استخر و آبنما

استخر پیش ساخته چیست ؟ نحوه اجرا انواع استخر روکار و توکار

احداث استخر در خانه‌ها، باغ‌ها، ویلاها، زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و مزرعه‌های پرورش ماهی از جمله عملیات‌های ساختمانی پیچیده محسوب می‌شود زیرا در پایداری و ساخت آن نیروهای دینامیکی زیادی دخیل هستند. بسیاری ساخت استخر و بسیاری نیز خرید و نصب استخر پیش ساخته را برای داشتن یک استخر برای تفریح یا محلی برای ذخیره آب انتخاب می‌کنند که هر کدام مزیت‌ها و معایب خود را دارند. در این مقاله نگاهی داریم بر استخر پیش ساخته، متریالی که برای ساخت آن استفاده می‌شود و کاربردهایی که دارد. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

متریال استخر پیش ساخته چیست؟

به طور کلی استخرهای پیش ساخته به دو نوع برزنتی – پی وی سی با فریم فلزی (استیل) و فایبرگلاس – رزین تقسیم می‌شوند. البته لازم به ذکر است که هر دو نوع استخر پیش ساخته قابلیت استفاده به صورت توکار و روکار را دارند و برای اجرای انواع توکار لازم است تمهیداتی پیش از نصب صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اصول طراحی استخر در خانه چیست + استانداردهای ساخت استخر

استخرهای پیش ساخته برزنتی- پی وی سی

این نوع استخر پیش ساخته دارای یک فریم فلزی از نوع استیل است. به وسیله کام و زبانه‌هایی که روی آن تعبیه شده است به محفظه استخر متصل می‌شوند و یک قاب مستطیل، مربع یا دایره‌ای را شکل می‌دهند. این فریم با استفاده از جای‌گیری‌هایی بر روی پارچه برزنت تعبیه شده و در نهایت فضای سه بعدی که آب درون آن قرار می‌گیرد را شکل می‌دهد.

استخر پیش ساخته برزنتی-پی وی سی

پایه‌هایی از جنس استیل نیز به منظور مهار نیروهای وارده شده به استخر، از طرف آب در نظر گرفته شده است و از همه طرف استخر را در بر می‌گیرد. نردبان فلزی نیز به منظور سهولت در استفاده از استخر نیز برای آن تعبیه می‌شود. یک فیلتر یا دستگاه تصفیه آب نیز در کنار و بیرون از استخر نصب می‌شود که کار تصفیه آب را به عهده دارد. استخر پیش ساخته برزنتی- پی وی سی به منظور استفاده خانگی، صنعتی و کشاورزی می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد. این نوع استخر پیش ساخته هم به صورت توکار و روکار قابلیت اجرا دارد.

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس و رزین

این نوع استخر پیش ساخته از جنس قایق‌های تفریحی کوچک است و دوام زیادی در برابر ناملایمات جوی دارد، لذا در ویلاها، خانه باغ‌ها، استخرهای ورزشی حرفه‌ای، پارک‌های آبی، خانه‌ها، زمین‌های کشاورزی و مزرعه‌های پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع استخر در ابعاد و اشکال مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. جنس این نوع استخر پیش ساخته همان‌طور که از نام آن‌ها نیز برمی‌آید از فایبرگلاس و رزین است. مواد اولیه این استخر در کارخانه تهیه می‌شود و درون قالب‌هایی ریخته شده و پس از تولید در محل مورد نظر نصب و راه اندازی می‌شود. لوله کشی استخر پیش ساخته فایبرگلاسی را نیز می‌توان به صورت توکار و یا روکار استفاده کرد. البته به منظور استفاده از نوع توکار آن نیاز به اجرای برخی عملیات‌های ساختمانی مانند خاکبرداری و ترمیم بستر است که باید پیش از نصب انجام شود. در این خصوص در ادامه توضیحاتی داده شده است.

استخر پیش ساخته فایبرگلاس و رزین

نحوه اجرا و نصب استخرهای پیش ساخته روکار

برای نصب استخر روکار نیاز به اجرای تمهیدات خاص و انجام عملیات ساختمانی ویژه‌ای نیست. برای نصب استخر روکار ابتدا ابعاد محل مورد نظر را اندازه‌گیری کرده و سپس نسبت به خرید استخری که در ابعاد مورد نظر جای می‌گیرد اقدام کنید و شرکت گارانتی کننده محصول کارشناس خود را برای راه اندازی استخر مورد نظر اعزام می‌کند.

بیشتر بخوانید: ساخت استخر روی سطح زمین ؛ انواع و مراحل ساخت

استخر پیش ساخته توکار چگونه اجرا می‌شود؟

برخلاف نصب و راه اندازی استخرهای پیش ساخته روکار، استخرهای توکار نیازمند اجرای عملیات ساختمانی هستند. در ابتدا پس از انتخاب طرح و ابعاد استخر مورد نظر از طریق نمایندگی‌ها و واحدهای فروش، شرکت سفارش شما را می‌سازد و سپس کارشناسان و مهندسان را به منظور آماده سازی بستر استخر اعزام می‌کند.

اجرای شکل و ابعاد استخر بر روی زمین، گودبرداری و اجرای ماسه بادی در بستر و نصب استخر و پر کردن فضای اطراف با ماسه بادی، اجرای تأسیسات استخر و در نهایت اجرای زیباسازی‌های اطراف استخر از جمله عملیات‌های عمرانی برای نصب استخر پیش ساخته توکار هستند. با توجه به سفارش کارفرما، اجرای دیگر امکانات استخرهای پیش ساخته مانند سرسره آبی، روکش استخر، تخت آفتابی و بسیاری امکانات دیگر نیز پس از اجرای کامل استخر انجام می‌شوند.

استخر پیش ساخته توکار چگونه اجرا می‌شود؟

مزایای استخرهای پیش ساخته

زمان یکی از فاکتورهای اجرای استخر به شمار می‌آید، اجرای استخرهای سنتی که به روش‌های آرماتوربندی، آجر کشی و بتن ریزی، مدت زمان زیادی را طلب می‌کنند. در سوی دیگر استخرهای پیش ساخته با توجه به شرایط تنها بین یک هفته تا ده روز زمان برای اجرا و راه اندازی نیاز دارند.

تعمیر و نگهداری هم از معضلات داشتن استخر در خانه است. استخرهای سنتی ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب در طولانی مدت دچار ریزش کاشی شوند که هم چهره استخر را زشت می‌کند و هم باعث آسیب دیدگی شناگران می‌شود. استخرهای پیش ساخته به دلیل متریال به کار رفته در آن‌ها دچار این خرابی‌ها نمی‌شوند و دوام زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: روش نورپردازی استخر ؛ سیستم روشنایی کف، دیوار و سقف استخر

گارانتی و خدمات پس از فروش هر محصولی که مورد استفاده قرار می‌گیرد از مزیت‌های آن محسوب می‌شود و در فروش بیشتر محصول مورد نظر تأثیر زیادی دارد. استخرها هم از این قاعده مستثنی نیست، این در حالی است که استخرهای سنتی از این قابلیت برخوردار نیستند ولی در سوی دیگر این نوع استخرها دارای گارانتی طولانی مدت و خدمات پس از فروش گسترده‌تری از سوی شرکت ارائه دهنده آن هستند.

بحث سلامتی همیشه یکی از درگیری‌های ذهنی است که برای شناگران وجود دارد که با وجود ضدعفونی کننده‌های آب تا حدودی مرتفع می‌شود. بحث دیگر نظافت خود استخر است. همان‌طور که میدانیم استخرها محیط‌های مستعد رشد انواع قارچ، باکتری و جلبک است. استخرهای سنتی را پس از مدتی استفاده باید لای روبی و ضد عفونی کرد و از جلبک‌کش‌ها و آنتی باکتری‌های مختلف برای تمیزکاری استخرها استفاده کرد. این در حالی است که استخرهای پیش ساخته به دلیل ژل کوت رزینی که دارند محیط را برای رشد قارچ و جلبک نامساعد می‌کنند و اغلب خاصیت آنتی باکتریال دارند.

هزینه هم از دیگر فاکتورهای انتخاب استخر است. در این زمینه هزینه اجرای یک استخر پیش ساخته بالاتر از استخرهای سنتی است و در طول مدت استفاده، هزینه نگهداری استخرهای پیش ساخته بسیار پایین‌تر است و هزینه ابتدایی را جبران می‌کند. همچنین قابلیت جابجایی و پرتابل بودن استخرهای پیش ساخته از مزایای فوق‌العاده آن‌ها به حساب می‌آید که در استخرهای سنتی دیده نمی‌شود.

مزایای استخرهای پیش ساخته

استخرهای پیش ساخته چه کاربردهایی دارند؟

به طور کلی استفاده از استخرهای پیش ساخته به مقاصد تفریحی در باغ‌ها، ویلاها و خانه‌ها رایج هستند. علاوه بر این از استخرهای پیش ساخته می‌توان در صنعت و کشاورزی نیز بهره برد. ساخت استخر پرورش ماهی و استخر به منظور جمع آوری آب باران برای آبیاری از دیگر کاربرد‌های استخرهای پیش ساخته هستند. قابلیت جابجایی و پرتابل بودن این استخرها کاربری آن‌ها را در مصارف صنعتی و کشاورزی از پیش هم بیشتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: عایق کاری استخر: حرارتی و رطوبتی چگونه اجرا می‌شود؟

شرکت‌های فروشنده استخر پیش ساخته

به طور کلی زمانی که سخن از استخر پیش ساخته به میان می‌آید، نام شرکت اینتکس که یکی از سازنده‌های استخرهای پیش ساخته در سطح جهان است بسیار به گوش می‌خورد. این شرکت یک برند آمریکایی به حساب می‌آید ولی محصولات آن در کشور چین ساخته و عرضه می‌شود.

البته برند ایرانی برتر در زمینه ساخت استخرهای پیش ساخته نیز کم نیست که از بهترین و باکیفیت‌ترین آن‌ها می‌توان به محصولات شرکت مدرن استخر اشاره کرد. این شرکت ایرانی در زمینه ساخت و اجرای انواع استخرهای پیش ساخته، پارک آبی، جکوزی و … فعالیت دارد. محصولات استخرهای پیش ساخته این شرکت از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند که گارانتی سی ساله این محصولات نشان از کیفیت این برند معتبر ایرانی دارد.

سخن آخر

استخرهای پیش ساخته یکی از گزینه‌های نسبتاً گران، با دوام، سالم و بدون هزینه نگهداری است که بسیاری برای اجرای استخرها در خانه، ویلا و هر جایی که شما بخواهید آن را انتخاب می‌کنند. مزایای این نوع استخرها نسبت به استخرهای سنتی، انواع و اشکال متنوع آن‌ها نیز از جمله ویژگی‌های ترغیب کننده برای خرید هستند.

منبع
homeguidesdetea
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا