استخر و آبنماتعمیر و نگهداری

هزینه نگهداری استخر خانگی چقدر است و چگونگی کاهش هزینه

قبل از آنکه در محوطه خانه خود یک استخر زیبا احداث کنید، مهم است که هزینه نگهداری استخر خانگی را بسنجید. لذت بردن از یک استخر زیبا یک طرف قضیه است و تأمین هزینه‌های تعمیر و نگهداری، موضوع دیگری است. به همین دلیل، برای آگاهی از عوامل مؤثر در هزینه نگهداری استخر خانگی، مقاله دیگری از ویکی ساختمون را تا پایان بخوانید.

هزینه نگهداری استخر خانگی چقدر است؟

قبل از ساخت استخر خانگی، ابتدا باید هزینه‌های نگهداری آن را در نظر بگیرید. فقط در این صورت است که می‌توانید هزینه استخر خانگی خود را به طور واقع بینانه ارزیابی کنید. نگهداری استخر خانگی مطمئناً برای راه اندازی تجهیزات فنی، گرم کردن استخر و خرید محصولات نگهدارنده خرج می‌شود.

هزینه‌های نگهداری را می‌توان به چهار بخش به شرح زیر تقسیم کرد:

  • هزینه انرژی برای گرمایش و فیلتر کردن استخر
  • هزینه پُر شدن آب استخر
  • هزینه خرید محصولات نگهدارنده استخر
  • هزینه تاسیسات و تجهیزات استخر

همچنین، هرگونه خرابی در کف و بدنه استخر و لوله کشی استخر نیز ممکن است جزء هزینه‌های تعمیر و نگهداری لحاظ شود اما معمولاً مشکلات ساختاری بخشی از شرایط نگهداری سالانه استخر محسوب نمی‌شوند.

برآورد هزینه نگهداری استخر خانگی

برآورد هزینه نگهداری استخر خانگی

در مثال زیر ما یک استخر شنای استاندارد ساخته شده به طول 10 متر و عرض 5 متر را فرض می‌کنیم. هزینه‌های نگهداری استخر خانگی همیشه به حجم کل استخر بستگی دارد.

1- هزینه‌های انرژی نگهداری از استخر

هزینه‌های انرژی استخر را می‌توان به دو قسمت اعم از پمپ فیلتر و گرمایش تقسیم کرد. شما در طول سال به پمپ فیلتر نیاز خواهید داشت اما پمپ در زمستان به اندازه تابستان کارایی نخواهد داشت (سرد شدن هوا). این پمپ به شما این امکان را می‌دهد تا چراغ‌ها را در شب روشن کنید تا از استخر در شب نیز لذت ببرید.

همچنین باید استخر را در زمستان گرم کنید. شما با توجه به نوع سیستم گرمایش استخر خانگی، انتخاب‌های زیادی برای گرمایش استخر دارید. برای این کار اغلب از پمپ حرارتی استفاده می‌شود.

2- هزینه‌های پر شدن آب استخر

قیمت 1000 لیتر آب (یک مترمربع) آب در هر منطقه‌ای متفاوت است. برای قیمت دقیق‌تر بهتر است به صورتحساب شرکت آب نگاه کنید. به این ترتیب می‌توانید قیمت کل هزینه پر کردن استخر خود را محاسبه کنید. مقدار آبی که هر ساله برای استخر خود نیاز دارید، به موارد مختلفی بستگی دارد. البته هوا نیز در این دخیل هستند.

هرچه روزها گرم‌تر باشند، آب بیشتری تبخیر می‌شود. این بدان معناست که باید آب استخر را هر بار افزایش داد. هرچه بیشتر در این استخر شنا کنید، استخر باید بیشتر از آب پر شود. هنگام شنا کردن و بیرون آمدن از استخر، کمی از آب آن از دست می‌رود. اگر میزبان یک مهمانی در استخر هستید، می‌توانید مطمئن باشید که پس از آن باید آب استخر خود را شارژ کنید. اتلاف آب در این زمان می‌تواند به 10 سانتی‌متر برسد.

عامل نهایی به نگهداری فیلتر استخر مرتبط است. برای تضمین کیفیت فیلتراسیون، باید به طور منظم فیلتر را بشویید. در این زمان ممکن است تا 5 سانتی‌متر آب استخر را از دست بدهید. ما به شما توصیه می‌کنیم هر 2 هفته استخر خود را شستشو دهید تا نیاز نباشد به طور مدام آب را عوض کنید. با این حال، این مورد به میزان استفاده شما از استخر خانگی بستگی دارد.

هزینه نگهداری استخر خانگی چقدر است؟

3- هزینه محصولات نگهدارنده استخر خانگی

برای لذت بردن از استخر خانگی خود به آب تمیز و سالم نیاز دارید. این امر با افزودن منظم محصولات گندزدایی و استریل کننده به آب استخر تضمین می‌شود. برای این منظور معمولاً از کلر و محصولات PH استفاده خواهد شد. متأسفانه، این محصولات به صورت رایگان ارائه نمی‌شوند. انتظار می‌رود سالانه هزینه‌‎های زیادی را برای این محصولات بپردازید.

