مقالات کارگشا

انواع سنگ ازاره ، بهترین جنس سنگ ازاره + معرفی سنگ کار های ماهر

ساختمان‌ها هم در بیرون تحت تأثیر تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی مختلف قرار‌ می‌گیرند و هم در فضای داخل مداوم در مواجه با ضربات و فشار‌های مختلف قرار دارند و همین موضوع اهمیت به کارگیری روش‌ها و اقداماتی برای افزایش حداکثری مقاومت ساختمان را لازم‌ می‌سازد. سنگ ازاره از جمله مصالحی است که به منظور افزایش مقاومت دیوارهای ساختمان در برابر عوامل مختلف به کار برده‌ می‌شود.

انواع سنگ ازاره

سنگ ازاره که سنگ مثنی یا تیشه هم خوانده‌ می‌شود انواع مختلفی دارد. نوع انتخابی سنگ ازاره برای کاربرد در پای ساختمان‌ها بستگی به هدف شما هم دارد، به طوری که اگر در فضای داخلی ساختمان قصد استفاده از سنگ ازاره را دارید‌، می‌توانید علاوه بر سنگ از ازاره‌هایی از جنس چوب، آلومینیوم، فایبرگلاس و سفال هم استفاده کنید که همخوانی بیشتری با فضای داخلی خواهند داشت. ازاره‌های سنگی بر حسب نوع سنگ انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها‌ می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادیسنگ کاری ساختمان : انواع + هزینه و ترفندهای اجرای آن

انواع سنگ‌های مورد استفاده به عنوان سنگ ازاره

وجه مشترک تمامی سنگ‌هایی که در سنگ ازاره به کار برده‌ می‌شود مقاومت بالای آن‌ها در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و ضربات مختلف وارد شده بر آن است. بر همین اساس از مهم‌ترین سنگ‌های به کار رفته در ازاره‌ می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • گرانیت
  • مرمر
  • تراورتن
  • سفال
  • بتن

سنگ ازاره از جنس گرانیت

گرانیت از جمله سنگ‌هایی است که به دلیل شرایط تشکیل آن از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربات و شرایط مختلف جوی برخوردار است. از همین رو بسیار در اجرای ازاره استفاده‌ می‌شود. گرانیت روشن و تیره دو نوع اصلی گرانیت هستند. گرانیت نوع روشن نسبت به تیره از مقاومت بیشتری برخوردار است که دلیل آن هم به محتوای بالای کوارتز موجود در آن بر‌ می‌گردد. از این رو توصیه‌ می‌شود در صورت استفاده از گرانیت در سنگ ازاره حدالامکان از نوع روشن آن استفاده شود.

سنگ ازاره گرانیت

مقاومت و استحکام بالا از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع از سنگ‌های ازاره است اما قیمت بالای گرانیت نسبت به سایر سنگ‌ها نقطه ضعفی است که بسیاری در استفاده از این سنگ‌ها پشیمان‌ می‌کند. از طرفی هم ویژگی‌های زیباشناختی گرانیت به گونه‌ای است که استفاده از آن در فضای داخلی خانه‌ها چندان باب میل بسیاری از افراد نیست و به همین دلیل بیشت در فضاهای خارجی استفاده می‌شود.

سنگ ازاره از جنس مرمر

مرمر نیز از سنگ‌های پرکاربرد در ساخت و اجرای سنگ ازاره است. مرمر که یک نوع سنگ دگرگون شده تحت فشار و گرمای بسیار زیاد به شمار‌ می‌آید، در واقع از سنگ آهک تشکیل شده است. فشار و گرما در طول فرایند تشکیل سنگ مرمر موجب افزایش قابل توجهی در مقاومت فیزیکی و شیمیایی سنگ مرمر‌ می‌شود. از همین رو از سنگ‌های پرکاربرد و محبوب در اجرای ازاره محسوب‌ می‌شود.

سنگ ازاره مرمر

مرمر به لحاظ زیباشناختی هم مزیت‌های زیادی دارد و بر خلاف سنگ گرانیت که شاید چندان مناسب فضای داخلی نباشد برای کاربرد در فضاهای داخلی هم بسیار مناسب است. به لحاظ قیمتی نیز ازاره‌های ساخته شده از سنگ مرمر نیز قیمت نسبتاً بالایی دارند که این مسئله خود یک نقطه ضعف به حساب‌ می‌آید.

سنگ ازاره از جنس تراورتن

تراورتن پرکاربرد‌ترین سنگ در اجرای ازاره است. تراورتن به عنوان یک سنگ آهکی از مقاومت خوبی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف برخوردار است. از طرفی هم این سنگ در کشور ما ایران بسیار فراوان است و همین مسئله باعث ارزان‌تر شدن آن نسبت به سنگ‌های گرانیت و مرمر شده است.

سنگ ازاره تراورتن

سنگ تراورتن به لحاظ زیباشناختی هم نکات مثبت زیادی دارد و‌ می‌توان آن را در فضاهای داخلی و بیرونی به راحتی به کار برد. مقاومت سنگ ازاره از جنس تراورتن اگرچه در مقایسه با گرانیت و مرمر پایین‌تر است اما ارزان‌تر بودن این نوع از سنگ‌های ازاره‌‌ای مهم‌ترین دلیل روی آوردن افراد به استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است.

سنگ ازاره از جنس ماسه سنگ

ماسه‌سنگ‌ها نیز از جمله مصالح کاملاً طبیعی هستند که با توجه به مقاومت و ماندگاری بالایی که دارند در بسیاری از سطوح به‌عنوان مصالحی برای افزایش مقاومت به کار گرفته می‌شوند. ماسه‌سنگ‌ها از کانی‌های مختلفی تشکیل‌شده‌اند که کوارتز اصلی‌ترین آن‌ها است. بعضی از ماسه‌سنگ‌ها حاوی بیش از 90 درصد  کوارتز هستند. این موضوع بدین معناست که ماسه‌سنگ‌ها نیز از مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و ضربه برخوردار هستند و به همین دلیل کاربرد آن‌ها به‌عنوان ازاره می‌تواند انتخاب معقول و توجیه‌پذیر باشد.

سنگ ازاره ماسه سنگ

سنگ ازاره از جنس سفال

سنگ‌های ازاره از جنس سفال از دیگر انواعی هستند که زیاد مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. این نوع از سنگ‌های ازاره اگرچه مقاومت بالایی در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی دارند اما به دلیل ساختار فیزیکی و شکننده بودن، مقاومت کمی در برابر ضربات دارد و از این رو بسیار به ندرت در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. ارزان بودن، تنوع در طرح و رنگ‌ و جنبه زیباشناختی آن از مهم‌ترین مزیت‌های سنگ ازاره سفالی هستند.

سنگ ازاره از جنس بتن

به دلیل بسیاری از محدودیت‌ها مانند هزینه و در دسترس نبودن بسیاری از مصالح، امروزه نوعی از ازاره‌ها در بازار موجود هستند که از بتن و سیمان ساخته شده‌اند. این سنگ‌های ازاره که در طرح‌ها و مدل‌های بسیاری در دسترس هستند با توجه به فرایند ساخت‌ها از ویژگی‌های مختلفی برخوردار هستند. کلی بسیاری از آن‌ها علاوه بر مقاومت ضربه‌‌ای بالا، مقاومت خوبی نیز در برابر رطوبت دارند. ناگفته نماند که به دلیل فراوان بودن سنگ‌هایی مانند تراورتن استفاده از ازاره‌های بتنی و سیمانی در ایران بسیار کم دیده‌ می‌شود.

سنگ ازاره بتنی

بهترین سنگ ازاره کدام است؟

انتخاب یکی از انواع سنگ ازاره به عوامل مختلفی مانند بودجه و هدف شما از استفاده از آن بستگی دارد. از آنجایی که در بازار ایران در بیشتر مواقع بودجه حرف اول را‌ می‌زند، سنگ ازاره از جنس تراورتن به دلیل قیمت مناسب و همچنین مقاومت بالا بهترین گزینه حال حاضر بازار ایران است. از طرفی هم تراورتن نیاز‌های فرد از لحاظ جنبه‌های زیباشناختی را هم برآورده‌ می‌کند.

به طور کلی از لحاظ مقاومت سنگ‌های گرانیت و مرمر از حداکثر مقاومت ممکن برخودار هستند و مناسب فضاهای داخلی و به ویژه خارجی هستند. سنگ ازاره از جنس سفال بیشتر مناسب فضای داخلی است. ازاره بتنی نیز بستگی به نوع آن‌ می‌تواند در شرایط مختلفی به کار برده شود.

نصب سنگ ازاره را به چه کسانی بسپاریم؟

بعد از انتخاب نوع سنگ ازاره نوبت به انتخاب کسانی است که باید آن را اجرا کنند. برای این کار دو راه پیش رو دارید. یا می‌توانید به روش سنتی عمل کنید و به صورت حضوری به دنبال چنین اشخاص یا شرکت‌هایی بگردید یا‌ می‌توانید دست به دامان اینترنت شوید.

امروزه بستر‌های بسیار مناسبی برای به کارگیری افراد حرفه‌‌ای برای اجرای سنگ ازاره وجود دارد. یکی از بهترین بستر‌ها سامانه کارگشا است. شما می‌توانید بعد از انجام چند مرحله به فهرستی دور و دراز از بهترین شرکت‌ها و افراد متخصص در این زمینه دسترسی داشته باشید. استفاده از این سامانه‌ها به شما امکان‌ می‌دهد که سابقه کاری شرکت و فرد مورد نظر را نیز مورد بررسی قرار دهید و یک انتخاب مطمئن داشته باشید.

«ثبت درخواست اجرای سنگ کاری از متخصصین کارگشا»

سخن آخر

سنگ ازاره در دسته مصالحی قرار‌ می‌گیرد که با هدف بهبود مقاومت ساختمان و بخش‌های از دیوارهای ساختمان در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و همچنین زیان ناشی از عوامل مختلف مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. گرانیت، مرمر، تراورتن، سفال و بتن از رایج‌ترین سنگ‌هایی هستند که در ساخت و اجرای سنگ ازاره به کار برده‌ می‌شوند. تراورتن پرکاربرترین سنگ در بازار ساختمانی ایران است. سامانه‌های آنلاین مانند کارگشا یکی از بهترین بستر‌ها برای انتخاب شرکت یا فرد اجرا کننده ازاره است.

نویسنده: قادر بیری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا