بلوک پرلیت چیست؟ جایگزین بلوک سیمانی و سفالی با ویژگی منحصربفرد

بلوک پرلیت (Perlite) در حال حاضر در سراسر جهان به عنوان یکی از مصالح ساختمانی کاربردی در حوزه عمرانی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه پرلیت در حدود 70 سال است که به بازار معرفی شده است، اما در ایران به عنوان مصالحی جدید شناخته می‌شود که جایگزینی برای بلوک سیمانی و سفالی است.

برخی از کارشناسان از پرلیت به عنوان «مصالح ساختمانی سبز» نام می‌برند، احتمالاً به این دلیل که منشأ آن از طبیعت است. این بلوک به دلیل ویژگی‌های منحصربفردش جهت عایق‌بندی، در صنعت ساختمان به ویژه در نیم‌کره شمالیِ کره زمین به یک استاندارد عملیاتی تبدیل شده است. استفاده از بلوک پرلیت در اهداف ساختمانی بیش از هر صنعت دیگری احساس می‌شود؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

بلوک پرلیت چیست؟

سنگ معدن پرلیت یک ماده معدنی غیر آلی است که به طور طبیعی وجود دارد. پرلیت، یک سنگ آتشفشانی شیشه‌ای است که هنگام گرم شدن تا دمای همجوشی، دانه‌های مذاب آن از چهار تا بیست برابر حجم اولیه، افزایش حجم پیدا می‌کنند.

بعد از این اتفاق ساختار داخلی پرلیت چیزی شبیه به فوم می‌شود. درواقع، این فوم به شکل حباب‌های شیشه‌ای میکروسکوپی است. این تحول فیزیکی پرلیت باعث شده است که به عنوان یک عایق بسیار کارآمد و با چگالی پایین شناخته شود.

برای تولید بلوک، در کارخانه پرلیت خام را طی فرآیند مشخص به پرلیت منبسط شده تبدیل می‌شود، و سپس توسط دستگاه‌های مخصوص با سیمان ترکیب می‌شود تا محصول نهایی حاصل شود. در پایان وارد مرحله فرم دهی شده و بعد از خشک شدن در ابعاد مشخص بریده می‌شود.

ویژگی‌های بلوک پرلیت

مزایا و معایب بلوک پرلیتی

این بلوک ساختمانی دارای جوانب مثبت و منفی متعددی به شرح زیر است:

فواید بلوک پرلیت

ثبت سفارش دیوارچینی با بلوک پرلیت

معایب بلوک پرلیت

کاربردهای بلوک پرلیت در صنعت ساختمان

در حوزه ساختمانی، پرلیت کاربردهای زیادی همانند موارد زیر دارد:

چرا باید از بلوک پرلیتی استفاده کرد؟

دلایل بی‌شماری وجود دارد که باعث می‌شود نزدیک به 50٪ از پرلیت به عنوان ماده پُرکننده در صنعت ساخت‌وساز استفاده شود. برخی از این دلایل شامل کیفیت بالای عایق، وزن سبک و سازگاری آن است. اما آنچه واقعاً این بلوک را به ماده‌ای سودمند تبدیل کرده است، اقتصاد و صرفه‌جویی هزینه است.

بازده سرمایه‌گذاری هنگام استفاده از پرلیت بسیار عالی است، زیرا بهره اقتصادی آن برای ساخت بتن سبک منجر به بازگشت سرمایه می‌شود. همچنین بلوک بتونی پرلیت سبک بوده و در برابر شرایط لرزه‌ای (زلزله) مقاومت خوبی دارد، به طوری که پشتیبانی ساختاری مناسبی در مقابل بارهای استاتیک و دینامیکی دارد.

پیشنهاد ویژه: دیوار چینی ساختمان، از نحوه اجرای دیوارچینی تا قیمت مصالح دیوار

کلام آخر

استفاده از مصالح ساختمانی جدید می‌تواند در عین حال که کیفیت ساخت بنا را افزایش دهد، به صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت نیز کمک کند. برای ایران امروز که بیش از هر زمان دیگری به سازه‌های مستحکم و مقاوم در برابر زلزله نیاز دارد، بلوک پرلیت می‌تواند نقش ناجی را بازی کند. اما بدنه سنتی ساختمان‌سازی و عدم تمایل کارفرمایان به استفاده از مصالح جدید، شرایط استفاده از این مواد را سخت کرده است. با این حال، ما در بالا ویژگی‌های این بلوک ساختمانی را معرفی کردیم و این موضوع را خاطر نشان می‌کنیم که: «هدف از ساخت هر بنا، بهبود کیفیت زندگی در راستای توسعه پایدار است.»

خروج از نسخه موبایل