هرچه از استخر خانگی خود بهتر محافظت کنید، هزینه نگهداری استخر خانگی کمتر خواهد شد. کیفیت آب نیز در شرایط بد آب و هوایی تغییر می‌کند و شما باید محصولات را به همین ترتیب به آب اضافه کنید. فقط در زمستان است که نیاز به این محصولات ندارید اما برای استخری که داخل خانه است، شرایط فرق می‌کند.

4- هزینه تاسیسات و تجهیزات استخر

هر استخر خانگی نیازمند داشتن پمپ تصفیه است زیرا با استفاده مکرر از استخر، آب موجود در آن به دلیل راکد ماندن مستعد آلوده شدن و رشد جلبک‌ها و میکروب‌هاست. آلودگی به خصوص با کدر شدن رنگ آب استخر به راحتی قابل مشاهده است. تعویض مدام آب استخر جهت تمیز شدن آب، هزینه آب را افزایش می‌دهد. بنابراین، بهترین راه حل را می‌توان خرید تصفیه آب دانست.

رشد جلبک‌ها و گیاهان، پر شدن استخر از سنگ ریزه، گرد و خاک، شاخ و برگ درختان، ضرورت وجود یک وسیله دیگر مانند جاروی اسکیمر را اجتناب ناپذیر می‌کند. این دستگاه قدرت مکنده بالایی دارد و آب و دیگر مواد زائد را به داخل خود مکش می‌کند تا به این شکل استخر را تمیز کند.

نکته: تمیز کردن بدنه استخر به صورت هفتگی در تابستان توصیه می‌شود. برای این کار می‌توان از برس مخصوص اتوماتیک (جارو برقی استخری) استفاده کرد.

نکات مهم در هزینه نگهداری استخر خانگی

نکات مهم در کاهش هزینه نگهداری استخر خانگی

نگهداری استخر خانگی مطمئناً به بودجه نیاز دارد. هزینه‌های انرژی و آب را به اضافه هزینه محصولات نگهداری و حتی مشکلات مربوط به تعمیرات را با هم جمع کنید. این رقم ممکن است هزینه‌های زیادی در برداشته باشد؛ اما برای کاهش هزینه نگهداری می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

1- پوشاندن سطح استخر خانگی

اولین نکته برای جلوگیری از اتلاف انرژی، پوشاندن استخر هنگام عدم استفاده از آن است. برای این کار می‌توانید از روکش برزنتی یا کرکره اتوماتیک استفاده کنید. وقتی روی استخر شنا با برزنت یا کرکره اتوماتیک پوشانده نشود، 80 درصد از سطح آب در اثر گرما از بین خواهد رفت (در تابستان). این کار باعث کاهش هزینه‌های نگهداری و تمیز ماندن آب استخر می‌شود.

2- جلوگیری از آلودگی استخر

اگر هنوز استخری احداث نکرده‌اید، مکانی را پیدا کنید که خیلی به درختان نزدیک نباشد. اگر درختان محوطه شما زیاد هستند، استخر را به صورت سرپوشیده احداث کنید. نکته ساده دیگر این است که بعد از شنا استخر را تمیز کنید زیرا حاوی ضد آفتاب، دئودورانت، پوسته مرده، مو و سایر موارد است. همچنین، برای جلوگیری از آلودگی در استخر بهتر است از ورود حیوانات خانگی در داخل آب جلوگیری کنید.

نکات مهم در کاهش هزینه نگهداری استخر خانگی

3- استفاده صحیح از محصولات نگهدارنده شیمیایی

کیفیت آب استخر شنا باید مرتباً با استفاده از محصولات نگهدارنده شیمیایی تنظیم شود. محصولاتی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند کلر، محصولات PH یا مواد برای کاهش عنصر آهن در آب است.

آزمایش کردن آب استخر به شما می‌گوید که چه محصولی را باید به استخر اضافه کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم که حداقل هفته‌ای یک بار آب را آزمایش کنید. اگر روزانه از استخر استفاده می‌کنید، باید هر روز کیفیت آن را نیز مورد آزمایش قرار دهید. این مهم هم در سلامت بدنی شما و هم در نحوه نگهداری از استخر ضروری است.

کلام آخر

نکاتی که در بالا ذکر شد می‌توانند به شما کمک کنند تا حد ممکن هزینه نگهداری استخر خانگی را کنترل کنید. باید یادتان باشد، هر چه بیشتر از استخر استفاده کنید، نیاز به نگهداری بیشتری دارید. حتی در زمان عدم استفاده نیز به دلیل راکد بودن آب، به نگهداری کمتری نیاز دارید. در هر صورت، داشتن استخر خانگی بسیار لذت بخش است اما لذت نهایی با نگهداری منظم ماهانه به ویژه در فصول گرم سال میسر می‌شود.

شما چه روشی را برای کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری استخر به کاربران ویکی ساختمون پیشنهاد می‌دهید؟!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا