تاسیسات

اجرای گرمایش از کف با دو سیستم الکترونیکی و هیدرونیکی چگونه است؟

وقتی بتوانیم با پای برهنه در خانه قدم بزنیم و از گرمای ساطع ‌شده از کف نهایت لذت را ببریم، آن موقع است که می‌فهمیم اجرای گرمایش از کف معمولاً سریع‌تر و آسان‌تر از تصوراتمان‌ است! گرمایش از کف این امکان را برایتان فراهم می‌کند که بتوانید فضای داخل منزل را به شکلی مؤثر و کارآمد گرم نمایید. این کار با استفاده از سیستم‌های الکتریکی و هیدرونیکی به خوبی قابل اجرا است. پس بدون اتلاف وقت به سراغ نحوه اجرای گرمایش از کف می‌رویم؛ با ویکی ساختمون همراه باشد.

اجرای سیستم گرمایش از کف را به بهترین‌ها بسپارید

اهمیت اجرای گرمایش از کف

اهمیت اجرای گرمایش از کف

گرمایش از کف یک راه‌حل گرمایی «نامرئی» را ارائه می‌دهد (برعکس بخاری یا شوفاژ) که باعث می‌شود ایده‌های طراحی داخلی به خطر بیفتند. در حالی که به افزایش بهره‌وری انرژی و گسترش بهینه گرما در فضا کمک می‌کند، گرمایش از کف می‌تواند در مقایسه با روش‌های گرمایش سنتی هزینه‌های طولانی‌مدت را کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی: عوارض سیستم گرمایش از کف، شایعات واقعیت دارند؟

این سیستم گرمایشی قرن‌ها است که وجود دارد و از یک اصل ساده که همان گرمایش از کف است پیروی می‌کند. آشنا‌ترین آن‌ها سیستم‌های هیدرونیک است که کل فضای خانه را گرم می‌کنند. آن‌ها گرمای فوق‌العاده‎‌ای تولید می‌کنند اما به لوله‌های پلاستیکی، بخاری آب یا دیگ‌های بخار، پمپ‌ها و منیفولدها نیاز دارند. گزینه دیگر هم می‌تواند یک سیستم الکتریکی باشد که مزایای بسیاری دارد.

روش‌های اجرای گرمایش از کف

هر سیستم گرمایش از کف، از تکنیک نصب مخصوص به خود بهره می‌برد که به شرح زیر است:

اجرای گرمایش از کف با استفاده از سیستم الکترونیکی

اجرای گرمایش از کف با استفاده از سیستم الکترونیکی

این سیستم مبتنی بر سیم است که مستقیماً روی یک لایه عایق (مش یا حصیر) که به عنوان بخشی از سیستم است، نصب می‌شود. سیستم برقی به شکلی خشک اجرا می‌شود، به این معنا که مانند سیستم هیدرونیک از لوله برای جریان یافتن آب داغ استفاده نمی‌کنند. تمام سیستم‌های الکتریکی باید توسط یک برقکار واجد شرایط به منبع برق شبکه متصل شوند. اما اگر خودتان دستی به کار دارید، پس تنها کافی است آستین بالا بزنید!

سیستم الکترونیکی از نظر توان  100 یا 200 وات است و برای مناطق کوچک (متراژ کم) مناسب است. همچنین این سیستم برای مناطق با کفپوش چوبی بهترین انتخاب است. توان مصرفی سیستم الکترونیکی به موارد زیر بستگی دارد:

  • اندازه و شکل اتاق
  • وضعیت عایق‌بندی اتاق
  • نوع جنس سطح زیر مش (اغلب بتن)
  • نوع جنس کفپوش

مطلب پیشنهادی: گرمایش از کف چیست، نحوه اجرای آن چگونه است و چه مزایایی دارد؟

سیستم‌های گرمایشی دارای یک سنسور برای تنظیم دما هستند. می‌توان با استفاده از ترموستات دما را کنترل کرده و سیستم را برای روشن یا خاموش کردن تنظیم کنید. سیستم الکترونیکی می‌تواند 200 وات یا هر مقدار دیگری باشد که شامل سیم‌های نازک با فاصله مشخص روی یک مِش با یک هسته چند رشته‌ای و عایق دوبل با فلوروپلیمر پیشرفته است.

روش‌های اجرای گرمایش از کف

این سیستم به اجرای سریع گرمایش از کف کمک می‌کند زیرا می‌توان مش را به راحتی در طول انداخت یا در ابعاد مشخص برش داد. همچنین مش از پشت حالت چسنبده دارد که به کف می‌چسبد. همچنین، مش گرمایشی از متریال فایبرگلاس محکم و بادوامی ساخته شده است.

مراحل اجرا

  1. مطمئن شوید که سطح زیر مش، تمیز و بدون گرد و غبار است.
  2. نقشه فضاهای اتاق را با دقت مطالعه کرده و بهترین مکان ممکن برای نصب و قرارگیری ترموستات و سنسور کف را انتخاب کنید (بهتر است نزدیک به منبع برق یا پریز باشد). این مهم‌ترین مرحله است زیرا هرگونه اشتباه پس از نصب می‌تواند منجر به خرابی شود.
  3. اکنون شروع به اجرای گرمایش از کف با استفاده از سیستم الکترونیکی از محل ترموستات کنید. مش را پهن کرده و آن را به کف بچسبانید. مش باید 50 تا 100 میلی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد.
  4. هنگامی که به انتهای اتاق می‌رسید، مش باید بریده شود؛ هرگز نباید کابل را برش دهید! پس از برش مش، حصیر را می‌توان 180 درجه چرخاند تا یک بار دیگر اجرا از سمت مخالف اجرا شود تا دوباره به انتهای دیگر اتاق برسد.
  5. در پایان می‌توان مش را به منبع برق وصل کرد تا سیستم شروع به کار کند.

نکته: نصب این سیستم یک تا دو روز زمان می‌برد.

اجرای گرمایش از کف با استفاده از سیستم هیدرونیک

اجرای گرمایش از کف با استفاده از سیستم هیدرونیک

سیستم گرمایش مرطوب که به گرمایش از کف هیدرونیکی یا آبی معروف است از طریق لوله‌گذاری و جریان آب داغ کار می‌کند. لوله کشی و آب، منبع گرما هستند باعث تابش گرما از کف از محیط می‌شود. این سیستم یک گرمایش ملایم را تضمین می‌کند که به طور مساوی در کل فضا توزیع می‌شود. گرمایش هیدرونیکی برای مناطقی با سطح بیش از 60 مترمربع ایده‌آل است. سالن‌ها و مناطق با طرح باز (پِلن باز) برای استفاده از گرمایش از کف هیدرونیکی گزینه مناسب‌تری هستند. این سیستم مناسب کفپوش‌های ساخته شده از سنگ و سرامیک است.

در این نوع گرمایش از کف یک سری لوله متصل به سیستم گرمایش آب گرم در سراسر کف جریان می‌یابد تا فضا گرم شود. لوله‌ها با استفاده از یک منیفولد به منبع گرمایی متصل می‌شوند. این سیستم همچنین به یک ترموستات نصب می‌شود تا کاربر بتواند دما را تنظیم کند. به طور کلی، هر گونه کار لوله‌کشی باید توسط متخصص انجام شود.

نصب گرمایش از کف

گرمایش هیدرونیکی به طور معمول در دمای پایین‌تر از سیستم گرمایشی کار می‌کند. این دما معمولاً بین 27 درجه  تا 31 درجه سانتی‌گراد است اما درجه حرارت دقیق توسط کفپوش مورد استفاده برای پوشاندن کف تعیین می‌شود. نفوذ بیشتر یا کمتر گرما به نوع و ضخامت کفپوش بستگی دارد.

مراحل اجرا

  1. اول باید سیستم گرمایشی نصب شود. سپس می‌توان لوله‌ها را در فواصل مختلف بر روی کف و در کنار هم قرار داد.
  2. سپس لوله‌ها برای کنترل گرما باید به منیفولد، سیستم گرمایشی و ترموستات متصل شوند. این کار همیشه باید توسط یک لوله‌کش واجد شرایط انجام شود تا نظارت دقیق بر کل سیستم وجود داشته باشد.
  3. پس از قرار دادن لوله‌ها، سطح عایق (ماده‌ای که معمولاً از سیمان و ماسه ساخته می‌شود) روی لوله‌ها اجرا می‌شود تا سیستم عایق‌بندی کرده و کف را تراز کند.
  4. برخلاف استفاده از سیستم برقی که مالک می‌تواند شرایط نصب را بر عهده بگیرد. سیستم آبی باید در ایده‌آل‌ترین حالت توسط یک متخصص نصب شود. بدین دلیل که اجرای گرمایش از کف هیدرونیکی فرآیندی پیچیده است.
  5. در پایان می‌توان شیرهای متصل به سیستم گرمایشی را باز کرد تا فضا شروع به گرم شدن کند.

نکته: نصب این سیستم به طور متوسط یک هفته به طول می‌انجامد.

اجرای گرمایش از کف

کلام آخر

اجرای گرمایش از کف می‌تواند یک سیستم گرمایشی مؤثر باشد. صرفه‌جویی در انرژی و کارآیی بالا، مهم‌ترین مزایای این سیستم هستند. احساس لذت‌بخش ناشی از گرمایش کف را می‌توان در فصول سرد سال به خوبی تجربه کرد. برای اجرای سیستم گرمایشی الکترونیکی می‌توانید خود دست به کار شوید ولی جهت نصب سیستم هیدرونیکی بهتر است به متخصصین مراجعه کنید. به هر روی، اگر در هر محله از اجرا دچار مشکل شدید، بهتر است به متخصصین واجد الشرایط مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا