مبلمان و وسایل

انواع مدل پرده با 6 سبک + ترفند اندازه‌گیری دقیق برای دوخت!

در این مقاله از ویکی‌ساختمون می‌خواهیم درباره انواع مدل پرده بگوییم و 6 مدل پرده را از نظر نوع طراحی بالای آن به شما معرفی کنیم. انتخاب پرده برای خانه را می‌توان مهم‌ترین تصمیم بعد از تنظیم دکوراسیون داخلی خانه دانست. پرده‌های مختلف هر یک به نوعی تعیین کننده‌ نحوه کنترل نور ورودی به فضا و نمای کلی خانه هستند. پرده در واقع یک عنصر دکوری بسیار مهم است که می‌تواند پرهزینه هم باشد، بنابراین آشنایی اولیه با انواع مدل‌های پرده و سایر ملاحظات مربوط به آن بسیار مهم است. البته که این موضوع بسیار گسترده است و جزئیات بسیار زیادی دارد. اما ما در این مقاله بیشتر به موضوع استایل بالای پرده‌ها پرداخته‌ایم. اگر به دنبال انواع مدل پرده می‌گردید، خواندن این مقاله و تماشای عکس‌های آن حتما برایتان مفید خواهد بود. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع مدل پرده : بهتر است متفاوت باشد!

انواع مدل پرده مدرن

آیا برایتان پیش آمده در هنگام انتخاب پرده به شما بگویند که بهتر است پرده‌ای را که برای اتاق خواب استفاده می‌کنید دیگر در پذیرایی منزل نصب نکنید؟

به طور کلی بعضی از پرده‌ها معمولی‌تر و خانگی هستند و اغلب از پارچه‌های قابل شستشو دوخته می‌شوند. این مدل پرده‌ها بیشتر برای خانواده‌هایی که رسمیت کم‌تر و یا بودجه کم‌تری دارند مناسب‌اند.

بعضی از پرده‌ها نیز رسمی‌ترند که اغلب آستر و یا والان‌ دارند. در این نوع پرده‌ها از پارچه‌های ضخیم‌تر استفاده می‌شود که وزن سنگین‌تری هم دارند.

جالب است بدانید که هر چقدر در گذشته استفاده از پرده‌های تشریفاتی در دکوراسیون داخلی سنتی رایج بوده، امروزه بالعکس استفاده از پرده‌های ساده در دکوراسیون داخلی مینیمال و مدرن رواج پیدا کرده است.

در ادامه می‌خواهیم برخی از تفاوت‌های عمده که بین انواع مدل پرده وجود دارد را برایتان توضیح دهیم.

انواع مدل پرده از نظر رنگ و پارچه

انواع پارچه برای پرده

برای انتخاب پرده، نوع پارچه و رنگ آن مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید در نظر بگیرید.

می‌توانید به یک پارچه‌سرا رفته و از بین هزاران طرح و رنگ موجود در بین پارچه‌ها، پارچه‌ی مدنظرتان را برای دوخت پرده انتخاب نمایید و یا یکی از نمونه‌های طراحی شده و موجود در پرده‌فروشی‌ها را انتخاب کنید.

با توجه به تنوع بسیار زیاد رنگ‌ها و طرح‌ها، بیشتر دکوراتورها توصیه می‌کنند که اگر نگران بودجه هستید و یا اگر قصد استفاده بلند مدت از پرده را دارید، بهتر است به سراغ پارچه‌هایی با رنگ‌های خنثی بروید.

با این‎کار نه تنها ظاهر دکوراسیون اتاق را تازه‌تر ‌و مدرن‌تر می‌کنید، بلکه برای تغییر دکوراسیون نیز محدود به رنگ پرده نیستید. این روش در واقع یک انتخاب آگاهانه و اقتصادی است. مخصوصا اگر به دنبال پارچه‌های سنگین و گران هستید.

به طور کلی جنس و رنگ پارچه‌های پرده‌ای، نه تنها بر روی دکوراسیون خانه تاثیر دارند، بلکه بر روی عملکرد پرده نظیر کنترل نور و حفظ حریم خصوصی نیز تاثیرگذار هستند.

طراحان توصیه می کنند که پارچه‌هایی از جنس کتان، ابریشم، ابریشم مصنوعی و مخمل گزینه‌های خوبی برای دوخت پرده هستند زیرا بهترین کیفیت را برای آویزان شدن پارچه دارند. اگرچه ابریشم لوکس‌ترین پارچه است، اما ابریشم‌های مصنوعی از ماندگاری بیشتری برخوردارند.

حواستان باشد که پرده‌هایی از جنس ابریشم واقعی حتما باید آستر داشته باشند تا در اثر برخورد نور خورشید پوسیده و مستهلک نگردند.

انواع پارچه برای پرده

پارچه‌های سنگین‌تر مثل مخمل، پارچه‌های پشمی و پارچه‌های گل‌برجسته نیز می‌توانند جلوی نور را بگیرند و دمای محیط را حفظ کنند.

آستر نیز می‌تواند خاصیت عایق و تاریکی اتاق را تقویت کند. آستر دادن به پرده همچنین تاثیر بسزایی در ایستایی و خوش‌فرم ایستادن پرده دارد.

بلندی انواع مدل پرده و اندازه‌گیری دقیق آن

ارتفاع انواع پرده ها

بهتر است قبل از رفتن به پرده‌فروشی تصمیم بگیرید که می‌خواهید پرده‌ها را چقدر بالاتر از پنجره نصب کنید و آیا می‌خواهید آنها را روی زمین بریزید یا نه؟ معمولا چیزی بین 15 تا 20 سانتی‌متر بالاتر از قاب پنجره یک مکان معمولی برای نصب شدن پرده‌ها به حساب می‌آید. اما می‌توانید با نصب انواع مدل پرده خیلی بالاتر از قاب پنجره، اتاق را بلندتر و با شکوه‌تر جلوه دهید.

هنگامی که برای پرده‌ها اندازه‌گیری می‌کنید، بهتر است ابتدا از اندازه‌‌ی بالای پنجره تا کف مطمئن شوید، سپس فاصله بالاتر از پنجره را به آن اضافه نمایید. همچنین اگر می‌خواهید پرده‌ها در کف ریخته شوند، باید به همان نسبت به به طول آن اضافه کنید. طراحان می‌گویند بهترین اندازه برای ریختن پرده چیزی بین 5 تا 10 سانتی‌متر است. اما می‌توانید برای طراحی مجلل پارچه‌ای که روی زمین است، این مقدار را به دلخواه خودتان افزایش دهید.

انواع مختلف پرده برای خانه

برای اندازه‌گیری عرض پرده‌ها نیز آنها توصیه می‌کنند چیزی حدود 10 تا 20 سانتی‌متر از هر دو طرف اضافه کنید و سپس کل آن را دو یا سه برابر کنید تا اندازه واقعی پرده‌های مورد نیاز خود را بدست آورید.

فراموش نکنید که اندازه‌گیری دقیق، تاثیر تعیین کننده‌ای بر روی زیبایی نهایی پرده دارد!

انواع مدل پرده ها از نظر سبک طراحی بالای پرده

معرفی انواع مدل پرده

در ادامه مجموعه‌ای از انواع مدل پرده را از نظر طراحی متنوع بالای آن به شما نشان می‌دهیم.

پرده های پاکت‌دار (Rod Pocket Curtains)

پرده های پاکت دار

این پرده‌ها یکی از رایج‌ترین انواع مدل پرده و به سادگی آویزان می‌شوند. زیرا قسمت بالای آن‌ها دارای پاکت پارچه‌ای است که از این طریق می‌توانید آن را در میله پرده بکشید. این نوع پرده‌ها طوری طراحی می‌شوند که بر روی میله مرتب شده و به عنوان یک پنل تزئینی باز بمانند. این پرده‌ها اغلب به صورت پنل‌های ضخیم یا ظریف استفاده می‌شوند. اگر نیاز دارید که پرده‌ها را بطور مرتب باز و بسته کنید، این نوع پرده‌ها برای شما راحت نیستند.

پرده های پانچ (Grommet Curtains)

پرده های پانچ

پرده‌های پانچ نوعی سبک پرده معاصر است که میله پرده به طور مستقیم از سوراخ‌هایی که بر روی پرده ایجاد شده است عبور می‌کند. پرده‌های پانچ باعث می شوند تا چین‌هایی بزرگ و یکدست ایجاد شود و از نظر بصری  پرده جذاب به نظر برسد.

مدل پرده پانچ

این نوع پرده نسبت به سایر انواع مدل پرده که چین‌های ریز دارند صاف‌تر هستند و به پارچه کمتری احتیاج دارند. با این حال آنها دارای اشکالاتی نیز هستند. مثلا اینکه نمی‌توان آنها را از میله‌ پرده‌ای که از قبل متصل شده نصب نمود.

مطلب پیشنهادی: 6 دلیل اساسی برای کنترل پرده در یک خانه هوشمند

پرده‌های بالا نواری (Tab-Top Curtains)

انواع مدل پرده بالا نواری

این نوع پرده‌ها یکی دیگر از انواع مدل پرده هستند که بسیار رایج بوده و نصب آسانی دارند. حلقه‌های تخت پارچه‌ای که معمولاً از جنس همان پرده هستند، از بالای پرده امتداد یافته و روی میله‌پرده می‌چسبند.

شکل ظاهری این نوع پرده بسته به سبک پارچه‌ای که استفاده می‌شود می‌تواند بسیار متنوع و خلاقانه باشد: حلقه‌های زیبا، گره‌های خلاقانه و چین‌ها به شما امکان می‌دهد تا ظاهر اصلی پرده را تغییر دهید.

پرده پلیسه‌دار باکسی (Box Pleated)

پرده پلیسه‌دار (Box Pleated)

پرده‌هایی که چین‌های دو طرفه دارند دارای خطوط عمودی طولانی و بدون وقفه هستند که بسیار چشم‌نواز است. چین‌های زیاد و متناسب  که ظاهری مدرن و لوکس به پرده می‌دهند. پرده های پلیسه‌‌دار جز آن دسته از انواع مدل پرده هستند که می‌توانند به عنوان پرده اتاق نشیمن، پرده اتاق غذاخوری یا حتی پرده اتاق خواب استفاده شوند.

پرده پلیسه‌دار فشرده (Pinch Pleated)

پرده پلیسه‌دار فشرده (Pinch Pleated)

این نوع پرده‌ها دارای پلیسه‌های کوچکی هستند (چیزی بین دو تا پنج پلیسه فشرده در یک گروه‌بندی) که به طور مساوی در بالای پرده قرار دارند. محبوب‌ترین نوع آن پلسه‌ی سه‌‌تایی است. هر پلیسه فقط کمی زیر قسمت بالایی دوخته شده و باعث می شود تا چین‌ها از از آن‌جا شروع شوند و ادامه یابند.

انواع مدل پرده Pinch Pleated

هر چه تعداد چین‌ها کمتر باشد (مثلا دو پلیسه در هر دسته) پرده ظاهری مدرن‌تری به خود می‌گیرد. این نوع پرده ها با استفاده از قلاب‌های فلزی که در قسمت پشتی هر گروه از پلیسه‌ها قرار دارند، به حلقه‌ها یا میله پرده متصل می‌شوند. این پرده‌ اغلب جزء انواع مدل پرده کلاسیک به حساب می‌آیند و بیشتر برای سبک‌های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پرده پلیسه‌دار مدادی (Pencil pleats)

پرده پلیسه‌دار مدادی (Pencil pleats)

پرده‌های پلیسه‌دار مدادی گاهی با نام پرده‌های پلیسه‌دار نواری 8 سانت نیز شناخته می‌شوند. این نوع پرده‌ها همانطور که در تصویر نیز مشخص است دارای پلیسه‌های ریز پی در پی در طول نوار بالای پرده هستند.

انواع مختلف مدل پرده

سخن آخر

استفاده از جدیدترین طرح‌های پرده برای منزل از مدل‌های خانگی‌تر گرفته تا لوکس و بزرگ، انواع مدل پرده می‌توانند تاثیر زیادی بر روی دکوراسیون منزل شما داشته باشند. با انتخاب یکی از انواع مدل پرده که متناسب با سبک زندگی شما و همچنین نیازهای خاص یک اتاق یا پنجره باشد، می توانید دکوراسیون خود را واقعا تقویت کنید. پرده‌های مناسب همچنین با تغییر یا کنترل میزان نور ورودی به فضا و همچنین عایق‌بندی آن فضای اتاق را برای زندگی راحت‌تر می‌کنند.

آیا خواندن این مقاله از ویکی ساختمون برایتان مفید بود؟ شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در زمینه انواع مدل پرده با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر پرده مدل pinch pleat اندازه گیری به چه صورت هست وبرای پنچره عرض 2 متر چقدر پارچه احتیاج میخواهم فاصله پیله ها 7 سانت باشه میرسی خانم لطفا بهم ایمیل بزنید 

  2. سلام اون پرده پلیسه فشرده آیا برای پارچه حریر هم میشه استفاده کرد و اینکه نسبت به عرض پنجره چند برابر باید پارچه تهیه کنیم تا 3 تا پلیسه داشته باشه هر گروه

      1. یه ذره دلم وا شد
        خدا خیرتون بده اگه نگیریم هم، حداقل با دیدنش برا چند لحظه تو رویا سیر میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا