آتش سوزی برج رامیلا در چالوس! مقصر کیست و راه چاره چیست؟!

برج رامیلا در شهر ساحلی هچیرود در چالوس به مدت ۲ روز طعمه حریق شد! در زمان آتش سوزی برج رامیلا تیم‌های آتش نشانی از شهرهای دیگر موفق به مهار آتش نشدند. این واقعه در بعدازظهر چهارشنبه روی داد که بعد ساعت‌ها دست و پنجه نرم کردن و گمان بردن به اینکه آتش مهار شده است، دوباره از صبح بامداد شعله‌های آتش زبانه کشیدند. با وجود بارش باران، این برج به طور کامل سوخت و باز هم این پرسش را ایجاد کرد که چرا سازمان آتش نشانی نتوانست این آتش را مهار کند و چگونه می‌توان با رعایت ضوابط آتش نشانی در ساخت و نگهداری ساختمان، از چنین اتفاقاتی اجتناب کرد؟

وضعیت سازمان آتش نشانی در کنترل حریق

سازمان آتش نشانی ایران از دو مشکل عمده رنج می‌برد، یکی نبود مدیریت واحد شهری و دیگری مشکل در تامین منابع مالی و تجهیزاتی است. در دنیا آتش‌نشانی‌ها زیرمجموعه نیروهای امنیتی هستند یا به شهرداری‌ها مربوط می‌شوند.

این مهم اغلب بدین دلیل است در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا یک واحد مدیریت شهری وجود دارد که در زیرمجموعه خود یک واحد دیگری به نام معاونت ایمنی و آتش نشانی فعالیت می‌کند. این واحد وظیفه رصد ایمنی شهر را دارد. در ایران، چنین واحدی وجود ندارد و سازمان آتش نشانی به صورت مستقل عمل می‌کند.

موضوع بعد مربوط به تامین مالی و تجهیزات است. سازمان آتش نشانی همیشه دچار مشکل تامین مالی بوده است. پرداختی‌های کارکنان این سازمان دیر به دیر انجام می‌شود و تسهیلات خاصی هم برای نیروهای آتش نشانی در نظر گرفته نمی‌شود. از سویی دیگر، تجهیزات با کیفیت و مدرن هم در دست سازمان نیست.

از لباس کار گرفته تا تجهیزات ماشینی، سازمان آتش نشانی مانند هر ارگان دیگر در کشور، دچار کمبود وسایل ایمنی مجهز و با کیفیت است. درحقیقت، بخشی از عدم توانایی در کنترل آتش در آتش سوزی برج رامیلا را می‌توان وضعیت نامناسب سازمان آتش نشانی دانست.

مسئله ضوابط آتش نشانی در ساخت و نگهداری ساختمان

سازندگان و سازمان‌های ناظر بر ساخت‌وساز باید ضوابط موجود در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند. اجرای هر یک از این ضوابط می‌تواند از آتش سوزی جلوگیری کرده و حتی شرایط اطفا حریق برای آتش سوزی را تسهیل بخشد.

نکته اول در رابطه با برج رامیلا این است که چطور شهرداری در شهری که امکانات و تجهیزات مناسب آتش نشانی ندارد، مجوز احداث صادر می‌کند؟ و چرا بعد از اجازه ساخت چنین برجی، ضوابط ساختمانی به درستی اجرا نمی‌شود؟ پاسخ به این پرسش‌ها باعث می‌شود تا بار دیگر ما به برخی از مهم‌ترین ضوابط آتش نشانی در ساخت و نگهداری ساختمان بپردازیم:

ضوابط و مقررات مربوط به فاصله ساختمان با توجه به نوع کاربری ساختمان

ضوابط و مقررات ارتفاع ساختمان و عرض کوچه و خیابان اطراف ساختمان

عرض محل عبور حداکثر ارتفاع
کمتر از ۶ متر دو طبقه
۶ متر سه طبقه
۸ متر چهار طبقه
۱۰ متر پنج طبقه
۱۲ متر الی ۲۲ متر (بن بست) شش طبقه
۱۲ متر و بیشتر (بن باز) بدون محدودیت
۲۲ متر و بیشتر (بن بست) بدون محدودیت

ضوابط و مقررات آتش نشانی مربوط به مسیر پله اضطراری

ضوابط و مقررات آتش نشانی مربوط به سیستم اعلام حریق

ضوابط آتش نشانی مربوط به آسانسور

ضوابط آتش نشانی که برای آسانسور شامل موارد زیر است:

ضوابط آتش نشانی مربوط به موتورخانه

ضوابط آتش نشانی در مورد ایمنی موتورخانه‌ها عبارتند از:

ضوابط آتش نشانی مربوط به نما

نمای ساختمان‌ها باید براساس اقدامات امنیتی زیر اجرا شوند:

ضوابط آتش نشانی مربوط به سیستم گرمایش

ضوابط ایمنی که برای سیستم گرمایش به شرح زیر است:

نکات مهم ایمنی برای ساکنان و مدیران مجتمع‌ها

آتش سوزی برج رامیلا چالوس بار دیگر نکات ایمنی را گوش زد می‌کند. این نکات عبارتند از:

رعایت نکات ایمنی قبل از وقوع آتش سوزی

 نکات ایمنی هنگام وقوع آتش‌سوزی

سخن آخر

اتفاقات ناخوشایندی مانند آتش سوزی برج رامیلا در چالوس به مانند بسیاری از رخدادهای تلخ گذشته (آتش سوزی ساختمان پلاسکو در تهران)، باز هم زنگ خطری برای توجه و دلسوزی بیشتر است. از بین رفتن سرمایه‌های یک کشور تنها به خاطر عدم توجه، چه در زمان حال و چه برای آیندگان جبران ناپذیر خواهد بود. هر نوع آتش سوزی می‌تواند نشان دهنده ضعف‌های سیستمی یک سازمان یا ساوکار باشد که به غلط در حال فعالیت است. بنابراین، نظارت دقیق بر شهرسازی و احداث ساختمان باید در اولویت‌های نظام ساخت‌وساز کشور قرار گیرد.

خروج از نسخه موبایل