اخبار ساختمان

وام ودیعه مسکن مستأجران : سیر تا پیاز شرایط تا مقدار و زمان واریز

با بدتر شدن روز به روز شرایط اقتصادی، اجاره بها در شهرهای مختلف به ویژه کلان شهرهایی مانند تهران، رو به افزایش گذاشت. دولت هم با ارائه طرح‌هایی همچون گذاشتن محدودیت در افزایش اجاره بها و همچنین اعطای وام ودیعه مستاجرین سعی کرده است که تا حدودی بار مشکلات بر دوش مردم را سبک کند. در ادامه به بررسی شرایط، افراد واجد شرایط، مبلغ وام، نحوه ثبت نام، زمان واریز وام و همچنین مبلغ اقتصاد آن پرداخته شده است.

از وام ودیعه مسکن چه می‌دانیم؟

  • صرفاً به مستأجران فاقد مسکن تعلق می‌گیرد.
  • سود آن 13 درصد است.
  • مبلغ وام‌ها 50 و 30 و 15 میلیون تومان است.
  • اقساط به ترتیب 540، 325 و 160 هزار تومان است.
  • به حقوق بگیران ثابت و کارگران داری کد بیمه تعلق می‌گیرد.
  • خانواده‌های تحت حمایت نهادهای حمایتی در اولویت هستند.
  • زوج‌های جوان در اولویت هستند.
  • ضامن معرفی نامه و گواهی کسر از حقوق است.
  • ثبت نام اولیه از شنبه چهارم مرداد تا نهم مرداد است.
  • شماره پیامک ثبت نام اولیه 300073640

وام ودیعه مسکن مستأجران به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

افراد یا بهتر بگوییم خانواده‌هایی که این وام به آن‌ها تعلق خواهد گرفت شامل دو دسته حقوق بگیران ثابت و کارگران و خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد هستند. از این میان خانواده‌های 5 نفره و کسانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند برای دریافت این وام در اولویت هستند.

به طور کلی با احتساب افراد حقوق بگیر ثابت، کارگران دارای کد بیمه و همچنین خانواده‌های تحت پوش نهادهای حمایتی، جمعاً 22 میلیون نفر شرایط اولیه لازم برای دریافت این وام را دارند که البته قطع به یقین بسیاری از این 22 میلیون نفر شرایط نهایی و لازم برای دریافت وام از جمله نداشتن مسکن به نام و سکونت 5 ساله به عنوان مستأجر را نخواهند داشت.

مبلغ وام و سود آن چقدر است؟

در ابتدای مطرح شدن این وام حرف از مبالغ 70 میلیون تومانی بود اما به توجه به اینکه دریافت وام 70 میلیون تومانی به تعداد ضامن زیاد و همچنین کارهای دفتری طولانی نیاز خواهد داشت، از این رو مبلغ آن در شهر تهران و سایر شهرها کاهش یافت. در حال حاضر مبلغ این وام در شهر تهران 50 و در کلان شهر‌های بالای یک میلیون نفر 30 و در دیگر شهر باربر با 15 میلیون تومان است.

وام ودیعه مسکن مستأجران به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به عبارتی شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه مشمول وام 30 میلیون تومانی خواهند شد و دیگر شهر‌ها عمدتاً وام 15 میلیون تومانی را دریافت خواهند کرد. از طرفی هم اقساط وام ۵۰ میلیونی برای تهرانی‌ها ۵۴۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیونی برای شهرهای بزرگ ۳۲۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان است.

نرخ سودی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده بود، ۱۲ درصد بود که با توجه به اینکه در تسهیلات ودیعه مسکن، قرار است اصل وام به بانک برگردانده شود، یک درصد دیگر هم به آن افزوده شد و به ۱۳ درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: طرح مسکن ۲۵ متری ، فاجعه یا کورسوی امید به بهبود بازار مسکن

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه پرداخت اقساط 500 هزار تومانی ممکن است به مستأجران فشار وارد کند، این‌گونه پاسخ داد: «در بازار به ازای هر ۱ میلیون تومان، ۳۰ هزار تومان از مستأجر اخذ می‌شود که ۵۰ میلیون تومان، معادل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره است؛ در حالی که مستأجر باید یک سوم آن را قسط بدهد که نشان می‌دهد این وام، به صرفه و جذاب است».

شرایط ضامن و ضمانت وام ودیعه مستاجرین

معرفی‌نامه و گواهی کسر از حقوق از سوی کارگاه دارای کد بیمه تأمین اجتماعی یا دستگاه اجرایی محل خدمت متقاضی، برای بانک به عنوان ضمانت کافی است. به گفته وزیر راه و شهرسازی، به طور کلی و بر اساس اولویت بندی‌هایی که دولت صورت داده است، نزدیک به ۶۰۰ هزار خانوار در اولویت دریافت این تسهیلات هستند که بر اساس اطلاعات سامانه‌های وزارت رفاه آن‌ها را گردآوری کرده‌ایم.

نحوه ثبت‌نام در طرح کمک ودیعه اجاره مسکن

جهت رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و رفاه حال متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ثبت نام از متقاضیان با استفاده از سامانه پیامکی انجام خواهد شد. بدین منظور متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از ساعت 10 صبح روز شنبه مورخ 4 مرداد سال 1399 با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی 300073640 از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت نام اولیه دریافت تسهیلات اقدام نمایند. لازم به ذکر است که مهلت ثبت نام در ساعت 24 روز پنج شنبه مورخ 9 مرداد سال 1399 به اتمام خواهد رسید.

ضروری است شماره تلفن همراه متقاضی که از طریق آن پیامک ارسال می‌گردد به نام فرد متقاضی باشد. متعاقباً زمان تکمیل اطلاعات و پرداخت تسهیلات از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن اعلام خواهد شد.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

خانواده‌های اجاره نشین متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن باید قرارداد ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات را در اختیار داشته و کد رهگیری دریافت کرده باشند. همه مدارک نشان دهنده دارا بودن شرایط متقاضی باید در این سامانه بارگذاری شود که شامل عدم دریافت تسهیلات مسکن از سال ۸۹ بوده و از هیچ یک از تسهیلات دولتی وقت مسکن مانند خانه سازمانی استفاده نکرده باشند. وزیر راه و شهرسازی اخیراً اعلام کرده در تهران مستأجران واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متری و در سایر شهرها، کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن خواهند شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا