دیوار

دیوار پیش ساخته گچی از تاریخچه تا طریقه نصب + مزایا و معایب آن

در زمان ساخت یک دیوار، گزینه‌های متعددی برای انتخاب نوع متریال موجود است. با این حال، اکثر افراد دیوارچینی سنتی با بلوک سفالی را دوست دارند اما پیشنهاد ما «دیوار پیش ساخته گچی» است؛ ممکن است بپرسید چرا؟ برای پاسخ به این سوال ما جنبه‌های مختلفی از این نوع دیوار گچی را مورد بحث قرار می‌دهیم. با ویکی ساختمون همراه باشید.

تاریخچه دیوار پیش ساخته گچی

نوآوری دیوار گچی پیش ساخته به زمانی باز می‌گردد که آگوستین ساکت (Augustine Sackett) در سال 1906 شرکت گچی پیش ساخته ساکت را تأسیس کرد. محصول اختراعی او مفهوم جدیدی را برای دیوارهای خشک ایجاد کرد. این دیوار از هسته گچی و سطح نهایی کاغذی ساخته شده بود.

پیشرفت‌های چشمگیر آگوستین ساکت منجر به ایجاد دیواری با خصوصیات ضد حریق شد. امروزه طرح مفهومی ساکت به ویژگی‌هایی نظیر مقاومت در برابر ضربه، کپک و رطوبت مجهز شده است. جدیدترین دیوارهای پیش ساخته گچی انعطاف پذیری را افزایش داده و هزینه‌های چرخه عمر را کاهش می‌دهند.

تاریخچه دیوار پیش ساخته گچی

تعریف دیوار پیش ساخته گچی

دیوار گچی پیش ساخته را بلوک گچی کاذب نیز می‌نامند. این دیوار از مخلوط آب و گچ تولید می‌شود، با این تفاوت که اندازه دانه‌های آن از گچ معمولی ریزتر است. در زمان تولید این محصول از گچ، آب و مقداری الیاف شیشه استفاده می‌شود.

سپس قطعات پیش ساخته قالب بندی می‌شوند تا برای فرآیند خشک شدن به داخل دستگاه مخصوص بُرده شوند. در پایان، قطعات گچی به صورت سطحی کاملاً صاف، موازی و دارای فاق و زبانه برای استفاده، دسته‌بندی می‌شوند.

مشخصات دیوار پیش ساخته گچی

  • ضخامت: 6۰، 7۰، 8۰ و 1۰۰ میلی‌متر
  • طول استاندارد: 666 میلی‌متر
  • عرض استاندارد: 5۰۰ میلی‌متر
  • مقاومت فشاری: 40 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع
  • مقاومت خمشی: 20 کیلوگرم بر سانتی مترمربع
  • مقاومت در برابر ضربه: 100 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع
  • عایق در برابر صوت: حداکثر تا 35 دسی‌بل
  • ضریب انتقال حرارتی: 0.35 کیلوکالری بر ساعت

فواید استفاده از دیوار پیش ساخته گچی

مزایای دیوار گچی پیش ساخته به شرح زیر است:

انعطاف پذیری

در مقایسه با سایر انواع دیوارها، دیوار پیش ساخته گچی می‌تواند به عنوان یک دیوار داخلی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه‌تر از سایر گزینه‌ها در محل نصب شود. در حقیقت، می‌توان نهایت در یک تا سه روز دیوار گچی را اجرا کرد. این پنل‌ها می‌توانند در محیط‌های مختلفی استفاده شوند. از این صفحات گچی برای فضاهای مسکونی، اداری و تجاری به کار گرفته می‌شوند.

مشخصات دیوار پیش ساخته گچی

مقاوم در برابر آتش

خطر آتش سوزی باید هنگام انتخاب مصالح ساختمانی مناسب مورد توجه قرار گیرد. در این میان، بلوک گچی پیش ساخته به دلیل هسته گچی با الیاف شیشه می‌تواند انتخابی عالی باشد. با اینکه هنوز هم این دیوار قابل احتراق است اما کمترین گسترش شعله را از بین سایر مواد قابل احتراق دارد. با این حال، در برخی از جدیدترین دیوارهای گچی از هسته پلی استایرن و پشم معدنی به عنوان یک لایه اضافه جهت افزایش مقاومت در برابر حریق استفاده می‌شود.

میرایی صدا

دیوار گچی پیش ساخته برای دفع صدا کارآیی بالایی دارد. این مهم در گرو این موضوع قرار دارد که از دیوار گچی برای چه محیطی استفاده می‌شود! با بلوک گچی استاندارد نیازهای میرایی صدا حتی برای سنگین‌ترین فضاها نیز قابل اجرا است. اگرچه گچ در کاهش انتقال صدا به تنهایی کار خارق العاده‌ای انجام می‌دهد اما می‌توان انواع آن از پلی استایرن به عنوان یک لایه اضافه برای کاهش انتقال صدا در این نوع دیوار استفاده کرد.

نصب سریع

بلوک‌های گچی پیش ساخته اندازه استانداردی دارند و به دلیل داشتن فاق و زبانه به راحتی قابل نصب هستند. نصب این دیوارها بسیار سریع و آسان انجام می‌شود و به حداقل نیروی کار نیاز است. اگر در هر زمان یکی از بلوک‌های دیوار آسیب ببیند، می‌توان آن را به سادگی با بلوک دیگری جایگزین کرد تا باعث کاهش یکپارچگی یا عملکرد دیوار نشود! علاوه بر این، دیوار پیش ساخته گچی ساختاری مقاوم را تشکیل می‌دهد که یکپارچگی دیوار را برای مقابله با نیروها بهبود می‌بخشد.

فواید استفاده از دیوار پیش ساخته گچی

طریقه نصب دیوار پیش ساخته گچی

بلوک‌های گچی دارای برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی به نام فاق و زبانه هستند. این فاق و زبانه در هنگام نصب داخل هم چفت می‌شوند تا قطعات گچی یکی پس از دیگری روی هم مستحکم شوند. همچنین، می‌توان از دوغاب یا ملات تهیه شده با گچ معمولی و مقداری سریش نیز بین قطعات گچی برای استحکام بیشتر استفاده کرد.

بعد از نصب قطعات می‌توان سطح نهایی دیوار پیش ساخته گچی را با گچ سفیدکاری کرد. همچنین، امکان استفاده از انواع رنگ (پلاستیک، روغنی، اکرلیک)، کاغذ دیواری و دیوارپوش نیز وجود دارند. همه این کارها برای رفع عیوب و زیبایی بیشتر فضای داخلی انجام می‌شوند.

کلام آخر

دیوار پیش ساخته گچی محصولی جدید برای توسعه دیوارهای بیرونی و خارجی ساختمان است. این دیوار از هسته گچی ساخته شده است و دارای خصوصیات برتری جهت کاهش صدا، مقابله با آتش سوزی و نصب سریع در محل است. در حقیقت، وجود بلوک پیش ساخته گچی باعث می‌شود فکر کنیم هنوز مصالح نوینی هستند که می‌توانند صنعت ساختمان را به مرحله جدید از توسعه برسانند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا