استخر و آبنما

آبنما دیواری سنگی حیاط را چگونه، کجا و با چه متریالی بسازیم؟

آبنما دیواری حیاط از جمله روش‌های زیباسازی محوطه و حیاط است که در طراحی فضای سبز به ویژه در فضاهای کوچک بسیار استفاده می‌شود. آیا می‌توانیم این سازه را خودمان بسازیم؟ پاسخ به این سؤال که ذهن بسیاری از جستجو کنندگان را مشغول کرده است، مثبت است. در این مقاله به مراحل ساخت آبنما دیواری، انواع متریال مورد استفاده در آن و بهترین مکان برای جاگیری آبنما دیواری در حیاط پرداخته شده است. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

آبنما دیواری حیاط از چه متریالی ساخته می‌شود؟

برای محوطه سازی آبنما دیواری حیاط را می‌توان با استفاده از متریالی مانند سنگ لاشه، سنگ صیقل خورده، سنگ مصنوعی، سنگ ریزه رودخانه‌ای، شیشه، کاشی، آجر و فلز اجرا کرد.

آبنمای دیواری ساخته شده با سنگ صیقلی و مصنوعی

به طور کلی این سازه کلاسیک با سبک رومی، فرانسوی و انگلیسی به طور کلی کلاسیک اروپایی را با استفاده از سنگ جلاخورده یا سنگ صیقلی ساخته می‌شود. در گذشته از این نوع آبنماها به عنوان محل آبریز چشمه‌ها در شهرها استفاده می‌شد. ساخت این سازه ها در خانه میسر نیست ودر کارگاه‌ها ساخته می شوند و چنانچه از سنگ مصنوعی ساخته می‌شوند، باید قالب گیری و اگر از سنگ طبیعی ساخته می‌شوند باید تراشیده شوند.

آبنما دیواری حیاط ساخته شده از سنگ لاشه

از سنگ‌هایی صخره‌ای و تخته‌ای برای ساخت این نوع آبنما می‌توان استفاده کرد. بهترین ایده برای این کار، چیدن سنگ‌ها و تخته سنگ‌ها روی هم است. اگر در پای سنگ‌ها نیز بخشی برای جمع آوری آب منظور شود، نیز می‌توان از آن برای پرورش گل‌های نیلوفر آبی استفاده کرد.

آبنمای دیواری شیشه‌ای

برای ساخت آبنما دیواری حیاط می‌توان از شیشه نیز استفاده کرد. دیوارهای شیشه‌ای که آب از روی آن‌ها روان است نیز از انواع آبنمای دیواری شیشه‌ای محسوب می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: ساخت استخر با آجر؛ مزایا + روش اجرا

آب نما حیاط کاشی

برای ساخت آبنمای دیواری می‌توان از کاشی استفاده کرد. معمولاً کاشی‌های آبی که برای ساخت حوض از آن‌ها استفاده می‌شود، برای ساخت آبنمای دیواری هم استفاده می‌شود. کاشی‌های آبی ساده و طرح دار از جمله کاشی‌های پرطرفدار برای ساخت آبنمای دیواری حیاط هستند.

آبنما دیواری فلزی

سازه های فلزی به طور کامل در کارگاه یا کارخانه ساخته می‌شوند و در تزئینات ساختمان کاربرد دارند و معمولاً به صورت یک کیت کاملاً بسته در یک محیط، معمولاً محیط‌های بسته قرار می‌گیرند و با اضافه کردن آب به مخزن آن و اتصال به برق، راه اندازی می‌شوند.

مراحل ساخت آب نما حیاط چیست؟

اگر تصمیم گرفته‌اید برای خود در گوشه‌ای از حیاط خانه‌تان به ساخت آبنمای دیواری بپردازید حتما در کنارش به فکر ساخت صندلی چوبی هم باشید. ادامه این مطلب ممکن است برای شما جذاب باشد.

زیر سازی

از آنجایی که این سازه در حیاط ساخته می‌شود نیازی به زیرسازی و اعمال اصلاحات آنچنانی نیست؛ ولی اگر این سازه را داخل فضای بسته مانند لابی می‌سازید بهتر است، اقداماتی برای اجرای عایق رطوبتی انجام دهید. استفاده از رنگ‌های پلیمری عایق رطوبتی می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مطلب پیشنهادی: طراحی حیاط منزل ایرانی ، تحقق بهشتی کوچک در خانه ایرانیان

اجرای حوض یا محلی برای تجمع آب

از آنجایی که در ساخت این سازه ها از واترپمپ برای گردش آب استفاده می‌شود؛ اگر حجم آب در گردش اان سازه زیاد است و سازه حالت آبشار دارد، بهتر است از یک گودال یا حوض برای جمع آوری آب استفاده شود. در این بخش با استفاده از آجر، ملات و سیمان در محدوده‌ای که قرار است، سازه ساخته شود، یک یا دو ردیف آجرچینی انجام می‌شود و روی آن را با استفاده از کاشی پوشش داده می‌شود.

جاگذاری سنگ‌ها و واترپمپ آبنما دیواری حیاط

در یک بخش حوض که به دیوار چسبیده است، سنگ‌ها چیده می‌شوند؛ و سپس با استفاده از ملات به دیوار چسبانده می‌شوند و سپس دستگاه واترپمپ یا گردش آب لابه‌لای سنگ‌ها طوری جاگذاری می‌شود که از سمت بیرون سنگ نمود نداشته باشد. به یاد داشته باشید که این سازه برای تحرک آب نیاز به نیروی برق دارد، بنابراین یا سازه را در نزدیکی یک پریز برق اجرا کنید یا با استفاده از سیم کشی مخفی، سازه را به برق متصل کنید.

پر کردن حوض و روشن کردن آبنما

پس از آنکه حوض را از آب پر کردید می‌توانید آبنمای دیواری را روشن کنید تا با کار کردن پمپ، آب از طریق لوله به سرمنشأ سنگ‌ها برسد و از آنجا با وارد شدن نیروی جاذبه به طور طبیعی فرود آید. این فرآیند تا زمانی که آبنمای دیواری به برق متصل است، ادامه دارد.

نورپردازی آبنما دیواری

اگر به فکر یک روشنایی و زیبایی نورانی کوچک در  آبنمای دیواری حیاط خود هستید می‌توانید با استفاده از المان‌های نوری ضد آب که در فروشگاه‌های لوزام الکتریکی موجود هستند، استفاده کنید و از برقی که برای کار کردن واترپمپ کشیده شده است، برای نورپردازی نیز بهره ببرید. اگر از المان‌های نوری ضد آب استفاده نمی‌کنید بهتر است، نورپردازی را در فضای خارج از آب اجرا کنید. لابه‌لای سنگ‌های خشک، اطراف این سازه ها، دیوارهای نزدیک آب نما حیاط از جمله مکان‌هایی است که برای قرارگیری المان‌های نورپردازی مناسب هستند.

جاگیری آبنما دیواری در حیاط

آب نما حیاط را در چه بخشی از حیاط اجرا کنیم هم از جمله سوا لاتی است ذهن سازندگان آن را به خود اختصاص داده است. معمولاً سازه های صخره‌ای را در گوشه و کنج‌ها اجرا می‌کنند زیرا کنج‌ها محل بهتری برای چیدن سنگ‌های صخره‌ای هستند و ترکیب زیبایی به حیاط می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: طراحی دیوار حیاط ؛ لذت داشتن حیاطی زیبا را به خود هدیه دهید!

اگر قصد استفاده از آبنما دیواری حیاط مدل آبشاری سنگی، شیشه‌ای و فلزی برای حیاط خود را دارید بهترین مکان برای اجرای آن دیوار روبروی نمای ساختمان است. بیشتر اوقات این دیوار را درهای پارکینگ و ورودی اشغال کرده‌اند که در این صورت دیوارهای سمت چپ و راست که از درهای ورودی و پارکینگ فاصله دارند برای اجرای این سازه  مناسب هستند.

اگر از آب نما حیاط سنگی کلاسیک اروپایی بهره می‌برید، سعی کنید از آن در فضای استفاده کنید که اطراف آن پر از درختان و گیاهان باشد که در میان آن‌ها یک پیاده رو با این سازه منتهی می‌شود. این فضا می‌تواند تداعی کننده یک چشمه آب برای استفاده مردم باشد. اگر پیاده‌روها را کمی پهن بسازید برای گذاشتن صندلی محل مناسبی می‌شوند که می‌توان در خنکی رطوبت آن در یک بعد ازظهر تابستان چای نوشید.

سخن آخر

آبنما دیواری حیاط را می‌توان از مواد و متریال مختلفی ساخت که در بین آن‌ها با استفاده از سنگ لاشه یا تخته سنگ‌های بزرگ یک آب نما حیاط صخره‌ای بدون نیاز متخصص ساخت. اگر در بنایی و کارهای ساختمانی کمی سررشته داشته باشید این کار با توجه به مراحلی که در بالا به آن اشاره شد، ممکن است. اگر برای اجرای آن با مشکلاتی مواجه بودید می‌توانید از تجربه و مهارت یک نیروی متخصص بهره ببرید.

ثبت درخواست اجرای آبنما توسط متخصصین ماهر کارگشا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا