آشنایی با سونای خشک و تجهیزات سونا + (حل مسئله)

در سونای خشک دو مدل هیتر به صورت معمول مورد استفاده قرار می گیرد:
1-    هیتر سنگی
2-    هیتر تشعشعی

هیتر سنگی:

هیتر سنگی متشکل از یک محفظه احتراق فلزی می باشد که پس از روشن شدن حرارت حاصل از احتراق به سنگ ها منتقل شده و سنگ ها توسط مد جابجایی و تشعشعی اتاق سونا را به دمای مطلوب می رسانند.

هیتر سنگی می بایست حداکثر تا 45 دقیقه دمای اتاق سونای خشک را به دمای مطلوب آن برساند. برای کم کردن این زمان جدای آن که می توان هیتر با سایز بزگتری انتخاب نمود، امروزه با استفاده از سنگ هایی که ضریب رسانندگی حرارتی آن ها در مقایسه با نسل قدیم سنگ ها بسیار افزایش یافته است این زمان را کاهش داده اند. علاوه بر رسانندگی حرارتی، مقاومت در برابر تنش حرارتی نیز پارامتر بسیار مهمی برای سنگ های هیتر بشمار می رود. برای حصول اطمینان از مقاوم بودن سنگ در برابر تنش حرارتی آن را تا دمای 100 درجه سانتی گراد گرم می کنند و سپس آن را درون آب سرد قرار می دهند اگر اثری از ترک در سنگ دیده نشد، مقاومت سنگ در برابر تنش حرارتی قابل تایید است. معمولا سنگ های آذرین گزینه مناسبی برای سنگ های هیتر سونای خشک هستند. لازم به ذکر است تست سنگ هیتر بسیار مهم و حیاتی می باشد زیرا یک سنگ نامرغوب ممکن است حتی در حین فرآیند گرمایش منفجر شود.

برای انتخاب هیتر سنگی از کاتالوگ سازندگان هیتر استفاده می شود.

هیتر تشعشعی:

زمان لازم برای آن که این هیتر ها دمای سونای خشک را به شرایط طراحی برسانند در حدود 5 تا 10 دقیقه است اما استفاده از این هیتر ها برای کاربرانی که پوست سبزه دارند می تواند سبب عوارضی مانند کک و مک در پوست می شود.

به عنوان یک قاعده سر انگشتی برای انتخاب هیتر تشعشعی برای سونای خشک، به ازای هر فوت مکعب از فضای سونا 17wat توان الکتریکی برای هیتر در نظر می گیرند.

مثال)

یک سونای خشک 4 نفره به ارتفاع 2.15 متر را در نظر بگیرید. برای این سونای خشک توان مورد نیاز را برحسب کیلووات
الف) در حالتی که هیتر سنگی استفاده شود.
ب) در حالتی که هیتر تشعشعی استفاده شود.
در سونای خشک به ازای هر نفر 0.6 متر مربع مساحت در کف سونا در نظر می گیریم بنابراین حجم اتاق سونا برابر است با:
4*0.6*2.15 = 5.16
5.16*35.3147=187
برای انتخاب هیتر سنگی به کاتالوگ شرکت سازنده مراجعه کرده و با توجه به حجم سونا هیتر سنگی 4.5 کیلووات که حاوی 18 تا 22.2 کیلو گرم سنگ است بر می گزینیم.
برای  انتخاب هیتر تشعشعی با توجه به این که به ازای هر فوت مربع از فضای سونا 17 وات توان الکتریکی لازم است بنابراین توان مورد نیاز برابر است با:
183*17 = 3111

منابع :

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

کتاب مرجع کاربردی استخر سونا و جکوزی، دکتر ابراهیمی

مطالب مرتبط:

آشنایی با سیستم شوتینگ زباله + دیتایل اجرایی

سیستم ها و روش های تصفیه آب استخر

محافظت تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان در برابر زلزله

 

خروج از نسخه موبایل