تاسیساتتعمیر و نگهداری

نحوه هواگیری داکت اسپلیت چگونه است و چه زمانی باید انجام شود؟

هواگیری داکت اسپلیت فرآیندی سخت و پیچیده نیست و می‌توان با یادگیری مراحل آن و در نظر گرفتن برخی نکات آموزشی به راحتی این کار را انجام داد. اما آنچه مهم می‌باشد این است که چرا و در چه زمانی باید داکت اسپلیت را هواگیری کرد! درست است که از این سیستم سرمایشی و گرمایشی به وفور در منازل و محیط‌های کاری استفاده می‌شود، ولی برای اینکه دستگاه بتواند از حداکثر کارآیی خود استفاده کند، باید به طور منظم تعمیر و نگهداری شود. به هر روی، ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون، به طور جامع درباره هواگیری داکت اسپلیت صحبت خواهیم کرد.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت، نوعی از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است که به صورت دوگانه عمل می‌کند. بدین معنا که از یک سو عملکردی شبیه به کولر گازی (اسپلیت) دارد و از سویی دیگر توسط آب گرمی که در درونش جریان دارد (این آب از طریق موتورخانه یا پکیج گرم می‌شود) کار می‌کند.

مطلب پیشنهادی: بهترین سیستم سرمایشی برای خانه و معرفی نصاب ماهر

به طور کلی، داکت اسپلیت دارای دو قسمت اعم از بخش درونی یا هوا ساز و بخش بیرونی یا کندانسور است. از بخش هوا ساز برای کانال کشی به سایر فضاها استفاده می‌شود که درون سقف کاذب قرار دارد. بخش کندانسور نیز که در داخل دستگاه قرار داشته و وظیفه تبدیل جریان مبرد به مایع را برعهده دارد.

علت هواگیری داکت اسپلیت

علت هواگیری داکت اسپلیت

دلیل هواگیری را می‌توان به بهینه کردن عملکرد و کارایی داکت اسپلیت اشاره کرد. ضرورت انجام هواگیری به این علت است که در مقطعی از سال وضعیت سرمایش به گرمایش تغییر می‌کند. با انجام این کار، هوا و رطوبتی که درون لوله‌های متصل و واحد داخلی قرار دارند، به کامل تخلیه می‌شوند.

هواگیری و تعمیر سیستم سرمایشی خود را به متخصصان کارگشا بسپارید

درواقع، وجود هوا در کویل آب گرم داکت اسپلیت، مشکلی شایع است که در کارکرد دستگاه مشکل ایجاد می‌کند. اگر به هر دلیل از انجام هواگیری خودداری کنید، فرآیند گرمایش اسپلیت با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و دستگاه نمی‌تواند از حداکثر ظرفیت خود استفاده کند. همچنین یکی از دلایل روشن نشدن داکت اسپلیت به عدم انجام هواگیری مربوط است.

زمان هواگیری داکت اسپلیت

هواگیری باید همیشه قبل از شروع سرد شدن هوا و احساس نیاز برای گرم کردن فضای داخل انجام شود. همانطور که در بالا بیان شد، داکت اسپلیت برای گرم کردن محیط از آب گرم استفاده می‌کند و به دلیل وجود هوا در کویل آب گرم، هواگیری ضروری است.

نحوه هواگیری داکت اسپلیت

نحوه هواگیری داکت اسپلیت

در زیر طرز هواگیری این دستگاه شرح داده شده است:

  1. قبل از شروع کار، باید از نحوه اتصال لوله‌ها و عدم وجود نشتی آگاه شوید.
  2. سوپاپ شیر را با آچار شش گوشه باز کرده و آن را در حدود 90 درجه و در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مقداری گاز وارد واحد خارجی شود.
  3. پس از طی زمانی در حدود 10 ثانیه، سوپاپ شیر را ببندید.
  4. سپس باید نشتی گاز را بررسی کنید. اگر نشتی وجود داشت باید با تعمیرکاران مجرب تماس بگیرید.
  5. حالا نوبت خارج کردن هوای داخل سیستم است. برای این منظور باید سوپاپ سه طرفه سمت مایع را باز کنید.
  6. برای باز کردن سوپاپ باید به این صورت عمل کنید که نخست باید درپوش سوپاپ سه طرفه (سمت گاز) را بردارید و سپس پین مرکزی سوپاپ را با استفاده از آچار شش گوش فشار داده تا هوا به مدت سه ثانیه تخلیه شود.
  7. پس از یک دقیقه، مرحله قبل را برای چندین بار تکرار کنید تا از خارج شدن کامل هوا مطمئن شوید.
  8. حالا که هواگیری انجام شد، باید اجزای سوپاپ سه طرفه را ببندید و آن را در وضعیت عقب قرار دهید.
  9. اقدام به روشن کردن داکت اسپلیت کنید.

نکات مهم در هواگیری داکت اسپلیت

نکات مهم در هواگیری داکت اسپلیت

در هنگام انجام هواگیری لازم است برخی از نکات مهم را در نظر بگیرید:

  • داکت اسپلیت با برق کار می‌کند، بنابراین باید قبل از شروع فرآیند هواگیری، دستگاه را از برق خارج کنید. این کار به دلیل دور کردن خطر برق گرفتگی و سوختگی است.
  • همچنین در هنگام هواگیری، آبی که خارج می‌شود جوش است. بنابراین باید نسبت به این موضوع جوانب احتیاط را رعایت کنید.
  • تمام پیچ و مهرهای سوپاپ شیر را باید به طور دقیق در جای خود سفت کنید و سپس نشتی گاز و آب را بررسی کنید.
  • اگر هواگیری به طور کامل انجام شود، ولی هنوز داکت اسپلیت هوای داخل را گرم نکند، باید سالم بودن پکیج یا یا ورودی آب داغ از موتورخانه را بررسی کنید.

کلام آخر

هواگیری داکت اسپلیت کاری ضروری است! شما باید بتوانید به تنهایی دست به کار شده و در زمان مشخص اقدام به انجام این کار کنید. در وهله اول نیازی به فرد متخصص ندارید، ولی در ادامه کار اگر به هر نحوی برخی از مشکلات را مشاهده کردید که به عدم گرمایش صحیح منجر شده است، لازم است دستگاه را به متخصص نشان دهید. به هر روی، هواگیری یکی از مراحل اصلی در نگهداری داکت اسپیت است که باید قبل از شروع فصول سرد سال به صورت اصولی انجام شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا