استخر و آبنما

آبنمای مدرن خانگی : معرفی انواع آن بر اساس سبک و معماری

در عصر مدرن المان‌های متعددی در طراحی و دکوراسیون فضاهای داخلی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. آبنما نیز از این المان‌ها است که ریشه دور و درازی در تاریخ و فرهنگ ما دارد به طوری که تمامی خانه‌های قدیمی دارای یک حوض و آبنما بوده‌‌‌اند. امروزه آبنما‌ها تغییر چهره و کاربری داده‌‌‌اند تا بتوان بسته به شرایط زندگی امروزه از مزیت‌های آن‌ها بهره برد. در این مطلب قصد داریم که مروری جامع بر انواع مدل‌ها و سبک‌های آبنمای مدرن خانگی داشته باشیم.

انواع آبنمای خانگی مدرن

به طور کلی دسته بندی چندان بخصوص در مورد آبنماها وجود ندارد زیرا طراحی و ساخت آن‌ها را نمی‌توان به فرآیند یا اصول خاصی محدود کرد و هر ایده‌‌ای که در ذهن باشد را‌ می‌توان به آبنما دیواری تبدیل کرد. همانطور که امروزه در بازار مشاهده‌ می‌کنید، آبنما‌ها در اشکال مختلف از حیوانات گرفته تا درخت موجود هستند. به طور کلی انواع آبنمای مدرن را به دو دسته بسیار کلی زیر تقسیم بندی‌ می‌کنند:

  • آبنمای فضای بیرونی
  • آبنمای فضای داخلی

آبنمای مدرن فضاهای بیرونی

این نوع از آبنماها شباهت زیادی به اجداد خود دارند. آبنماهای بیرونی در پارک‌ها و محوطه‌های مختلف بسیار به کار برده‌ می‌شوند. اندازه این نوع از آبنماها بسیار بزرگ است و با توجه به اندازه‌‌ای که دارند طراح سبک و مدل دلخواه خود را در آبنما پیاده‌ می‌کند.

آبنمای مدرن خانگی دیواری

آبنمای مدرن فضاهای داخلی

فضاهای داخلی بر خلاف فضاهای بیرونی با محدودیت فضا مواجه هستند و نمی‌توان هر مدل آبنمایی را به کار برد. آبنماهای فضاهای داخلی از نظر اندازه بسیار کوچک هستند و فواره آب آن‌ها نیز بسیار ساده طراحی و اجرا‌ می‌شود. البته این بدین معنا نیست که انواع کمی از آن ها وجود دارد بلکه پیشرفت‌های حاصل شده در ساخت آبنماها انواع و اقسام مدرن با شکل و شمایل بسیار جالب را روانه بازار کرده است.

این نوع از آبنماها را‌ می‌توان به سادگی در محیط‌های داخلی خانگی و ادارای به کار برد که بر اساس شکل و محل نصب و اجرای آن به انواع مختلفی دسته بندی‌ می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع آبنمای مدرن خانگی بر اساس محل اجرا

آبنما‌ها بر اساس محل اجرا و نصب در فضاهای داخلی در دو دسته زیر قرار‌ می‌گیرند:

آبنماهای دیواری

همانطور که از اسم این نوع از آبنماها پیداست، این‌ها روی دیوار‌ها جای‌ می‌گیرند. آبنمای دیواری به صورت پیش ساخته و آماده یا به طور مستقیم روی دیوار اجرا‌ می‌شود. استفاده از آبنماهای پیش ساخته بسیار گسترده تر است که دلیل آن هم سادگی و سرعت بالای اجرای آن است.

ابنمای مدرن خانگی دیواری توکار پیش ساخته

برخی از انواع آبنماهای مدرن پیش ساخته به صورت توکار اجرا می‌شوند. آبنماهای مدرن دیواری با بی نهایت طرح و سبک اجرا می‌شوند. به تازگی این نوع از آبنماهای دیواری را به صورتی اجرا می‌کنند که فواره آب دیواری یکپارچه از آب را شکل می‌دهد.

آبنماهای کفی

بیشتر آبنماهای که ما در پیرامون خود مشاهده‌ می‌کنیم از این نوع هستند که به شیوه‌های مختلفی روی سطح زمین قرار‌ می‌گیرند. این نوع از آبنماهای مدرن به صورت پیش ساخته و آماده روی سطح زمین قرار‌ می‌گیرند و در مدل‌ها و شکل‌های بسیار متنوعی هم در دسترس هستند.

ابنمای مدرن کفی در فضای داخل

انوا ع آبنمای مدرن خانگی بر اساس سبک و مدل

آبنماها را اگر بخواهیم به شیوه جامع‌تری دست بندی کنیم چاره‌‌ای جز پرداختن به مدل و سبک آن‌ها نداریم. بر همین اساس آبنماها را‌ می‌توان به انواع زیر تقسیم بندی کرد.

آبنمای مدرن فواره‌ای

این نوع از آبنماهای مدرن خانگی به دلیل سادگی و جلوه خاصی که دارند‌ می‌توانند فضای داخلی خانه‌ها با کوچکترین هزینه و زمان متحول سازند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از آبنماهای مدرن خانگی این است که‌ می‌توان آن را در فضاهای بسیار کوچک روی دیوار یا کف به کار برد. ناگفته نماند که این آبنمای مدرن عمدتا روی کف اجرا‌ می‌شود.

نحوه کارکرد ‌‌این آبنمای مدرن خانگی اینگونه است که نازل خروج آب روی سطح مورد نظر قرا داده‌ می‌شود و آب با یک الگوی خاص از آن خارج‌ می‌شود. این نوع از آبنماهای خانگی ممکن است که دارای محفظه جمع آوری آب یا همان حوض باشند و یا به گونه‌‌ای طراحی و اجرا شوند که آب از طریق مجرایی مستقیم وارد سیستم فواره‌‌ای آبنما شود. این ابنماهای مدن کوچک به دلیل سادگی که دارند می‌توانند در فضاهای مختلف با معماری‌های متنوع به کار برده شوند.

ابنمای مدرن خانگی فواره ای

آبنمای آبشاری

آبنمای آبشاری اگرچه یکی از پرکاربردترین انواع مختلف آبنماها در فضاهای داخلی و بیرونی به شمار‌ می‌رود اما اخیرا با پیشرفت تکنولوژی انواع مدرن آن نیز در بازار موجود شده‌‌‌اند. مدرن بودن این نوع از آبنماهای خانگی نیز به مصالح به کار رفته در ساخت آن و همچنین طرح‌هایی است که به فواره آب آن داده‌ می‌شود. استفاده از مصالح سبک امکان ساختن تعدادی زیادی پله بدون نگرانی از افزایش وزن را ممکن ساخته است.

آبنماهای آبشاری در تعداد پله یا طبقات مختلفی اجرا‌ می‌شوند. نحوه کارکرد آن هم به این گونه است که آب از بالاترین نقطه آبنما بیرون‌ می‌زند و بعد از پر کردن هر پله به آرامی از آن سرریز‌ می‌شود. این آبنماهای مدرن خانگی در ابعاد و مدل‌های بسیار مختلفی در دسترس هستند. برخی از آن‌ها مستقیما روی سطح زمین و برخی نیز روی دیوار نصب و اجرا‌ می‌شوند.

آبنمای آبشاری

آبنمای بدون حوض

این نوع از آبنماهای مدرن که آبنمای ناپدید شونده (Disappearing) نیز نامیده‌ می‌شوند در فضاهای داخلی خانگی بسیار استفاده‌ می‌شوند. آبنماهای بدون حوض (pond-less) با توجه به مخزن آبی که دارند شاخص‌ می‌شود. مخزن آب این آبنمای مدرن به طور کامل در زیر زمین مخفی شده است و به همین دلیل هم فضای کمی را اشغال‌ می‌کند و بدون اضافه کاری‌ می‌توان یک نمای برجسته را در فضاهای هر چند کوچک هم ایجاد کرد.

نداشتن حوض مزایایی زیادی را برای این نوع از آبنماهای مدرن خانگی به همراه دارد. اول از همه نبود حوض پر از آب آن را برای استفاده در فضاهای خانگی که ممکن است کودکان با آن در تماس باشند مناسب‌ می‌سازد. از طرفی هم مقدار آب بخار شده در مقایسه سایر انواع کمتر بوده و فضای داخلی چندان مرطوب نخواهد شد. از طرفی هم به دلیل نداشتن حوض، پس دیگر نیازی به نگهداری و تمیز کردن پیوسته حوض نیز نخواهد بود.

آبنمای مدرن بدون حوض

آبنمای ژاپنی

آبنمای ژاپنی یکی از انواع مدرن آبنماهای موجود در بازار است. این نوع از آبنماها برگرفته از نمادگرایی سادگی معنوی و فیزیکی در فرهنگ ژاپن هستند. این آبنماهای مدرن از نظر سبک و طراحی از ساده‌ترین‌ها هستند. آبنماهای ژاپنی در عین سادگی در اندازه‌های کوچک و بزرگ به کار گرفته‌ می‌شوند.

کارکرد آن‌ها هم به این گونه است که آب از طریق یک مجرای عمدتا ساخته شده از بامبو خارج شده و درون یک حوض یا ظرف سنگی یا فلزی ریخته‌ می‌شود. آب می‌تواند پس از پر شدن ظرف از آن سرازیر شود و پس از طی مسیری مجددا وارد سیستم آبنما شود و یا به گونه‌‌ای طراحی شود که آب ظرف پس از رسیدن به مقدار مشخصی به آرامی و هماهنگی با آب ورودی به آن از قسمت پایینی خارج شود.

آبنمای مستقل یا سرخود

برای کسانی که به دنبال یک آبنما با کمترین کار و هزینه هستند این نوع از آبنمای مدرن خانگی گزینه بسیار ایده آلی خواهد بود. آبنماهای مستقل یا سر خود (Self-Contained) همانطور که از اسم آن نیز پیداست هر آنچه که برای یک آبنما لازم است را در خود جای داده است و تنها کاری که باید انجام داد وصل کردن مجرای ورودی آب به آن است.

آبنمای مستقل

انواع آبنمای مدرن خانگی براساس مصالح

  • آبنما با قالب سنگی
  • آبنمای فلزی
  • آبنمای سرامیکی
  • آبنمای فایبرگلاس
  • آبنمای پلاستیکی
  • آبنمای رزین سبک وزن

سخن آخر

انواع مدل‌ها و سبک‌های آبنماهای مدرن خانگی با توجه به پیشرفت‌هایی که در مصالح و فرآیندهای ساخت حاصل شده‌‌‌اند هر روز در حال افزایش هستند. انواع آبنماهایی که در بالا به آن‌ها پرداخته شد در واقع یک دسته‌بندی کلی است. المان‌های طراحی مختلفی از جمله چراخ‌های ال‌‌ای‌دی را‌ می‌توان در ساخت آبنما به کار برد. در انتخاب مدل خاصی از آبنما باید به عواملی همچون بزرگی و کوچکی فضا، بودجه و هدف از اجرای آبنما توجه کرد.

منبع
beyondtheverandahomeguidesdesigningbuildingshomestratosphere
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا