دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن بر صنعت مبلمان

بازاریابی الکترونیکی Digital Marketing یک بازاریابی مدرن است که از طریق شبکه جهانی اینترنت، به عنوان گسترده ترین و با نفوذترین شبکه ارتباطی مطرح و مورد استفاده در جهان، با نگاهی به آینده و با هدف تسهیل ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده شکل‌گرفته است. در این بازار، نام کسب و کار اهمیت چندانی نداشته وآنچه اهمیت دارد نحوه معرفی حرفه و خدمات آن کسب و کار به بازار جهانیست؛ به نحوی که جامعه ی هدف را به سوی دقت و خرید محصولاتشان جذب کند. در حال حاضر افراد و شرکتهای بسیاری در بیشتر مشاغل و کسب و کارهای ریز و درشت و با سرمایه های متفاوت در بستر شبکه اینترنت مشغول داد و ستد کالا و خدمات هستند که صنعت مبلمان نیز یکی از این بازارهای جذاب میباشد.

امروزه شرکتهای فعال درزمینه صنعت مبلمان نمی توانند بدون بهره بردن از خدمات تجارت الکترونیکی و فناوریهای جدید در سیستمهای آنلاین، در زمینه فروش محصولات خود و معرفی آن به بازار مصرف کننده، رشد خوبی داشته باشند و اساسا بازار را به رقبای هوشمند خود واگذار خواهند کرد. بازاریابی دیجیتالی، کلید اصلی ایجاد این فرصت های تاثیر گذار در فروش های آنلاین و آفلاین بوده و به جد میتوان گفت که مسیر رونق کسب و کار صنایع تولیدی مبلمان را به طرز چشمگیری کوتاه تر و موفقیتشان را تضمین و البته پایدارتر  میکند. 

اما ذکر این مطلب لازم است که ورود به عرصه تجارت الکترونیک مبلمان کار آسانی نیست؛ زیرا دلایل متعددی مانند تنوع محصولات، دخیل‌بودن سلیقه در انتخاب، روش عرضه و فروش سنتی کالا که به ‌صورت ملاقات مستقیم و حضوری میان عرضه‌کننده و مصرف‌کننده صورت میگیرد, تمایل به وارسی کالا از طرف مصرف کننده و همچنین ضعف اطلاعات مکتوب و تصویری در خصوص کالاها برای عرضه آنها در حوزه وسیع‌ اینترنتی، این تجارت را در دنیا دیجیتال با مشکلاتی مواجه کرده است.

آمار سایت گوگل نشان میدهد که مردم در مورد خرید آنلاین محصولات و خدمات مرتبط با مبلمان اندکی سخت گیر بوده و تنها 4 درصد از وقت گذرانی اینترنتی سال  2015مربوط به تجارت الترونیکی مبلمان بوده است.

آمار ارایه شده مرتبط با گزارش سال 2015 سایت گوگل مبنی بر خرید مبلمان :

•    66 درصد از خریداران برای جستجوی اطلاعات خود از اینترنت استفاده می نمایند و در حدود درصد25 افراد بطور قطعی خرید اینترنتی انجام می دهند . 
•    63 درصد گزارشات بیان می کنند که مردم بیش از دو هفته یا بیشتر را صرف مشاهده سایت های مبلمان متعدد می کنند تا بصورت اینترنتی خرید نمایند . 
•    جستجوهای آنلاین برای مبلمان خانگی تا سال 2014 هر ساله درصد14 افزایش داشته است.
•    94 درصد از جستجوها و خریدو فروش اینترنتی مربوط به بخشهای اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق نشیمن و سالن نهارخوری می باشند . 
•    32 درصد از خرید اینترنتی از گوشی های موبایل آغاز می شود .
•    49 درصد از تمامی جستجوهای مرتبط با وسایل خانگی گوشی های موبایل و تبلت می باشند.
•    همچنین این گزارش پیش بینی میکند که ، تا سال 2018 ، 70 درصد از فروش های مبلمان تحت تاثیر اینترنت قرارخواهند گرفت. 

با توجه به این گزارش، تنها 25 درصد از آن افرادی که تحقیقات گسترده ی آنلاین انجام دادند، بصورت آنلاین نیز خریداری میکنند که این امر نشان از حساسیت بالای مصرف کننده در خرید  اقلام بزرگ و محصولات پرهزینه میباشد، که بیشتر تمایل دارن قبل از خرید مبلمان مورد نیاز، آن را از نزدیک مشاهده و بررسی نموده و در نتیجه حضوری خریداری کنند. اما این بدین معنی نیست که فروشگاه اینترنتی مبلمان غیر ضروری می باشد؛ بلکه دقیقا تبلیغات اینترنتی در جهت فروش و جذب مصرف کننده میتواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد. بدین صورت که با نمایش آنلاین، تبلیغات و معرفی کامل محصولات در طی زمانهایی که مردم به تحقیق و پژوهش پیرامون مبلمان میپردازند،  می تواند فهرست بهتری از انتخابها و شرکتهای تولیدی، پیش روی مردم قرار دهد. 

راهکارهای ضروری جهت ایجاد تجارت الکترونیکی موفق در زمینه مبلمان : 

هر کسب و کاری نیاز یه استراتژی تبلیغاتی  منحصر به فرد خود دارد که با توجه به کاربرد و نوع محصولات آن تنظیم میشود. اما 6 راهکار ضروری و فراگیر در بازاریابی اینترنتی برای تجارت مبلمان وجود دارد که به آن اشاره میکنیم :

1-    تحقیق پیرامون رقبای بزرگ تجاری  و اینکه از چه استرتژیهای تبلیغاتی استفاده  میکنند و چه کلمات کلیدی مرتبط با صنعت مبلمان در سایتهای اینترنتی جستجو میشود ؟
2-    راه اندازی یک فروشگاه تجارت الکترونیکی که به کاربران اجازه دهد که وبسایت شما را مشاهده کنند و طرح های جدید مبلمان را بیابند و خریدکنند.
3-    امروزه استفاده گر بیشترین اطلاعات اینترنتی را از طریق گوشی همراه خود دریافت و مشاهده میکند. لذا طراحی یک درگاه یا وب سایت اینترنتی پاسخگو در همه دستگاههای دیجیتالی مانند، اندروید، آی فون، اپل و… ضرورت دارد .
4-    ایجاد کردن یک درگاه پرداخت الکترونیک امن این امکان را به خریدار میدهد که پس از مشاهده نمونه های موجود درسایت، مبلمان مد نظر خود را انتخاب و خرید نماید. حتی می توان برای روزهای خاصی از سال و یا بر روی مبلمان خاص، پیشنهادات تخفیفی ویژه ای را ارائه کرد و این برنامه ریزی اگر بصورت مدون و هوشمندانه پیش برود، بصورت خودکار کمک شایانی به فرآیند مد نظر خواهد کرد. 
5-    افزایش دید در موتور جستجو بدون داشتن محتوای با کیفیت امکان پذیر نیست. ایجاد محتوای تازه در قالب تصاویر تبلیغاتی،  ارائه تخفیف در خرید مبلمان، کوپن تخفیف، گالری عکس، فیلم ها، و نوشتن مطالب تازه مرتبط با دنیای صنعت مبلمان، و توجه به مخاطبان هدف و آموزش آنها در مورد محصولات و راه حل هایی که با آنها کار خواهید کرد تاثیر بسزایی در رونق کسب و کارتان خواهد داشت .
6-    اگر کاربران اینترنتی مبلمان شما را در نتایج جستجو پیدا نمی کنند، نباید به جلو حرکت کنید بلکه سریعا قابلیت مشاهده و قدرت جستجوی موتورهای جستجوگر وب سایت خود را افزایش دهید تا مدیران شرکت ها و کاربرانتان بتوانند به آسانی وب سایت و محصولات شما را پیدا کنند.  استفاده از سرویس Google یا پلاگین هایی جهانی میتواند راه حل مناسبی برای این کار باشد .

نتیجه گیری:   

اینترنت و تکنولوژی آنلاین، یک پتانسیل تجاری بزرگ جهت گسترش و رونق این کسب و کار می باشد. هرتولید کننده که هدف آن رسیدن به دست آوردهای بزرگ تجاری باشد، با استفاده از اتاق فکر خلاق و متخصص در زمینه آیتی می تواند با طرح استراتژی های به روز و تاکید بر استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه ی بازاریابی، برنده این میدان رقابت بزرگ باشد. 

با اینکه دنیای تجارت و کسب و کارها بوسیله بازاریابی های اینترنتی در حال رشد و تغییر هستند، ولی همچنان استفاده گر صنایع مبلمان، علاقه زیادی به خرید حضوری و لمس فیزیکی محصول مورد نظر خود دارد. اما ایجاد یه استراتژی هوشمندانه تبلیغاتی در جهت هدفمندکردن پروسه تحقیقاتی استفاده گر و کمک به پیدا کردن محصول موردنیاز خود در دنیای مجازی قبل از خرید، تاثیر بسزایی در هدایت خریدار به سمت فروشگاهها و صنایع تولیدی مرتبط خواهد داشت . 

بنابراین فروشگاه های مبلمان کنونی نمی توانند بی اعتنا بر اینترنت و یا اهمیت رشد گسترده ی فضای اجتماعی مشتریان و ارتباط آنها بر خرید انلاین را، نادیده بگیرند صرفا از روشهای سنتی فروش استفاده کنند. تجارت مبلمان در دنیای کسب و کار، یک سرمایه گذاری چالشی رو به تغییراست و روشهای مردم در خرید مبلمان مورد نیازشان متناسب با رویکردهای دیجیتالی شکل جدیدی به خود می گیرد در نتیجه ایجاد یک تجارت الکترونیکی پاسخگو با قابلیت دسترسی به دانش و اطلاعات بازار، شناسایی بهترین صنایع تولیدی، معرفی بهترین محصولات و ارایه مشخصات و اطلاعات فنی و کاربردی آنها به کمک یک استراتژی بازاریابی منحصر به فرد کمک بسزایی در بیشتر دیده شدن اجناس، ایجاد نام تجاری و مشارکت مشتریان نموده بطوریکه اگر خرید آنلاینی نیز صورت نگیرد، مراجعات بعدی و خرید حضوری نتیجه ی جذاب این استراتژی خواهد بود.

با عضویت در بخش دیده شو سامانه کارگشا، در به دست آوردن سهم بازار مبلمان یک قدم جلوتر از رقبای خود باشید.

منبع:

blueport

خروج از نسخه موبایل