لوله پلی پروپیلن: کاربردها، مزایا و محدودیت ها

لوله های پلی پروپیلن را می ­توان در شبکه­ های لوله کشی تحت فشار نیز به کار برد، ولی دامنه کاربرد آن منحصر به خطوط فشار پایین (مصارف داخل ساختمانی ، لوله کشی آب سرد و گرم بهداشتی) است. امروزه از این لوله ها در انتقال مواد شیمیایی و سیستم فاضلاب نیز استفاده فراوان می ­گردد.

این لوله ها در سه دسته PP-H و P-B و PP-R طبقه بندی می­ شوند. این لوله ها دارای کم ترین چگالی درمیان همه لوله های گرمانرم است. ساختار سمولکولی انواع لوله های پلی پروپیلن سبب گردیده که مقاومت آن­ها در برابر سیال­ ها به شدت وابسته به نوع سیال اعم از بازی و یا اسیدی بودن و میزان سختی سیال و همچنین مقدار دما و شرایط محیطی باشد . این لوله ها به دلیل مقاومت بالایی که در شرایط گرمایی دارند برای حمل سیالات مختلف با دمای خاص کاربرد فراوانی پیدا کرده­ اند.

آنچه طبق استانداردهای مربوطه اهمیت دارد محاسبه عمر مفید لوله های پلی پروپیلنی در سیستم ­های گرمایش است که در این جا برای یک دوره کاری 50 ساله توضیح داده می ­شود. در یک دوره 50 ساله عملاً 14 سال از این دوره آب درون این لوله ها با دمایی حدود 20 درجه سانتی­گراد عبور می­ کند چرا که قطعاً 5/3 ماه ازسال سیستم گرمایی خاموش است و تهیه آبگرم برای آن معنایی ندارد و این به معنی 14 سال از 50 سال است. در همین دوره 50 ساله ذکر شده، حداکثر 25 سال آب درون لوله ها با دمای 60 درجه سانتی­گراد عبور می­ کند که جهت آب موجود برای مصرف استحمام است. در حداکثر 10 سال از دوره 50 ساله آب با دمای 80 درجه سانتی­گراد عبور می­ کند. در نهایت در دوره 50 ساله، به مدت یک سال به صورت دایمی می توان آبی با دمای 90 درجه سانتی گراد را عبور داد و در همین دوره 100 ساعت آب 100 درجه سانتی­گراد می تواند عبور کند.

مزایای لوله های پلی پروپیلن

با وجود مزایای نسبی این لوله ها نسبت به لوله های فلزی، این لوله ها به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی دارایمحدودیت­ هایی نیز هستند که از جمله، موارد زیر را می توان برشمرد:

 

منبع :

کارگشا، سامانه جامع صنعت ساختمان

مطالب مرتبط: 

قیمت انواع لوله 

جزئیات لوله کشی خانگی و تجاری گاز 

اطلاعات مشاغل لوله اتصالات تهران

خروج از نسخه موبایل