محوطه

اجرای سنگ فرش باغ از صفر تا صد + چند نمونه متداول

اجرای سنگ فرش باغ یکی از اجزا مهم دکوراسیون فضای باز است که با استفاده از متریال ساختمانی زیادی در فضای سبز باغ و ویلا قابل اجرا هستند. حتماً در تصاویر و ویدئوها با صحنه یک پیاده روی سنگی، آجری و سنگ ریزه‌ای در یک مسیر چمنی مواجه شده‌اید. در این مقاله از ویکی ساختمون به نحوه اجرای این پیاده رو پرداخته می‌شود. در ادامه با ما همراه بمانید.

مراحل اجرای سنگ فرش باغ چیست؟

اجرای سنگ فرش باغ مانند هر عملیات ساختمانی دیگری نیاز به زیرسازی و آماده سازی محل اجرای آن دارد. به ‌طورکلی برای اجرای این سازه ساختمان مراحلی مانند زیرسازی، صاف کردن و علف زدایی و اجرای کف نیاز است که در زیر به صورت مختصر به آن‌ها پرداخته شده است.

زیرسازی سنگ فرش باغ

زیرسازی و خاکبرداری برای اجرای سنگ فرش باغ شامل برداشتن قلوه‌ها، ریشه‌ها، گیاهان و هر مانعی بر سر راه پیاده رو است. در این راه به کلنگ، بیل و شن‌کش نیاز دارید. ابتدا علف، گیاهان، ریشه گیاهان، قلوه‌سنگ‌ها و موانع قابل جابجایی را با استفاده از کلنگ از جا کنده و جای آن را با خاک پر می‌کنید. بهتر است قلوه‌های درشت را از مسیر خالی کنید و خاک آن را با توجه به دانه بندی مناسب، پر کنید. در ادامه با استفاده از بیل جاهای خالی را با خاک پر کنید و با استفاده از شن‌کش مسیر را هموار کنید.

زیرسازی سنگ فرش باغ

پیشگیری از رشد گیاهان

پس از هموار کردن مسیری که قرار است سنگفرش شود، باید برای جلوگیری از رشد گیاهان در آن مسیر، تمهیداتی صورت گیرد. معمولاً برای این کار از آهک پاشی استفاده می‌شود. آهک مانع رشد گیاهان می‌شود و به همین دلیل بسیاری برای این منظور از آهک استفاده می‌کنند؛ اما این امر ممکن است به مرور زمان با مخلوط شدن آهک در خاک، تأثیرش از بین رود و یا کم شود و گیاهان هرز دوباره شروع به رشد کنند. ورق‌هایی هم وجود دارند که به منظور جلوگیری از رشد گیاهان در پی ساختمان‌ها و یا پیاده روهای این چنینی استفاده می‌شوند. استفاده از آن‌ها نیز می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ فرش حیاط : ترکیب ایده‌آل و مناسب خانه شما چیست؟

تعیین محدوده

پس از آهک پاشی با استفاده از آجر محدوده‌ای برای پیاده رو تعیین کنید تا در مرحله بعد که کف اجرا می‌شود، ملات و سیمان به زمین‌های اطراف نفوذ نکنند. معمولاً این کار با استفاده از آجرهای بازیافتی و یا سنگ‌ها انجام می‌شود. اگر از آجر استفاده می‌کنید بهتر است آن‌ها را در طول و عرض کم در دورتادور محدوده اجرای سنگفرش باغ قرار دهید. پس از آجر چینی درون محدوده را با شن یا خاک پر کنید و سپس بکوبید و بیرون محدوده را نیز با خاک اطراف سنگفرش پر کنید و با استفاده از شن‌کش آن را هموار کنید.

اجرای سنگ فرش

مرحله آخر، پس از انواع دیوار کشی باغ، اجرای سنگفرش است. در گذشته سنگفرش‌ها با استفاده از ملات سیمان و ماسه اجرا می‌شدند. امروزه با تغییر در نوع سنگفرش‌ها، شیوه اجرای آن‌ها نیز متفاوت است. امروزه برای اجرای سنگفرش‌های موزاییکی با ضخامت زیاد معمولاً از ملات استفاده نمی‌شود. در اجرای اینگونه سنگفرش‌ها که در پیاده روهای معابر عمومی رواج پیدا کرده کرد. پس از کوبیدن و هموار کردن سطح زیر پیاده رو، سنگفرش‌ها را به صورت دلخواه چیده و با استفاده از چکش آن‌ها را در کنار هم تراز می‌کنند سپس برای پر کردن فضای بین آن‌ها از ماسه بادی استفاده می‌کنند. دلیل این امر دسترسی راحت‌تر و با هزینه کمتر به تأسیسات زیر پیاده روها است.

اجرای سنگ فرش

چند نمونه اجرای سنگ فرش باغ متداول

در قسمت بالا به چگونگی اجرای سنگفرش باغ موزاییکی پرداخته شد. البته سنگفرش‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام نیز به شیوه خود اجرا می‌شوند. در ادامه به ارائه چند نمونه سنگفرش باغی پرداخته شده است.

سنگ فرش بتن در جا

بتن، یک متریال استاندارد و ارزان است که راحتی در اجرا و نگهداری آن دلیل رواج آن است. روش‌های زیادی برای ایجاد طرح، الگو، بافت و رنگ در سنگفرش‌های اجرا شده به وسیله بتن وجود دارد. سنگفرش بتنی قالبی نیز از جمله روش‌های اجرای جدید آن است.

سنگ فرش بتن پیش ساخته

این سنگفرش را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که به دنبال ایجاد یک ظاهر متفاوت هستند، اما از طرفی نیز میزان هزینه برای آنان نیز یک فاکتور محسوب می‌شود.

سنگ فرش بتن پیش ساخته

سنگ فرش آجر

آجر از جمله مصالح ساختمانی کلاسیک است. زنگار مایل به قرمز به محوطه حس گرما می‌دهد. مزیت آجر در این است که خیلی خوب با دیگر متریال هماهنگ می‌شود. اجرای سنگفرش باغ با استفاده از آجر برای انواع آب و هوا مناسب است و زیبایی منحصر به فردی دارد.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ‌فرش پیاده‌روها ، به عابرین احترام بگذاریم!

سنگ فرش سنگ آهک

سنگ آهک، عموماً در رنگ‌های سفید، سفید متمایل به کرم و سفید متمایل به خاکستری یافت می‌شود. رنگ روشن این سنگ، آن را به گزینه‌ای مناسب برای اقلیم‌های گرم تبدیل کرده است، زیرا رنگ‌های روشن، منعکس کننده نور هستند. سنگ آهک می‌تواند به بخش‌های سایه‌دار نیز روشنایی خوبی دهد.

سنگ فرش تراورتن

تراورتن، سنگی سخت‌تر و با نفوذپذیری کمتر نسبت به سنگ آهک است. این موضوع سبب می‌شود نگهداری از این سنگ، راحت‌تر باشد. با توجه به نفوذپذیری کمتر این سنگ برای اجرا در مسیرهایی که به آب منتهی می‌شود مانند اطراف استخر بسیار مناسب است.

سنگ فرش کاشی یا آجر لعاب‌دار

کاشی و آجر لعاب‌دار از جمله سنگفرش‌های با قدمت در حیاط خانه‌های ایرانیان است و زیبایی خاصی دارد. این متریال به دلیل رنگ‌هایی غنی و روشنی که دارد، برای اقلیم‌های گرم، گزینه مناسبی است.

سنگ فرش گرانیت

گرانیت، سنگی گران قیمت است، ولی به خاطر دوام و عمر بالایی که دارد، ارزش هزینه کردن دارد. اگر هزینه این سنگ فرش مسئله نیست، استفاده از آن به دلیل زیبایی منحصر به فرد و دوام فوق‌العاده این گزینه برای اجرای سنگفرش باغ پیشنهاد می‌شود.

سنگ فرش سنگ لوح

سنگ لوح سنگی است که می‌توان آن را در طیف وسیعی از رنگ‌های زرد، سبز، قرمز، قهوه‌ای، آبی، خاکستری، کرم، نارنجی و … پیدا کرد. این سنگ در برابر شرایط اقلیم‌های سرد و گرم مقاومت خوبی دارد و برای همه آب و هوایی مناسب است. از طرفی نسبت به بقیه سنگ‌ها قیمت مناسب‌تری دارد.

برای مطالعه: عایق کاری ساختمان

سنگ فرش سنگ لوح

طراحی سنگ فرش باغ

علاوه بر استفاده از متریال مختلف در اجرای سنگفرش باغ، طرح و الگویی که این سنگ فرش با توجه به آن اجرا می‌شود نیز بسیار مهم است. در ادامه به چند طرح اجرای سنگفرش باغ و نوع سنگ فرشی که در آن استفاده می‌شود اشاره شده است.

طراحی منحنی

طراحی الگوی منحنی برای اجرای سنگ فرش باغ با وسعت زیاد پیشنهاد می‌شود. این طراحی فضای زیادی طلب می‌کند و از طرف دیگر هم باعث کوچک‌تر نشان دادن فضا می‌شود. از طراحی منحنی به صورتی پیاده روهای مارپیچ و میدان‌های کوچک برای ساخت آلاچیق و آبنما‌ استفاده می‌شود.

طراحی زاویه‌دار

طراحی زاویه‌دار برای سنگ فرش باغ‌های کلاسیک اروپایی و سنتی ایرانی کاربرد زیادی دارد. از طرفی هم تقارن در این نوع طراحی سنگ فرش نقش اساسی دارد. افرادی که به نظم اهمیت می‌دهند و ترجیح آن‌ها استفاده از دکوراسیون کلاسیک است بهتر است از الگوهای اجرای سنگ فرش باغ زاویه‌دار استفاده کنند. در دو عنوان بالا به طراحی کلی پیاده رو اشاره شد و در ادامه به نوع چینش قطعات سنگفرش در این طرح‌ها اشاره شده است که نظر شما را به آن جلب می‌کنم.

طراحی زاویه‌دار

الگوی بافت‌دار

در این الگو به مانند الگوهای بافتنی، رج‌های افقی و عمودی وجود دارند و به همین خاطر، این الگو می‌تواند جلوه‌ای عمیق و سه بعدی در سنگ فرش ایجاد کند.

الگوی راسته چین

این الگو رایج‌ترین و ساده‌ترین الگوی سنگ فرش است. در این الگو، فاصله بین لایه‌ها باید کوچک باشد. این الگو برای فضاهای کوچک خوب است و باعث می‌شود محوطه مورد نظر، بزرگ‌تر جلوه کند.

الگوی شطرنجی

الگوی شطرنجی، یک نمونه کلاسیک و شناخته شده در میان الگوهای چینش سنگفرش است که طرفداران زیادی دارد و معمولاً برای نشان دادن ظاهر لاکچری یک سطح اجرا می‌شود.

طراحی طبیعی و نامنظم

در این طراحی که از طبیعت الهام گرفته شده است با استفاده از سنگ لوح یا سنگ فرش بتنی پیش ساخته یا قالبی اقدام به اجرای سنگفرشی شبیه به طبیعت می‌شود. سنگفرشی که در لابه لای قطعات آن چمن روییده است.

طراحی طبیعی و نامنظم

سخن آخر

اجرای سنگ فرش باغ امری است که افراد خود می‌توانند به طراحی آن بپردازند یا با استفاده از نیروی کار ماهر آن را اجرا کنند. البته اگر به دنبال فضای سبزی شیک و زیبا هستید می‌توانید از شرکت‌های معتبر زیادی نیز در زمینه اجرای فضای سبز وجود دارند کمک بگیرید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام بسیار عالی و مفید بود سپاس از شما .یعنی ما خودم میتونیم از پس پیاده رو در باغمون در شمال بر بیایم 

    1. با سلام و احترام
      با کمی دقت و حوصله و کسب اطلاعات درست می‌توانید سنگ فرش و محوطه سازی زیبایی داشته باشید.
      اما در صورت نیاز به متخصص مجری یا کسب مشاوره می‌توانید درخواست خود را در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی، بخش اجرای کفپوش محوطه ارسال بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا