کفپوش پارکت بهتر است یا کفپوش لمینت؟ مزایا و معایب هر کدام

کفپوش پارکت و کفپوش لمنیت دو نوع اصلی و صد البته محبوب از کفپوش ها به منظر اجرا در ساحتمان های مسکونی وی غیرمسکونی هستند. هر یک از این دو کفپوش مزایا و معایب خاص خود را دارند که در این مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم.

پارکت دقیقاً به چه معناست؟

پارکت اصطلاحی برای کفپوش ساخته شده از چوب منبت‌کاری است که به صورت هندسی چیده شده است. کلمه «پارکت» از کلمه قدیمی فرانسوی «parchet» گرفته شده که به معنی فضا یا محفظه کوچک است.

پارکت ریشه‌های سلطنتی نیز دارد: این کفپوش برای اولین بار در دهه 1600 در ورسای مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل اینکه کفپوش‌های مرمر نیاز به نگهداری زیادی داشتند، پارکت جایگزین آن‌ها شد. پارکت پس از محبوبیت در فرانسه، در سراسر اروپا نیز مورد پسند مردم قرار گرفت. از آنجا که نصب آن به مهارت فنی و زمان زیادی احتیاج داشت، این کفپوش به نشانه تجمل در خانه‌های اعیانی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین انواع پارکت ، کدام نوع آن برای چه مکانی مناسب است؟

مزایای پارکت در مقایسه با لمینت

در ادامه چند مورد از مزایای پارکت آورده شده است.

زیبایی و جذابیت

از آنجا که پارکت از چوب ساخته شده، احساس گرما را به مکانی که در آن نصب می‌کنید، می‌دهد. پارکت به دلیل داشتن الگوی هندسی و زاویه‌ای، موجب شده تا در برخی از بزرگ‌ترین کاخ‌ها در طول زمان، به انتخابی خاص تبدیل شود. از آنجا که می‌توان الگوها و مواد موجود در پارکت را سفارشی کرد، این کفپوش می‌تواند به خانه شما ظاهری کلاسیک یا مدرن ببخشد.

نه تنها می‌توان از انواع الگوها و مواد در انتخاب پارکت استفاده کرد، بلکه می‌توان چوب را به رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرد. هنگامی که به راحتی و لوکس بودن فکر می‌کنیم، کفپوش چوبی همیشه انتخاب اول بوده است، به همین دلیل جای تعجب نیست که از کفپوش پارکت در خانه‌ها و هتل‌های سراسر جهان استفاده می‌شود.

منحصر به فرد بودن

اگر به دنبال کفپوشی کاملاً بی‌نظیر هستید، پارکت گزینه مناسبی است که باید در نظر بگیرید. هر کاشی آن واقعاً منحصر به فرد است، زیرا مواد موجود در آن قبل از نصب، ترکیب شده و سپس برش داده می‌شوند. می‌توان الگوها، مواد، بافت و رنگ کفپوش پارکت را سفارشی کرد تا هر اتاق، کفپوش خاص خود را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: پارکت چوبی، همه چیز درباره این کفپوش تمام چوب

غیر آلرژیک بودن

برخلاف فرش و گلیم که گردوغبار، خاک و مواد حساسیت‌زا را در خود جای می‌دهند، کفپوش پارکت جایی برای این مهمانان ناخواسته فراهم نمی‌کند. این کفپوش، انتخابی عالی برای خانواده‌های دارای فرزند خردسال که در معرض خطر آلرژی هستند، محسوب می‌شود و برای افرادی که آلرژی دارند نیز بسیار مناسب است.

دوام

کفپوش پارکت نسبت به کفپوش‌های سنتی چوبی دوام بیشتری دارد. دلیل آن استفاده از سه لایه چوب برش خورده در زاویه 90 درجه برای کاهش حرکت چوب است. لایه بالایی کفپوش پارکت، لایه سایشی است. این لایه با دقتی بالا انتخاب شده تا بیشترین مقاومت را در طول زمان داشته باشد. لایه‌های زیر لایه سایشی، ضربات وارد شده را به خود جذب می‌کنند تا دوام بیشتری را تضمین کنند.

هزینه

از آنجا که لایه‌های زیرین کفپوش پارکت قابل مشاهده نیستند، می‌توان آن‌ها را با مواد مقرون به صرفه‌تری نسبت به لایه فوقانی تهیه کرد. این کار کمک می‌کند تا هزینه کلی خرید کفپوش کاهش یابد.

معایب پارکت

از معایب کفپوش پارکت در مقایسه با کفپوش لمنیت نیز نباید غافل بود که در زیر چند مورد از آنها آورده شده است.

نیاز به نگهداری

مهم نیست که چقدر از کفپوش پارکت مراقبت کنید، مهم این است که این کفپوش باید دوباره آب‌بندی، سنباده کاری و صیقل داده شود. این فرایند به منظور اطمینان از زیبا و نو ماندن کفپوش و همچنین افزایش طول عمر آن انجام می‌شود.

حساس به رطوبت

از آنجا که کفپوش پارکت از چوب ساخته شده، در برابر نم و رطوبت حساس است. همان‌طور که گفته شد، ضروری است که رطوبت خانه را کنترل کرده و پارکت را خشک نگه دارید.

حساس به خراشیدگی

مانند سایر کفپوش‌های چوبی، کفپوش پارکت نیز در معرض خراش‌هایی است که در اثر برخورد اجسام کوچک و تیز به آن ایجاد می‌شود. زمانی که این اتفاق روی می‌دهد، بازیابی ظاهر اولیه کفپوش می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

به همین دلیل پوشیدن کفش پاشنه بلند روی کفپوش پارکت توصیه نمی‌شود و استفاده از پادری یا فرش در ورودی خانه می‌تواند به ماندگاری پارکت کمک کند. کفپوش پارکت بسته به ظاهری که می‌خواهید، می‌تواند راه‌حلی عالی برای خانه شما باشد.

کفپوش لمینت چیست؟

کفپوش لمینت سال‌ها پیش به عنوان جایگزینی برای کفپوش چوبی با قابلیت نصب آسان، ظاهری جذاب و بادوام تولید شد. از آن زمان به بعد، فناوری آن با سرعت زیاد با تصویربرداری با وضوح بالاتر، منبت‌کاری عمیق‌تر، مکانیسم‌های درزگیری بهتر و انبوهی از نوآوری‌های دیگر پیشرفت کرده است.

بیشتر بخوانید: کفپوش لمینت، همه چیز درباره این پرطرفدارترین کفپوش

با این وجود، هیچ کفپوشی بی عیب و نقص نیست. در تمام طبقه‌بندی‌های مهم مرتبط با کفپوش، یعنی نصب، شستشو، دوام و موارد دیگر، کفپوش لمینت نیز دارای موافقان و مخالفانی است.

تولیدکنندگان کفپوش لمینت، سخت در تلاش برای پیشرفت‌های بیشتر هستند. اریب‌های کوچک، بافت عمیق‌تر و ایجاد گرافیک بهتر، کفپوش لمینت را به موقعیتی برتر نسبت به کفپوش چوب سخت و مهندسی شده نزدیک کرده است، اما لمینت از لحاظ عملکرد، ظاهر و شهرت، همچنان کفپوشی ارزان قیمت به شمار می‌رود.

از آنجا که کیفیت محصول بسیار متفاوت است، عمر متوسط آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از کفپوش‌های لمینت در اتاق‌هایی که کاربرد کمتری دارند، می‌توانند تا 25 سال یا بیشتر دوام داشته باشند، در حالی که کفپوش‌های دیگر که در مناطق پرتردد نصب شده‌اند، ممکن است در کمتر از 10 سال نیاز به تعویض داشته باشند.

مزایای کفپوش لمینت

معایب کفپوش لمینت

کفپوش پارکت یا لمینت: لمینت برای چه کاربردهایی بهتر است؟

اگر قرار است کفپوش جدیدی برای آپارتمان‌های اجاره‌ای نصب شود، کفپوش لمینت بسیار مناسب است. به دلیل اینکه لمینت ارزان‌تر از پارکت است، هزینه اجاره نیز کمتر پرداخت می‌شود. قیمت پارکت بالاتر است، اما کیفیت آن نیز گویای این امر است. نصب لمینت سریع و آسان است و هر شخصی می‌تواند نصب آن را انجام دهد.

لمینت برای اتاق‌های مرطوب مانند حمام یا اتاق لباسشویی مناسب نیست. رطوبت باعث تغییر شکل برگشت‌ناپذیر لمینت می‌شود.

لمینت برای مکان‌هایی با کاربرد تجاری بسیار مناسب است. پوشش محکم آن در فروشگاه‌ها و مغازه‌های کوچک‌تر و در هتل‌ها و رستوران‌ها به خوبی عمل می‌کند.

کفپوش لمینت در ادارات و ساختمان‌های اداری و همچنین مکان‌های اجتماعی مانند مرکز نگهداری از کودکان یا خانه بازنشستگان کاربرد دارد. با این حال، به خصوص در ادارات، هر دو کفپوش پارکت و لمینت باید با زیرانداز مخصوص صندلی اداری محافظت شوند.

برای کدام مناطق باید به جای لمینت، پارکت را انتخاب کرد؟

استفاده از پارکت یا لمینت، به منطقه کاربرد آن و همچنین به انتظارات خود شما بستگی دارد. پارکت فضایی باشکوه به محل می‌بخشد. کفپوش پارکت از کیفیت بالایی برخوردار است و بر همین اساس در مناطق پرتردد اثربخشی بیشتری دارد.

در خانه و آپارتمان، پارکت برای همه مناطق مناسب است. کفپوش پارکت نه تنها در اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق کودکان، بلکه در آشپزخانه و حمام نیز کاربرد دارد. کف ساخته شده از چوب واقعی، کاملاً مناسب یک سبک زندگی سالم است.

هر کس که از پارکت استفاده کند، می‌تواند روی کفپوشی باکیفیت و بادوام حساب کند. در مناطق تجاری، زمانی که صحبت از یک فضای عالی می‌شود، پارکت همیشه انتخابی صحیح بوده است.

بوتیکی کوچک و زیبا، کافه‌ای دنج یا سالن استراحت زیبای هتل، با کفپوش پارکت با کیفیت بالا، جلوه‌ای دلپذیر و هماهنگ را دریافت می‌کند. کفپوش پارکت همچنین در یک موسسه حقوقی، در یک دفتر شیک یا در اتاق مدیریت، تأثیر بسیار خوبی ایجاد می‌کند.

تفاوت در نحوه نصب پارکت یا لمینت نیز وجود دارد. برای نصب کفپوش چوب سخت، مهارت‌های یک متخصص لازم است. برای پارکت گزینه‌هایی وجود دارد، می‌توان آن را با چسب پارکت چسباند و یا به عنوان کفپوشی شناور قرار داد. گزینه کفپوش شناور برای لمینت وجود ندارد. مزیت لمینت، نصب سریع آن است و ایراد آن صدای ضربه زیاد است.

کدام کفپوش برای گرمایش از کف مناسب است؟

برای گرمایش از کف، کفپوشی که با چسب نصب شده، به دلیل انتقال حرارت بیشتر، بسیار بهتر است. از آنجا که لمینت نباید چسبانده شود، کفپوش پارکت برای گرمایش از کف، انتخاب مناسبی است.

 

خروج از نسخه موبایل