معماری و زندگی

علت برق زدگی چشم ، پیشگیری و راهکارهایی برای برطرف کردن آن

معمولاً افرادی که به جوشکاری مشغواند دچار برق زدگی چشم می‌شوند، در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم علل برق زدگی چشم، پیشگیری از آن و راه‌های برطرف کردن درد ناشی از برق زدگی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا در هنگام برق زدگی چشم‌ هایتان سردرگم نشوید.

علت برق زدگی چشم چیست؟

برق زدگی چشم

برق زدگی چشم در اثر برخورد اشعه ماورابنفش با چشم‌ها اتفاق می‌افتد. قرنیه اشعه پرقدرت ماورابنفش را از خود عبور نمی‌دهد بلکه آن را جذب می‌کند و سبب می‌شود که این اشعه پرقدرت به سلول‌های سطح قرنیه آسیب وارد کند.

نور مستقیم خورشید، بازتاب نور خورشید در آب، بازتاب نور خورشید روی برف در ارتفاعات ( برف کوری)، مشعل جوشکاری، لامپ‌های هالوژنی، لامپ‌های بزرگ عکاسی و لامپ‌های سالن برنزه باعث برق زدگی چشم می‌شوند.

چرا در زمان جوشکاری در چشم‌ها برق می‌افتد؟

برق زدگی چشم

شایع‌ترین علت برق زدگی چشم نگاه کردن به شعله جوشکاری است. شعله جوشکاری که دارای اشعه بسیار پرقدرت و خطرناک ماورابنفش است، به سلول‌های قرنیه چشم آسیب جدی وارد می‌کند. جوشکاران تازه‌کار که پوشیدن عینک مخصوص را فراموش می‌کنند، دچار برق زدگی چشم می‌شوند. عینک مخصوص جوشکاری اشعه ماورابنفش را به خوبی جذب می‌کند و مانع ورود این اشعه پرقدرت به چشم‌ها می‌شود.

پیشگیری از برق زدگی چشم

برق زدگی چشم

برای پیشگیری از برق زدگی چشم نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای در امان ماندن از برق زدگی چشم بایستی از خیره شدن به خورشید، لامپ‌های هالوژنی، لامپ‌های بزرگ عکاسی و لامپ‌های سالن برنزه بپرهیزیم. خیره شدن به منبع‌های نور به چشم‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.
  • افراد جوشکار بایستی از عینک مخصوص جوشکاری در هنگام کار استفاده کنند، افراد عادی از دور هم نباید به نور حاصل از جوشکاری خیره شوند.
  • افرادی که در کوهستان‌های برفی هستند، بایستی از عینک‌های مخصوص (عینک اسکی) استفاده کنند.
  • عینک‌های مخصوص دیگری برای سالن‌های برنزه نیز وجود دارد.
  • قبل از خرید عینک محافظ جوشکاری و دیگر عینک‌ها بایستی از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید.

مطلب پیشنهادی: ایمنی و بهداشت در جوشکاری ، نکات ضروری + ویدئو آموزشی

علائم برق زدگی چشم

برق زدگی چشم

علائم برق زدگی چشم پس از چند ساعت از برخورد اشعه ماورابنفش ( معمولاً 6 تا 12 ساعت) شروع می‌شود، این علائم در زیر عنوان شده است:

  • درد چشم‌ها که ممکن است شدید یا خفیف باشد.
  • سوزش و خارش چشم‌ها
  • قرمز شدن (پرخون شدن) چشم‌ها
  • اشک‌آلود بودن چشم‌ها
  • ورم کردن صورت و پلک‌ها
  • تاربینی
  • افزایش حساسیت به نور
  • احساس وجود یک جسم در پشت چشم‌ها و احساس فشار به آن‌ها
  • فردی که دچار برق زدگی شده است، نمی‌تواند چشم‌هایش را باز کند. عدم توانایی بازکردن پلک‌ها
  • در برخی موارد سر درد و حالت تهوع

راهکارهایی برای برطرف کردن درد حاصل از برق زدگی چشم

اگر چشم‌ها در هنگام برق زدگی دچار عفونت نشوند، آسیب وارد شده به قرنیه 24 تا 72 ساعت ترمیم می‌شود، اما برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت بایستی چه کار کنیم؟

  • استفاده از ضد دردهای اپیوئیدی خفیف مثل اکسی‌کدون یا کدئین هر 4 تا 6 ساعت یک‌بار در کنترل درد برای 24 تا 48 ساعت استفاده شود. استفاده از ضد دردها زمان ترمیم قرنیه را کوتاهتر می‌کند.
  • استفاده از یک داروی آرام‌بخش و خواب‌آور همزمان با خوابیدن بیمار نیز توصیه می‌شود تا ترمیم قرنیه سرعت بیشتری پیدا کند.
  • به مدت 1 یا 2 روز (روزی 3 تا 4 بار) از پمادهای استریل آنتی‌بیوتیکی در چشم استفاده کنید. استفاده از پمادهای استریل آنتی‌بیوتیکی از عفونت‌های سطحی چشم جلوگیری می‌کند و همین طور باعث کاهش علائم برق زدگی می‌شود.

نکته بسیار مهم: استفاده از بی‌حس‌کننده‌های موضعی همچون تتراکائین برای کنترل درد در برق زدگی چشم توصیه نمی‌شود. استفاده مکرر از این بی‌حس‌کننده ها موجب آسیب پایدار به قرنیه و از دست دادن بینایی می‌شود.

نکاتی که پس از برق گرفتگی چشم بایستی رعایت کنید؟

پس از اینکه علائم بروز پیدا کرد و مطمئن شدید که دچار برق زدگی شده‌اید، نکات زیر را انجام دهید:

  • بهتر است پس از بروز علائم برق زدگی چشم فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • به خصوص در زمان برق گرفتگی هرگز به چشمانتان دست نزنید، ممکن است دستانتان آلوده باشد و باعث عفونت چشم‌هایتان شود.
  • همان طور که گفته شد، آسیب وارد شده به قرنیه در هنگام برق زدگی یک تا سه روز ترمیم می‌شود، در این مدت به چشمانتان فشار نیاورید، تماشای تلویزیون، مطالعه و هر فعالیتی که به چشمتان فشار می‌آورد، کنار بگذارید. در خانه بمانید و استراحت کنید، اشعه ماورابنفش خورشید نیز به چشمان برق زده شما آسیب وارد می‌کند، درصورت بیرون رفتن حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • اگر به نور مستقیم خورشید خیره شدید یا در هنگام جوشکاری از عینک مخصوص استفاده نکردید، هرگز اشتباه خود را تکرار نکنید، زیرا تماس مداوم با اشعه خطرناک ماورابنفش به آسیب پایدار قرنیه منجر شود.

راهکارهای خانگی برق زدگی چشم

برق زدگی چشم

برای برق زدگی چشم راهکارهای خانگی هم وجود دارد، البته من تاکنون از این راهکارها هیچ‌گاه استفاده نکرده‌ام. همان‌طور که می‌دانید، چشم عضوی حساس از بدن است پس اگر به این روش‌ها اعتقادی ندارید، این راهکارها را انجام ندهید.

استفاده از شیر

شیر دارای آنزیم‌های طبیعی می‌باشد که خشکی و خارش چشم‌ها را کاهش می‌دهد. مقداری پنبه به شیر آغشته کنید و آن را روی چشمان آسیب‌دیده مالش دهید.

استفاده از سیب‌زمینی

یک سیب‌زمینی خنک را برش دهید و یک دستمال کاغذی را با آب خیس کنید. سیب زمینی را بین دستمال خیس قرار دهید و آن را روی چشمانتان قرار دهید.

استفاده از خیار

یک عدد خیار خنک را برش دهید سپس برش‌های خیار را روی چشمانتان قرار دهید.

استفاده از گلاب

گلاب خاصیت ضد خارشی دارد و تورم چشمان را کاهش می‌دهد. مقداری گلاب خنک و پنبه آماده کنید. پنبه را به گلاب آغشته کنید و به مدت 10 دقیقه روی چشمانتان بگذارید.

استفاده از موز

موز را له کنید تا کاملاً خمیر شود، موز له‌شده را روی پلک‌های بسته بگذارید و پس از 3 تا 5 دقیقه آن را با آب خنک بشویید. موز مملو از ویتامین B2 است و خشکی و اتهاب چشم‌ها را کاهش می‌دهد و مانع پوسته پوسته شدن آن می‌شود.

استفاده از روغن بادام

بادام سرشار از ویتامین E14 است و به عنوان یک روان‌کننده برای چشم محسوب می‌شود. روغن بادام را روی پلک‌های بسته و زیر چشم بمالید، این کار را روزی دو بار انجام دهید.

استفاده از دستمال خیس برای درمان سوزش چشم

یک دستمال نرم و تمیز را با آب خنک خیس کنید و به مدت 10 دقیقه روی چشمانتان بگذارید. این کار را هم دو بار در روز انجام دهید. دستمال خیس نیز درد و تورم چشم‌ها را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

چشم‌ها در اثر برخورد با اشعه ماورابنفش دچار برق زدگی می‌شوند.  قرنیه چشم در برابر این اشعه خطرناک حساس است، اشعه پرقدرت ماورابنفش به ساختار قرنیه رخنه می‌کند و به سلول‌های آن آسیب می‌زند. به طور معمول جوشکاران تازه‌کار که استفاده از عینک مخصوص را فراموش می‌کنند، دچار برق زدگی چشم می‌شوند، این افراد اگر به چشم‌هایشان فشار نیاورند و بهداشت اطراف چشم را رعایت کنند، چشم‌هایشان دچار عفونت نمی‌شوند و خیلی زود ترمیم خواهند شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا