معماری و زندگی

9 روش برای از بین بردن بوی سیگار در خانه با معرفی وسایل مورد نیاز

برخی از بوها مانند بوی سیگار با روش‌های ساده‌ مانند باز کردن پنجره‌ها، به سختی از محیط داخل به بیرون می‌روند. به ویژه برای افرادی که به طور مداوم سیگار می‌کشند، از بین بردن بوی سیگار در خانه دشوارتر هم خواهد بود. هیچ راهی به غیر از تمیز کردن منزل و استفاده از چندین راهکار جانبی دیگر برای این مهم وجود ندارد! پس بدون معطلی سراغ نحوه از بین بردن بوی سیگار در خانه می‌رویم؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

تمیز کردن خانه برای از بین بردن بوی سیگار

اگر در خانه کسی سیگار نمی‌کشد و فقط به دلیل برگزاری مهمانی، اتاق بوی سیگار گرفته است، باید بتوانید با یک یا دوبار تمیزکاری بوی سیگار را به طور کامل از بین ببرید. اگر افراد سیگاری در خانه هستند، باید مرتباً دیوارها و کف‌ها را تمیز کنید تا بوی سیگار دفع شود. فقط نباید برخی از سطوح را تمیز کنید و برخی دیگر را به حال خود رها کنید، دود سیگار تقریباً وارد همه چیز می‌شود.

تمیز کردن خانه برای از بین بردن بوی سیگار

وسایل مورد نیاز برای نجات خانه از دود سیگار:

  • دستکش لاستیکی
  • عینک ایمنی
  • سطل
  • پارچه‌های تمیز
  • جاروبرقی

موارد مورد نیاز:

  • پاک کننده‌های مبتنی بر آمونیاک و گلیکول
  • محلول شستشوی فرش
  • پاک کننده چوب
  • سرکه

مطلب پیشنهادی: نحوه اصولی تمیز کردن کابینت های گلاس تا بدرخشند و سالم بمانند

تمیزکننده را آماده کنید

از محصولات تمیزکننده‌ای که حاوی آمونیاک و گلیکول هستند استفاده کنید. هر دو ماده از مواد اصلی برای خنثی‌سازی بو هستند. طبق دستورالعمل نوشته روی بسته محصول، تمیزکننده را آماده کنید. ابتدا ناحیه‌ای از دیوارها را امتحان کنید تا ببینید آیا ماده تمیزکننده رنگ را از بین می‌برد یا خیر! هنگام مخلوط کردن و تمیز کردن با پاک کننده‌های شیمیایی از دستکش لاستیکی استفاده کنید. هنگام تمیز کردن سقف‌ها، از عینک ایمنی استفاده کنید تا از چشمان شما در برابر چکه مواد شیمیایی جلوگیری کند.

دیوارها و سقف را تمیز کنید

دیوارها و سقف هر یک از اتاق‌هایی که بو گرفته‌اند را کاملاً تمیز کنید. بگذارید سطوح خشک شوند، سپس دیوارها را بو کنید. اگر هنوز بوی دود سیگار را حس می‌کنید، مراحل تمیز کردن را برای از  بین بردن بوی سیگار تکرار کنید. پس از یک یا دو روز به بررسی ادامه دهید زیرا ممکن است بوی پاک کننده دود را پوشانده باشد. برای تمیز کردن می‌توانید از پودر لباسشویی استفاده کنید. پودر را به مقدار لازم با آب مخلوط کنید.

از بین بردن بوی سیگار در منزل

فرش‌ها را تمیز کنید

فرش‎‌ها بوی زیادی از دود سیگار را به خود جذب می‌کنند. محلول شستوی فرش مانند «شامپو فرش» را به مقدار لازم در داخل لگن بریزید و با آب مخلوط کنید، سپس دستمال نرم را آغشته به محلول کنید و بر روی فرش اعمال کنید. سپس بگذارید یک روز فرش خشک شود، سپس روی فرش را جاروبرقی بکشید. دوباره آزمایش بو را انجام دهید ( قسمت‌های مختلف فرش را بو کنید). اگر هنوز بوی دود را حس کردید، پس بهتر است سراغ قالیشویی بروید.

کف و درب‌ها را تمیز کنید

برای کف و درب‌های چوبی حتماً از پاک کننده‌ای استفاده کنید که مناسب چوب باشد. کف را کاملاً پاک کرده و مرتباً با پاک کننده، تمیز کنید. در صورت لزوم، ممکن است لازم باشد گوشه‌‌ها و لبه‌های کف را با دست بشویید. قرنیز و قاب فلزی درب‌ها را نیز تمیز کنید. برای کفپوش‌های سرامیکی می‌توانید از مخلوط پودر لباسشویی و آب استفاده کنید.

پرده‌ها را تمیز کنید

همه پرده‌های خانه را باز کنید. می‌توانید پرده‌ها را در خانه بشویید یا آن‌ها را به خشکشویی بدهید. اگر می‌توانید پرده های خود را بشویید، آن‌ها یکبار در داخل آب گرم تمیز کنید. مقداری سرکه به آب شستشو اضافه کنید. سرکه یک خنثی کننده عالی بو و پاک‌کننده طبیعی است. در هر بار شسشتو کامل از یک فنجان سرکه استفاده کنید اما مطمئن شوید که سرکه را به آب اضافه کرده‌اید. سرکه سفیدکننده‌ای طبیعی است و رنگ‌های طبیعی را کمرنگ می‌کند. بنابراین هرگز نباید اجازه دهید پارچه‌ها برای مدت طولانی در سرکه و آب بنشینند.

نکته: مبلمان، میزها و صندلی‌ها و دیگر وسایل داخل خانه را نیز می‌توانید با استفاده از محلول شوینده مناسب برای پارچه و چوب تمیز کنید.

نکات مهم برای از بین بردن بوی سیگار در خانه

نکات مهم برای از بین بردن بوی سیگار در خانه

بوی سیگار حتی پس از تمیزکاری کامل نیز ممکن است همچنان وجود داشته باشد اما رعایت چند نکته می‌تواند خانه شما را از شَر بو به طور دائمی خلاص کند:

هوا را به جریان بیندازید

هوای تازه دوست شما در مبارزه با بوی کهنه است. درها و پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه به خانه وارد شود. گرچه این مورد باعث نمی‌شود که از شَر بو خلاص شویم اما به بهبود شرایط کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: ترفندهای خانه تکانی : 11 راهکار مفید برای تمیز کردن خانه!

سیستم تهویه را روشن کنید

راه دیگر برای از بین بردن بوی سیگار در خانه استفاده از تهویه داخلی است. در صورت امکان، کولر یا پنکه رومیزی را روشن کنید. انجام این کار برای تابستان مفید است ولی در زمستان بهتر است از سیستم‌های تهویه خانگی پیشرفته استفاده کنید.

دستگاه تصفیه هوا خریداری کنید

اگر دستگاه تصفیه هوا دارید، این یک روش عالی برای کمک به از بین بردن بوی سیگار است. بهتر است دستگاه تصفیه را در اتاقی که بیشترین استفاده را دارید قرار دهید. با استفاده از سیستم تصفیه قدرتمند HEPA (با بازده بالا با کاهش ذرات) و همچنین فیلترهای کربن فعال، دستگاه‌های تصفیه هوا قادر به جذب اکثریت مواد شیمیایی و بو هستند. تصفیه هوا برای هر یک از اعضای خانواده که به دود سیگار حساسیت دارند ضروری است.

روش های از بین بردن بوی سیگار در خانه

دیوارها را دوباره رنگ کنید

اگر با گذشت زمان هنوز بوی دود را حس کردید، رنگ آمیزی دیوارها و سقف‌ها را در نظر بگیرید. این روش بو را از بین می‌برد ولی ممکن است کاری دشوار باشد. زیرا اگر در خانه‌ای هر روز فردی سیگار می‌کشد، شما مجبور هستید هر چند وقت یکبار منزل را رنگ کنید! بهترین کار این است که جلوی فرد سیگاری را بگیرید و از او بخواهید در بیرون از خانه سیگار بکشد.

کلام آخر

بوی دود سیگار ممکن است در مبلمان، پرده‌ها و لباس‌ها و حتی روی دیوارها باقی بماند. اما با پیروی از راهکارهایی که در بالا معرفی کردیم می‌توانید برای از بین بردن بوی سیگار در خانه ، موفق عمل کنید. به هر روی، سیگار کشیدن هم برای خودِ فرد و هم برای اطرافیانش ناراحت کننده است، سلامتی موضوعی است که بیش از تمیز کاری خانه باید مد نظر قرار دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا