فضاهای داخلی

آشپزخانه سبک مینیمال چه مشخصاتی دارد و نحوه طراحی آن

آشپزخانه سبک مینیمال انتخابی محبوب برای کسانی است که عاشق سادگی هستند. این سبک از طراحی داخلی در مورد هر چیزی است که در آن شلوغی معنایی ندارد، همه چیز باید معنایی برای استفاده داشته باشند وگرنه تنها نشان دهنده فقدان نظم هستند. اما نگران نباشید! با کمی فکر، برنامه ریزی و تلاش می‌توانید روح سبک مینیمال را در آشپزخانه خود بدمید. با ویکی ساختمون همراه باشید.

تعریف آشپزخانه سبک مینیمال

آشپزخانه سبک مینیمال تقریباً مفهوم شسته و رفته، مرتب سازی و سازماندهی فضا را نشانه می‌گیرد. در واقع، وقتی صحبت از طراحی داخلی به سبک مینیمال می‌شود، مفهوم «کمتر بیشتر است» تداعی می‌شود.

ساده نگه داشتن چیزها باعث ایجاد آرامش، ظرافت و نظم می‌شود. آشپزخانه سبک مینیمالیست اساساً بی‌انتها است! این سبک به افراد اجازه می‌دهد تا جلوه‌ای از رنگ و شخصیت را به فضا تزریق کنند، به همان روشی که یک هنرمند روی بوم خالی نقاشی می‌کند.

تصور می‌شود که طراحی آشپزخانه مینیمالیستی سرد یا بی‌روح است اما وقتی دقیق‌تر می‌شویم، سبک آن گرم و جذاب است. این سبک طراحی به دلیل خاصیت نور فراوان، خطوط تمیز، عملکرد بهینه و زیبایی مشهور است. آشپزخانه مینیمال یک شکل هنری از طراحی داخلی در ساده‌ترین شکل خود است.

تعریف آشپزخانه سبک مینیمال

مشخصات آشپزخانه سبک مینیمال

ویژگی‌های این نوع از دکوراسیون آشپزخانه عبارتند از:

وسایل تمیز

وقتی می‌گوییم لوازم تمیز فقط منظورمان آلودگی نیست، منظورمان وسایلی است که دارای طراحی ساده، واضح و دارای رنگی خنثی هستند. سرمایه گذاری در وسایل آشپزخانه مینیمالیستی به موفقیت طراحی شما کمک می‌کند و به شما این اطمینان را می‌دهد که در ساده‌ترین شکل ممکن بتوانید فضای مینیمالیستی را ایجاد کنید. این لوازم با پس زمینه ساده آشپزخانه ترکیب می‌شوند تا تمیزی، شفافیت و زیبایی را تداعی کنند.

رنگ‌های خنثی

انتخاب یک پالت رنگی خنثی و آرام برای دیوارها، کمدها و کفپوش آشپزخانه، یک الزام است. اگرچه برخی از طرح‌های مینیمالیستی می‌توانند با ترکیب رنگ‌های جسورانه‌تر مانند خاکستری، سیاه یا حتی قرمز موفقیت آمیز باشند اما اگر رنگ سفید، خاکستری روشن و کرم را انتخاب کنید، به سبک مینیمال نزدیک‌تر می‌شوید. رنگ‌های خنثی حالتی آرامش بخش و غیر تمرکزی دارند و حواس شما را از کاری که انجام می‌دهید، پرت نمی‌کنند.

مشخصات آشپزخانه سبک مینیمال

سطوح صاف

میز کار آشپزخانه (پیشخوان) به عنوان یکی از برجسته‌ترین قسمت‌های طراحی شما، تأثیر زیادی در نتیجه نهایی دارد. با تطبیق رنگ پیشخوان خود با دیوارها می‌توانید در ایجاد سطح صاف موفق عمل کنید. این همان چیزیست که به برجسته شدن سایر ویژگی‌های شما و ایجاد زیبایی خارق العاده کمک می‌کند. به طور کلی، پیشخوان‌های تک رنگ در آشپزخانه سبک مینیمال به بهترین شکل دیده می‌شوند. اگرچه با کمی خلاقیت، هر نوع پشخوانی می‌تواند عالی به نظر برسد.

مطلب پیشنهادی: چیدمان کابینت : برای داشتن بهترین آشپزخانه چی رو کجا بزاریم؟!

روشنایی زیاد

بخش مهم و باورنکردنی دیگر در هر طراحی مینیمالیستی آشپزخانه، نورپردازی است. اگر نور خیلی گرم باشد، آنگاه از سبک مورد نظر خود دور می‌شوید و اگر خیلی سرد باشد، فضا ناخواسته سرد و بی‌روح به نظر می‌رسد. با استفاده از نورهای هالوژن و غیر مستقیم می‌توانید نورپردازی خود را بهتر کنید و همچنین سطح و جهت چراغ‌ها را متناسب با ظاهر دلخواهتان تغییر دهید. قرار دادن نور در زیر کابینت‌های آشپزخانه نیز می‌تواند عالی به نظر برسد.

نحوه طراحی آشپزخانه سبک مینیمال

نحوه طراحی آشپزخانه سبک مینیمال

بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی نکات مهم در طراحی آشپزخانه مینیمالیستی بیندازیم:

به یک پالت رنگی تک رنگ توجه کنید

برای بزرگ‎تر نشان دادن فضای آشپزخانه می‌توانید با رنگ سفید شروع کنید. رنگ سفید چوب ترکیب می‌شود تا جلوه‌ای خیره کننده ایجاد کند. همچنین می‌توانید هر رنگ خنثی را از یک خانواده رنگی انتخاب کنید تا همان تاثیری که می‌خواهید را بگیرید، مانند رنگ مشکی، زغالی یا سرمه‌ای! برای یک کنتراست چشمگیر، سیاه و سفید ترکیب رنگی فوق‌العاده‌ای است.

جزئیات ساده را در نظر بگیرید

ساده نگه داشتن چیزها نه تنها از نظر بصری جذاب است بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا در آشپزخانه نظم بیشتری داشته باشید. کشوهای بدون دستگیره، محل ذخیره سازی پنهان در کمد‌ها و کشوها و یک پیشخوان مدل جزیره تک رنگ با یک چراغ آویزی ساده، فقط برخی از نمونه‌های خارق‌العاده طراحی داخلی آشپزخانه سبک مینیمال هستند.

نحوه طراحی آشپزخانه سبک مینیمال

از سنگ مرمر استفاده کنید

برای ایجاد یک ظاهر ساده و تمیز، سنگ مرمر برای آشپزخانه مینیمالیستی عالی است. تمام سطح روی کابینت و پیشخوان خود را با یک سنگ مرمر بپوشانید یا آن را با روش‌های محدودتر با روکش‌های مرمر یا کاشی‌های طرح مرمر ادغام کنید. سنگ مرمر می‌تواند زیبایی بی‎ انتهایی را در عین سادگی تداعی کند.

موارد تاکیدی را به فضا اضافه کنید

آشپزخانه سبک مینیمال بهانه خوبی برای بیان یک تاکید است؛ این می‌تواند به روش‌های مختلفی از کاشی کاری کف آشپزخانه گرفته تا یک سینک سنگی ساده به رنگ سفید باشد. از یک آشپزخانه ظریف می‌توان برای تاباندن کانون توجه به یک نقطه مانند اجاق گاز، میز ناهارخوری یا اصلاً یک تابلوی هنری استفاده کرد. تاکید در این سبک به معنای مهم جلوه دادن یک قسمت نسبت به قسمت‌های دیگر است.

آشپزخانه مینیمالیستی

فضای خالی را در اولویت قرار دهید

اگر دلتان برای طراحی داخلی مینیمال تنگ شده است، مطمئن شوید دکوراسیون آشپزخانه خود را با چیزهای مختلف پُر نمی‌کنید. این امر نه تنها احساس آرامش بخشی را برای هر آشپزخانه‌ای به ارمغان می‌آورد بلکه پیدا کردن وسایل و تهیه وعده‌های غذایی را به صورت سازمان یافته آسان می‌کند. یک فضای خالی که در دنیای طراحی داخلی به عنوان فضای منفی شناخته می‌شود، اجازه می‌دهد مبلمان یا عناصر دیگر نقش اصلی را ایفا کنند.

سینک ظرفشویی را ساده کنید

سینک آشپزخانه از ویژگی‌های بارز یک آشپزخانه سبک مینیمال است. لبه‌های مورب سینک و شیرآلات با طراحی ساده به شما کمک می‌کنند تا جلوه‌ای یکپارچه ارائه دهید. برای اینکه کارها را به سطح بالایی برسانید، طیف وسیعی از سینک‌ها و شیرهای مخفی برای فروش وجود دارند که تقریباً همه چیز را پنهان می‌کنند تا سادگی در نهایت خود تجلی یابد.

آشپزخانه مینیمالیستی ساده

جمله «کمتر بیشتر است» را اعمال کنید

وسوسه نشوید که آشپزخانه خود را با جدیدترین لوازم و وسایل پر کنید! اگر تمایل به خرید چیزی دارید، فکر کنید که از این وسیله چه استفاده‌ای خواهید کرد. ما تمایل داریم زمان زیادی را در آشپزخانه بگذرانیم، بنابراین ازدحام زیاد وسایل می‌تواند به سردرگمی ذهنی منجر شود. موارد ضروری را در اولویت قرار دهید و به سبک خود پایبند باشید. این مورد حتی در مورد مواد خوراکی داخل یخچال نیز صادق است؛ آن دسته از مواد خوراکی را نگه دارید که به سرعت آن‌ها را مصرف می‌کنید.

مطلب پیشنهادی: مدل کانترهای آشپزخانه : به دنبال زیبایی هستید یا قیمت ارزان؟!

میز پیشخوان خود را ساده نگه دارید

از میان تمام نکات آشپزخانه سبک مینیمال، ساده نگه داشتن میز پیشخوان شاید ساده‌ترین مورد باشد. پیشخوان خود را تا حد ممکن خلوت نگه دارید. در مورد آنچه در واقع به آن نیاز دارید، تصمیمات سختی بگیرید. به عنوان مثال وسایل بزرگ مانند دستگاه چایی ساز ممکن است همیشه لازم شود؛ اما مهم است از خود بپرسید در واقع چند بار از وسایل خود استفاده می‌کنید؟ اگر از وسیله‌ای کم استفاده می‌کنید، آن را در کابینت قرار دهید.

طراحی آشپزخانه مینیمالیستی

سخن آخر

با استفاده از رنگ‌های خنثی، وسایل کم و طراحی ساده می‌توانید شروع به طراحی آشپزخانه مینیمالیستی کنید. این سبک از دکوراسیون بر روی سادگی طرح کلی و وسایل موجود در فضا تاکید دارد. بدون شک، آشپزخانه سبک مینیمال محبوب‌ترین سبک طراحی داخلی است که هدفش تزریق آرامش و شفافیت ذهن است. اجرای سبک مینیمالیستی ممکن است در ظاهر ساده بیاید ولی نیاز به دانش شناختی در مورد رنگ، مدل سازی و طراحی فضا دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا