معرفی انواع قفل درب آپارتمان از هوشمند و توکار تا ضد سرقت

استفاده از قفل­ها برای تأمین امنیت خانه بسیار مؤثر است. وجود قفل در درب­ها باعث می­شود تا قفل­ها با یک کلید مختص به خودش باز شوند. همچنین از گذشته­های دور تا به حال برای تأمین امنیت و جلوگیری از سرقت، از قفل­ها در قفسه­ها، گنجه­ها و همچنین بسته نگه‌داشتن درب­های ورودی استفاده می‌شده است.

امروزه با طراحی­های متنوعی که سازندگان در قفل‌ها انجام می­دهند، قفل­هایی با طرح­های متفاوت و با امنیت بسیار بالاتر از قبل وجود دارند. در این مطلب قصد داریم به معرفی و توضیح انواع قفل درب آپارتمان بپردازیم؛ اگر به امنیت خانه یا محل کار خود اهمیت می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم این مطب را از دست ندهید.

انواع قفل درب آپارتمان

مالکان ساختمان‌ها و واحدهای اداری و تجاری بسته به اهمیتی که برای امنیت محل خود می‌دهند، از گزینه‌های متعددی از انواع قفل درب آپارتمان استفاده می‌کنند؛ این قفل‌ها عبارت‌اند از:

قفل دیجیتال هوشمند

یکی از انواع قفل درب آپارتمان که در جاهای مختلفی از آن‌ها استفاده می‌کنند، قفل دیجیتال هوشمند است.  از قفل‌های الکترونیکی معمولاً برای محیط‌های داخلی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد اغلب قفل‌ هوشمند و قفل‌های الکترونیکی را در یک دسته‌بندی قرار می‌دهند که نادرست است. قفل‌های هوشمند می‌توانند الکترونیکی باشند، اما همه قفل‌های الکترونیکی ممکن هستند هوشمند نباشند.

دانستن تفاوت این موضوع اغلب کاری نسبتاً آسان است و یکی از مواردی است که در انتخاب از میان انواع قفل درب آپارتمان به شما کمک خواهد کرد. استفاده از قفل‌های الکترونیکی یا قفل‌های هوشمند در یک ملک مسکونی بیشتر در مواردی انجام می‌شود که نیاز ذاتی به کنترل دسترسی بهتر وجود داشته باشد، این به معنای امنیت بیشتر، کارایی بالاتر و سهولت در استفاده است.

افرادی که قصد استفاده از قفل‌های الکترونیکی را دارند، مهم است که نحوه کار این قفل‌ها و همچنین میزان آسیب پذیری‌های موجود برای این نوع قفل‌ها را درک کنند. با انجام این کار اطمینان حاصل می‌شود که در صورت بروز هر گونه خطر، آمادگی کافی برای مقابله با آن وجود دارد.

به عنوان مثال شما نمی‌خواهید از قفل‌های الکترونیکی استفاده کنید که در هنگام قطع برق امنیت منزل شما را به خطر بیاندازد. همچنین لازم به ذکر است بسیاری از قفل‌های هوشمند در کنار فناوری‌های هوشمند الکترونیکی که دارند، دارای قفل کلید خور نیز هستند. به طور کلی، بهترین نوع قفل برای آپارتمان‌ها، «قفل دیجیتال هوشمند» است.

بیشتر بخوانید: تفاوت قفل دیجیتال و قفل سنتی در چیست؟

قفل توکار

یکی از انواع قفل درب آپارتمان قفل توکار است. این نوع قفل شبیه به قفل دستگیره اهرمی است که بیشتر در فضاهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر آپارتمان‌های قدیمی از قفل توکار استفاده می‌کنند، که معمولاً هم بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند به جای داشتن این قفل، از قفل‌های نسل جدید‌تر استفاده کنند. هیچ مشکلی در این مورد استفاده از این قفل وجود ندارد، زیرا مزایای زیادی دارد.

قفل توکار عموماً از سخت‌افزارهای پیچیده‌ای تشکیل شده است که بر روی درب ورودی خانه نصب می‌شود. برخی از قسمت‌های اصلی این قفل عبارت‌اند از سیلندر قفل و بادامک (که قفل را درگیر می‌کند و اجازه می‌دهد تا درب قفل شود). یکی از عواملی که به محبوبیت قفل توکار کمک کرده است، مقاومت بالای آن است.

اگرچه قفل‌های چفت کلید خور به دلیل استحکام بالایی که دارند، در بین انواع قفل درب آپارتمان مشهور هستند، اما قفل‌های توکار نیز به همان اندازه قابل احترام می‌باشند و به عنوان برخی از مطمئن‌ترین قفل‌های موجود در بازار در نظر گرفته می‌شوند.

از این نوع قفل‌ها نیز معمولاً در مجتمع‌های آپارتمانی بزرگ استفاده می‌شوند. حضور این قفل‌ها معمولاً حاکی از آن است که امنیت در خط مقدم اولویت‌های کاربران قرار دارد.

قفل چفت کلید خور

قفل چفت کلید خور که مطمئناً یکی از محبوب‌ترین انواع قفل درب آپارتمان است، به طور گسترده‌ای برای درب‌های واحدهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل محبوبیت زیادی که این نوع قفل‌ها دارند، آن‌ها را حتی می‌توان در مکان‌های تجاری و اداری نیز به وفور مشاهده کرد.

اکثر صاحبان املاک با قفل چفت دار تک سیلندر آشنا هستند؛ چرا که می‌تواند زیر مجموعه‌ای از انواع قفل چفت کلید خور باشد. از این قفل برای ایمن کردن درب‌های بیرونی استفاده می‌شود. همه قفل‌های چفت دار به یک شکل ساخته نمی‌شوند، به همین دلیل یک سیستم درجه‌بندی وجود دارد که به شما در مورد این‌که قفل تا چه میزان نیرو را می‌تواند تحمل کند، سرنخ‌های لازم را می‌دهد. انواع اصلی قفل چفت کلید خور شامل تک سیلندر و دو سیلندر هستند.

تفاوت بین این دو نوع قفل در این است که تک سیلندر دارای یک سیلندر کلید خور در یک طرف درب است؛ در حالی که نوع دو سیلندر آن، در هر دو طرف درب از سیلندر کلید خور استفاده می‌کند. قفل‌های یک سیلندر به مراتب پرکاربردتر هستند، اما برخی از مالکان تصمیم می‌گیرند از مدل‌های دو سیلندر برای مزایای امنیتیِ اضافی آن استفاده کنند.

قفل یک سیلندر می‌تواند احتمال سرقت و باز کردن درب آپارتمان را تا حدودی افزایش دهد. افرادی که از این نوع قفل استفاده می‌کنند، معمولاً لایه‌های امنیتی بیشتری را برای عدم ورود سارقان تعبیه می‌کنند.

قفل توپی یا پیچی

یکی از انواع قفل درب آپارتمان قفل توپی یا پیچی است. اگر مجبورید در سی ثانیه درب خانه را باز کنید، پس حتماً قفل درب منزل شما از نوع توپی یا پیچی است. احتمالاً بعضی از این دستگیره‌ها بر روی درب بیرونی نیز نصب می‌شوند، اما کاربرد اصلی آن برای درهای داخلی آپارتمان است.

قفل‌های توپی به دلیل محدودیت امنیتی که دارند برای استفاده در درب‌های ورودی خانه ایده‌آل نیستند. برخلاف قفل چفت‌دار، مدل‌های توپی به راحتی تحت فشار باز می‌شوند. از این قفل‌ها می‌توان در درب‌های خارجی استفاده کرد، اما فقط تا زمانی که از طریق قفل‌های چفت‌دار به خوبی تقویت شده باشند.

قفل دستگیره‌ای اهرمی

این قفل‌ها شبیه به قفل چفت کلید خور هستند، اما قفل اهرمی استوانه‌ای هم برای مکان‌های مسکونی و هم تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با مقایسه بین این دو قفل، به نظر می‌رسد که قفل اهرمی استوانه‌ای ساده‌ترین کاربرد را دارد.

ساختار قفل دستگیره‌ای اهرمی که از انواع قفل درب آپارتمان است، به نحوی است که به خودی خود باعث ورود و خروج آسان‌تر و کارآمدتر می‌شود. اگرچه قفل‌های اهرمی برای مصارف مسکونی مناسب هستند، اما برای درب‌های بیرونی که دسترسی به خانه شما را فراهم می‌کنند، راه‌حلی ایده‌آل نیستند.

بسیاری دیگر از انواع قفل درب آپارتمان نیز وجود دارند که برای مصارف خارجی مناسب هستند، بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم از قفل‌های اهرمی استوانه‌ای استفاده نکنید. دلیل اصلی این توصیه هم این است که درب به راحتی توسط سارقین باز می‌شود؛ بنابراین، قفل دستگیره‌ای اهرمی مشابه با دستگیره‌های پیچی می‌توانند به عنوان بهترین قفل‌ها برای درب‌های داخلی خانه در نظر گرفته شوند و شاید یکی از بدترین‌ها از نظر امنیت، برای درب‌های خارجی ساختمان.

قفل پشتی شب‌بندی

این نوع قفل­ها برای بعضی از درب­ها مانند درب حیاط و یا پارکینگ مناسب می­باشد. این قفل از قسمت جلو به وسیله کلید و از قسمت پشتی به وسیله دستگیره‌ی کوچکی که متصل به زبانه کوچک می­باشد باز می‌شود و یا به وسیله کلید باز و بسته می­شود. قفل­های پشتی شب‌بندی مانند قفل­های مغزی، زبانه شب‌بند ساده که به شکل میله استوانه‌ای می­باشند و دارای دو گام یا سه گام می­باشند.

قفل الکترونیکی یا برقی

یکی از انواع قفل درب آپارتمان قفل الکترونیکی یا برقی است؛ ساختمان­های جدید نیز همگی مجهز به سیستم درب ورودی برقی هستند. در این ساختمان­ها و این نوع درب­ها از قفل­های برقی برای بلند کردن و رها کردن اشیا و همچنین برای صفحات آهنی با جریان برق 12 و 24 ولت استفاده می­کنند. از قفل­های برقی برای ورودی داخل ساختمان هم استفاده می­کنند. این قفل­های ضد سرقت، امنیتی بسیار بالا دارند.

قفل درب ورودی ساختمان

داخل ساختمان نیز نیاز به قفل دارد. شاید برای برخی افراد این سؤال پیش بیاید که چرا باید داخل ساختمان درب‌ها قفل شود؟ به منظور بالا بردن امنیت داخلی، همه درب­های داخلی هم باید دارای قفل باشند. مهم‌ترین ویژگی این قفل­ها این است که از دسترسی کودکان به برخی نقاط خانه جلوگیری شود.

برای این‌که بتوان بخش­های داخلی ساختمان مانند اتاق، خواب، سرویس بهداشتی و… را مجهز به قفل کرد، هر یک از درب­های نصب شده نیاز به قفل مخصوص دارند. در ادامه به انواع قفل درب آپارتمان برای امنیت درب‌های داخلی اشاره می‌کنیم.

قفل درب اتاق خواب

درب اتاق خواب که معمولاً برخی وسایل قیمتی نیز در آن نگهداری می­شود، نیاز به قفل محصول به خود را دارد. یکی از انواع قفل درب آپارتمان که گزینه مناسبی برای درب اتاق خواب است، قفل درب کلیدی می‌باشد. قبل از انتخاب قفل کلیدی باید به جنس درب توجه شود؛ این نوع قفل­ها برای عرض­های زیاد استفاده می­شوند؛ پهنای مناسب برای آن‌ها معمولاً6.5 سانتی‌متر می­باشد. سعی کنید حتماً کلید این قفل را همراه داشته باشید.

قفل درب سرویس

درب­های سرویس بهداشتی در خانه باید مقاوم باشند. در کنار مقاومت آن‌ها، قفل‌شان هم از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولاً جنس درب سرویس بهداشتی آلومینیومی و در آن قفلی با پهنای کم مثلاً 4.5 سانتی‌متر و درب سرویس چوبی قفلی با پهنای زیاد 6.5 سانتی‌متر استفاده می­کنند.

قفل درب آهنی یا تراس

در خانه­های آپارتمانی معمولاً تراس وجود دارد؛ تراس در این خانه­ها حکم حیاط را دارد. عموماً جنس درب تراس‌ها از آهن می­باشد؛ قفل مخصوص درب تراس معمولاً از نوع سوئیچی انتخاب می­شود که باید عرض کمی داشته باشند و پهنایی مناسب؛ که برای درب­های آهنی 2.5، 3.5، 4.5 سانتی‌متر است. از قفل­های شاخ دار هم می‌توان برای درب­های تراس استفاده کرد که البته گزینه‌های خیلی مناسب نیستند.

قفل برقی مگنت کوچک برای دکوراسیون ساختمان

یکی از انواع قفل درب آپارتمان برای استفاده در فضای داخلی منازل، قفل برقی مگنت است. معمولاً در درب­های دکور از قفل مگنت یا قفل آهن‌ربایی استفاده می­شود. این نوع قفل­ها کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی نظیر کمد لباسی، کشوی میز و انواع کابینت­ها دارند. در واقع این قفل­ها به دلیل مخفی بودن، ظاهر دکوراسیون را دل‌پذیرتر و زیباتر از قفل­های معمولی می­کنند.

خروج از نسخه موبایل