دانشنامه ساختمانفضاهای داخلیویدئو

آشپزخانه پنهان چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟

آشپزخانه پنهان آشپزخانه‌ای است که در آن المان‌های دکوراتیو مانند اجاق‌گاز، یخچال و ماشین ظرفشویی مخفی می‌شوند تا از دید پنهان شوند. در این مقاله به معرفی آشپزخانه پنهان در خانه‌های قدیمی و جدید می‌پردازیم. با ما در ویکی ساختمون همراه باشید.

آشپزخانه پنهان چیست؟

پس از باز شدن فضای آشپزخانه یا به اصطلاح ساخت آشپزخانه‌های اوپن و یکی شدن آن با اتاق نشیمن، بسیاری تمایل زیادی برای مخفی شدن و دور شدن وسایل آشپزخانه مانند ظروف آشپزی، وسایل برقی کمک آشپزی و … را از محدوده دیدشان داشتند؛ این طور شد که آشپزخانه پنهان روی کار آمد. در ابتدا طراحان دکوراسیون داخلی به طراحی نوع خاصی از کابینت‌ها پرداختند که می‌توانست وسایل آشپزی زیادی را در خود جای دهد، با طراحی این نوع از کابینت‌ها فضا به سمت پنهان شدن آشپزخانه رفت. این روند با مورد استقبال قرار گرفتن ایده‌های طراحان اوج گرفت و به پنهان کردن بسیاری دیگر از وسایل نظیر ماشین ظرفشویی، یخچال و … رسید که در ادامه آن نیز مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و این روند ادامه پیدا کرد تا به اینجا رسید.

مطلب پیشنهادی: برداشتن اپن آشپزخانه ؛ چرا و چگونه انجام می‌شود؟

ایده آشپزخانه پنهان امروزی از کجا نشات می‌گیرد؟

باگذشت زمان و افزایش جمعیت، خانه‌ها در شهرهای شلوغ شروع به کوچک شدن کرد که یکی از عوامل ایجاد یک روند رو به رشد در آشپزخانه پنهان بود. در خانه‌های کوچک ساخت کابینت‌های بزرگ در آشپزخانه فضا را برای رفت و آمد کمتر می‌کرد و از طرفی با شلوغ شدن آشپزخانه فضا را از آن هم که بود کوچکتر به نظر می‌رساند. بنابراین با کم کردن ریخت و پاش در آشپزخانه و اضافه کردن فضای ایجاد شده به فضای نشمین می‌توان محیط آرام‌تری را در خانه فراهم کرد و تمیزکاری پس از آشپزی را هم به حداقل رساند.

آشپزخانه پنهان ، جاسازی وسایل آشپزخانه

آشپزخانه پنهان ، پنهان کردن وسایل

آیا آشپزخانه پنهان در خانه‌های بزرگ هم اجرا می‌شود؟

در خانه‌های بزرگ هم می‌توان از آشپزخانه پنهان استفاده کرد ولی شیوه اجرا و طرح آن بسیار با آشپزخانه پنهان در خانه‌های کوچک متفاوت است. با بزرگتر شدن فضا می‌توان بیشترین استفاده را کرد و بهترین طرح را اجرا کرد؛ اما بهترین طرح برای ایجاد یک آشپزخانه پنهان در یک آشپزخانه بزرگ چیست؟ به نظر می‌رسد که تقسیم کردن یک فضای بزرگ به چند فضای کوچک برای ساخت یک آشپزخانه پنهان مناسب باشد. در این صورت می‌توان بخش‌های مختلف را از هم جدا کرده و نظم نسبی را در یک فضای پرازدحام برقرار کرد.

آشپزخانه پنهان در فضای کوچک با فضای بزرگ چه تفاوتی دارد؟

در فضاهای کوچک برای ساخت یک آشپزخانه پنهان معمولاً از کابینت‌ها و قفسه‌ها برای پنهان کردن لوازم آشپزی کمک گرفته و سعی می‌شود با بهینه کردن فضای کابینت‌ها ظروف و وسایل بیشتری را در آن‌ها جای داد تا فضای بیشتری برای رفت‌وآمد و گذرادن وقت ایجاد شود.

کابینت‌ها را با کشوهای متعدد در اندازه‌های دلخواه پر می‌کنند تا لوزام با نظم بیشتری در کابینت‌ها جای گیرند، از فضاهای مرده هم استفاده می‌شود، مثلا زیر کابینت‌ها یا بالای آن‌ها را هم به کشو یا قفسه تبدیل می‌کنند و کاربری وسایل را دوگانه یا چندگانه می‌کنند، مثلا با مخفی کردن سینک ظرفشویی در جزیره آشپزخانه آن را به میز ناهار خوری تبدیل می‌کنند یا با ایجاد کشوهای عمودی در فضاهای مرده از آن فضاها برای نگهداری مواد غذایی و مورد نیاز آشپزی استفاده می‌کنند.

در فضاهای بزرگ برای ساخت یک آشپزخانه پنهان معمولا فضا را تقسیم بندی می‌کنند. معمولا این تقسیم بندی به وسیله تیغه یا کابینت انجام می‌شود. در تقسیم بندی‌ها معمولا وسایل مورد نیاز در یک زمان را در کنار هم قرار می‌دهند. مثلا جایگیری اجاق‌گاز و سینک ظرفشویی باید به گونه‌ای باشد که در نزدیکی هم باشند زیرا در هنگام آشپزی به هر دوی آنها نیاز است. ماشین ظرفشویی هم در زیر سینک جاسازی می‌شود. بقیه وسایل آشپزی در کابینت‌های اطراف آن‌ها گذاشته خواهند شد، این بخش از آشپزخانه به سمت سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن دید ندارد و می‌توان آن را یک آشپزخانه پنهان دانست.

دیگر وسایل مانند یخچال یا فرها را می‌توان در بخشی که به سمت اتاق نشیمن دید دارد قرار داد، اینگونه وسایل ظاهری شسته رفته دارند و در هنگام آشپزی یا کار در آشپزخانه کمترین کثیفی متوجه آن‌ها خواهد شد. در ثانی استفاده از وسایلی مانند یخچال که در طی روز زیاد است نیز می تواند دلیلی برای قرار دادن آن در خارج از آشپزخانه پنهان باشد. از دیگر وسایلی که می‌توان از آنها در محدوده دید به اتاق نشیمن قرار داد می‌توان به ظروف چینی، وسایل برقی کم مصرف در هنگام آشپزی، انواع نوشیدنی ساز‌های پر مصرف و … اشاره کرد.

آشپزخانه پنهان در گذشته چگونه بوده است؟

در گذشته آشپزخانه در فضایی جدا از سایر اتاق‌های خانه قرار می‌گرفت و به مطبخ یعنی محل طبخ معروف بود. کم کم با روی کار آمدن روش‌های جدید برای پخت و پز و امکانات زیادی که به این فضا اضافه شد حالا می‌شد این فضا فاصله کمتری با اتاق‌های دیگر داشته باشد.

در آشپزخانه‌های قدیمی به دلیل تولید بوی زیاد و استفاده از لوازم ابتدایی برای پخت مانند تنور و … امکان نزدیک کردن این فضا به دیگر فضاها مانند اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی نبود. بنابراین پخت غذا در مطبخ انجام می‌گرفت و در اتاقی دیگر که در فاصله‌ای کمتر از آن قرار داشت سرو می‌شد.

چرا آشپزخانه‌های قدیمی پنهان بودند؟

آشپزخانه‌های قدیمی به معنی واقعی آشپزخانه‌های پنهان بودند و معمولا در پستو قرار داشتند و به وسیله یک راهروی باریک به دیگر اتاق‌ها راه پیدا می‌کردند. از نظر معماری و طب سنتی قرار گرفتن در معرض بوی غذا به صورت ممتد می‌توانست در سلامت انسان تاثیر بدی داشته باشد به این منظور همیشه محل‌هایی در خانه که محل انتشار بو بودند را از دیگر اتاق‌ها دور می‌ساختند که آشپزخانه هم یکی از آن‌ها بود.

یکی دیگر از دلایل مهم، موضوع نگهداری مواد غذایی بود؛ از آنجایی که در گذشته هیچ وسیله ای مانند یخچال برای نگهداری سالم مواد غذایی وجود نداشت پس در خانه‌ها محلی برای این منظور احداث می‌کردند که معمولاً زیرزمین بود، بنابراین محل نگهداری مواد غذایی باید به محل طبخ غذا نزدیک می‌بود که راهی جز دور کردن آشپزخانه یا مطبخ از سایر اتاق‌ها را باقی نمی‌گذاشت. از طرفی به جز محل نگهداری مواد غذایی فضایی هم برای انبار کردن چوب و هیزم برای تنور پخت لازم بود که باید در نزدیکی محل طبخ قرار می‌داشت.

چرا آشپزخانه‌های امروزی را پنهان می‌سازند؟

همانطور که گفته شد بیشترین دلیل برای پنهان کردن آشپزخانه‌ها در خانه‌های قدیمی بیشتر به کاربری بهتر آنها و مسائل سلامتی مربوط می‌شد؛ اما امروزه پنهان کردن آشپزخانه‌ها به یک وسیله در بین مردم برای پیروی از مد یا عقب نماندن از پیشرفت محسوب می شود.

یک دلیل پنهان سازی آشپزخانه‌ها در خانه‌های امروزی را برای ظاهری زیباتر و پنهان کردن کثیفی‌های آشپزی می‌توان عنوان کرد؛ که به نظر دلیل منطقی به نظر می‌رسد.

سخن آخر

آشپزخانه پنهان را می‌توان یک راه خوب برای استفاده بهینه از فضا در خانه‌های کوچک دانست و از طرفی هم می‌توان از آن برای زیباتر کردن محیط زندگی و ایجاد آرامش بیشتر در خانه بهره برد. این آشپزخانه‌ها هم برای خانه‌های با متراژ کوچک و هم برای خانه‌های با متراژ بالا مناسب است و با تفکیک فضا نظم بیشتری به این محل پر ازدحام می‌بخشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا