مبلمان و وسایل

سرویس خواب وکیوم چیست؟ قبل از خرید بدانید

اگر به تازگی برای خرید سرویس خواب، کابینت یا … اقدام کرده و سری به بازار مبل و نمایشگاه‌ها زده باشید حتما با شنیدن اصطلاحات عجیب و غریب و ناآشنایی که فروشندگان برای توصیف محصولاتشان به کار برده‌اند، حسابی گیج شده‌اید. یکی از این اصطلاحات سرویس خواب وکیوم است.

واقعیت این است که بیشتر ما زمان خرید وسایل  نصف ویژگی‌های متمایز و منحصر به فردی که برای آن‌ها پول می‌دهیم را نمی‌شناسیم. خیلی وقت‌ها با این فکر که “اسمش که به نظر خوب میاد” خام حرف‌های فروشندگان می‌شوید و نهایتا می‌فهمید که وسیله‌ای که خریدید، یا آن ویژگی را نداشته یا هم این که بود و نبود ویژگی نام‌برده، آنقدر که هزینه کردید ارزش نداشته است.

در این مطلب می‌خواهیم به تعریف دقیق اصطلاح سرویس خواب وکیوم و مزایا و معایب آن بپردازیم تا اگر قصد خرید چنین محصولی را داشتید اطلاعات کافی راجع به آن داشته باشید.

روکش وکیوم

بسیاری از افراد وقتی صحبت از وکیوم بودن وسایل می‌شود تصور می‌کنند وکیوم جنس خاصی است؛ مثل MDF یا هر جنس دیگر. بنابراین در قدم اول باید بدانید وکیوم جنس نیست بلکه صرفا روکشی برای وسایل چوبی است. روکش وکیوم روکشی است که طی یک فرآیند فشرده‌سازی تولید می‌شود. در این فرآیند ابتدا با فشرده سازی ذرات روکشی تولید می‌شود و سپس یک لایه از این روکش با استفاده از تکنولوژی خاصی روی وسایل کشیده می‌شود، به طوری که کل هوای موجود بین روکش و وسیله تخلیه شده و به این ترتیب روکش کاملاً به سطح وسیله بچسبد. از آن‌جا که روکش کاملاً فشرده شده، ضخامت آن بسیار کم و در عین حال استحکام آن بسیار بالاست.

ضخامت این روکش آنقدر کم است که در ظاهر وسیله به هیچ عنوان مشهود نیست، اما در به دلیل استحکام بالا ، مقاومت وسیله را در برابر ضربه و خراش به شدت افزایش می‌دهد.

امروزه تکنولوژی روکش وکیوم آنقدر پیشرفت کرده که برای بسیاری از وسایل چوبی از جمله سرویس خواب وکیوم استفاده می‌شود و امکان استفاده از آن حتی برای وسایلی که دارای طرح و برجستگی هستند هم وجود دارد.

مزایای روکش وکیوم

مزایای روکش وکیوم زیبایی ، مقاومت بالا و یکدست بودن آن است، و به همین دلیل برای روکش کردن سطح کابینت‌ها، درب‌های داخلی و خارجی خانه، سرویس خواب وکیوم و سایر لوازم چوبی به کار می‌رود.

روکش وکیوم دارای تنوع رنگی زیادی است و شاید برای همین است که خیلی‌ها آن را به عنوان نوعی رنگ‌کاری در نظر می‌گیرند. این روکش بر خلاف روکش های CNC که دارای خراشیدگی هستند، حتی در فرورفتگی‌های سطح هم فاقد خراشیدگی است. البته روکش‌های وکیوم به دلیل خلأ ایجاد شده زیر سطح، رنگ بدنه را تغییر می‌دهند، اما همین موضوع باعث زیباتر شدن محصول می‌شود. چون بخش‌هایی از رنگ بدنه روشن‌تر و بخش‌هایی دیگر تیره‌تر شده و با ایجاد سایه‌روشن، جلوه بیشتری به سرویس خواب وکیوم یا هر وسیله چوبی دیگر می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: تخت خواب تاشو : خوب و کارآمد یا خطرناک و خسته کننده؟!

کاربرد روکش وکیوم

همانطور که گفتیم روکش وکیوم علاوه بر زیبایی دارای مقاومت بسیار خوبی است. در نتیجه بیشترین کاربرد این روکش برای ساخت وسایلی است که در معرض خراش و ضربه هستند. مثل سرویس خواب وکیوم، یا پایه مبلمان و میزها. وکیوم کردن این وسایل از آسیب‌دیدن آن‌ها جلوگیری کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد.

قیمت روکش وکیوم

  • وکیوم پارامونت 10 کیلویی = 40 هزار تومان
  • وکیوم نوین 10 کیلویی = 65000 تومان
  • وکیوم گرانول جووات خالص 25 کیلویی = 77500 تومان
  • وکیوم رئال 25 کیلویی = 85000 تومان
  •  وکیوم فونیکس 10 کیلویی = 92000 تومان
  • وکیوم قالبی جووات = 925000 تومان
  • وکیوم جووات 25 کیلویی = 110000 تومان
  • وکیوم جووات 10 کیلویی = 111000 تومان

سرویس خواب وکیوم سفید یا ممبران

سرویس خواب وکیوم سفید یا ممبران

روکش وکیوم برای کلیه سطوح چوبی استفاده می‌شود و رنگ‌های متفاوتی هم دارد. اما شاید آشناترین نوع آن برای بیشتر افراد وکیوم سفید یا ممبران باشد که در ساخت سرویس خواب وکیوم استفاده می‌شود.

اگر جنس سرویس خواب وکیوم شما MDF و رنگ آن سفید باشد، احتمالا فروشنده این وسیله را به نام سرویس خواب وکیوم یا ممبران به شما می‌فروشد که چیز عجیبی هم نیست. در واقع همان سرویس خواب معمولی است که یک روکش پی وی سی فشرده بر سطح آن کشیده شده است.

مطلب پیشنهادی: انواع تخت خواب های چند منظوره متحرک در خانه های کوچک

خوبی این نوع از سرویس خواب وکیوم، در مقاومت بالای آن نسبت به رطوبت، الکل اسید و … است که باعث می‌شود نظافت آن‌ها ساده و طول عمرشان زیاد باشد.

نظافت سرویس خواب وکیوم

اگر سرویس خواب وکیوم شما فقط کمی گرد و خاک دارد می‌توانید برای تمیز کردن آن از یک دستمال نرم و نم‌دار استفاده کنید. اگر لکه مشخصی از جنس جوهر خودکار یا لوازم آرایشی بر سطح آن ایجاد شده که به دستمال نم‌دار پاک نمی‌شود، راه‌حل ساده‌تر استفاده از یک پد کوچک لاک‌پاک کن است. اما اگر پد لاک پاک کن در خانه ندارید،  چند قطره استون یا تینر فوری هم کارتان را راه میندازد.

مقایسه سرویس خواب وکیوم (ممبران) با روکش ملامینه و چوب

سرویس خواب با روکش وکیوم

همان طور که گفتیم برای افزایش مقاومت، زیبایی و طول عمر وسایل چوبی، در سطح آن‌ها یک لایه روکش استفاده می‌شود. به طور مثال برای سرویس خواب از روکش‌های ممبران، ملامینه، چوب و… استفاده می‌شود. هر یک از این روکش‌ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

روکش ملامینه

روکش ملامینه جزء محبوب‌ترین روکش‌هاست. جنس این روکش پلاستیک و ضخامت آن بسیار بالا و معمولا دارای طرح‌های چوب یا ساده است اما این طرح‌ها آنقدر طبیعی هستند که تشخیص آن‌ها از چوب طبیعی بسیار سخت است.

روکش ملامینه روی انواع بدنه چوبی از جمله ام‌دی‌اف و نئوپان استفاده می‌شود. مقاومت این نوع روکش نسبت به حرارت ،ساییدگی و … بالا و تمیز کردن آن‌ها ساده است.

عیب بزرگ روکش ملامینه عدم تطابق رنگ آن‌ها با بدنه در بعضی از روکش‌ها و لبه‌هایی از جنس پی‌وی‌سی است.

روکش چوب

روکش‌های چوبی زیبا و طبیعی هستند و از مقاومت خوبی برخوردارند. اما عیب بزرگشان قیمت زیاد و نگهداری دشوار آن‌هاست.

مشکل قیمت بالا را معمولا با روکش‌های نازک حل می‌کنند. البته باز هم قیمت تمام شده این نوع روکش بیشتر از انواع دیگر مثل روکش وکیوم خواهد بود. پرکاربرد ترین روکش‌های چوب مورد استفاده چوب ملچ، بلوط و راش هستند. این روکش‌ها همچنین قابلیت ترمیم و تجدید رنگ‌کاری هم دارند.

در صورت نشستن گرد و غبار بر سطح روکش چوبی می‌توان از پارافین برای جلوه دادن به آن استفاده کرد. برای این کار باید مقداری خیلی کم از پارافین را روی یک تکه ابر چکانده و روی سطح آن بکشید. اما یادتان باشد که به هیچ عنوان نباید از الکل و تینر فوری استفاده کنید.

روکش وکیوم یا ممبران

به طور کلی روکش و با در نظر گرفتن کلیه ویژگی‌های انواع روکش ممبران گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد. چون ضمن دارا بودن زیبایی و تنوع مقاومت و طول عمر بالا قیمت تمام شده آن نیز نسبت به روکش چوب و ملامین به صرفه‌تر تمام می‌شود.

در پایان امیدواریم اطلاعات این مطلب راهنمای مناسبی در خرید سرویس خواب وکیوم برای شما باشد.

مشاهده بیشتر

نسیم دانشفر

من، نسیم دانشفر، متولد ۱۳۷۴ در شهر تهران و فارغ‌التحصیل مهندسی مواد از دانشگاه علم و صنعت هستم. فلسفه و موسیقی رو دوست دارم و نویسنده نیستم اما می‌نویسم تا به بهانه کسانی که می‌خونند، بیشتر یاد بگیرم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا