معماری و زندگیویدئو

آموزش نجات از آسانسور: 8 راه حل اصولی برای رهایی از آسانسور خراب

این مقاله از ویکی‌ساختمون به آموزش نجات از آسانسور اختصاص دارد. شاید الان که این مقاله را می‌خوانید در آسانسوری محبوس شده‌اید، ترس بر شما غلبه کرده و به رهایی امیدی ندارید. اما نگران نباشید. هر مشکلی راه حلی دارد. صبور باشید و با آرامش مقاله آموزشی نجات از آسانسور زیر را مطالعه کنید.

آموزش نجات از آسانسور: چرا آسانسورها از حرکت می‌ایستند؟

آسانسورها گاهی از حرکت می‌ایستند. این توقف ناشی از فعال شدن بخشی از سیستم امنیتی آسانسور است. سیستم ایمنی آسانسور به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام بروز مشکل بلافاصله آسانسور را متوقف می‌کند. زمانی که سیستم محرک یک آسانسور متوقف می‌شود، سیستم ترمز آن فعال می‌شود و کابین ثابت می‌ماند. این توقف احتمال بروز هر حادثه‌ای  را به حداقل می‌رساند. در واقع آسانسورها به 3 دلیل از حرکت می‌ایستند:

  1. قطع شدن برق
  2. نقص مکانیکی یا الکتریکی
  3. استفاده غیراصولی از آسانسور

آموزش نجات از آسانسور

آموزش نجات از آسانسور: سیستم نجات اضطراری

سیستم نجات اضطراری آسانسور به سیستمی گفته می‌شود که در صورت قطع برق، کابین را به نزدیک‌ترین طبقه می‌رساند و درب بالابر را باز می‌کند تا مسافران خارج شوند سپس خاموش می‌شود. اگر توقف آسانسور به دلیل قطع برق باشد و بالابر به سیستم نجات اضطراری مجهز باشد، آسانسور شما را در نخستین طبقه پیاده می‌کند.

آموزش نجات از آسانسور: چگونه درب آسانسور را باز کنیم؟

آموزش نجات اضطراری از آسانسور، در 8 مرحله تدوین شده است. در زیر به شرح این مراحل می‌پردازیم.

مرحله اول: آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید

حفظ آرامش و خونسردی باعث می شود که منطقی فکر کنید و درست تصمیم بگیرید. اگر در آسانسور تنها نیستید، باید بدانید که خونسردی شما روی دیگران تأثیر می‌گذارد پس آرامش خود را حفظ کنید و امیدوار باشید تا اطرافیانتان نیز همین حس را دریافت کنند.

مرحله دوم: چراغ قوه گوشیتان را روشن کنید

اگر برق رفته و کابین بالابر تاریک است، می‌توانید چراغ قوه تلفن همراهتان را روشن کنید تا دکمه‌های آسانسور را ببینید. دقت کنید که چراغ قوه گوشی را برای مدت طولانی روشن نگه ندارید تا باطری گوشی تمام نشود. در این شرایط به موبایلتان برای تماس گرفتن نیاز پیدا خواهید کرد.

مرحله سوم: فشردن دکمه هشدار

با فشردن دکمه هشدار (علامت زنگ) دیگران را مطلع کنید. با فشردن این دکمه، هشدار آسانسور به صدا در می‌آید و به ساکنان ساختمان اطلاع می‌دهد که شخصی درون آسانسور گیر کرده است و به کمک نیاز دارد. به احتمال زیاد افراد ساختمان صدای زنگ هشدار را می‌شنوند و به کمک شما می‌شتابند.

آموزش نجات از آسانسور

مرحله چهارم: فشردن دکمه تماس

با فشردن دکمه تماس (علامت تلفن یا کلمه Call) می‌توانید با تکنسین آسانسور ارتباط برقرار کنید. با فشردن این دکمه، سیستم با یک تکنسین تماس می‌گیرد تا برای کمک به شما وارد عمل شود.

ممکن است مسئولین ساختمان یا پرسنل نگه‌داری آسانسور روی دیواره کابین یک شماره تماس نوشته باشند تا در صورت گرفتار شدن در بالابر بتوانید با آن‌ها تماس بگیرید. با تلفن همراه خود با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و مشکل خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

مرحله پنجم: فشردن دکمه OPEN DOOR

دکمه باز کردن درب را هم فشار دهید. گاهی با فشردن مجدد این دکمه درب آسانسور باز می‌شود. می‌توانید دکمه طبقه‌ای که در آن گرفتار شدید را نیز فشار دهید. باید توجه داشته باشید اگر آسانسور در میان طبقات توقف کرده است و در این حالت درب آسانسور باز شد، تحت هیچ شرایطی از کابین بالابر خارج نشوید، زیرا ممکن است در حین خروج شما باقیمانده طناب آسانسور باز شود و بدنتان میان طبقه و آسانسور گیر کند.

مرحله ششم: با آتش‌نشانی تماس بگیرید

اگر توقف آسانسور به دلیل قطع برق باشد و بالابر به سیستم برق اضطراری مجهز نباشد، قاعدتاً دکمه‌ها کار نمی‌کنند. در این صورت با آتش‌نشانی (125) تماس بگیرید. و وقتی گروه نجات رسید، روی کف کابین بنشینید تا دچار مشکل نشوید.

آموزش نجات از آسانسور

مرحله هفتم: با خونسردی اهالی ساختمان را صدا بزنید

اگر موبایلتان را با خود به همراه ندارید و  نمی‌توانید با آتش‌نشانی تماس بگیرید، اهالی ساختمان را مطلع کنید. به درب آسانسور بکوبید، فریاد بزنید و کمک بخواهید. اما با آرامش و حفظ خونسردی ساکنان را صدا بزنید، هیاهو و فریاد بیش از حد ممکن است بر روحیه شما و همراهان‌تان تأثیر منفی بگذارد.

مرحله هشتم: صبور باشید

اگر دکمه‌های آسانسور کار نمی‌کنند و نمی‌توانید با بیرون ارتباط برقرار کنید، صبر کنید و  بدون استرس و نگرانی منتظر بمانید. افراد داخل ساختمان بارها از آسانسور استفاده می‌کنند، بنابراین خیلی زود می‌فهمند که آسانسور خراب شده است و شما را از  این وضعیت نجات خواهند داد.

آموزش نجات از آسانسور

آموزش نجات از آسانسور: آیا احتمال خفگی وجود دارد؟

دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا ایزوله نیست. بین کابین و درب آسانسور فضای کافی برای جریان هوا وجود دارد، بنابراین احتمال خفگی در آسانسور ممکن نیست. اما نباید در کابین آسانسور آتش روشن کرد، روشن کردن کبریت باعث مصرف اکسیژن می‌شود. با این کار ممکن است دچار کمبود اکسیژن شوید.

آموزش نجات از آسانسور: آیا احتمال سقوط وجود دارد؟

نگران سقوط آزاد نباشید. در این وضعیت، سیستم ترمز اضطراری آسانسور فعال شده است. باید بدانید که این سیستم مکانیکی است و از کار نمی‌افتد. همه آسانسورها حداقل به چهار سیم‌بکسل متصل هستند که تنها یکی از آن‌ها برای نگه‌داری و جابه‌جایی آسانسور کافی‌ست و بقیه برای بالابردن ضریب امنیت آسانسور متصل هستند.

همان طور که اشاره شد، سیم‌بکسل‌هایی که آسانسور را جابه‌جا می‌کند، دارای ضریب ایمنی بسیار بالایی هستند و امکان پاره شدن آن‌ها نزدیک به صفر است. حتی در صورت پاره شدن سیم‌بکسل‌ها ترمزهایی وجود دارد که از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کند.

آموزش نجات از آسانسور: چه کارهایی را انجام ندهیم؟

افکار منفی به خود راه ندهید

امیدوار باشید و افکار منفی به خود راه ندهید. زمان را به بهترین شکل سپری کنید. اجازه ندهید استرس و دلهره بر شما غلبه کند. اگر تنها هستید و کتابی به همراه دارید، مطالعه کنید. اما هرگز برای گذراندن وقت از موبایلتان استفاده نکنید. همان طور که گفته شد، ممکن است باطری آن تمام شود و شما نتوانید با بیرون ارتباط برقرار کنید. اگر چند نفر در آسانسور هستید، با هم گفتگو کنید، اما درمورد موضوعات منفی و استر‌س‌زا صحبت نکنید.

درب آسانسور و دریچه سقف را باز نکنید

اگر دکمه باز کردن (OPEN DOOR) کار نکرد، درب را با هیچ وسیله‌ای باز نکنید و اگر  سقف آسانسور دریچه دارد، دریچه را باز نکنید. ممکن است آسانسور بین طبقات باشد. باید بدانید امن‌ترین مکان در این شرایط همان کابین آسانسور است. پس در آسانسور منتظر بمانید تا آتش‌نشانی یا اهالی ساختمان به کمک شما بیایند.

سخن آخر

ما در این مقاله از ویکی ساختمون به آموزش نجات اضطراری از آسانسور پرداختیم. گفتیم که توقف آسانسور به دلیل امنیت خود ماست و گفتیم در این شرایط احتمال خفگی یا سقوط وجود ندارد. باید با تکنسین آسانسور، آتش‌نشانی و یا اهالی ساختمان ارتباط برقرار کرد و اینکه خونسرد و صبور بود.

اگر هر روز از آسانسور استفاده می‌کنید، باید احتمال دهید که آسانسور نیز مانند هر وسیله دیگری خراب می‌شود. با آموزش نجات از آسانسور می‌توانید قبل از گرفتار شدن در بالابر آگاهی خود را افزایش دهید تا بتوانید در آن شرایط با آرامش بیشتری تصمیم بگیرید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا