بازدهی انرژی و ساختمان پایدار، راهکاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی یکی از اصلی ترین چالش های جهانی در چنددهه اخیر بوده است و بسیاری از دولت ها، ارگان ها و سازمان های بین المللی، به صورت اساسی به مقوله پرداخته و راهکارها، قوانین و دستورالعمل های بسیار زیادی را نیز توسعه داده اند. استفاده از تکنولوژی های روز نیز یکی دیگر از روش ها و ابزار کمک به کاهش تغییرات اقلیمی می باشد. مقاله حاضر به بررسی نقش بازدهی انرژی و ساختمان پایدار به عنوان راهکاری برای این چالش هزاره سوم پرداخته است. مثال ها و برخی از راهکارهای ارائه شده، تجربیات شرکت زیمنس در این خصوص بوده است. 

آمار و داده ها

بر اساس داده های آزمایشگاهی و علمی، ادعا شده است که هر یک هکتار فضای سبز توانایی جذب 6 تن دی اکسید کربن را در طول سال دارا می باشد که تقریباً این فضا، معادل مساحت یک زمین فوتبال می باشد. 

از طرف بر اساس داده های بین المللی، انتشار گاز دی اکسید کربن از سال 1995 تا 2011 رشدی 700% درصدی داشته و به حدود 31600 میلیون تن در سال 2012 رسیده بود. 
کشورهای مختلف در سطح دنیا، سهمی متفاوت از انتشار گاز دی اکسید کربن دارد. همانگونه که در شکل ذیل ملاحظه میگردد، کشورهای چین و آمریکا به ترتیب با 21% و 16% از کل گاز منتشر شده، بالاترین سهم را در این خصوص دارا می باشند. 
 
بر اساس این آمار برای مقابله با انتشار گاز دی اکسید کربن در سال 2012 نیاز به 5 میلیارد هکتار فضای سبز دارد که این میزان فضای سبز 6 برابر مساحت کل کشور استرالیا می باشد. 

آلایندگی زندگی شهری

مردم در سراسر جهان در دو بخش شهری و روستایی سکونت دارند که نرخ رشد جمعیت شهری روز به روز در حال افزایش بوده و طبیعتاً تقاضاها و نیازهای زندگی شهری نیز روز به روز در حال گسترش می باشد. بر اساس آمارهای بین المللی، حدود 50% از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند اما این جمعیت شهری حدود 60% از کل انرژی جهان را مصرف نموده و عامل انتشار 70% از گازهای گلخانه ای می باشند. 
شرکت زیمنس به عنوان یکی از پیشروترین شرکت های بین المللی در خصوص پیاده سازی سیستم های مدیریت ساختمان و بهره وری انرژی، از سال 1995 توانسته است حدود 6700 ساختمان و برج را در سطح جهان هوشمندسازی نموده و سیستم اندازه گیری و مدیریت مصرف انرژی را پیاده سازی نماید که این پروژه ها توانسته اند سهمی معادل 1.5 میلیارد دلار آمریکا در کاهش هزینه های ناشی از انرژی صرفه جوئی مالی داشته باشد. 

برج 101 چین تایپه، بلندترین ساختمان سبز جهان

این برج در چین تایپه و در سال 2004 به بهره برداری رسید و در آن سال به عنوان دومین برج بلند جهان شناخته میگردید و دارای 101 طبقه روی زمین به ارتفاع 508 متر و 5 طبقه زیر زمین می باشد. این برج در سال 2008 به سیستم هوشمند مجهز گردید. 
  
نتایج به روزسانی و هوشمندسازی این برج گویای این واقعیت بود که 17% از کل انرژی مصرف این برج که معادل 700 هزار دلار آمریکا در سال است، کاهش پیدا نمود. این کاهش انرژی، علاوه بر صرفه جوئی انرژی، منجر به کاهش 3000 تن گاز دی اکسید کربن درسال می گردد که معادل پیمایش یک خودرو به میزان 22.140.000 کیلومتر می باشد که حدود 550 دور از کل کره زمین را شامل می شود. 
 
راهکارهای هوشمند این پروژه شامل موارد ذیل بوده اند:

این راهکارها منجر به کاهش میزان مصرف آب در حدود 28000 تن در سال، 1261 تن پسماند و 4.8 میلیون کیلووات ساعت انرژی در سال گردید. 

منبع: وبسایت زیمنس

خروج از نسخه موبایل