بام سبز

خاک مناسب روف گاردن ، راهنمای جامع انتخاب بهترین خاک

همان‌طور که پیش‌تر در مقاله‌ای به معرفی روف گاردن و مزایایی که اجرای این سازه در پشت‌بام آپارتمان‌ها و برج‌ها به همراه دارد پرداختیم، همه‌ می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین اجزای روف گاردن که تأثیر بسزایی نیز بر کیفیت نهایی کار‌ می‌گذارد در واقع خاک یا بستری است که برای رشد گیاهانی که انتخاب کرده‌ایم مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. بیشتر زیبایی روف گاردن منوط به گیاهانی است که‌ می‌کاریم. گیاهان نیز برای اینکه بتوانند رشد مناسبی داشته باشند باید در خاک مناسبی کاشته شوند. در این مقاله قصد داریم که به بررسی خاک مناسب روف گاردن بپردازیم.

خاک مناسب روف گاردن مخصوص یا خاک معمولی؟

شاید همه ما فکر کنیم که در اجرای روف گاردن اصلاً نیازی به استفاده از خاک‌های مخصوص و فرآوری شده نیست و می‌توان با استفاده از خاک‌های معمولی کار را پیش برد اما مطمئن باشید که استفاده از این خاک‌ها با یک سری مشکلات همراه خواهند بود. یکی از مهم‌ترین مشکلات مربوط به این خاک‌ها وزن سنگین آن‌ها به خصوص در هنگام آب دادن به گیاهان است. وزن بالای این خاک‌ها‌ می‌تواند به زیرسازی‌ روف گاردن صورت گرفته در آسیب وارد کند.

از طرفی هم از آنجایی که ضخامت بستر فراهم شده برای کاشت گیاهان در روف ضخامت چندانی ندارد و باید بتوان در همین مقدار ضخامت کم، تمامی مواد لازم برای رشد گیاه را فراهم کرد، استفاده از خاک‌های معمولی در ضخامت‌های بسیار کم مطمئنا چندان کارایی نخواهد داشت.

خاک‌های فرآوری شده مخصوص برای روف با در نظر گرفتن ویژگی‌های ساختاری روف از جمله ضخامت کم بستر کاشت گیاهان و همچنین محدودیت وزنی که در اجرای روف وجود دارد، بخش زیادی از نگرانی‌های مطرح شده در بالا را برطرف می‌کنند.

خاک مناسب روف گاردن چه ویژگی هایی دارد

 ویژگی‌های خاک مناسب روف گاردن

استفاده از خاک‌های مناسب به این جهت است که به رسیدگی بسیار کمتری نیاز پیدا خواهند کرد. به طور کلی خاک مناسب روف گاردن باید پیش‌نیازها و شرایط زیر را برآورده سازد:

  • خاک استفاده شده در روف باید سبک باشد تا از وارد آمدن فشار‌های اضافی به زیرساخت‌های روف جلوگیری شود.
  • خاک مناسب روف باید تخلخل بالا و متعاقباً توانایی بالایی در جذب و نگهداری آب داشته باشد. از آن جایی که قسمت عمده گیاهان کاشته شده در روف تحت تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • خاک مناسب روف باید دارای مواد غذایی کافی باشد تا هر چند سال یک‌بار مجبور به جایگزینی خاک نباشیم.
  • مورد آخر هم این است که خاک به کار رفته در روف باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد تا موجب بیماری گیاهان نشود.

انواع خاک سبک برای پشت بام

با توجه به پیش‌نیازها و الزاماتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد تعدادی از انواع خاک در بازار موجود هستند که از آن‌ها‌ می‌توان به عنوان خاک سبک برای پشت بام استفاده کرد و خاکبرداری رو انجام داد . خاک سبک و خاک کوکوپیت دو نوع از بهترین خاک‌های مناسب برای روف گاردن‌ها هستند.

انواع خاک مناسب روف گاردن

خاک سبک برای پشت بام

خاک سبک برای پشت بام  همان‌طور که از اسم آن پیداست وزن بسیار پایینی دارد که دلیل آن هم مواد آلی ویژه‌ای است که در تولید آن به کار رفته است. استفاده از این نوع خاک به دلیل وزن پایینی که دارد در روف گاردن‌های متمرکز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از دیگر مزایای این نوع از خاک مناسب روف باید به مواردی همچون استریل بودن آن، فاقد آفت، ماندگاری رطوبت بالا، سرشار از مواد آلی و مغذی اشاره کرد. خاک سبک به‌منظور فراهم کردن بستری مناسب برای رشد گیاهان از چند بخش خاص یعنی خاک‌برگ یا کود حیوانی، پرلیت یا ماسه و کمپوست تشکیل شده است.

از خاک برگ یا کود حیوانی به‌منظور تأمین مواد غذایی و معدنی مناسب گیاهان استفاده‌ می‌شود. از طرفی نیز استفاده از کود حیوانی در این نوع خاک علاوه بر این که مواد غذایی و معدنی لازم را برای گیاهان تأمین‌ می‌کند همچنین باعث تشکیل دانه‌بندی مناسب در خاک‌ می‌شود. در انتخاب نوع کود حیوانی باید دقت شود که حتماً پوسیده باشد تا هم بوی ناخوشایندی را در فضا پخش نکند و هم فاقد انواع بذرهای علف‌های هرز باشد.

جهت ایجاد دانه‌بندی از مواد مخصوصی مانند پرلیت یا ماسه استفاده می‌کنند تا از سفت شدن خاک به مرور زمان در اثر آبیاری جلوگیری شود. کمپوست‌ها نیز به‌منظور تأمین مواد غذایی گیاهان مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند و در مقایسه با کود حیوانی از درصد بالاتری مواد غذایی برخوردار است و استفاده از آن‌ها با ساطع کردن بوی ناخوشایند همراه نخواهد بود.

خاک کوکوپیت

این نوع از خاک کمتر در ایران مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد که دلیل آن هم شاید هزینه بالای آن در مقایسه با خاک سبک باشد اما در هر حال یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است. خاک کوکوپیت به‌عنوان خاک مناسب روف از مواد کاملاً طبیعی مانند الیاف پوست میوه‌هایی همچون نارگیل درست شده است. خاک کوکوپیت در بازار به دو صورت فشرده و قالبی وجود دارد که با اضافه کردن آب، از حالت فشرده خارج‌ می‌شود.

از مهم‌ترین مزایای خاک کوکوپیت‌ می‌توان به مواردی همچون آلی بودن آن، مقاومت بالای آن در برابر انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها، جذب بالای آب، برخورداری از اسیدیته کاملاً خنثی و مقاومت فیزیکی بالای آن اشاره کرد که طول عمر بالایی را برای آن به ارمغان آورده است. از معایب این نوع از خاک مناسب روف هم‌ می‌توان به کمبود مواد غذایی موجود در آن اشاره کرد.

کوکوپیت یک خاک خوب برای روف گاردن

از آنجایی که خاک کوکوپیت هم قیمت نسبتاً بالاتری دارد و هم از نظر مواد مغذی نسبت به خاک سبک فقیرتر است، به‌منظور ایده آل کردن خاک مناسب روف گاردن عمدتاً از آن در ترکیب با خاک سبک استفاده‌ می‌کنند. خاک کوکوپیت با برخورداری از ویژگی‌هایی همچون جذب و نگهداری آب می‌تواند زمان جوانه‌زنی و ریشه‌سازی و بهبود زهکشی که در خاک‌های مناسب روف گاردن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است را به سطح ایده آل برساند.

سخن آخر

استفاده از خاک سبک برای پشت بام در روف ها یکی از مهم‌ترین مراحل است. خاک مناسب روف علاوه بر سبک بودن سرشار از مواد غذایی و معدنی لازم برای گیاهان است. توانایی جذب و نگهداری بالای آب و مقاومت فیزیکی بالا مزیت‌هایی هستند که حفظ و نگهداری پیوسته و خسته‌کننده از گیاهان روف گاردن را به حداقل می‌رساند. از طرفی هم وزن پایین این خاک‌ها یک اصل بسیار مهم در ساخت روف ها را برآورده می‌سازد.

 

منبع
pthorticulturedroughtresearchgate
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    اول تشکر فراوان بابت مطالب مفیدتون و
    سوالی ک دارم اینکه
    اگ بخوام برای یه وسعت کوچیک حدود 2*2 بام سبز رو اجرا کنم تا با کم و کاستی ها و اشتباهاتم روب رو بشم, توصیه ک میتونید بهم بکنید چی هست؟
    بصورت جدی دنبال یادگیری هستم با هدف انجام دادن کارهای اجرایی در این زمینه.
    ممنون از وقتی ک میگذارید

    1. سلام
      خیلی ممنون بابت نظر لطفتون

      جسارتا من دقیقا متوجه منظورتون نشدم، شما در واقع به دنبال یاد گرفتن این حرفه هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا