شهروندان اولویت اول شهرهای هوشمند

شکی نیست که امروزه فناوری های نوین ابزار شگفت آوری هستند که روز به روز در زندگی ما در حال افزایش هستند و ممکن است به زودی کل زندگی شهری ما را در بربگیرند با این وضعیت باید این سوال را بپرسیم  که آیا به کارگیری این فناوری ها برای زندگی ما واقعا مناسب هستند؟ 
با وجود اینکه مآموریت شهرهای هوشمند آسان کردن زندگی انسان ها و بالا بردن کیفیت زندگی و استفاده آسان انسان ها از حمل و نقل و امکانات شهری هست چطور شهر هوشمندی به وجود بیاوریم که به جز تکنولوژی و فراگیر شدن فناوری ها عوامل دیگری مانند فرهنگ در شهر هوشمند نادیده گرفته نشوند.
تجزیه و تحلیل های متعددی انجام شده که نشان می دهد رفاه و خوشبختی یک جامعه، مانند یک شهر، مربوط به دسترسی به فناوری نیست و به وضوح این مسئله را مطرح می کند که از آنجایی که هدف نهایی این فناوری ها بهبود رفاه مردم در زندگی است آیا ما فن آوری های ها را به طور مناسبی توسعه می دهیم؟
آیا فکری به حال استفاده درست همه اقشار مردم از این فناوری ها در یک شهر هوشمند کرده ایم؟

تا به حال، جنبش شهر هوشمند بر روی زیرساخت های اصلی مانند پهنای باند و سنسور متمرکز شده است. اما این روزها، مباحث شروع به تغییر  توجه از زیرساخت به یک عنصر مهم تر یعنی مردم گردیده است.
بنابراین مسولان شهری در ساختن یک شهر هوشمند باید مردم را در مرکز برنامه هایشان قرار دهند و به این فکر کنند که چطور فناوری ها را به گونه ای به کار بگیرند که باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان شود. و انتظارات شهروندان را بشناسند. 

فناوری یک جنبه حیاتی از مباحث شهرهای هوشمند باقی خواهد ماند اما شهرهایی که تکنولوژی را حول شهروندان شان متمرکز و طراحی می کنند، بیشتر برای آینده اجتناب ناپذیر آماده می شوند.

سال 2017 سالی امیدوار کننده برای شهرهای هوشمند بود این ابتکار اطمینان حاصل می کند که شهرهای موجود در لیست از زیرساخت های بهتر بهره مند خواهند شد، وسیله ای عالی برای حمل و نقل، سیستم مدیریت پسماند کارآمد، آب و برق مناسب و سرویس های Wi-Fi فعال خواهد بود. بنابراین، آیا این شهر های هوشمند برای فرهنگ سازی استفاده از فناوری ها چاره ای اندیشیده اند؟

شهرهای هوشمند برای رسیدن به نهایت پتانسیل خودشان نیازمند این هستند که روی زندگی شهروندان درآن شهرها تمرکز کنند و برای آسان کردن زندگی مردم راه حل دهند. شهرهای هوشمند به طور معمول روی سخت افزار، اینترنت اشیاء، داده های بزرگ یا همان Big data تاکید دارند اما همزمان باید به مردم و چالش هایی که آنها در زندگی در شهری هوشمند روبرو می شوند نیز توجه کنند به همین خاطر محققان به دنبال راه هایی هستند که مردم را در هر مرحله از شکل گیری  اجرای شهر هوشمند مشارکت دهند. 
موفقیت شهرهای هوشمند آینده در این است که بهترین جنبه های زیرساخت های فناوری را با هم ترکیب کنند. فن آوری هایی که همکاری بیشتر میان جوامع شهری و شهروندان و دولت های شهری را امکانپذیر می سازد. 

خروج از نسخه موبایل