رنگ

رنگ آمیزی دیوار با شابلون : 8 مرحله ساده تا تغییر فضای زندگی

رنگ آمیزی دیوار با شابلون راهی عالی برای افزودن احساس و زیبایی به کالبد بی‌روح دیوارها است. کار با شابلون عالی به نظر می‌رسد زیرا به دیوارهای یکنواخت و لخت خانه شخصیت می‌بخشد؛ همانطور که انسان با پوشیدن لباس‌های فاخر، زیبا و باشخصیت به نظر می‌رسد.

به طور کلی، برای تزیین یا شخصی‌سازی یک اتاق می‌توانید از شابلون استفاده کنید. کاغذ دیواری شاید نتواند طرح مورد علاقه شما را روی دیوار ایجاد کند ولی رنگ آمیزی دیوار با شابلون دست شما را برای کار باز می‌کند. به هر روی، اگر می‌خواهید بدانید چگونه باید با شابلون دیوارها را رنگ آمیزی کنید، با ویکی ساختمون همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تکنیک های رنگ آمیزی دیوار ، 10 ترفند که حتما باید بدانید!

رنگ آمیزی دیوار با شابلون چگونه است؟

با استفاده از راهنمای زیر می‌توانید به راحتی فرآیند رنگ آمیزی دیوارها با شابلون را فرا بگیرید:

1- الگوی شابلون خود را انتخاب کنید

اولین قدم برای رنگ آمیزی دیوار با شابلون این است که الگوی خود را انتخاب کنید. ممکن است از قبل چیزی در ذهن داشته باشید و اگر فوق العاده هنرمند باشید می‌توانید خودتان الگویی را ترسیم کنید. اما برای بسیاری از افراد ساخت شابلون دشوار است، پس الگویی را که دوست دارید را باید از بیرون خریداری کنید. اما قبل از آن می‌توانید مدل‌ها و طرح‌های مورد علاقه خودتان را در سایت‌هایی مانند پینترست (Pinterest) جستجو کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید از قبل ایده جالبی از طرح مورد نظر خود داشته باشید. همچنین، اگر قبلاً هرگز با شابلون نقاشی نکرده‌اید، سعی کنید الگوی ساده‌تری را انتخاب کنید تا الگوها با جزئیات ریز و پیچیده!

رنگ آمیزی دیوار با شابلون چگونه است؟

2- رنگ خود را انتخاب کنید

هیچ قانونی در مورد اینکه رنگ دیوار شما باید چه رنگی باشد وجود ندارد. شما می‌توانید یک کنتراست شدید مانند سیاه و سفید را انتخاب کنید یا به سراغ رنگ‌های سرد مانند آبی یا سبز بروید، ممکن است حتی به رنگ ‌های پُرجنب و جوش مانند قرمز یا زرد علاقه داشته باشید، دست شما برای انتخاب رنگ مناسب باز است. همچنین می‌توانید بیش از یک رنگ انتخاب کنید، همه چیز به خواسته قلبی شما بستگی دارد. اما در این میان مهم است که به سبک دکوراسیون خانه خود نیز دقت کنید و طرح‌ها و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با وسایل خانه‌تان هارمونی خوبی ایجاد کنند. مثلاً اگر مبلمان شما به رنگ‌های شاد است، رنگ دیوار را خنثی مانند خاکستری انتخاب کنید.

3- فضای خود را اندازه بگیرید

قبل از رنگ آمیزی دیوار با شابلون، فضای خود را اندازه بگیرید. نکته کلیدی هنگام نقاشی این است که مطمئن شوید الگوی مورد نظر شما در فضایی که در ذهن دارید متناسب است. اگر می‌خواهید الگوی خود را تکرار کنید، اندازه‌گیری را طوری انجام دهید که تشخیص دهید طرح شابلون انتخابی شما چند بار در دیوار قرار می‌گیرد. اندازه‌گیری فضا به شما کمک می‌کند بتوانید طرح شابلون را آن‌طور که دوست دارید بر روی دیوار رنگ آمیزی کنید. همچنین، در مورد انتخاب دیوار نیز فکر کنید، دیوارهای خالی یا دیوار پشت تلویزیون می‌توانند عالی باشند. برای اتاق کار نیز می‌توان از دیواری که میز کار خودتان را قرار دهید استفاه کنید.

رنگ آمیزی دیوار با شابلون

4- دیوار را آماده کنید

شما می‌خواهید با یک سطح تمیز بر روی دیوار شروع کنید. رنگ به رطوبت، چربی، گرد و غبار یا سایر آلودگی‌های ایجاد شده روی دیوار می‌چسبد، بنابراین مطمئن شوید که دیوار کاملاً تمیز است. هر سوارخ یا ترک روی دیوار را برطرف کنید تا سطحی صاف در اختیار داشته باشید. حتی ممکن است قبل از شروع رنگ آمیزی دیوار با شابلون بخواهید یک رنگ پایه روی دیوار بکشید. در صورت انجام این کار، فراموش نکنید که قبل از استفاده از الگوی شابلون، زمانی را برای خشک شدن به دیوار اختصاص دهید.

5- لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنید

برای رنگ آمیزی دیوار با شابلون به وسایل زیر نیاز دارید:

  • شابلون (معمولاً از ورق‌های پلاستیکی شفاف ساخته می‌شوند و باید به اندازه کافی ضخامت داشته باشند تا شکل خود را حفظ کنند و از بین نروند).
  • متر
  • کاتر
  • اسپری چسبنده موقت (اختیاری است! اما به شما کمک می‌کند تا شابلون به طور موقت بر روی دیوار بچسبد).
  • نوار چسب کاغذی
  • رنگ
  • غلتک رنگ
  • سینی رنگ (در صورت نیاز)

نحوه رنگ آمیزی دیوار با شابلون

6- شابلون خود را به دیوار بچسبانید

از گوشه دیوار شروع کنید و شابلون را به شکلی تراز و با استفاده از اسپری چسب موقت به دیوار بچسبانید. اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌های شابلون صاف بوده و کنار دیوار قرار گرفته‌اند. تراز بودن شابلون به ویژه برای طرح‌های خیلی پیچیده ضروری است زیرا باعث می‌شود طرح به شکلی صحیح روی دیوار اعمال شود. بنابراین مطمئن شوید که هیچ لبه‌ای از شابلون پیچیده یا خم نشده باشد. همچنین مهم است که اسپری چسب موقت را به دیوار بزنید و سپس شابلون را در محل خود بچسبانید. اگر اسپری چسب مناسب هم پیدا نکردید، از نوار چسب کاغذی استفاده کنید و آن را به لبه‌های شابلون بچسبانید.

7- رنگ آمیزی دیوار با شابلون را آغاز کنید

حالا همه چی برای رنگ آمیزی آماده است. برای این کار می‌توانید از غلتک، برس اسفنجی یا حتی اسپری رنگ استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که مناطقی را که نمی‌خواهید رنگ آمیزی شوند را به خوبی پوشانده‌اید. همچنین، بیش از حد از رنگ استفاده نکنید! رنگ زیاد باعث می‌شود قطرات رنگ اضافی شابلون و قسمت‌های دیگر دیوار را کثیف و خراب کند. پیشنهاد ما این است که قبل از رنگ آمیزی دیوار، نخست روی یک سطح عمودی شابلون را قرار دهید و رنگ کردن را تمرین کنید تا دستتان آماده کار شود. برای این مهم می‌توانید یک بوم نقاشی را از فروشگاه خریداری کنید و روی آن تمرین کنید.

نقاشی دیوار با شابلون

8- رنگ آمیزی را تکرار کنید

اگر می‌خواهید یک الگوی تکراری را پشت سر هم روی دیوار اعمال کنید، مراحل قبل را تکرار کنید. اگر هم فقط می‌خواهید یک بار طرح شابلون روی دیوار باشد، نیازی به تکرار مراحل قبل نیست در پایان مهم است که بعد از اعمال رنگ، به سرعت شابلون را از روی دیوار بَر ندارید، بگذارید حداقل 10 دقیقه زمان طی شود، سپس شابلون را بردارید. این کار باعث می‌شود رنگ اضافی بعد از برداشتن شابلون به دیوار تراوش نکند.

کلام آخر

کیفیت رنگ آمیزی دیوار با شابلون مربوط به این است که چه الگو و رنگی را استفاده می‌کنید. از روند کار لذت ببرید و با عجله نکردن از اشتباهات اجتناب کنید. اگر برای اولین بار کار نقاشی با شابلون را شروع کرده‌اید، شتاب زنده عمل نکنید. فکر کنید و تجسم کنید،  یادگیری نحوه کار با شابلون راهی عالی برای تغییر فضای زندگی و دمیدن روح زندگی به کالبد بی‌جان دیوار است!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

    1. خیر، اگر از مقدار زیادی رنگ استفاده نکنید و در موقع برداشتن شابلون دقت لازم را به خرج دهید.

    1. با سلام و شادباش
      ممنون از حسن توجه شما، ببینید شابلون به عنوان یک تراز کار به حساب میاد که اشکال مختلف را برای شما ایجاد میکنه، اگر تابلوی نقاشی!!! چنین قابلیت داره، بله استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا