استخر و آبنما

اصول طراحی استخر در خانه چیست + استانداردهای ساخت استخر

اصول طراحی استخر برای خانه‌ها، آپارتمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی و خانه باغ‌ها یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی میزان فروش است. لذا سرمایه گذاران و کارفرمایان برای دستیابی به آن از هر کوششی دریغ نمی کنند. اگر مالک یک واحد مسکونی هستید و قصد دارید در محل زندگی خود به طراحی و ساخت استخر بپردازید این مقاله می‌تواند برای شما کارآمد باشد. در این مقاله به سرفصل‌هایی مانند مراحل طراحی و ساخت استخر، مکان مناسب برای آن، اصول و استاندارد طراحی و ساخت استخر، انواع استخر و کاربردهای آن می‌پردازیم. با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع استخر کدام‌اند؟

به طور کلی استخر در دسته بندی‌های مختلف به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. از نظر مکان قرار گیری، استخرها به دو نوع سرپوشیده و روباز تقسیم می‌شوند و از نظر کاربری نیز شامل استخر ورزشی و تفریحی هستند. البته نوع دیگری از استخر نیز وجود دارد که به عنوان استخر اقیانوسی از آن یاد می‌شود. این استخر در نزدیکی اقیانوس احداث می‌شود که با بالا آمدن آب اقیانوس پر می‌شود. این نوع استخرها معمولا در نواحی استوایی- اقیانوسی در جایی که جزر و مد وجود دارد،  بنا می‌شوند.

استخر های ورزشی

استخر تفریحی، منحنی

چگونگی شکل و ابعاد استخر

اصول طراحی استخرها با توجه به کاربری آن‌ها و همچنین فضای در دسترس در اشکال مختلف شکل می‌گیرد. استخرهای ورزشی معمولا به شکل مستطیل ساخته می‌شوند و پهنا، درازا و عمق استانداردی دارند. استخرهای تفریحی نیز در اشکال و ابعاد مختلفی با توجه به میزان استفاده و استاندارد فضا بر اساس مترمکعب برای هر نفر احداث می‌شوند.

ابعاد استخرهای ورزشی معمولا با استانداردهای فدراسیون جهانی شنا (FINA) منطبق است و اخذ مجوزهای لازم برای اینگونه استخرها نیز باید از طریق سازمان تربیت بندی صورت گیرد. ابعاد استخرهای تفریحی نیز با توجه به تعداد افرادی که در آینده از آن استفاده می‌کنند تخمین زده می‌شود و در هر کشور متفاوت است ولی بیشتر کشورها بر ایجاد فضای شنا به ازای هر فرد به اندازه 2.5 مترمکعب توافق نظر دارند.

استخر تفریحی، مستطیل

اصول طراحی استخر در خانه و آپارتمان شخصی شامل چه مراحلی است؟

  • اگر فضا و امکانات احداث استخر را در خانه یا آپارتمان خود را دارید و به فکر ساخت آن هستید در ابتدا لازم است به شهرداری برای اخذ مجوزهای لازم مراجعه کنید و عوارض مربوط به آن را پرداخت کنید.
  • پس از گذراندن مرحله اخذ مجوز، با یک پیمانکار یا یک گروه متخصص در زمینه طراحی و ساخت استخر تماس بگیرید و در صورت رسیدن به توافق بر سر محل ساخت استخر و هزینه‌های آن با شرکت، پیمانکار و گروه مورد نظر قرارداد ببندید.

«چنانچه نیاز به پیمانکار استخر در تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»
  • پس از بستن قرارداد به مرحله انتخاب نوع و طراحی استخر هماهنگ با نیاز و سلیقه خود می‌رسید. در این مرحله بهتر است از تجربه‌های متخصصان بهره ببرید و در زمینه نوع و ابعاد استخر با آن‌ها مشورت کنید.
  • پس از انتخاب نوع و طراحی استخر موردنظرتان نوبت به انجام مراحل اجرایی می‌رسد. اولین مرحله ساخت استخر شامل خاکبرداری و اجرای زهکشی در صورت بالا بودن سطح سفره آب زیرزمین است.
  • در مرحله خاکبرداری با توجه به ابعاد و قرارگیری استخر از ماشین آلات سبک تا سنگین برای این منظور استفاده می‌شود. البته در جاهایی مانند طبقه همکف ساختمان‌ها که امکان حضور ماشین آلات نیست، خاکبرداری با دست انجام می‌گیرد.

مراحل ساخت استخر،خاکبرداری

  • پس از خاکبرداری و انجام برخی زهکشی‌ها، شیب بندی کف استخر انجام می‌شود که معمولا از یک سو به سوی کم یا زیاد می‌شود. پس از شیب‌بندی، اجرای بتن مگر در کف کار برای جلوگیری از فرسوده شدن بتن ریزی‌های بعدی و خرابی سازه انجام می‌شود.
  • پس از بتن ریزی کف در مراحل اصول طراحی استخر، آرماتوربندی و اجرای لوله کشی و برق‌کشی تاسیسات برقی و آبی انجام می‌شود و سپس با اتمام قالب بندی بتن ریزی اصلی اجرا می‌گردد.

تاسیسات مکانیکی و برقی استخر

  • پس از بتن‌ریزی و مرطوب کردن آن برای مدت معین، اجازه می‌دهیم بتن خشک شود و سپس اقدام به اصطلاح آب‌بندی و عایق کاری رطوبتی می‌شود. در این مرحله می‌توان از دو روش عایق رطوبتی ایزوگام یا اجرای مخلوط پودرسنگ، سیمان سفید و مایع عایق نانو با استفاده از پمپ، برای آب‌بندی استخر بهره برد.
  • اجرای کاشی‌کاری و بندکشی، نصب تاسیسات برقی و آبی و در انتها آبگیری استخر از آخرین مراحل اصول طراحی استخر و ساخت آن به حساب می‌آیند.مراحل ساخت استخر، بندکشی

اصول طراحی استخر و ساخت آن

نقشه و طراحی استخر از اصول درجه یک ساخت استخر در نظر به شمار می‌آید و باید توسط گروه و افراد مجرب با توجه به ویژگی‌های منطقه احداث، اقلیم و فرهنگ آنجا باشد و با آن‌ها مطابقت داشته باشد.

خاکبرداری وزهکشی مناسب نیز از اصول موفقیت یافتن ساخت یک استخر است. اگر در منطقه سطح آب‌های زیرزمینی بالا باشد و برای آن زهکشی مناسبی در نظر گرفته نشده باشد، آب زیرزمینی به کف استخر فشار وارد می‌کند و باعث وارد آمدن خساراتی به سازه می‌گردد.

آرماتوربندی، بتن ریزی، نصب تاسیسات مرغوب و عایق بندی مناسب نیز از ضروریات ساخت استخر هستند زیرا در صورت صحیح انجام نشدن هر کدام از آن‌ها استخر بلااستفاده خواهد بود و در ادامه هزینه ترمیم و اصلاح استخر بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین از بهترین و مجرب‌ترین افراد و مرغوب‌ترین متریال برای ساخت استخر بهره ببرید.

سخن آخر

اصول طراحی استخر و ساخت آن یکی از انواع عملیات‌های ساختمانی است که نیاز به گروه متخصص دارد. اگر قصد ساخت استخر، سونا، جکوزی و … را در آپارتمان خود دارید و یا می‌خواهید استخر فعلی خود را تعمیر و بازسازی کنید. گروه تخصصی کارگشا می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید وبرای ثبت سفارش به سامانه کارگشا مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا