باید استفاده شود؟

  • ظرفیت فیوز برای روشنایی باید ۱۰ آمپر باشد.
  • ظرفیت فیوز برای پریزها باید ۱۶ آمپر باشد.
  • ظرفیت فیوز برای کولرگازی و فیوز اصلی ساختمان باید ۲۰ آمپر باشد.
  • ظرفیت فیوز برای کنتور ساختمان باید ۲۵ آمپر باشد.

مراحل مختلف برق‌کشی ساختمان کدام‌اند؟

به طور کلی اگر برق‌کشی ساختمان برای واحد مسکونی درحال ساخت انجام شود به ترتیب شامل، نقشه خوانی و علامت گذاری جای قرارگیری کلید پریز و سیتم‌های روشنایی و تراز کردن آن‌ها، کنده کاری، لوله کشی و قوطی گذاری، سیم‌کشی و نصب است.

بیشتر بخوانید: 12 اشتباه رایج در تأسیسات برقی (و راه حل آنها)

نقشه خوانی و نقشه کشی

نقشه برق ساختمان را مهندس برق تهیه می‌کند و به برق‌کار ارائه می‌دهد تا بر طبق نقشه‌هایی که وی تهیه کرده است کار برق‌کشی انجام شود. در این نقشه بخش‌هایی از واحد مسکونی که قرار است المان‌های برقی در آن نصب شود توضیح داده شده است.

علامت گذاری و تراز کردن

در این بخش که در مرحله کچ و خاک سازه‌های در حال ساخت اجرا می‌شود، برقکار با رعایت فاصله‌های گفته شده در بالا با استفاده از شلنگ تراز یا لیزر اقدام به تراز کردن محل‌های قرارگیری کلید، پریز و لامپ و سپس شیارزنی آن‌ها می‌کند.

کنده کاری

در این مرحله برق‌کار محل‌های شیار زده شده که قرار است قوطی گذاری، لوله گذاری و لامپ گذاری شوند را می‌کند که معمولا  با استفاده از دستگاه انجام می‌شود.

لوله گذاری و قوطی گذاری

لوله کشی به منطور عبور سیم‌های برق انجام می‌شود و قوطی‌ها هم محفظه‌هایی هستند که کلید و پریزها در آن‌ها قرار می‌گیرند و از خطرات در امان می‌مانند. پس از لوله گذاری ادامه عملیات ساختمان سازی یعنی سفیدکاری و کف‌سازی انجام می‌شود تا تمام لوله‌ها و قوطی‌ها از معرض دید مخفی باشند.

سیم‌کشی

در این مرحله بخش سفید کاری ساختمان به پایان رسیده است و برق‌کار با بریدن بخش‌های اضافی لوله‌های تعبیه شده کار سیم‌کشی را آغاز می‌کند. در این بخش سیم‌ها از درون لوله‌ها به مقاصد خود می‌رسند و فیوزها نصب می‌شوند و در انتها تمامی اتصالات لهیم کاری می‌شوند.

نصب

پس از سیم‌کشی مرحله نصب می‌رسد که در آن برق‌کار به نصب کلید، پریز، جعبه تقسیم و آیفون می‌کند و کار برقکشی به پایان می‌رسد.

ثبت درخواست برقکار در کارگشا

برقکشی ساختمان های ساخته شده

برق‌کشی ساختمان‌هایی که کار ساخت و ساز آن‌ها به اتمام رسیده است و یا مالک درخواست سیم‌کشی مجدد را دارد با برق‌کشی ساختمان در حال ساخت تفاوت چندانی ندارد و تنها تفاوت آن در لوله گذاری است که به صورت روکار انجام می‌شود. البته گاهی نیز سبک دکوراسیون داخلی خانه به صورتی است که لوله‌های برق به صورت روکار کشیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از برق گرفتگی در هنگام بازسازی ساختمان با 10 راه حل ساده

برق کشی ساختمان را به چه کسی بسپاریم؟

سپردن برق‌کشی ساختمان به افراد ماهر امری مهم تلقی می‌شود زیرا برق‌کشی غیر تخصصی می‌تواند خدمات جبران ناپذیری را برای خانه و اهل آن داشته باشد. اگر در گوگل عبارت برقکشی ساختمان مسکونی را جست‌وجو کنید، سیل عظیمی از وب‌سایت‌های ارائه کننده خدمات برق ساختمان به سمت شما سرازیر می‌شود.

برخی از این وب‌سایت‌ها شرایطی را فراهم آورده‌اند که مشتریان به برق‌کارهای مشغول به کار در این آن‌‌ها نظر دهند که این نظرات می‌تواند در انتخاب یک برق‌کار ماهر کمک کننده باشند.

«چنانچه برای پروژه خود نیاز به برقکار ماهر دارید می توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

سخن آخر

برق‌کشی ساختمان برخلاف ظاهر ساده آن امری بسیار تخصصی و مهم است و باید این امر خطیر را بر عهده فرد یا گروهی خبره و کارآزموده سپرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود. گروه کارگشا از ماهرترین گروه ساختمان‌سازی در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش برق‌کشی ساختمان بهره می‌برد که می‌تواند کارگشای مسائل شما باشد.

نویسنده: حمیرا باجلان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا