روانشناسی محیطی و دستاوردهای آن

روانشناسی محیطی را می توان روانشناسی «انسان» و «محیط» پیرامونش دانست. تاکنون تعاریف متنوعی از این رشته توسط پژوهشگران انجام شده است. برخی معتقدند روانشناسی محیطی، شاخه ای از روانشناسی است که، به مطالعه و تحلیل تعاملات و تقابلات تجارب، و کتش های انسان با جنبه های مختلف محیط اجتماعی- فیزیکی توجه دارد.
  برخی دیگر روانشناسی محیطی راء حیطه ای از روانشناسی می دانند که، به فراهم کردن رابطه نظام متد بین شخص و محیط می پردازد به هر حال می توان گفت، روانشناسی محیطی، مناسبات مشترک بین محیط فیزیکی و رفتار و تجربه انسان را مورد بررسی قرار می دهد.
در طول تاریخ سکونتگاه ها و شهرهای زیادی به دست بشر ساخته شده اند. اگر چه همه آنها تقریبا هدف مشترکی را در مواردی از قبیل فراهم آوردن محیط هایی امن، پایدار، غنی، راحت و توام با آسودگی برای زندگی اجتماعی انسانها دنبال نموده اند، ولی به لحاظ شکل ظاهری و محتوای درونی با یکدیگر تفاوت بسیاری داشته و دارند. عدم شباهت سکونت گاهها و فضاهای شهری به یکدیگر، موجب شکل گیری شخصیت وضویت خاص، مشخص و منحصربفرد برای هریک از آنها شده است.

رابرت میغورد از جمله کسانی است که این تاثیر پذیری را از دیدگاه روانشناسی محیطی مورد بررسی قرار داده و معتقد است روان شناسی محیط بررسی متقابل بین فرد و قرارگاه فیزیکی وی است. به عقیده وی در چنین تاثیر متقابلی، فرد محیط را دگرگون می کند و هم زمان، رفتار و تجارب وی به وسیله محیط دگرگون می شود.

سلسله مراتب نیازهای انسانی مازلو

آشنایی به روان شناسی محیطی در کنار سایر علوم رفتاری می تواند نقش مهمی در خصوص طراحی درست و اصولی ایفا نماید. حرفه و مدارس معماری ما اکنون وارد مرحله ای تازه از عمر کوتاه اما پرنشیب و فراز خود شده اند. تأسیس دوره های تحصیلات تکمیلی در معماری و طراحی شهری، علی رغم وجود موانع و مشکلات متعدد، مدارس ما را متعهد می سازد تا گامی اساسی در نحوه نگرش خود نسبت به پژوهش در این دوره ها و در سطح هیئت های علمی این مدارس بردارند.

حرکت در جهت ایجاد فضای تحقیق در حرفه طراحی اکنون بدون توجه به دانش های روز و روش های مناسب پژوهش امری اگر نه محال بلکه کند و بطئی خواهد بود. در آستانه ورود به هزاره سوم زمان کم و دانش هایی که می توانند در خدمت حرفه طراحی درآیند بسیار است. بنابراین بازنگری در دروس معماری و طراحی شهری در جهت پیوند بین پژوهش و کارگاه های طراحی ضروری است.

در این راستا فایل تولید شده به منظور کمک به آشنایی طراحان و برنامه ریزان شهری به طراحی محیط های شهر براساس اصول روانشناسی محیط می باشد. با مطالعه این محصول دید جامع و کاملی به روانشناسی محیط پیدا کرده و می توانید تشخیص دهید کدام یک از محیط های اطراف ما براساس روانشناسی محیطی طراحی گردیده اند. 

برای دانلود فایل اینجا را کلیک کنید. 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل