سیمان پرتلند پوزولانی : تعریف، ویژگی ها و کاربردها

سیمان پرتلند پوزولانی به دلیل تغییر در برخی ویژگی‌های سیمان معمولی جهت کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سیمان پرتلند از دستاویز بشر برای تولید موادی خبر می‌دهد که برای بهینه کردن هر نوع کار اجرائی جهت بهره‌وری بالا و کاهش هزینه‌ها به کار گرفته می‌شود.

بهبود خصوصیات شیمیایی و مکانیکی سیمان پرتلند معمولی، مهمترین هدفِ ساخت سیمان پوزولانی است. اما به معنای واقعی، این نوع سیمان چیست؟ و چه ویژگی‌هایی از آن باعث شده است که این چنین در پروژه‌های عمرانی به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد؟ با ویکی ساختمون همراه باشید.

سیمان پرتلند پوزولانی چیست؟

سیمان پرتلند پوزولانی (Portland Pozzolana Cement) یا به اختصار PPC با خرد کردن و ترکیب سیمان کلینکر پرتلند و پوزولان‌های مصنوعی (خاکستر آتشفشانی، دوده سیلیس و مواد دیگر) با افزودن گچ یا سولفات کلسیم تولید می‌شود.

خاکستر آتشفشانی ماده‌ای بسیار ریز است که از بقایای الکتروشیمیایی یا مکانیکی از گازهای خروجی نیروگاه حرارتی ذغال سنگ ایجاد می‌شود.

به‌طورکلی، 15-25٪ خاکستر آتشفشانی و در کنار 65-75٪ سیمان کلینکر پرتلند و 3 تا 6٪ گچ برای ساخت بهترین سیمان PPC مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیمان پوزولانی به صورت زیست محیطی و از ضایعات بازیافت مواد ساخته می‌شود. بنابراین، این سیمان تا حد زیادی به عنوان ماده‌ای کارآمد از نظر پسماند طبیعی در ساخت مصالح ساختمانیِ باکیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین خصیصه سیمان پوزولانی، مقاومت شیمیایی نسبتاً بالای آن است. به همین دلیل برای محیط‌ها با خطر حمله سولفات و کلر استفاده از این سیمان توصیه می‌شود. ناگفته نماند، در طرح اختلاط سیمان پوزولانی، نسبت آب به سیمان نباید به اندازه‌ای باشد که باعث افزایش کارایی بتن شود.

مشخصات کلی

ویژگی‌های سیمان پرتلند پوزولانی

کاربردهای سیمان پوزولانی

این نوع سیمان به دلیل داشتن گرمای هیدراتاسیون کمتر نسبت به سیمان نوع 1 و 2 برای مصارف عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین کاربردهای بسیار دیگری همانند موارد نیز دارد:

اهمیت استفاده از سیمان پرتلند پوزولانی چیست؟

امروزه به دلیل تغییر در شیوه‌های ساخت، برخورداری از متریال‌های جدید که از هر لحاظ به بهینه شدن موقعیت پروژه‌های عمرانی کمک کند، اجتناب‌ناپذیر شده است. به دلیل آنکه نقش سیمان و بتن در بسیاری از صنایع انکارناپذیر است، پس تغییر در خصوصیات شیمیایی و مکانیکی این مواد، لازمه توسعه و پیشرفت روزافزون صنعت در آینده می‌باشد.

خروج از نسخه موبایل